Hårersättning, varför sådant svalt intresse?

Förpassar den traditionella peruken till museet!
lunkan
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

16 Feb 2012, 22:30

Har funderat en hel del kring det här med hårersättning. Jag förstår inte riktigt varför det inte är populärare än vad det är idag. Kan givetvis vare populärare än vad jag tror men med tanke på att denna forum-del är relativt sval, så verkar ju fallet vara så.

Jag menar, detta är bevisligen den enda sättet i dagsläget att få tillbaka den fristyr man en gång hade, ett resultat som en hårersättning i de flesta fall inte är i närheten av. Jag är medveten om att en hårersättning för med sig en hel del komplikationer i form av skötsel m.m, och inte minst ett saftigt pris. Men med tanke på hur mycket pengar män lägger på olika preparat mot håravfall och inte minst hårtransplantationer, har jag svårt att se att en hårersättning blir så väldigt mycket dyrare.

Finns säkert kloka personer här på forumet som har svar på detta, för det måste ju finnas något som gör att detta inte används mer idag än vad det gör.

Jackal
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

17 Feb 2012, 11:08

Jag använder HE för tillfället.

Ser det lite som en temporär lösning tills det dyker upp något bättre, gäller att vara optimistisk med detta då jag känner att det begränsar en något.

Man får anpassa sin livsstil lite med en HE och jag är en kille i 20års åldern som gillar äventyr och livets goda.

Är därför egentligen ingen optimal lösning för mig.

Dock känner jag att stressen över att vara tunnhårig, börja bli flint och hålla på med hårsmink etc är värre än stressen med underhåll av HE osv...

Dock var första veckan med HE för mig var katastrofalt jobbig.

Jag hade forskat runt under en lång tid och hoppade in i det helt på egen hand, endast hjälp med inklippning, det var väldigt psykiskt påfrestande men det är görbart.

Annars är jag ganska nöjd, ingen av mina vänner har någon aning, endast mina föräldrar vet.

Speciellt dyrt behöver det inte heller vara, det är nog bara kunskapen i Sverige som gör att folk inte vet vart dom ska vända sig för att gå igenom med detta för ett bra pris.

Därför det kanske inte är så många som använder HE här.

Jackal

17 Feb 2012, 11:17

Undrar du eller någon annan över något mer så svarar jag gärna.

Har hållt käften ganska länge men känner att om någon mår som jag mådde då jag tappade mitt hår och är intresserad av HE så kan jag lika gärna dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter.

Har ganska bra koll eftersom jag numer gör ALLT själv, tom börjat klippa in mina HE's själv.

(Vart faktiskt bättre än då jag gjorde det hos en salong)

a`fishwish

17 Feb 2012, 12:27

jag är själv intresserad av att köpa en HE i framtiden. Mitt håravfall är sjukt aggressivt och jag vet inte hur länge finas kommer att hjälpa mig

Vart köpte du din första HE? Vart köper du dom nu för tiden?

Skulle du kunna sammanfatta väldigt enkelt hur det går till när du ska ta av din HE och klistra fast en ny? Hur ofta och måste du köpa ett nytt "hår" varje gång du gör detta?

Hur mycket kostar det om året på ett ungefär om man gör allting själv?

Svar uppskattas enormt!
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

dranter

17 Feb 2012, 13:12

Får jag dålig/ingen effekt av Finasterid inom ett år så blir det definitivt hårersättning.
¤FUE 1500 grafts flyttade till kronan

¤Propecia 2mg/dag

¤Minoxidil 5% 1ggr/dagligen

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Jackal

17 Feb 2012, 19:09

Jag köpte mina första HE's från en sida som heter BA hairapparent, tror inte den är aktiv längre då ägaren strulade för mycket med beställningar och tillslut gick i kk.

Hårdelarna var annars väldigt bra.

Nu köper jag från toplace.com, finns ett femtal aktörer som är de bättre och levererar ungefär samma kvalité, är oftast bara vad dom kallar sin produkt som skiljer sig.

Hehe ok, ska försöka sammanfatta kort.

Då den ska av sprayar jag 99% alkohol runt där HE'n sitter fast och väntar tills limmet släpper, sen avlägsnar jag den försiktigt.

Hoppar in i duschen och tvättar bort limmet från huvudet med limbortagning, tvättar mitt eget hår och HE'n.

Tvättar skalpen väldigt noga med peeling och låter HE'n torka.

Sedan kommer det finnas lite spår av lim på HE'n som jag tar bort genom att dra den mot en spegel då det är VÄLDIGT viktigt att både skalpen och HE'n är väldigt rena för att senare få ett en bra bindning med limmet.

Då skalpen och HE'n är snustorra så aplicerar jag tejp i en halvmåne runt HE'n.

Jag använder mig av två speglar för att sedan placera den på huvudet med bakdelen först.

Därefter aplicerar jag lim i fyra lager vid hårlinjen, väntar ca 7 minuter på att limmet ska torka och rullar ner den främre delen.

Sen stylar jag, dricker ett glas vin och pustar ut.

Detta gör jag ca en gång i veckan.

Hur mycket det kostar om året vet jag inte, har inte kommit så långt än.

Jag betalar ca 200 dollar per HE men sidorna har oftast kampanjer som man kan hoppa på så blir det lite billigare.

Dessa hårdelar är minst lika bra som du betalar 30 000:- i Sverige för.

Min första HE tyckte jag höll bra i ca 3-4 månader innan den vart sliten.

Jag kan säga att det största problemet för mig är att matcha hårfärg.

Jag tyckte att hårfärgen va perfekt första gången jag satte på mig en HE tills jag gick ut i solen, då var det för mig en uppenbar skillnad. Inte för andra kanske men för mig.

Därför färgar jag (väldigt lite) mitt hår och HE'n var tredje vecka ungefär för att det ska matcha.

Tror faktiskt att detta är ett måste om man har lite olika nyanser som jag i håret.

Med tex svart eller väldigt blont hår tror jag det är betydligt enklare.

Men denna delen är för mig det största problemet för att det inte ska synas (inte hårlinjen som många tror).

Hoppas det hjälper.

Men vill få ut det att om man inte är villig att lägga ner jobb för att kunna ha en nice frilla är detta inte för dig.

Då får man helt enkelt vänta in mirakelkuren ;)

lunkan

17 Feb 2012, 21:52

Tack för infon! Ja det verkar ju vara en hel del jobb med en HE. Hur gör du om du ska resa bort längre en 7 dagar? Tar du med dig hela kittet och sköter det på resande fot eller kan man ha den på längre än 7 dagar innan den måste underhållas?

Hur upplever du vardagen med din HE? Kan du slappna av och släppa tankarna kring håret eller känner du ständigt en viss oro kring den?

Jackal

17 Feb 2012, 23:51

Har faktiskt inte hunnit resa något ännu med den men när det sker så kommer jag ta med det jag behöver såklart.

Därför jag gör allt själv och inte går till en salong, kan inte förstå hur man skulle klara av det om man gick till en salong för allting.

Då skulle detta enligt min uppfattning inte vara görbart.

Det är finns som jag säger fortf en stress hos mig, men jag är hellre stressad med denna på skallen än stressad över att sakta men säkert närma mig flinten.

Men vi kan säga såhär, har jag en perfekt matchning på färgen och en nylimmad HE så tänker jag knappt på det.

Skulle jag se någorlunda bra ut i rakat hade jag inte tvekat men gör inte det så antar att det är av fåfänga.

Jag kan ha den på i över 7 dagar, dock kan det börja kännas lite snuskigt om jag har det och det kan krävas lite "touch ups" om man går med den under längre tid.

En annan grej är att det ser riktigt bra ut då jag har produkter i håret vilket jag alltid har ändå men skulle jag inte ha det ser det inte naturligt ut.

För att lyckas med det måste man antagligen ge leverantören väldigt specifika specifikationer.

Men ja, man får nog vara beredd på lite oro om man ska gå igenom med detta. Det blir såklart mycket enklare med tiden. Det är inte så att den kommer att ramla av om du sköter det rätt.

Rekommenderar STORT att om man vill gå denna väg, göra som jag och göra det helt själv från början.

Läs på och läs på mer på de forum om HE's som finns där ute. Finns otroligt mycket information där som inte finns här.

När man gjort det och bestämt sig för att verkligen gå igenom med detta.

Gör det då du har en vecka ledigt eller ta en vecka ledigt.

Det behövs för att träna in grunderna och få allting att se bra ut.

Även vänja sig med det hela.

Jag gjorde inte detta och det resulterade i VÄLDIGT mycket stress.

livetarskit

09 Mar 2012, 03:23

tack för informationen jackal

vad jag funderat på när det gäller hårersättningar är den sociala aspekten, förr eller senare lär ju någon/ra märka det...

om de ser det med blotta ögat eller om du lever med någon som ser rengörnings "processen"

är du öppen med att du använder vad folk kallar "tupé" eller förnekar du det?

jag menar det räcker ju med att en vet om det på arbetsplatsen/skola/bekantskapskrets så lär det ju vara ett hett ämna att skvallra om. sen blir det väl värsta grejen att stirra sönder det ovanliga fenomenet i varje situation..

jag målar ialf upp 1000 skräckscenarion omkring allt som har med detta att göra.

Rent praktiskt kan bara inte förstå hur det går till att beställa en hårersättning med rätt färg och framförallt matchande täthet över internet?!

låter ju rent ut sagt omöjligt!

färger visas ju olika beroende på skärm och färginställningar, och hur mäts tätheten osv?

att du klarar av att klippa in din HE själv är bortom mig. jag testade att klippa mig själv för många år sedan då jag hade en ordentlig kalufs och det var mkt svårt, såg bra ut ibland vid klipptillfället men efter en dusch eller dag senare rent förjävligt ut,

betyder detta att du har även lärt dig frisör klipp tekniker eller har du bara ngn slags maskin klipp frisyr?

att få se bilder på privata användare av HE verkar vara omöjligt, allt man hittar är ju alltid med ngn form av försäljnings intresse. jag kan sjävklart förstå varför inte så många lägger ut det.

vad finns det för forum om HE´s där ute som du rekommenderar?

Jackal

10 Mar 2012, 12:57

Ingen har än så länge märkt någonting, och jag tror inte någon kommer märka det om jag inte blir direkt påkommen med "rengörningsprocessen".

Färgar som sagt mitt eget hår och HE'n för att matcha.

Som jag skrev tidigare, färgen har varit det största problemet.

Till en början trodde jag fabriken hade matchat mitt hår (som jag skickade in en tuss av) perfekt.

Men klev ut i solen och märkte att ersättningen var ljusare än mitt eget hår och däför färgade jag det med metoder jag lärt mig online.

Jag läste om HE's från och till under säkert 3 år innan jag vågade hoppa in i det så visste om det mesta som kunde gå fel/vad som skulle göras osv...

Under denna tid hade jag fortfarande lite hår jag kunde ordna en frisyr av men till slut gick det inte ens med hårsmink etc så valde att prova detta.

Att göra det online från början kräver mycket kunskap om man inte vill shabbla helt med andra ord.

Men det går, man skickar in en bit av sitt hår och en "template" på den ytan av huvudet som skall täckas, väljer procent på hur mkt hår HE'n ska ha och vilken typ av hår du har, rakt, vågigt, krulligt mm.

Ang klippning råkar jag bara ha vart bra på det sen jag va mycket ung och därav utvecklat tekniker som jag märkt liknar frisörernas. Men man kan ju gå till en frisör och klippa in det, det är inte mycket skillnad för dom förutom att dom måste vara försiktiga med att inte förstöra basen på HE'n.

Om du vill åt privata bilder har tyvärr det bästa forumet lagts ner.

Nu är det toplace.com som gäller.

Finns hundratals bilder på privatpersoner som lagt upp bilder här om du letar bland trådarna.

Läste säkert igenom varje tråd på detta forum innan jag bärjade med detta.

Gojja

18 May 2012, 16:15

En fråga angående frisyrer med HE. Finns det begränsningar eller finns det så pass bra så man i princip kan ha vilken frisyr som helst? T ex, om man vill ha det rakat bak i nacken oc på sidorna och ganska kort uppe huvudet också? Jag vill ha en he och är beredd att lägga ned tid o pengar på den då jag ser att det är enda möjligheten till att få det tjocka hår jag vill ha. Jag vill ha det väldigt tjockt...

Jackal

20 May 2012, 17:06

Som jag ser det ska det inte vara några problem.

Det är en inlärningskurva för dig när du kör igång, en del jobb krävs för att hålla det snyggt hela tiden.

Rakat i nacken och på sidorna som många kör på just nu har jag tänkt på en del själv.

Skulle bidra till att färgmatchningen mellan ditt egna hår och ersättningen inte behöver vara lika perfekt som annars vilket jag ser som den största utmaningen.

Gå bara inte för kort upptill, 4-5 cm skulle jag rekommendera. Speciellt om det är första gången.

Gojja

21 May 2012, 21:37

Ok, låter bra!!! :) Men när du säger för kort upptill, menar du mitt på huvudet eller menar du upptill på sidorna?

Har kollat på Farrel´s HE's men alltså, man blir ju skrämd när man ser dom bilderna. Eller iallafall jag... Jag vet inte ifrån vilket år dom frisyrerna är men dom känns inte så aktuella... Men hårersättningarna är kanske bra bara att frisyrerna är helt fel...?

Vilken rekommenderar ni om man vill ha en kort kort frisyr men med tjock hår men också utan att vara orolig att det syns något i fronten...?

Jackal

22 May 2012, 11:11

Syftade på håret i HE'n, där bör man vara lite försiktig och testa sig fram på hur kort man kan gå.

Ska du köra en undercut som du pratar om är det såklart bra om kanske inte hela sidorna är rakade, tror det kan bli ett grymt resultat om man fejdar rakningen lite så att det finns lite hår där ditt egna hår möter HE'n.

Kollar du på Farrels HE's så kanske man ska mest se på resultatet man kan uppnå med lite träning, frisyrerna är inte alltid de snyggaste men det är helt individuellt... går att göra i princip vilken frisyr som helst.

Men som sagt, det tar ett litet tag innan man får häng på allt.

Jag rekomenderar en tunn Swiss lace, heter olika beroende på leverantör som "ultra lace, super thin swiss" osv... Du får inte ett bättre resultat i fronten med något annat material.

Är du villig att lägga ner pengar på det som du sa kan du ju köpa på dig några så underlättar det.

Förr eller senare tunnas dom ut och då kan det bli svårare att få hårlinjen att se bra ut.

Gojja

29 May 2012, 02:22

Tänkte nog köpa och testa lite men hur ofta behöver du 'limma' fronten? Går limmet upp varje dag så man behöver fixa med det eller sitter det i en vecka? Nu förutsatt att man sköter det riktigt...

Undrar liksom, om du har ett gäng kompisar som ska stanna över helgen, behöver man 'smyga' undan då och fixa med hårersättningen eller sitter den på plats så man slipper gå runt och oroa sig?

Jackal

30 May 2012, 09:39

Allt beror på personliga förutsättningar och hur noga man är då man limmar om.

Hur mkt man svettas, tränar etc

Jag brukar kunna hålla det bra i en vecka innan jag limmar om.

Ibland kan det hända att jag måste fixa till lite i fronten, speciellt vid vikarna.

Det beror oftast på att jag gjort ett halvdant jobb med limmning.

Men nej du kommer inte behöva oroa dig över en helg, förutsatt att du satt på den under tors/fre.

Kanske om du reser med polarna i en vecka och de inte vet kan det krävas en del tisslande...

På plats sitter den, som sten med rätt tejp, lim och rätt utförande.

Det blir såklart mycket enklare med tiden då man tränat en del på det hela också.

Gojja

02 Jun 2012, 15:44

Ok...

Men om jag köper en HE som jag vill klippa in själv, tror du det fungerar att snacka med sin frisör och se om dom kan behärska att klippa in den?

Vad tror du annars om att göra en transplantation i fronten och sen köra HE resten?

Har snackat med dom på Farrel och kommer eventuellt att boka in en tid när han är här i Stockholm nu under sommaren. Men dom är sjukt dyra, 4800 dollar för 2 st men då påstår dom att dom ska hålla i typ 5-7 år... Kan det verkligen stämmas?

Jackal

03 Jun 2012, 21:31

Det bör inte vara några problem, skiljer sig inte mycket från att klippa vanligt hår förutom att dom får vara lite försiktiga med att inte skada basen.

Angående Farrell så skulle jag starkt rekommendera att inte ha med dom att göra.

Det är helt sinnessjukt dyra priser för något som inte skiljer sig ett dugg från det du kan få av de bättre onlineleverantörerna.

Ang att dom skulle kunna hålla i 5-7 år, svar NEJ.

Räkna med att en HE med de tunnaste baserna håller sig snygga i ca 3-6 månader beroende på hur du behandlar dom.

Det dom på farell gör är att ta in dom på reperation för extra kostnader.

5-7 år är bara löjligt av dom att påstå.

En transplantation i fronten tror jag absolut på. skulle resultera i ett ganska perfekt hår enligt min uppfattning.

Gojja

03 Jun 2012, 22:02

Låter perfekt! Tack!!!! :)

Jo, jag tycker nog också att Farrell inte längre känns aktuellt när man fick reda på priser och även påståendet om att dom skulle hålla så länge!

Ska prata med min frisör om det och se vad dom säger... :)

Men känns verkligen aktuellt att göra en transplantation i fronten, det enda jag känner mig tveksam till är om övergången ifrån mitt egna hår i fronten till hårersättningen kommer synas som ett "streck" i håret... Vad tror du? Självklart blir det ju inte så om man kör långt hår men om man skulle köra kortare...?

Jackal

04 Jun 2012, 15:52

Så länge basen är i samma form som den rakade kala delen på skallen, och att den sattes på korrekt så kommer det inte bli någon linje.

Efter ett tag kommer dock hår att falla bort från den vilket kommer att göra att den inte smälter in lika bra längre, då är det dags att byta..

Skriv inlägg