Resultat från min första SMP behandling på HIS Göteborg - 17/7-205

Simulering av rakad hårväxt med pigment
shrike

20 Jul 2015, 13:09

Har precis gjort min första SMP och ville dela med mig av resultatet.

Kort om mig: jag är 31 år gammal, har tappat hår sen 22 men började tappa ordentligt när jag var 25-26 år gammal. Frisyren blev kortare och kortare och snaggat blev det vid 27 års ålder.

Har sett på andra alternativ som FUE men efter ett par konsultationer hos olika kliniker så är konsensus att ja det är väl möjligt med FUE men pga dåligt donor område så blir det väldigt dålig täckning och resultatet kommer aldrig bli riktigt bra. För min del har jag skulle jag behöva trixa med body hair transplants etc..inte aktuellt med andra ord.

Åren går och för ett par månader sen började jag kolla på smp som ett alternativ. Kollat Youtube och gillade resultatet från HIS, har läst på HIS egna forum samt här. Även sett på andra kliniker så som Skalp i England men ville hellre ha något lokalt och kliniken i Göteborg passade bra samt så har de riktigt bra track record med fina resultat.

Bestämde mig, bokade tid och 17e Juli hade jag första behandlingen.

Riktigt bra bemötande, ca 45 minuters samtal först så att man är riktigt säker på vad man får. Sam som driver kliniken i Göteborg är oerhört erfaren, har själv gjort SMP och gjort ca 2000 behandlingar så jag kände att jag var i trygga händer.

Efter det var det design av hårlinje, Sam har ett bra öga för hårlinjer som passar samt höjden. Dock valde jag att ta min linje lite högre än han rekommenderade men kommer nog att sänka den några millimeter på behandling nr 2.

Själva behandlingen tog ca 2 ~ 3 timmar, gjorde inte särskilt ont.

Pigmenten är lite mörkare först men bleknar efter ett par dagar och i behandling 2 så fyller man i och gör eventuella ändringar med hårlinjen.

Är oerhört nöjd med behandlingen och resultatet, om något så borde jag gjort det för ett par år sen.

Album med bilder: http://imgur.com/a/r1j5c

Majty5

10 Aug 2015, 23:31

Några fler bilder att bjuda på? Uppdatering? :)

whyatt

11 Aug 2015, 09:11

Du gjorde nog rätt i att skippa hårkirurgin. Ditt håravfallsmönster är perfekt för SMP så länge som du är bekväm i rakningskravet. Många vittnar om hur duktig Sam på HIS i Göteborg är, så ditt val får tummen upp.

När det gäller hårlinjens placering verkar det vara rätt vanligt att man vill ha den lite högre upp än vad som föreslås, kanske för att man själv inte riktigt ser sitt ansikte utifrån. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att en SMP-hårlinje som ligger för högt upp kan framstå som mer orealistisk än en hårlinje som ligger något lägre ner, varför? Jo för att i många fall vill SMP-patienter trolla bort alla spår utav håravfall och så länge som man kör rakat är SMP ofta en metod som klarar av detta (till skillnad från hårtransplantation som inte sällan får ta hänsyn till begränsad donor) men sällan skådat i naturen placeras en robust kalufs på en skalp med en lika robust hårlinje lite för högt upp...tvärtom, är man inte drabbad av håravfall är oftast hårlinjen relativt låg med endast subtila små vikar.

Precis som Majty5 påpekar ser vi gärna fler bilder :)
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

10 Oct 2015, 19:43

whyatt wrote: Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att en SMP-hårlinje som ligger för högt upp kan framstå som mer orealistisk än en hårlinje som ligger något lägre ner, varför? Jo för att i många fall vill SMP-patienter trolla bort alla spår utav håravfall och så länge som man kör rakat är SMP ofta en metod som klarar av detta (till skillnad från hårtransplantation som inte sällan får ta hänsyn till begränsad donor) men sällan skådat i naturen placeras en robust kalufs på en skalp med en lika robust hårlinje lite för högt upp...tvärtom, är man inte drabbad av håravfall är oftast hårlinjen relativt låg med endast subtila små vikar.)

Ja fast här sitter du och spekulerar och gissar lite hej vilt, Whyatt. :)

Det som är positivt är att det inte ska vara omöjligt att flytta (reducera/ta bort) en hårlinje om man sedan inte blir helt nöjd, med laser. Så den möjligheten finns ju, men jag tror inte - och det är i och för sig min personliga inställning - att man nödvändigtvis ska sikta på en perfekt hårlinje när man sedan ska köra helt rakat. Hur många ser man som kör ständigt rakat, dvs med rakapparat, och har en perfekt hårlinje? Jag har sällan sett det, förutom någon som gör det på skoj någon gång, eller om det t ex gäller personer med afrikanskt ursprung, där kan det se naturligt ut.

Skulle Dwayne Johnsson passa i en hårlinje som var några cm lägre? Jag tror att det skulle se sämre ut än att ha hårlinjen där den sitter idag.

http://i1.wp.com/cdn.batman-news.com/wp-content/uploads/2013/12/fast-and-furious-6-dwayne-johnson-2.jpg

Det samma med Freddie Ljungberg.

Jag tror inte att det skulle se bra ut om han sänke sin hårlinje och sedan körde rakat med apparat. Man ska nog tänka efter ett par gånger, och titta på ganska många olika hårlinjer innan man bestämmer sig. Jag vill gärna ha en hårlinje som går upp vid sidorna, inte nödvändigtvis så mycket men för mig ser det mer naturligt ut än att sänka den till där den var när jag var långt mycket yngre. Sedan tänker jag att mycket beror på om man har hårlinjen kvar. Om den har rört sig uppåt aningen, naturligt, så tror jag att det är där man ska sikta för att fylla upp, istället för att flytta ner den.

Det finns nog ingen klar regel att utgå ifrån, man får försöka komma fram till vad som passar bäst för en själv.

Skriv inlägg