Erfarenhet.

Förpassar den traditionella peruken till museet!
Skriv inlägg [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
composer
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

10 Feb 2014, 21:28

Det var ett tag sen jag besökte lookgood nu. Gjorde "min resa" som en tråd här i slutet av 2011 som jag hoppas många personer som undrar hur det är att bära en he läst och blivit inspirerade av.

Jag tänkte nu efter lite mer än 4års användande komma med lite enkla tips för alla där ute.

Att bära en HE är inte helt problemfritt, det krävs att man kanske 1gång varje eller varannan vecka tar av systemet och gör det samt sin skalp rent. En process som tar kanske 30minuter för den erfarne. Det krävs också ett dagligt underhåll då luggen släpper (om än med kanske 0.2-1cm).. detta görs genom en enkel touch-up med lim. man håller helt enkelt upp luggen, limmar där det släppt och trycker systemet på plats igen. På sommaren i sol-ljus kan med tiden din HE bli blek, och givetvis behöver din HE precis som ditt vanliga hår sprayas då och då med fukt/conditioner för att hålla sig fräsht..det finns mängder av bra produkter för detta på tex Hairdirect.com. Men dessa rutiner är ett väldigt lågt pris för att må bra, vilket jag defenitivt gör med min HE.

Att skriva svindyra kontrakt med CML eller andra helt meningslöst dyra företag är nog det absolut sämsta ni kan göra med era pengar. Att boka en konsulation och få hjälp att "ta första steget" och kanske få sin första HE på huvudet är väll helt ok, men därefter ska man absolut sköta inköp själv. En grym HE kan med lite research kosta omkring 500SEK, och vara utav samma, om inte bättre kvalité än den som erbjuds på svenska salonger. Att betala 5000 för en inklippt HE som räcker 2mån innebär en kostnad på ca 25-30.000/år. Detta pris är verkligen verkligen överpris, och enligt mig ett grovt utnyttjande av människor i en utsatt situation.

Jag spenderar i dagsläget ca 45-5000kr per år, och då får jag 7ST HE (valfri dens,storlek, hårfärg,inklippt) samt produkter som räcker. Det blir alltså 400spänn/månaden. Inte mycket mer pengar än vad en vanlig person betalar som går till frisören för att klippa sig. Men då tar jag också hand om min klippning själv.

Att klippa en HE är inte raketforskning, vill man göra det själv, beroende på frisyr, så går det galant. Vill man ha lite trendigare haircuts ska man absolut få något som är duktig att göra det, hitta nån du känner dig bekväm med och som du är återkommande hos så kommer ni säkerligen att veta exakt hur allt kommer fungera efter nått besök.

Detta inlägg är mest för att göra folk medvetna om att man ska läsa på och defenitivt göra så mycket jobb man kan själv, ABSOLUT beställa hem sina egna HE´s och få dom inklippta. Jag gick själv hos CML i över 1år i början.. Pengarna jag spenderade där (40k+) hade räckt till 7-8års bärande om jag bara vågat göra lite mer själv.

He är idag det absolut bästa ni kan göra om ni vill ha tillbaka hår på huvudet. Transplantationer med dock-resultat i 100k klassen med 3års väntan är inte riktigt aktuellt för unga människor. Kan man operera bröst, näsor, läppar ja vad vet jag, är nog inte ett schysst hår nått att vara orolig för, Så länge nått ser bra ut, vilket det gör, kommer det bli mer och mer vanligt.

Lycka till!

tedlin01
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

11 Feb 2014, 12:27

Tack för att du delar med dig. Vart handlar du dina produkter?

Hur gör jag för att få tag på en HE som är så lik den som jag får på CML som möjligt?
Pensionerad.. Men testat det mesta..

composer

11 Feb 2014, 13:23

Tedlin, jag gjorde diverse sök på Google tills jag hitta alibaba.com. En sida som tillandahåller direktkontakter med fabriker. Du kommer alltså i direktkontakt med diverse hårfabriker i kina, förmodligen samma kontakter som toplace, cml å alla andra också besitter. CML kör med plastbotten, något som kallas "thinskin". Vissa använder andra namn men skriver man thinskin så förstår dom flesta. Det finns även NÄT. Något som faktiskt är ännu mer osynligt i luggen å således ser ännu bättre ut, jag provade detta ett tag. Men tyckte att underhållet var för jobbigt då limmet, när det börjar bli lite geggigt å rinnande, lätt sipprar ner emellan nätet och blir svårt att hålla rent å snyggt. Plast fungerar bättre för mig :) Lycka till

whyatt

11 Feb 2014, 14:44

composer, intressant läsning.

Du har helt rätt i den stora prisskillnad som föreligger jämfört med att köpa produkt/tjänst i Sverige kontra inhämta motsvarande från utlandet. Dock skall man på förhand känna till att det åtminstone kan vara bra att ha en duktig utländsk mellanhand som i sin tur har kontakt med kineserna, för att köpa direkt från fabrik är sällan problemfritt.

He är idag det absolut bästa ni kan göra om ni vill ha tillbaka hår på huvudet. Transplantationer med dock-resultat i 100k klassen med 3års väntan

Jag håller med om att HE är en grym lösning om man kan acceptera nackdelarna, dock håller jag inte med dig fullt ut i din beskrivning om hårkirurgi...här får jag be dig att uppdatera din research för den andas 90-tal :)
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

bjutatorp

11 Feb 2014, 21:39

composer wrote: Tedlin, jag gjorde diverse sök på Google tills jag hitta alibaba.com. En sida som tillandahåller direktkontakter med fabriker. Du kommer alltså i direktkontakt med diverse hårfabriker i kina, förmodligen samma kontakter som toplace, cml å alla andra också besitter. CML kör med plastbotten, något som kallas "thinskin". Vissa använder andra namn men skriver man thinskin så förstår dom flesta. Det finns även NÄT. Något som faktiskt är ännu mer osynligt i luggen å således ser ännu bättre ut, jag provade detta ett tag. Men tyckte att underhållet var för jobbigt då limmet, när det börjar bli lite geggigt å rinnande, lätt sipprar ner emellan nätet och blir svårt att hålla rent å snyggt. Plast fungerar bättre för mig :) Lycka till

Intressant läsning. Min resa med HE påminner om din!:) Har du lust att specificera lite mer exakt var du har beställt? Jag har en HT i sikte, men kommer behöva någon mer HE innan dess..

composer

12 Feb 2014, 12:32

whyatt wrote: composer, intressant läsning.

Du har helt rätt i den stora prisskillnad som föreligger jämfört med att köpa produkt/tjänst i Sverige kontra inhämta motsvarande från utlandet. Dock skall man på förhand känna till att det åtminstone kan vara bra att ha en duktig utländsk mellanhand som i sin tur har kontakt med kineserna, för att köpa direkt från fabrik är sällan problemfritt.

He är idag det absolut bästa ni kan göra om ni vill ha tillbaka hår på huvudet. Transplantationer med dock-resultat i 100k klassen med 3års väntan

Jag håller med om att HE är en grym lösning om man kan acceptera nackdelarna, dock håller jag inte med dig fullt ut i din beskrivning om hårkirurgi...här får jag be dig att uppdatera din research för den andas 90-tal :)

Jag kanske överdrev lite ang ht. Men i det stora hela har jag ju rätt i att resultatet fullt syns efter nått år och att kostnaderna är skyhöga om man är ute efter en någorlunda "tjock" frisyr. Det krävs oftast flertalet operationer. Men jag hade varje dag i veckan bytt till ht om det var prisvänligare och om resultatet blev som "ung igen".

Ang att kontakta fabriker så har jag upplevt det väldigt problemfritt kanske, jag har eventuellt haft tur. Men dom flesta fabriker man kontaktar har väldigt bra service, är snabba på att svara på mail och kan lika mycket om sina produkter som deras återförsäljare (givetvis). Priserna blir omkring 80dollar per hårdel, och även fast priset ifrån tex hollywoodlace eller toplace redan är omkring 150 så är det ju endå yttligare en peng sparad.

Månadskostnaden jag är nere i nu är i princip densamma som om jag skulle besöka en vanlig frisör frekvent, och det är jag verkligen supernöjd med. Min HE kostar mig alltså inte onödigt mycket och vem som helst oasvett ekonomi och situation kan således absolut skaffa sig en. att på CML lägga i snitt 3000/mån är ju i princip samma kostnadsom en månadshyra på en lägenhet i vissa områden.

Jag förespråkar defenitivt att man gör det mesta själv. Men absolut att för att ta första steget gå till cml eller liknande för att "komma igång".

Att dom tar bara 3000kronor för att klippa in en HE tycker jag är utnyttjning på total nivå. Ett pris satt endast för att dom ska sälja sina egna produkter. En vanlig frisör klarar det utan problem egentligen skulle jag våga säga.

composer

12 Feb 2014, 12:35

bjutatorp wrote: [quote=composer]Tedlin, jag gjorde diverse sök på Google tills jag hitta alibaba.com. En sida som tillandahåller direktkontakter med fabriker. Du kommer alltså i direktkontakt med diverse hårfabriker i kina, förmodligen samma kontakter som toplace, cml å alla andra också besitter. CML kör med plastbotten, något som kallas "thinskin". Vissa använder andra namn men skriver man thinskin så förstår dom flesta. Det finns även NÄT. Något som faktiskt är ännu mer osynligt i luggen å således ser ännu bättre ut, jag provade detta ett tag. Men tyckte att underhållet var för jobbigt då limmet, när det börjar bli lite geggigt å rinnande, lätt sipprar ner emellan nätet och blir svårt att hålla rent å snyggt. Plast fungerar bättre för mig :) Lycka till

Intressant läsning. Min resa med HE påminner om din!:) Har du lust att specificera lite mer exakt var du har beställt? Jag har en HT i sikte, men kommer behöva någon mer HE innan dess..
Alibaba.com har fabriker inom i princip alla områden, led lampor - he´s. jag sökte på "thinskin" och vips så kom det upp 30 fabriker. Man får maila runt, känna av, kolla bilder osv. Man får rätt snabbt en känsla. Dom flesta erbjuder nog mer eller mindre samma kvalité, vissa är säkert samma butik men att det är olika "personer" som säljer för dom.

Lycka till! Det finns mycket pengar att spara. Angående lim så fungerar "ghostbond" bäst för mig, finns att köpa på hairdirect. Men jag provar fortfarande gladeligen nya lim för att försöka hitta något med ännu bättre hold. Speciellt i luggen.

whyatt

12 Feb 2014, 12:53

composer, FYI: Jag förstår vart du kommer från, men saker och ting går framåt inom HT-branschen, tack och lov! Visserligen syns inte slutresultatet för en efter 12...14..16 mån, men spana in följande:

http://www.alopezie.de/foren/transplant/index.php/t/7303/

Jag kan givetvis inte gå i god för att resultatet som visas är så som det utmålas, men sannolikt är det ingen bluff. Vi ser allt fler sådana här resultat på brädorna runt om i världen inkl. Lookgood...tekniken förfinas hela tiden. Sen finns det givetvis en och annan klinik som absolut inte borde få röra människor..så det gäller att göra sin research väl.

Vad jag har hört angående svårigheterna att ha direktkontakt med fabrikanten är dels att de helst säljer storpack samt att kvaliteten varierar från batch till batch, men visst, hittar man en bra kontakt så kan man säkert lösa det till lägsta möjliga pris.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

frustrerad

12 Feb 2014, 13:25

Men funkar HE även fast jag då skulle flasha hårlinjen? Delvis luggen uppåt och åt sidan?

composer

12 Feb 2014, 13:31

whyatt wrote: composer, FYI: Jag förstår vart du kommer från, men saker och ting går framåt inom HT-branschen, tack och lov! Visserligen syns inte slutresultatet för en efter 12...14..16 mån, men spana in följande:

http://www.alopezie.de/foren/transplant/index.php/t/7303/

Jag kan givetvis inte gå i god för att resultatet som visas är så som det utmålas, men sannolikt är det ingen bluff. Vi ser allt fler sådana här resultat på brädorna runt om i världen inkl. Lookgood...tekniken förfinas hela tiden. Sen finns det givetvis en och annan klinik som absolut inte borde få röra människor..så det gäller att göra sin research väl.

Vad jag har hört angående svårigheterna att ha direktkontakt med fabrikanten är dels att de helst säljer storpack samt att kvaliteten varierar från batch till batch, men visst, hittar man en bra kontakt så kan man säkert lösa det till lägsta möjliga pris.

Det där resultatet är snyggt Whyatt. Men han fyller i en del av luggen. För oss med mer grova problem, i princip hela toppen, skulle det nog krävas 3-4sådana där? (om man ens har hår som räcker till). Har dessutom den där personen starkare ärftligt håravfall kommer håret bakom ht+n att börja falla av förr eller senare. Kloningen är väll ett steg man går å väntar på. :)

Det med storpack hos fabrik är inget jag upplevt hos dom jag provat, jag är iaf supernöjd. Kvalitén har alltid varit bra hos dom jag har nu, kört med i över 1 år. Förstår din poäng med att när man gör på detta vis har man ingen "mellanhand" som går i god för att kvalitén alltid är på topp. Men å andra sidan, är priset så lågt att om man jämför med cml kan man beställa hem "fel" 10gånger innan man kommer upp i samma pris. Rätt bra marginal.

composer

12 Feb 2014, 13:34

frustrerad wrote: Men funkar HE även fast jag då skulle flasha hårlinjen? Delvis luggen uppåt och åt sidan?

Absolut, så har jag för det mesta. Man får små-touchupa hårlinjen så att den sitter fast. sen är det inga problem alls. Jag har gått med det i över 4 år nu utan att någon påpekat något. Endast en av mina vänner som är Doktor har jag berättat det för, och han blev väldigt intresserad av det hela och tyckte det såg riktigt bra ut. Kör!

frustrerad

12 Feb 2014, 15:46

Är inte i behov av det just nu. Men tänkte att om jag börjar tappa mer hår och det jag redan har tappat in växer tillbaka. Så kan jag i framtiden fixa en HE istället för att börja mixtra med finas och minoxidil. Men glädjande att höra att det inte behöver kosta så mycket och ser bra ut

Gojja

16 Mar 2014, 20:04

Tjena, jag började köpa mina hårdelar på nätet men jag tyckte det var för krångligt. Kanske hade jag för stora förväntningar och förhoppningar, vet inte.

Jag köpte mina ifrån toplace och jag var inte alls nöjd med kvalitén där. Visst, nu har jag inget att jämföra med men dom blev torra och burriga på en gång! Nu har jag väldigt blont hår och har hört att det är problem med just blont hår eftersom det måste behandlas så otroligt mycket innan för att få rätt färg. Får man en HE att fungera känns det dock verkligen som det bästa alternativet, fram tills man kan göra en riktig HT utan att behöva oroa sig över att sidohåret tar slut osv.....

Även om jag var missnöjd med kvalitén osv tyckte jag ändå det var helt ok under den tiden hårdelen var ok.

Nu testar jag lite andra ställen så får se hur resultatet blir. Det mest jobbiga är just att det ska vara så otroligt svårt att få till en bra hårlinje! Det borde hållas nån kurs i detta för killar/män!!!!

composer

17 Mar 2014, 01:59

Hej Gojja.

Toplace verkar ha ett överlag rätt bra ryckte (har inte köpt där själv dock). Har ingen som helst erfarenhet med blonda ht´s då jag själv är mörkbrun, men givetvis för att hålla håret fräsht så krävs det ju att man även själv behandlar det. Jag brukar duscha håret kanske 2ggr /veckan å dagligen ha i lite hårolja, typ marrocan oil för att det ska återfå lyster och se hälsosamt ut. Man kanske får anstränga sig lite mer än en person som har sitt naturliga hår ang den biten.

Hårlinjen oroar jag mig sällan över, mina he´s är ungefär identiska med dom jag fick ifrån CML, jag upplever kanske tillåme att dom håller längre. Man måste ta det hela i lite perspektiv, 99% av människor man möter stirrar sig inte blinda i ens hårlinje. Jag har inte upplevt det själv ännu iaf, och skulle frågan komma hade jag nog beroende på situation inte haft något problem egentligen med att berätta vad det är. Har krypit ur garderoben till fler å fler vänner som jag i början lurade i att jag gjort en transplantation/laser behandling att det egentligen är hår på en väldigt väldigt tunn transparent plastfilm som sitter där. Alla tycker det är lika ballt att det finns lösningar på problemet som är så snabba och ser så pass bra ut och dom hade tveklöst själva gjort något åt sina hårproblem, om dom haft något! :)

bjutatorp

17 Mar 2014, 06:58

Var beställer du från nu?

composer

18 Mar 2014, 03:18

Hos fabriker direkt via Alibaba.com. Sök på "thinskin" så lär det poppa upp ett antal fabriker med varierande priser. Man får klicka runt å få lite känsla ifrån dom. Risken är rätt stor att du kommer beställa ifrån samma fabrik som dom flesta aktörerna på marknaden.

Skriv inlägg