ReCell

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
Danila

27 Jun 2014, 13:59

Har i perioder varit lite aktiv på forumet främst på grund av att jag är sjukt besviken på de hårtransplantationer jag genomgått. Bitterheten personifierad är hur jag identifierar mig nu för tiden. Hur jag kunde blunda för alla fallgropar och risker till förmån för min fåfänga. För visst är det fåfänga att lägga så mycket energi och pengar på frippan. Men desperation får folk att frångå sina vanliga beslutsmönster.

Jag kan bli irriterad på folk som dra paralleller med Jason Statham, Bruce Willis, Van Diesel mdf. "titta på dem de är stolta män fast skalliga!!!" "tycker det är omanligt med killar som bryr sig för mycket om sitt utseende"

Jag är inte i närheten av utseendet på någon av de tidigare nämnda skådisarna. Som tjugoåring såg jag mer ut som en cancersjuk nazist när allt mitt hår föll av på väldigt kort tid, ingen pardon där inte allt eller inget vad var vår herre hade bestämt. Men att köpa svindyra kläder, ha rätt jobb, röra sig med rätt folk, ha snygg bil, klippa sig för tusentals kronor, bo i rätt område......vad faan är skillnaden på fåfänga och fåfänga. Jag vill ha lite empati, man tänker inte rationellt som 20 åring med munkfrilla, tyvärr. Dessutom fick jag höra att jag såg fördjävlig ut av både arbetskamrater och släkt när jag första gången rakade mig.

Nåväl då är då och nu är nu! Efter kortisonbehandling, ärrkirurgi, micropigmentering ska jag fylla på CV:t med en ny teknik som heter ReCell.

Ni som har genomgått misslyckade operationer eller kommit till stadiet där transplantationen inte längre täcker all flint och väljer att raka huvudet kanske är intresserade av mitt äventyr.

På måndag kommer jag åka till Nottingham och träffa Jeremy Rawlings som ska vara en välrenommerad aktör inom behandlingsmetoden som är relativt ny.

Målet är att ta bort ärrvävnad och ersätta den med kultiverade hudstamceller som är tänkta att skapa ny hud på området. Alltså göra ärren plattare, ändra struktur och pigmentering i huden. Så klart kommer det inte bli något nytt hår men tanken är att jag ska få en jämnare, slätare, mer enhetlig skalp som inte skyltar lika tydlig med mina ingrepp. Jag vill med andra ord göra en revision av min HT.

Spåren efter ingreppen kommer inte att försvinna men förhoppningsvis kommer de vara mindre framträdande. Ev gör jag ny micropigmentering på vissa områden.

Jag återkommer med bilder från kliniken (Zenith osmetic clinic) och reslutat för den intresserade. Tyvärr kan det ta upp till 1-1,5 år innan fullständigt resultat kan ses.

Risken är väl att jag blir blåst igen och ännu mer bitter för att jag ännu en gång upprepar mina misstag :) Tyvärr mår jag så dåligt att jag vill göra något åt situationen och det mest rimliga är att få en så fin rakad skalle som möjligt. Förts när kloning introduceras på marknaden kommer en transplantation bli aktuell för mig men det ser ut att ta ett tag och jag kan inte vänta 20 år på en ev lösning då går jag under.

whyatt

27 Jun 2014, 20:44

Många av oss har följt dina inlägg här på brädan under lång tid. Det är givetvis heart-breaking att höra om din historik men också inspirerande att du fortsätter kämpa och ser ett ljus i tunneln.

De positiva effekter du eventuellt får av behandlingen är inte enbart intressanta för oss hårnördar utan omfattar en betydligt större grupp människor som av olika anledningar upplever stora problem med huden - så du är helt klart en försökskanin som är värd applåder, kramar och blommor. Riktigt många lyckosparkar från adminjaeveln!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

a`fishwish

27 Jun 2014, 20:55

Verkar som du har haft det väldigt tufft när det kommer till håravfall och jag lider med dig. Hoppas för din skull att det blir bra tillslut... inspirerande minst sagt att du fortsätter kämpa!
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

Lupa

08 Jul 2014, 20:26

Danila, du är en förebild, jag hoppas allt gått bra för dig. Beskriv gärna så utförligt du kan hur proceduren gick till. Håller tummarna för dig.

Danila

09 Jul 2014, 12:54

Hej!

Nu har det gått en vecka sedan jag gjorde behandlingen och huden är läkt. Om ytterligare en vecka ska området vara helt läkt.

Jag reste till London och sedan därifrån till Nottingham. Man kan också resa direkt till Nottingham via Bryssel men då får man vänta väldigt länge på flygplatsen.

Jag bodde på Waltons Hotel som bara ligger två minuter från kliniken på Derby Road. Kliniken är väldigt fräsch och personalen obehagligt trevlig :)

Läkaren Dr Jeremy Rawlings jobbar vanligtvis i mellanöstern och australien men har genom kontakt med klinikchefen ett samarbete med Zenith vilken han besöker två gånger om året.

Själva behandlingen från start till mål:

-Möter Jeremy på tisdag klockan 11:00 han tittar på mitt huvud och vi diskuterar vilka områden som ska behandlas. Han ger mig sedan diazepam och antibiotika. Antibiotikan äter man fyra gånger per dag i 6 dagar. Han tar sedan bilder till journalen och jag får fylla i ett "friskhetsintyg".

-Vi går ner tillsammans med en assisten till ett rum i källarvåningen. Jag byter om till en papperströja då behandlingen tyvärr är lite grisig. Jeremy tar sedan fram ett ReCell kit som påminner om ett sånt där kemiset man fick som liten :) Den ena behållaren ska värma upp en vätska medan läkaren förbereder huden.

-Huvudet tvättas med bakteriedödande medel.

-Innan huden "slipas" läggs en lokalbedövning vilket är det mest smärtsamma. Tyvärr kan det nog vara så att mina närvtrådar är lite sabbade sedan tidigare ingrepp och bedövningen är extra smärtsam och tar inte fullt ut.

-Jeremy är väldigt gladlynt och pratar mycket med glimten i ögat. Vad det gäller ReCell är han en av de mer erfarna så fungerar inte behandlingen på mig har jag svårt att tro att någon annan skulle kunna göra det bättre. Han arbetade länge under personen som kom på tekniken (Fiona tror jag hon heter).

-Jeremy tar sedan en biopsi bakom vänster öra, alltså en liten hudbit, typ 5 gånger 5 milimeter som placeras i mediumet.

-Sedan sätter han igång själva maskinen som ska jämna till huden och skapa en ytan för stamcellerna att fastna på. Maskinen är en dermabrasion och påminner om en liten hobbyslipmaskin. Är måste jag vara ärlig och säga att jag upplevde det ganska obehagligt. Dels fick jag vänta för att en del till maskinen inte hade desinficerats och de var tvungna att åka till sjukhuset. Under tiden höll hela tiden hans assistent mig sällskap och fixade fika och dricka. Dels hann lokalbedövningen lägga sig så han fick bättra på den gamla. När han väl börja slipa ligger jag på mage det vatten som blandas med hud och blod rinner ner i ansiktet och på golvet, jag mådde lite illa av lukten och synen samt hur slipmaskinen likt en kraftig tandborste vibrerade i hela huvudet.

-Men förberedelserna av huden går väldigt snabbt trots att jag har ett stort behandlingsområde. Såret som bildas hålls fuktigt med blöta pads då vätskan som sprutas på med stamceller bara fungerar i öppna sår.

-Hudbiopsin tas tillsammans med vätskan och dissekeras varpå allt åker ner i en ny behållare. Allt för att få igång celldelningen hos stamcellerna. Hur det exakt går till och vad det är för ämnen som används vet jag inte men det finns en bra youtubefilm som åtminstone visar förfarandet.

-Innan de färdiga ämnet sprutas på klipper Jeremy och hans assistent ut ett slags plastnät som ska ligga på huvudet och fördela/hålla kvar stamcellerna. Han använder sedan en spruta och fördela vätskan över området som ska förbättras. Sen tar de en slags plastfilm med vaselin på som placeras ovanpå hela paketet. Som skydd läggs ett kraftigt bandage med bomull under. Ser inte så farligt ut, som en hudfärgad turban så jag kan röra mig lite i staden.

-Sen går det väldigt snabbt, jag får mina kläder och sen lämnar jag kliniken.

-första natten sover jag knappt inget, har väldigt ont. och även de följande två nätterna har jag ont i huduvet. Jag tror att mycket av den värken som kom beror på att bandaget satt väldigt hårt, om ni haft en för liten keps vet ni vad jag menar. Det börjar klia redan andra natten vilket är ett gott tecken på att läkningen fungerar. Jag äter en kapsel penicillin var fjärde timme vilket får magen att balla ur lite.

- Jag går till kliniken dagen efter för att se om de kan lätta på bandaget eller ge mig smärtstillande. Men Jeremy är mycket nöjd med att bandaget över huvud taget sitter kvar och ordinera paracetamol från affärskedjan Sainsbury. Jag frågar också om det är ok att gå i stan vilket inte skulle vara några problem. Var ju tvungen att ta reda på vart Robin Hodd brukade hänga när det begav sig :)

- på fredag morgon kl 09:15 ska jag träffa Jeremy för att ta bort bandaget. Det känns lite obehagligt men han säger att allt ser bra ut. Jag känner mig orolig för hemresan och vill gärna ha något bandage på huvudet. Men han tycker inte det är en bra ide då bandaget bara kommer ramla av och att sårvätska kan fastna i det.

-Resan hem går ganska bra men det hade nog varit skönt att haft någon med sig och assisterat. Kanske ska man stanna en natt till på hotellet bara för att vara lite mera förberedd.

- Väl hemma ska jag fortsätta äta mina tabletter och undvika träning. Det har varit soligt här så när jag legat ute vilat har jag haft bandana och sen keps. Tror inte att huden tagit skada av det men det är nog inte optimalt.

Som det ser ut idag är det en viss förbättring på det stora vertikala ärret men i övrigt är det som innan ungefär. Jag måste vänta ett bra tag innan jag han hylla eller förkasta tekniken. Vad det gäller ärren sa Jeremy att det kan ta ett år innan de mognat och fått sitt slutliga resultat.

bifogar några bilder som är tagna direkt efter att bandaget tagits bort.

Har ni frågor är det bara att höra av er men det kan ta ett tag innan jag svarar.

Danila

09 Jul 2014, 12:58

http://forumbilder.se/DDD40/p1010562

http://forumbilder.se/DDD40/p1010579

http://forumbilder.se/DDD40/p1010586

http://forumbilder.se/DDD40/p1010578

Danila

09 Jul 2014, 13:01

Jaha nu fungerar det inte så bra att lägga upp bilder. Vill ni titta på dem går det att högerklicka och välja kopiera bildadress och sedan klistra in i sökfältet.

Lupa

09 Jul 2014, 19:38

Danila, jag hoppas och tror att det här kommer gå bra för dig! Hur ser deras prissättning ut?

Danila

09 Jul 2014, 23:17

Ja det är väl den tråkiga delen i storyn. Allt som allt med resa boende etc gick på ca 60'. Det är väl tur att jag inte har några barn som det ska sparas till :) tycker det är sjukt överprissatt. Det är klart att de här recellkiten kostar en slant men ser man till andra kliniker kan man nog få ner priset en 15-20' men jag ville ha rawlings så då var det bara att punga ut. Råder lite monopol just nu men etableras tekniken mera så kommer troligen priserna sjunka.

Blir det här bra så är det helt klart värt det men jag är skeptisk. Antagligen har jag orealistiska förväntningar igen. Bara att vänta och se.

Lupa

10 Jul 2014, 06:50

Vi hoppas såklart på ett bra resultat, men det är bra att du har realistiska förväntningar. Dock har jag sett ett par riktigt fina resultat med metoden så förhoppningsvis får du det också!

Du hade ett stort område som skulle behandlas, därför vill jag bara dubbelkolla ifall hudbiten på 5 x 5 mm räckte för hela ditt behandlingsområde? Trodde att en större hudbit skulle behövas. Du skriver i slutet att det just nu ser ut ungefär som innan behandlingen, hur många dagar hade det gått när du skrev detta?

Danila

11 Jul 2014, 18:13

Idag har det gått tio dagar sedan jag gjorde behandlingen. På tisdag ska det förhoppningsvis vara helt läkt. Lite orolig då sommaren kommit med besked och jag nästan smälter bort i solen. Använder keps och bandana hela tiden.

Hudbiten kan ha varit lite större men ungefär 5*5 och den räcker till hela området. Tror ett recellkit iaf ska täcka ett A4 i storlek.

Lupa

12 Jul 2014, 10:49

Bra, du gör rätt i att köra keps/bandana så du inte äventyra något. Låt tiden ha sin gång så blir nog detta bra! Håller tummarna. Hur var det nu, körde du SMP?

Danila

15 Jul 2014, 11:19

Yes SMP har jag också prövat. Kanske borde uppföra en ny svensk klassiker för oss hårskadade Strip, fue, SMP, ReCell, under ett år :-P

SMP fungerar dåligt på skadad/ärrig hud, effekten blir att det ser ganska målat ut då huden är blank. Som det ser ut idag är det fortfarande skillnad på hudkvaliteten. Hoppas det blir bättre med tiden.

Ni som är rädda att SMP ska försvinna kan nog vara lugna då min pigmentering sitter kvar trots att huden slipats ner :-)

whyatt

15 Jul 2014, 11:33

LOL!

Beträffande pigmentering så beror dess hållbarhet på en rad faktorer, däribland teknikerns metod, färgsammansättning osv. Vem utförde din SMP?

Danila

23 Jul 2014, 17:25

Gjordes av Saman salmasi på HIS i Göteborg.

Så som jag ser det är det den mest kompetenta aktören. De säger att pigmentering i princip är permanent, jag har solat, dermarollat och "slipat" huden utan att pigmenteringen försvunnit. Mitt tips är dock att gå ljust med diffus hårlinje. Som sagt fungerar det sämre på skadad hud.

Danila

23 Jul 2014, 17:49

Den här återkopplingen har jag fått nyligen av MR rawlings

Sorry for the delay in getting back to you Daniel.

At this stage I don't think there is anything to worry about. Short term the key is good wound healing - which you have done fine. Now it is the waiting game for the underlying scar / tissue / skin to remodel. Upto 18 months I think is realistic.

Keep the faith!

Jeremy

Lupa

16 Mar 2015, 15:34

Tjena Danila,

Nu har det gått ett tag sedan din behandling. Har du en uppdatering till oss?

Förhoppningsvis har allt gått bra för dig.

whyatt

01 May 2015, 18:38

Ja verkligen, hur har det gått?? *håller tummarna*

Danila

11 May 2015, 15:38

Sorry, får ingen notis om att inlägg har gjorts i tråden.

Är nog rädd att jag måste lämna ett tråkigt besked. Skillnaden är i princip obefintlig men man ska ju ha i åtanke att Jeremy har sagt att 18 mån är en realistisk tid för utvärdering av resultatet. I jul har det gått 12 mån men trendlinjen pekar inte uppåt än så länge och jag har svårt att se hur saker skulle förändras till det positiva.

Jag har kämpat länge för att lindra de märken som transplantationen lämnat efter sig men hittills är det bara pigmenteringen som gjort en större skillnad. Anledningen till att genomgå en Recell-behandling var att ändra hudstrukturen och på så sätt inte få ett så avslöjande och iögonfallande resultat av pigmenteringen. I dagsläget är det lite mussepigg-frippa, skillnaden mellan huden i pannan och huden uppe på huvudet är väldigt stor.

Jag skulle vilja beskriva huden i fronten på mitt huvud lite som en grå disktrasa (vilket den varit hela tiden). Huden är inte fast utan mer svampig och ojämn. Man ser det inte om man har ljuskällan under ögonhöjd eller om det är ett varmt ljus som kommer från alla håll.

Jag kan inte förstå varför jag inte bara kan få platta ljusa ärr och en normalare hudstruktur. Det skulle gjort allt så himla mycket lättare och kanske kunde släppa det mesta kring de val jag gjort. Jag är tillbaka i möss-mode igen, keps/mössa till jobbet, gubbkeps på revisionsbesök, bandana på träning, hatt på bröllop och skidmössa vid cykling. Jag vet att det låter jävligt självömkande och barnsligt men jag skäms för mycket och för att jag ska kunna koncentrera mig på något annat än mitt jävla utseende om jag inte täcker huvudet.

Har funderat på att tjata till mig en co2-laserslipning samt kortison och frysning av ärren men har inte haft ork att kontakta något "seriös" aktör. Depressionen har bitit sig fast ganska ordentligt, försöker hitta alternativa vägar men det går inget bra. Min sambo lämnade mig då hon inte orkade med min deppighet längre, så den här tråden kanske inte borde finnas under "framgång" längre :)

Lupa

05 Jul 2015, 09:14

Något framsteg sedan sist? Sorry att jag inte skickat fler mail till dig, kommer av ngn anledning inte in på mitt konto.

Skriv inlägg