Hur reagerar människor om man dyker upp med en peruk?

Förpassar den traditionella peruken till museet!
Skriv inlägg [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
tedlin01
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

04 Mar 2013, 19:56

Hade det inte varit för rädslan av andra människors åsikter så hade jag köpt en ordentlig peruk direkt och satt på skallen. Från rakad skalle till långhårig på en dag. Är det någon som testat detta? Känns som folk skulle bli ganska chockad och att man skulle bli senaste snackisen på jobbet och bland kompisar om man gjorde det

Alternativet är väll att man skaffar olika hårersättningar, börjar med en på någon centimeter och sen längre och så längre. Så att folk tror att den faktiskt växt ut.

What say you?
Pensionerad.. Men testat det mesta..

stekt12
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

04 Mar 2013, 20:41

Känns la bra omständigt? Men visst det skulle säkert kunna funka, men bästa är nog bara att erkänna det och låta folk snacka ett tag. Dom lessnar nog rätt fort om du visar att du inte bryr dig.

yoyolow

06 Mar 2013, 00:10

Tja Tedlin!

Folk kommer troligtvis att reagera på det, om det behöver anses som negativt kan inte jag bedöma. Agerar du bekväm i det tror jag personligen att reaktionerna blir något mer "positiva".

Det är ju just det faktum att det är manligt håravfall, en naturlig process som inte anses vara en sjukdom, som gör detta med HE:s svårt. Pratar vi om en cancer-patient som brukat medicin och därpå tappat sitt hår vill bära en peruk, skulle folks reaktion vara annorlunda. Notera att jag inte jämför håravfall med cancer, utan endast situationen där båda individerna tappar hår. Ytterliggare ett exempel är kvinnor som tappar hår, "kvinnor ska ha hår, vi förstår att hon inte vill vara flint". Men som sagt, tacklar man det bra, tror jag att det blir bra!

Det du nämner om att få det att verka som att håret växer tycker jag låter som en ganska bra ide om du vill försöka komma undan obemärkt. Det krävs en del engagemang kan jag tänka mig. Men utifrån vad jag läst i dina trådar om dina experiment så tror jag att du fixar det. Sedan om det är något som gör dig lycklig så är det väl värt varenda sekund!

Hoppas att jag hjälpte dig något med att komma fram till ett beslut!:)

Ett litet tips riktat till personer vars håravfall inte gått allt för långt. Reagerar man dåligt, inte vill eller kan använda finasterid (som ju faktiskt är det enda som verkligen funkar) eller inte vill raka skallen. Så tror jag att man kan komma undan med en HE ganska enkelt. Utöver problemet med hårlinjen som med skicklighet kan döljas så är ju det största problemet att håret ofta ser för "bra" ut. Så har du redan ett ganska bra hår, så tror jag att det lättare att komma undan med tjockt och friskt "hår".

MiltonFriedman

06 Mar 2013, 00:15

Vad sägs om att låtsas att du får cancer och därefter skaffa HE. Som ovanstående användare skrev så blir folk mer förstående och du lär slippa oroa dig för "negativa" reaktioner.

yoyolow

06 Mar 2013, 00:20

MiltonFriedman wrote: Vad sägs om att låtsas att du får cancer och därefter skaffa HE. Som ovanstående användare skrev så blir folk mer förstående och du lär slippa oroa dig..

Haha, tanken har slagit mig! Men shit, den hemligheten är nog tyngre att bära på än ett håravfall.. Eller? :D

MiltonFriedman

06 Mar 2013, 11:20

yoyolow wrote: [quote=MiltonFriedman]Vad sägs om att låtsas att du får cancer och därefter skaffa HE. Som ovanstående användare skrev så blir folk mer förstående och du lär slippa oroa dig..

Haha, tanken har slagit mig! Men shit, den hemligheten är nog tyngre att bära på än ett håravfall.. Eller? :D
Nej nej,

ända risken är att backlashen blir av större proportioner om man blir avslöjad.

tedlin01

06 Mar 2013, 16:15

Tack för kommentarerna, jag ska ta mig en funderare. Denna vår kör jag nog på gym, solbränna o rakad skalle så får vi se om jag skaffar ett djur o sätter på huvudet lite senare :)

whyatt

06 Mar 2013, 23:13

Du kan ju lägga upp det som så, om du inte vill gå public med det, att du hittar en HE du tycker passar dig (platta, hårtyp, färgfärg osv) och så köper du typ 8 st sådana med den längsta hårlängden du kan tänka dig, sen är det bara att börja klippa ner dem på olika längder och sedan byta ut dem efter nån månad..och hoppas ingen kommer das masterplan på spåren!

Gym, sol och kortklippt är inte fel!

jag skaffar ett djur o sätter på

Inte lika rätt! :D
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

tedlin01

07 Mar 2013, 02:56

you funny guy ;)

whyatt

07 Mar 2013, 15:26

18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Narcissist

26 Mar 2013, 10:59

De allra flesta låter ju bara håravfallet fortgå och kanske rakar de skallen - men det är ju ingenting jag eller andra påpekar trots att vi ser och förstår att de har MPB. De är öppna med det, helt enkelt. Många som bär peruk verkar jätterädda för vad andra skulle säga om de förstod att det inte var ens riktiga hår, men varför bry sig? Många tycker också att det är skamligt och omanligt att "gömma sig under en peruk", och utan att ta ställning i frågan: varför dölja det? Om någon frågar kan man väl helt enkelt säga som det är. Gör en Lady Gaga för helvete. Hon blir inte fulare för att hon bär peruk. Tvärtom är det en del av hennes image och precis som många andra musiker och skådisar bär hon sina peruker med stolthet. Jag kommer lätt att göra det om det går åt helvete med mina lockar. Jag är dock ganska van vid att bryta normer. Ni vet hur folk i småstäder reagerar på sånt.

Dessutom, som folk sagt... varför är det okej att som kvinna eller cancerpatient bära hårersättning, men som frisk kille förväntas man "ta det som en man". Om att ta det som en man innebär att man ska ta det som en skallig karl så säger jag bara: så fan heller. Det viktiga är väl att man lyckas förverkliga sig själv. Att vara manlig handlar inte om att vara hård och se ut på ett visst sätt, tycker jag, för man kan som bekant inte rå över sina gener. Då skulle det här forumet inte behöva existera. En riktig man ska vara säker och inte bry sig om vad kärringarna och gubbarna tycker om ens frisyr. Det är ett attraktivt drag, både för män och för kvinnor.

nopillsplease

04 Feb 2014, 22:21

Narcissist wrote: De allra flesta låter ju bara håravfallet fortgå och kanske rakar de skallen - men det är ju ingenting jag eller andra påpekar trots att vi ser och förstår att de har MPB. De är öppna med det, helt enkelt. Många som bär peruk verkar jätterädda för vad andra skulle säga om de förstod att det inte var ens riktiga hår, men varför bry sig? Många tycker också att det är skamligt och omanligt att "gömma sig under en peruk", och utan att ta ställning i frågan: varför dölja det? Om någon frågar kan man väl helt enkelt säga som det är. Gör en Lady Gaga för helvete. Hon blir inte fulare för att hon bär peruk. Tvärtom är det en del av hennes image och precis som många andra musiker och skådisar bär hon sina peruker med stolthet. Jag kommer lätt att göra det om det går åt helvete med mina lockar. Jag är dock ganska van vid att bryta normer. Ni vet hur folk i småstäder reagerar på sånt.

Dessutom, som folk sagt... varför är det okej att som kvinna eller cancerpatient bära hårersättning, men som frisk kille förväntas man "ta det som en man". Om att ta det som en man innebär att man ska ta det som en skallig karl så säger jag bara: så fan heller. Det viktiga är väl att man lyckas förverkliga sig själv. Att vara manlig handlar inte om att vara hård och se ut på ett visst sätt, tycker jag, för man kan som bekant inte rå över sina gener. Då skulle det här forumet inte behöva existera. En riktig man ska vara säker och inte bry sig om vad kärringarna och gubbarna tycker om ens frisyr. Det är ett attraktivt drag, både för män och för kvinnor.

Jag håller med dig.

Sen angående peruker och HE; Ja så länge det ser bra ut så har man inget att förlora. Jag tycker HE låter mer intressant än finas, minox, HT och allt det där. HE är dyrt men det känns trendigt (i alla fall bland kändisar) och kan bli riktigt snyggt och naturtroget. Sen om man är van med mycket hår och döljer håravfallet mycket bra så är HE bäst? Passa på innan det är "kört" och ingen märker något. Man har ingen skyldighet att berätta till någon om man har en HE. Vissa går runt med hatt hela tiden + har massa olika kurer och väntar på ett mirakel. Gå runt med en HE istället och skippa rubbningar i kroppen. När en kändis har på sig sin HE och peruk så anpassar kändisen sin HE med sitt utseende och drag. Sätter man på sig en random peruk, såklart att det ser fel ut. Så sålänge det ser bra ut, och självklart känns bra, så kör på :)

Skriv inlägg