Jag börjar tro mig se förbättrad hårkvalitet.

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
sparrow

21 Jan 2017, 21:32

För dem som tror att prostatamediciner och artificiell hårväxt av minoxidil är det bästa för håret - eftersom det säljs av läkemedelsbolagen, så är nog inte det här så mycket att läsa. För alla andra - här kommer några tips - med inspiration från tråden av Johannes - som kan vara värda att testa!

Jag kan inte svära på det än, men jag tror mig börja se tecken på att kvaliteten på försvagade hårsäckar börjar förbättras. En helt euforisk känsla när man granskar det i spegeln. Den största boosten verkar ha kommit under den senaste tiden, och då är det enda jag har förändrat att jag har gått över till Johannes recept (som finns i en tråd här i framgångs-delen av forumet), med rosmarin, koriander och kokosolja. Samtliga används av ganska många för att få förbättrad hårkvalitet.

Det bästa är ändå att allt går att få tag på till överkomliga priser, och gynnar inte bara hårväxt. Jag har sedan 20 års åldern haft acne-utslag som kommit och gått, och ibland varit helt överjäkligt. Jag har inte haft någon acne alls, endast någon enstaka mindre blämma - det här tror jag med ganska stor säkerhet har att göra med MSM.

Övrigt jag använder sedan några månader tillbaka.

MSM 5 g per dag. Kostar inte mycket om man söker lite efter 1 kg MSM.

Biotin 5000 mcg. Kostar inte mer än ca 50 kr för 120 tabletter.

Vitamin D3 och K2.

Omega 3.

Revita - en liten mängd, med lite vatten (för att öka koncentrationen), två ggr per dag. Använder det längre än de rekommenderade 2 och 5 min. Det behöver sannolikt mer tid för att få en bättre verkan, men jag är osäker på effekten. På plus-sidan, det består av en hel del bra grejer. Kostar inte alls mycket. Jag köpte två flaskor, och har fortfarande, efter 4 månader, kvar i första flaskan. Om en flaska räcker i ett halvår eller kanske t o m mer, eftersom jag nog använde för mycket till en början, så är 250 kr per flaska inte mycket.

Grönt i stort sett i all mat jag nu äter. Grönkål, spenat, färsk rosmarin och färsk koriander. Jag har sedan länge slutat att äta skräpmat och snabbmat.

Oavsett om det här endast gör att kvaliteten på det hår man har förbättras, eller om det medför att man även får igång insomnade hårsäckar, så är jag övertygad om att alla som har hårproblem kan vinna på att testa anti-inflammatorisk kost - och att använda anti-inflammatoriskt direkt på huden.

Steg 2 blir att övergå till anti-inflammatorisk kost. Det finns sannolikt endast fördelar med det. Den matkultur vi har i många I-länder kan nog vara helt absurd om man ser till vad den kan ställa till med.

Några bilder kommer inte att bevisa något. Jag (och jag undrar vilka som egentligen gör det) sitter inte heller och tar förebilder innan jag testar något nytt. Det här ska snarast ses som ett tips för dem som lider av håravfall, och att det kan vara värt att testa.

Johannes1

22 Jan 2017, 10:50

Du kan med fördel även använda färsk mejram.

Har enorma mängder med vitala mineraler, vitaminer: http://www.nutrition-and-you.com/sweet-marjoram.html

Har själv som sagt fått naturlig återväxt, och det är snarare en så kallad nystart av hår som poppar ut.

sparrow

22 Jan 2017, 17:27

Ja det jag framförallt ser - och det är ju såhär tidigt - är att kvaliteten på försvagade hårsäckar verkar förbättras. Det är ju på en nivå där det inte är en massiv förändring, men det är helt klart något som ger stort hopp om att det går i rätt riktning. Det jag först eftersträvar är att öka livskraften i försvagade hårsäckar, och så stopp på fortsatt håravfall. Om jag dessutom får igång ny hårväxt, då blir man ju liksom skakad i grunden som människa. Det är som att ha hittat guld!

Jag är dig evigt tacksam Johannes, för att du skrev om effekterna i din tråd och hintade om vad man borde testa.

Supertack för länken!

Efter att jag skrev den här tråden, googlade jag på anti-inflammation hairloss, och här är en till snubbe som är inne på samma spår.

https://www.hairlosstalk.com/interact/threads/its-all-to-do-with-inflammation.42928/

sparrow

25 Jan 2017, 23:44

Idag kändes det öken igen. Det jobbiga med behandlingar är att man måste hålla ut. I förrgår såg jag hårstrån i hårlinjen som jag inte haft förut, mycket tunna och kanske inte något som indikerar ny hårväxt, men ändå. Idag är det borta. Jag har också sett vad som kan indikera att försvagade hårsäckar sett mer livskraftiga ut. Nu är jag mer tveksam igen.

Jag läste om de cykler som beskrivs av de som använder minoxidil, att det tydligen kan pågå i tre cykler. - Växer tunna hår, rasar av, växer mer stabila hår, rasar av, etc. Jag använder det lite som ett möjligt riktmärke. Man vill ju gärna se resultat på en gång, men det får man intala sig att så funkar det inte.

Jag har bara använt det här sedan 16 dec (har för mig att det är det exakta datumet, eftersom jag skrev en post i den andra tråden när jag började - annars hade jag helt glömt av det).

Kokosoljan kommer jag inte hålla på med varje dag. Det kommer inte hålla i längden. Så jag funderar på om det är värt att köpa en till burk, eller om jag ska använda det jag har och sedan skippa det. Man måste göra det på ett sätt så att man håller ut i alla fall under ett halvår/år. Att skapa en så bra hårmiljö som möjligt - både vad gäller vad man tillför kroppen i kosten och hur man behandlar det externt - , tror jag ändå är något man inte har något att förlora på.

Man känner hur påtagligt man påverkas av håravfallet psykiskt. När jag har känt att det gått åt rätt håll, så har jag också känt mig bättre psykiskt. Det jag hoppas i första hand är att det här kan resultera i är att få förbättrad hårkvalitet och att försvagade hårsäckar kan få bättre motståndskraft mot allt negativt som kan pågå kring hårsäckarna när man är drabbad av håravfall. Och mediciner som påverkar hormonbalansen det kommer jag aldrig att ge mig på igen när det handlar om att komma åt håravfall. För min del är riskerna för bieffekter större än de positiva förväntningarna. Jag testade finasterid första gången när patentet hade gått igenom. Det jag minns av det var att jag fick utslag i huvudet, och jag minns inte om det var därför jag slutade eller om det var något annat. Sedan har jag testat det igen, och efter det har jag fått mer svettningar på somrarna. Jag skulle inte kunna rekommendera det till någon eftersom jag själv aldrig skulle vilja använda det på livstid. Anti-inflammatorisk kost och anti-inflammatorisk behandling på huden, det tror jag ändå är något som främst förbättrar och är främjande för håret och hälsan. Sedan får man nog se sig som extremt lyckligt lottad om man får ett mycket bra resultat. Jag kan ju inte ifrån en vetenskaplig utgångspunkt vara säker på att det är inflammatoriska orsaker som påverkat/påverkar mitt håravfall, men jag ser det inte som uteslutet. Jag testade en gång Mivitotal för många år sedan, med effekten att mitt håravfall minskade. Det höll nog inte i sig, men ändå. Det var nog bra för hälsan. Och det kanske t o m saktade ner håravfallet, bara det att jag då ville se en totalt avstannat håravfall annars var det inte tillräckligt bra. Så jag slutade. Det kanske hade varit värt att fortsätta med och söka vidare efter vad som kan ha lett till att håravfallet minskade till en början. Det var nog inte något kraftfullare innehåll i de flaskorna, men det kan ha varit en del antioxidanter.

Sorry for ranting. Håravfall är så förödande och att pendla mellan hopp och förtvivlan är inte helt enkelt. Jag skriver nog det här mest för mig själv och för att ha forumet som en ventil. Det är ju inte så att man sitter och pratar om håravfall med människor i annat fall. Allt sånt här får man gå omkring och hålla inom sig.

sparrow

26 Jan 2017, 07:55

I morse när jag kollade såg det igen ut som att hårkvaliteten är förbättrad, med starkare och friskare hår. Det påverkar väldigt mycket hur man mår, om man har en bra eller dålig hair day. Det känns också som att det ger en friskare hårmiljö när man använt de här oljorna.

Det är bara att köra vidare. SMP:tn jag gjorde för snart 3 år sedan ser också väldigt bra ut och när man ser att hårkvaliteten verkar förbättras, så ser också smp:n bättre ut. Kombinationen med växande hår och smp, är helt klart det bästa alternativet för min del idag. Jag är väldigt glad att jag gjorde den.

whyatt

13 Feb 2017, 21:40

Kul att du är nöjd och tummen upp att du experimenterar med det alternativa :)

Du känner inte alls att det kan finnas en risk gällande dina tatuerad SMP-prickar och allt som du masserar in i skalpen?

Vad är problemet med koksolja btw, om det är en ekonomisk fråga så vet jag en riktigt billig och organic source :)
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

14 Feb 2017, 03:15

Det är inte en massa grejer. Jag kör det enklast möjliga så att man inte tröttnar efter någon vecka. Förbättrad hårkvalitet tror jag mig se framförallt på en sida än så länge, där jag har haft bra koll på hur det har sett ut. Där är jag nästa säker på att det skett förbättring i hårkvaliteten och tätheten. Tror mig även se viss förbättring på andra sidan, och tecken på tätare hårväxt. Men det har knapp gått två månader än, så jag väntar mig inte så mycket efter så kort tid. Det känns ändå som att det går åt rätt håll.

Det är bara oljor, ingen alkohol eller något som torkar ut huden.

Det är lite kladdigt med kokosolja, det är den enda nackdelen. Men jag kör vidare på det ändå. Det färgar inte huden som t ex olivolja som kan ge en grön färg.

De mycket små tunna håren finns kvar, men de syns inte alltid. Får se vad som händer med det. Ser iallafall ut att vara ett bra tecken. Själva känslan att det går åt rätt håll är värd en hel del, till skillnad mot när man tänkt att det bara går utför.

rille111

07 Apr 2017, 15:33

Propecia, Finasteride och Proscar är hemska rävgifter. Gjorde mig till en letargisk, apatisk, asexuell robot och blev småfet på köpet. Allt blev bra när jag la av igen. Just sayin', offra inte mandomen för håret.

Skriv inlägg