Hjälp - Min HE kliar

Förpassar den traditionella peruken till museet!
broscoe

24 Jul 2014, 11:12

Hej!

Har för 8 dagar sedan satt på en Omni hos CML, den passar helt perfekt och alla är chockade över hur bra det är. Jag var otroligt glad de första 5 dagarna.. Sen började det klia lite i hårbotten, och från och med dag 7 är det så illa att jag vill slita av den ibland, det känns riktigt tråkigt och jag har läst som en galning även på utländska forum. Kliandet kommer och går under några timmar.

Jag har svettats mycket med tanke på hur varmt det varit under denna period, har tränat en gång. Har bara duschat 2 gånger under perioden, värt att tillägga att jag vanligtvis bara duschar efter träning då jag aldrig luktar illa av svett. Ville dessutom bara duscha när jag behöver då jag läst att det sliter på HE'n.

Hur som helst, innan jag satte på min HE hade jag lite mjäll i hårbotten, när vi rakade av håret i mitten såg man att hårbotten var torr. CML tvättade min hårbotten och limmade sedan på en Omni.

Vad jag kommit fram till när jag läst på andra forum är det att man borde utföra eget underhåll en gång per vecka och ta hand om sin HE själv istället.

Det enda som jag är tveksam till är min torra hårbotten och det att jag fått problem redan efter 8 dagar.. Just nu lutar det tyvärr åt att ta bort HE'n och fortsätta med rakat med tanke på min hårbotten. När jag för 4 år sedan hade hår minns jag att jag hade mjäll ofta, speciellt under vintern.

Nägon som varit med om liknande och löst problemet kanske?

Mvh

whyatt

24 Jul 2014, 14:34

Generellt sett bör man undvika att tvätta hårbotten om den är torr i sin natur, det du vill ha är de naturliga oljorna. Om du nödvändigtvis vill fortsätta med vanliga hårvårdsprodukter, försök sikta in dig på något som är kraftigt återfuktande och se om det hjälper.

Jag skulle också kikat på att börja äta te.x. krillolja (överlägsen fiskolja) alternativt jättenattljusolja om man föredrar en vegetabilisk variant.

Äppelcidervinäger kan också hjälpa, främst då topikalt som en då-och-då treatment, men detta förutsätter att du själv är bekväm i att ta av och på din HE.

Du kan också testa med ett annat lim och se om detta har positiv inverkan.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg