Bra råd angående klinik och läkare i Turkiet någon?

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
Kejo

27 Mar 2014, 09:22

Hej

Funderar på en hårtransplantation i Turkiet, då priserna där är mycket mera attraktiva än i Sverige.

Min fråga är om någon vet några bra kliniker och läkare där med bra referenser??

Finns ju flera som bara tar 1/3 av kostnaden i Sverige och då blir man lite skeptisk.

Mycket tacksam för svar från någon eller några som har erfarenhet av detta.

//Kejo

bjutatorp

27 Mar 2014, 11:37

Dr Koray är väl den populäraste doktorn har. Han tar 2,5 euro/graft och använder manuell punch. Efter honom är det nog dr Hakan Doganay som är mest populär. Han tar 2 euro/graft och använder micromotor. Jag ska själv göra en HT hos dr Demirsoy i september. Han tar 1 euro/graft och använder också micromotor. Hos honom kan man välja att använda manuell punch om man vill och då kostar det 2 euro/graft. Lite kort och gott om några av doktorerna.. Finns många fler men min research har gjort att jag kommit fram till Dr Demirsoy pga resultat vs pris. Lycka till!

Kejo

27 Mar 2014, 14:30

Hej bjutatorp och tack för ditt svar!

Har du referenser på bra resultat från dr Demirsoy?

Har varit i kontakt med dr Koray men det skulle gå loss på runt 100 000 svenska kronor för 4000 grafts med resa, boende m.m. och detta blev lite väl mycket pengar...

Är dr Demirsoy bra och tar 1 euro/graft låter det riktigt intressant. Någon mer som har bra erfarenheter från denna doktor?

Lycka till bjutatorp!!!!

håravfall

07 Jun 2014, 00:02

bjutatorp wrote: Dr Koray är väl den populäraste doktorn har. Han tar 2,5 euro/graft och använder manuell punch. Efter honom är det nog dr Hakan Doganay som är mest populär. Han tar 2 euro/graft och använder micromotor. Jag ska själv göra en HT hos dr Demirsoy i september. Han tar 1 euro/graft och använder också micromotor. Hos honom kan man välja att använda manuell punch om man vill och då kostar det 2 euro/graft. Lite kort och gott om några av doktorerna.. Finns många fler men min research har gjort att jag kommit fram till Dr Demirsoy pga resultat vs pris. Lycka till!

Vad skiljer micromotor och manuell punch? Är det mer prisvärt?

whyatt

24 Jun 2014, 14:57

håravfall wrote: Vad skiljer micromotor och manuell punch? Är det mer prisvärt?

Precis som namnen antyder så innebär "micromotor" att transplantaten skördas med en motoriserad enhet kontra den manuella metoden som innebär att transplantaten skördas med hjälp av en vanlig punch, utan motorstöd.

Det går inte rakt av att säga vilket sätt som är bäst, men manuellt kostar mer och låter i alla fall på pappret som den mest skonsamma metoden av de båda även om det finns risk för trötthet vid manuellt arbete. Dock minimeras riskerna för värmeutveckling, vilket sägs kunna vara en issue med de motoriserade verktygen.

Flera av världens bästa kör manuellt, men också flertalet av de bästa kör motoriserat. En hel del blandar också. Förmodligen beror misslyckade ingrepp hos kompetenta kliniker väldigt sällan på val av skördeteknik.

Det kan skrivas spaltmeter mer om respektive teknik, men detta var iaf ett minisvar på frågan :D
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Hårfighter

26 Jun 2014, 04:42

Vad menar du med värmeutveckling och hur påverkar den själva ingreppet, resultat etc? Mvh

whyatt

26 Jun 2014, 10:32

Ett motoriserat verktyg kan extrahera fler grafts/tidsenhet än ett manuellt verktyg, men denna boostade verkningsgrad hos verktyget innebär ökade risker. En av dessa är den ökade värme som utvecklas runt hårsäckarna, när de plockas ut med ett motoriserat verktyg.

Tekniken har dock utvecklats och idag finns flertalet übermoderna motoriserade verktyg som påstår sig fått ner den ökade "påfrestningen" till rimliga nivåer, sänka risken för trötthet hos den/de som extraherar samt åstadkomma överlevnadsprocent som sägs ligga i linje med vad manuella verktyg presterar.

Vad är då bäst? Här råder det delade meningar men jag tror båda teknikerna har sina mästare som kontinuerligt presterar lysande resultat.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Sleazyslay

08 Sep 2014, 15:39

Kejo wrote: Hej

Funderar på en hårtransplantation i Turkiet, då priserna där är mycket mera attraktiva än i Sverige.

Min fråga är om någon vet några bra kliniker och läkare där med bra referenser??

Finns ju flera som bara tar 1/3 av kostnaden i Sverige och då blir man lite skeptisk.

Mycket tacksam för svar från någon eller några som har erfarenhet av detta.

//Kejo

Är intresserad av vem du kommer att välja, och resultatet både före och efter! Är på samma resa med research och inriktar mig också på Turkiet. Lycka till!

PS - Har kontaktat dessa två kliniker i Turkiet. Den ena tyckte jag skulle vänta, vilket jag tyckte var ett betryggande råd. Det ger en ökad tillit. Huruvida de är bra eller inte låter jag vara osagt. Kom gärna med feedback om du hittar något om dem. Annars lutar det åt Demirsoy för min del. (När det blir dags)

http://www.istanbulhairclinic.se/

http://www.hairistanbul.se/priser/
Minoxidil 5 % 2ggr/dag sedan 2009-05-05

Propecia 0.5 mg /Halv tablett p.ga biverkningar.

Skriv inlägg