9 månader med HE

Förpassar den traditionella peruken till museet!
cliffb

03 Sep 2014, 17:20

Har skrivit här tidigare om mina erfarenheter med HE och tänkte göra en uppdatering efter 9 månader som bärare.

Jag har hunnit testa lite olika leverantörer och modeller men det som funkar bäst för mig är en hudfärgad lace från Toplace med den absolut tunnaste plattan som går att få. Jag har även en väldigt tunn densitet (40-45% på Toplace skala) och färgar håret på sidorna och i nacken för att få perfekt matchning.

Denna typ av hårdel håller i max 3 månader och jag behöver limma om och tvätta den ren ungefär varannan vecka. Problemet är inte att den lossnar utan att den blir geggig när limmet börjar sippra igenom.

Det har varit en jobbig och dyr resa innan jag hittade den HE som passar mig bäst. Jag sitter också i knät på CML vilket absolut inte är hållbart i längden. Jag måste lära mig att ta bort, rengöra och sätta tillbaka HE (reattach) själv vilket jag alltså hittills lämnat helt och hållet till CML. Då det är så svårt att få tider med kort varsel och det ibland blir lite panik måste kan kunna fixa sådant här själv. Inklippningar av nya HE kommer jag dock inte ge mig på själv. CML gör ett bra jobb absolut men är underbemannade och väldigt dyra.

FÖRDELARNA:

Det är skönt att ha hår på huvudet igen = i vissa fall ökat självförtroende.

Det ser snyggt och fullt naturligt ut.

Jag ser yngre ut.

Jag slipper raka mig och visa mitt STRIP-ärr i nacken.

Jag kan skippa alla andra typer av åtgärder mot håravfall (laser, tabletter, HT, Toppik etc etc).

Slipper tänka på min tunnhårighet hela tiden.

Väldigt bekväm bland nya bekantskaper.

NACKDELARNA:

Det är väldigt dyrt.

Det är en del meckande för att få till frissan på morgonen och håret ser ibland onaturligt ut när man stiger upp ur sängen efter att ha stökat runt med huvudet under natten.

Svårt att få till en matchning i densitet då mitt hår både på sidorna och i nacken är väldigt tunnt.

Blir geggigt av lim och tejp när det blir varmt ute.

Får göra avkall på vissa saker som bastu samt bada och duscha håret bland folk. 1-2 veckors solsemester är nog också uteslutet.

Lite obekväm bland folk som tidigare sett mig riktigt tunnhårig.

Oro över att bli upptäckt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att hade det inte varit för mitt SRTIP-ärr i nacken (som jag parallellt kommer göra åtgärder för att dölja så mycket som möjligt) så hade jag nog skippat detta. Är för dyrt, för mycket pyssel och när det blir geggigt på skallen får man stanna hemma från jobb etc om det inte går att få tag i en tid hso CML.

Men kan man stå ut med jobbet och kostnaden så måste detta vara bättre än alla HT:s och concealers i världen. Rekommenderar dock att man försöker lära sig att göra så mycket själv så man slipper vara helt beroende av en salong.

En annan sak är att skaffa HE "i tid". I mitt fall hade håravfallet gått så väldigt långt så även om jag tog den tunnaste HE:n (både platta och densitet) så är det betydligt tjockare än vad jag hade innan. Dock har drygt ett år m Toppik hjälpt mig att göra övergången till HE mindre tydlig. Riktigt tunt hår på sidorna ställer till det lite också.

Några frågor till er andra som kör med HE:

1) Hur ofta gör ni reattach och gör ni det själva eller på salong?

2) Hur funkar det att sola, bada och duscha huvudet?

3) Är det något i livet ni behövt gör avkall på efter ni skaffade HE?

4 Vilka har ni berättat det för?
Har avbrutit alla behandlingar och gått över till hårersättning ist.

stekt12

03 Sep 2014, 20:51

Bilder uppskattas

tedlin01

04 Sep 2014, 14:09

Var tredje vecka just nu. Själv. Väldigt svårt i början men väldigt lätt när man byggt upp ett flöde.

Solar som vanligt. Undviker att duscha och bada håret.

Jag har än så länge försökt att undvika intensiva träningspass för att svetten sliter på limmet men kommer successivt sluta bry mig om det.

Vänner, kollegor, släkt. Undviker att berätta för människor jag lär känna idag. Har precis börjat dejta en ny tjej och jag är lite orolig öve rhur jag ska lägga fram det faktiskt..
Pensionerad.. Men testat det mesta..

deathdealer

05 Sep 2014, 22:48

Jag gör allt själv, har aldrig gått till någon salong över huvud taget. Har bara gjort reattach en gång, då efter 2 veckor, snart är det dags igen då den suttit på ca 17 dagar i nuläget, men den sitter fortfarande mycket bra så väntar några dagar till.

Det svåra är att få bort limrester på plattan, allt annat är relativ lätt.

Har varken hunnit sola eller bada med den. Duschar som vanligt, vissa dagar undviker jag dock att tvätta håret, men gör det åtminstone 3-4 gånger i veckan. Det fungerar bra, dock behövs mycket balsam.

Inte än så länge, det enda jag kan tänka mig är att man får skippa bastun framöver. Semestrar ser jag inte som ett problem, så länge man inte är bortrest mer än 3 veckor. Då vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga.

Endast min mor, ingen annan. Har faktiskt inte fått några kommentarer ens, så jag antar att jag lyckats att få det att se väldigt naturligt ut, eller så vågar helt enkelt ingen säga något. Men jag känner mig bekväm och tycker det ser fantastiskt ut.

Richard

07 Sep 2014, 14:13

Jag har haft HE i 3 månader nu. Min är limmad där bak och på sidorna och tejp där framme.

Var fjärde vecka. Jag går till en lokal salong och de hjälper mig där i ett eget rum. 750 kronor per tillfälle. Det är fan dyrt, måste lära mig själv då jag kan göra var 2-3 vecka.

Sola funkar, så länge jag har hatt eller keps = Inga konstigheter = Du ska skydda håret och ansiktet när du solar. Bada kan jag göra så länge jag inte doppar huvudet. Jag duschar den 2 gånger i veckan = Inga problem.

Doppa huvudet i vatten när jag badar. Ingen bastu (om den inte är av då hehe). Sen måste jag träna försiktigt så det inte blir för svettigt.

4) Vilka har ni berättat det för?

En bra vän till mig. Jag hoppas han vågar hjälpa mig när jag ska göra en reattach själv dom första gångerna.

livetarskit

08 Sep 2014, 02:45

Cliffb:

Vad heter den hudfärgade bottenplattan ifrån toplace mer specifikt?

Du köper altså själv ifrån internet med hjälp av egen mall och låter cml klippa/sätta dit /sköta om den?, Vad blir det för kostnader för det?

Vad är det som gör processen "ta bort, rengöra och sätta tillbaka" så svår att göra själv? Har du försökt med speglar någon gång? Eller har du bara inte tagit reda på hur det går till ens och bara varit bekväm med att cml fixar det?

"Oro att bli upptäckt"

Är den oron värre än att vara skallig och dölja det med huvudbonad med oro att bli upptäckt?

deathdeaaler:

"Semestrar ser jag inte som ett problem, så länge man inte är bortrest mer än 3 veckor. Då vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga."

Vad är det som blir svårt efter 3 veckor när du som du säger sköter allt själv? Hur kommer det sig att du inte vet hur man ska gå tillväga efter 3 veckor bara för att du är utomlands? Pga av mer värme?

Richard:

Jag kan förstå att man ska skydda håret för att inte bli blekt i solen, men varför skydda ansiktet? Vad är det för bottenplatta du använder? kan det bli en "bonna-bränna" vid skarven i pannan ?

Alla: Hur rekommenderar ni en nybörjare att pröva hårersättning? Det verkar som salonger som CML inte har lika bra kvalite (mest trovärdiga) bottenplattor som det går att special beställa ifrån internet? Jag får en känsla av att CML inte är "bra nog" för att helt lura sin omgivning i övergången till HE.

deathdealer

08 Sep 2014, 22:05

livetarskit:

Det jag menar med semestrar är att det kan vara knepigt att ta med sig alla reaattach-produkter (lim,tejp,limborttagningsprodukter,) Speglar, markeringspenna med mera. Tror det kan vara lite jobbigt att göra det när man inte är hemma och har tillgång till allt man är van vid, men givetvis kan är det möjligt.

Richard

16 Sep 2014, 22:00

livetarskit: Nej nej ingen bonna bränna ;) När jag inte hade HE så skyddade jag håret och ansiktet ibland för solen. Det ska man göra oavsett för att solen är skadlig. Det är det jag menar med att skydda ansiktet. Så det blir inga konstigheter nu om jag skulle ha på mig keps på stranden. Det är något man skulle göra annars.

Jag har en klassisk platta, lace på mitten och poly runt om.

Har du någon du kan dela med dig om övergången till HE? Jag tycker du ska prova själv om du känner dig påläst och vet hur du ska göra praktiskt och har allt du behöver. Jag känner mig redo men tar inte tag i det.

Skönt vore för dig om du har nån som kan stötta dig och kanske vara med i början när du ska raka, mäta, klippa in osv. Ett tips är att ta distans från de personer du inte behöver träffa när du gör övergången. Om du nu vill lura dom. Lite farligt om du är på fest på fredagen med ett gäng, sen fixar HE på lördagen och sen träffar dom på måndagen.

tedlin01

18 Sep 2014, 20:54

Bastade hårt igår, det gick jättebra.
Pensionerad.. Men testat det mesta..

Skriv inlägg