Under behandling på HIS i Göteborg.

Simulering av rakad hårväxt med pigment
sparrow

02 Jul 2013, 23:38

Har varit i Göteborg och hittills genomgått två behandlingar av Sam. Har inte skrivit något eftersom jag ännu inte vet hur det slutgiltiga resultatet kommer att se ut så det känns inte rättvist att recensera en behandling efter 1:a eller 2:a behandlingen om man, som i mitt fall, kommer att behöva minst 4 behandlingar.

Det finns ganska mycket att skriva egentligen, men jag ska försöka hålla det kort.

Efter första behandlingen blev jag överväldigad av resultatet, fram tills det gått ca en vecka. Då hade nästan hela behandlingen blivit så ljus att den knappt syntes. Hårlinjen var i stort sett helt borta och på ovansidan av huvudet var det mycket ljusa/gråa pigment. Visserligen ger en gråare hårbotten en illusion, i alla fall på avstånd, att det kan röra sig om rakat hår. Det var då efter första behandlingen. Pigmenten var för ljusa. Det är bättre att gå den vägen, med för ljusa pigment i första behandlingen än risken att gå för mörkt. Sam kollade nog främst av hur pigmenten skulle ta vid den första behandlingen. På plussidan var ändå att hårlinjen sattes i mitt tycke för lågt och ena sidan var för spetsig/för perfekt. Den andra sidan såg däremot mycket bra ut, med en ojämnhet som fick det att se ut som tendens till vikar. Vi som har suttit och kollat in hårlinjer ett tag har ju en ganska bra uppfattning om hur det inte får se ut. Det kan nog vara något annat för personer som bara vill ha en sänkt hårlinje, sedan är det bra. Man ska ju vara nöjd själv, och man ska ju själv uppfatta att det ser naturligt ut.

I alla fall. Första hårlinjen fadade och försvann sedan helt. Vid andra behandlingen kunde vi därför komma överens om att sätta den högre upp, så att den också ganska exakt följer den hårlinje som jag har. Att sänka hårlinjen från en existerande hårlinje ser jag som ett allt för stort riskprojekt eftersom det är hårlinjen som mycket hänger på. Pigment som sätts bakom hårlinjen är mycket svårare att urskilja.

Eftersom mitt hår blir väldigt ljust när det rakas ner mer rakapparat ville jag också tona ner med pigment en bit ner mot sidorna för att få lite mer färg på pigmenten. Mitt hår är blandat med mörkare och ljusare hår, då blir det enligt mig bättre att gå aningen mörkare än aningen ljusare. Av de case jag sett får de som går mörkare bättre resultat. Många som har ljust hår har också håret något längre för att få lite mer pigment. Som t ex Daimen som är moderator på HIS-forumet Han trimmar ner håret till 0,4 mm för att få mer pigment av sitt existerande hår och kan därför gå något mörkare. Andra som har ljust hår har valt att göra hela huvudet, som t ex Fellow och en annan kille som visat upp sitt case på HIS-forumet. I mitt fall siktar jag mot att gå något mörkare ner mot sidorna och en bit bakåt, eftersom jag har mörkare hår neråt nacken behöver jag inte gå över hela huvudet.

Vid andra behandlingen gick Sam ner mot sidorna med någon nyans mörkare pigment än vid första behandlingen. Pigmenten som användes vid andra behandlingen var 38-40. Lika ljusa pigment som Magnus, från Sweden som har sitt case på HIS, använde på sin första behandling. Den pigmentfärgen användes på min andra behandling.

Det har skett en förbättring av pigmenten på ovansidan av huvudet, i alla fall bitvis, den här gången. Det är fortfarande ljusa pigment, från vissa vinklar syns pigmenten inte alls. Pigmenten har däremot tagit mycket bra längst bak mot huvudet, där sitter det också ett antal transplantat.

Egentligen kan jag inte skriva vad jag tycker om behandlingen idag, och det är ju inte det slutliga resultatet. Jag är ganska säker på att det går att få ett mycket bra slutresultat men att det i bland kan krävas fler behandlingar för att nå dit.

Det som är viktigt att tänka på, tycker jag, är att sätta hårlinjen vid första behandlingen så att man vid de andra behandlingarna har marginaler att göra de ojämnheter som ofta krävs för att det ska se naturligt ut. En hårlinje ska brytas upp med follikar som går utanför hårlinjen och inte som ett streck, oavsett om det är ett ojämnt ritat streck. Det är det man ser på många som varit hos HIS, framförallt från sidorna, att det är som ett ritat streck. Det måste man ha marginaler för att bryta upp. Gå inte heller för spetsigt när (främre) hårlinjen möter hårlinjen vid sidorna, inte heller som en perfekt avrundning. Att sätta en något stabilare hårlinje där det normalt är en ö och sedan tona ut mot sidorna kan också ge ett naturligare resultat.

Tänker vänta tills i höst för fortsatta behandlingar. Av framförallt två anledningar. Den främsta är att man inte får svettas under de första veckorna efter en behandling. Om det är under den första veckan, under de första två veckorna eller under de första fyra veckorna verkar vara osäkert. Daimen skriver att rekommendationen från HIS är att man inte får svettas mycket under de första fyra veckorna. Det finns även andra rekommendationer, men eftersom jag har en bit att åka så tar det de säkra före det osäkra och väntar tills man är säker på att det inte dyker upp någon högsommardag och man svettas bort behandlingen. Jag misstänker att det kan ha hänt mig eftersom hårlinjen försvinner och jag har en tendens att lätt svettas i pannan när det blir varmt. Den andra anledningen till att jag väntar tills höst är att pigmenten fortfarande ljusnar. Det blir antagligen enklare att hamna rätt vid val av pigment vid nästa behandling om existerande pigment fått längre tid att sätta sig.

Slutsats. Jag är nästan helt säker på att jag blir nöjd med behandlingen när jag kan se ett slutresultat. Men jag räknar med minst fyra behandlingar för att nå dit. Sedan är frågan hur ofta man måste göra touch ups, och hur många touch ups man kan göra utan att pigmenten börjar flyta ihop efterlämna en grånande färg i hårbotten. Min plan är ändå att kombinera med hst för att framförallt om något år förstärka fronten och om det inte är möjligt att göra touch ups efter 10 år så är det ändå 10 år. Det blir ändå spekulationer. Om fadning av pigmenten med tiden tar samma vända som fadningen av pigmenten efter första behandlingen så försvinner det med tiden helt. Så det kan nog bli bra hur det än går. Att ha hår, även om det är glest, som stärker upp pigmenten ger i alla fall som jag ser det ett bättre resultat. En stabilare front med HST och glesare bakåt i kombination med HIS kan bli ett av de bästa och mest naturliga alternativen om håravfallet blir mer omfattande.

Det var något svårt att hålla det kort.

tedlin01

03 Jul 2013, 00:17

Tack för att du delar med dig!
Pensionerad.. Men testat det mesta..

whyatt

30 Jul 2013, 12:12

Läsvärd tråd för alla som funderar över skalp-pigmentering!

Vi som har suttit och kollat in hårlinjer ett tag har ju en ganska bra uppfattning om hur det inte får se ut.

Svar ja och detta gör också att vi förmodligen ibland lurar oss själva lite, dvs hårlinjer som vi tycker är för artificiella lägger "vanligt folk" inte märke till.

Egentligen kan jag inte skriva vad jag tycker om behandlingen idag, och det är ju inte det slutliga resultatet. Jag är ganska säker på att det går att få ett mycket bra slutresultat men att det i bland kan krävas fler behandlingar för att nå dit.

håller tummarna för dig. HIS är verkligen naturen på spåren och jag tror att engagerade patienter som dig själv kan hjälpa tekniken att utvecklas ytterligare.

och hur många touch ups man kan göra utan att pigmenten börjar flyta ihop efterlämna en grånande färg i hårbotten.

Mmm detta undrar jag också.

Att ha hår, även om det är glest, som stärker upp pigmenten ger i alla fall som jag ser det ett bättre resultat. En stabilare front med HST och glesare bakåt i kombination med HIS kan bli ett av de bästa och mest naturliga alternativen om håravfallet blir mer omfattande.

Yes, håller med dig..denna kombinationen är visserligen inte för allas budget, men illusionen av en icke-tunnhårig, rakad kalufs kan inte fås av de med omfattande håravfall utan att det får kosta.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

14 Aug 2013, 17:47

En kombination mellan hst och pigmentering är ändå något som går att göra till en lägre kostnad än att endast använda hst. En kombination där hst packas aningen tätare i hårlinjen och sedan glesare bakåt behöver inte bli så väldigt dyrt om man ser det i ett längre perspektiv. Det är långt dyrare med t ex hårersättning som kostar minst 10-15 000 kr om året, varje år den används. En hst är en engångskostnad. Om den slås ut på 25-30 år är det inte så dyrt.

Jag har funderat en hel del på långtidseffekterna av pigmentering. Om det blir en grå massa av pigmenten så skulle det nog synas vid det här laget på Ian, som haft pigmentering i ca 10 år. Det borde även vara möjligt att använda olika pigment för att motverka det, om det skulle behövas. Sedan finns ju möjligheten att använda laser för att helt ta bort pigmenteringen, eller exponera pigmenten för hög nivå av uv-strålning från solen.

Dessutom sitter hårfollikar så pass tätt att det är svårt att se om det är något gråare mellan follikarna, så länge det är en markerad pigmentering som skiljer ut pigmenten. Men jag tänker även här på hårlinjen, att det är där det är störst risk och att det bästa borde vara att skapa en stabil hårlinje med äkta hår, beroende på hår- och hudtyp. Det är nog inte alltid nödvändigt och givetvis beroende på vad man själv trivs med.

Ang. hårlinjerna så är det inte så stor skillnad mellan pigmentering och HT. Man vill såklart ha det bästa resultat som går att åstadkomma.

Även kostnaden för pigmentering kan slås ut över tid. Om man tänker sig att man kan köra rakat i minst 10 år så blir det inte så höga kostnader, en engångskostnad och någon touch up. Det väsentliga som jag ser det är att ha möjligheten att göra något åt situationen idag om man inte trivs med att förlora håret och att man hellre kör rakat med synliga hårfollikar än att det ser risigt ut eller att raka bort allt och helt sakna hårlinje. Det bästa är självklart att bara acceptera situationen. Dessvärre är ju det ibland lättare sagt än gjort.

whyatt

26 Aug 2013, 12:20

Frågan är om en hst räcker, det är jag mycket tveksam till...i alla fall om man vill få stubbkänslan all over the place.

Mm, långtidseffekterna är väl värda en helt egen tråd, men jag är inne på ditt spår beträffande hur det ser ut efter +10 år. Precis som du skriver så finns det ju knep att ta till för att ytterligare speeda upp fäjdningsprocessen.

Hur känns ditt resultat än så länge?

sparrow

09 Sep 2013, 17:07

En hst räcker nog inte med tanke på att transplantaten med hst-teknik sätts glesare än med vanlig fue. Sedan beror det ju på hur omfattande håravfallet är. En helt kal hjässa kanske det inte är någon idé att göra en kombination över, och istället köra i stort sett Vin Dielse-looken som han kör i sina filmer (vad det nu är de använder för att få det att se ut som att det dyker upp en hårlinje).

Med diffust håravfall där det krävs stora HToperationer för att få en glesare frisyr, som för poker-snubben i kändisforumet, där kan en kombo fungera bättre tänker jag. Med dagens fue-teknik med minimala instrument kan nog även en fue-kombo fungera, om man sedan kan köra i alla fall 1mm. Jag har hittills inte sett någon som fyllt fue-ärr (0,7mm)med mikropigmentering men det borde gå att kamouflera ganska väl.

I mitt fall, med diffust håravfall, och även en hårlinje även om den kan stärkas upp framförallt i ön, skulle det bli ett kanonresultat. Jag har mycket svårt att urskilja pigmentering från 0,4mm stubb där pigmenten matchar hårfolliken. I nuläget är däremot pigmenten till stor del för ljusa. Det har tagit bättre på en del ställen, framförallt längre bak i huvudet, så man ser potentialen. En 3e behandling kommer att göra det ytterligare bättre, med något mörkare pigment. Det är också bättre att gå ljust och sedan mörkare.

Det är dessvärre en bit att resa.

Ska höra med Sam snart om det finns tider i oktober. Lägger sedan upp bilder, före- och efter. I nuläget är jag ändå mitt inne i behandlingen så bilder kommer inte visa den slutliga resultatet.

Långtidseffekterna kan det vara möjligt att klara genom att fördela ljusa och mörkare pigment. Och om det visar sig om 10 år att man hellre vill ta bort behandlingen så är det också möjligt. Stenhård solexponering borde leda till att huden på huvudet flagnar och lager efter lager försvinner och med det åker också pigmenten. Annars kan man genom laser ta bort allt. Men jag kommer nog att istället stärka upp hårlinjen om något/några år och sedan köra rakat (max 1mm), med stabilare hårlinje. Om det sedan kommer ut bättre tekniker för transplantationer så är det inte heller något som hindrar förutom att det kostar långt mer än mikropigmentering.

tedlin01

11 Nov 2013, 02:07

Hej sparrow,

Hur går det med behandlingen?

sparrow

18 Nov 2013, 16:04

Kunde inte åka ner när det var tänkt. Var tvungen att skjuta upp. Uppdaterar när det är gjort.

sparrow

19 Dec 2013, 19:25

10 dagar efter 3e behandlingen.

De två översta bilderna är tagna med zoom och någon decimeter från huvudet. Första bilden av de andra två är också taget med zoom någon decimeter från hårlinjen. För att göra pigmenten synliga. Kass kamera för att få till riktigt bra bilder, men det får duga. Sista bilden är tagen på längre avstånd så den är ganska blurrig, men jag tänkte ta med en sådan ändå. Har kamouflerat ett ärr på bilderna. Det påverkar inget annat än ett litet streck.

Den 3e behandlingen har helt klart behållit mer pigment än efter andra behandlingen. Nu har det bara gått 10 dagar, men vid det här laget hade de tidigare behandlingarna bleknat långt mer. Har tänkt åka ner till Göteborg för en 4e behandling i slutet av februari. Får se hur mycket det fadar tills dess.

Har inte använt rakapparat än, så det är trimmat till 0,4mm på bilderna och det syns att det ligger en del avtrimmat hår i huvudet. Vill inte vara där och pilla så mycket än. Har förebilder, och det är en jäkla skillnad. Det går inte ens att jämföra. Förebilderna ser bara rent bedrövliga ut. Knappt något hår syns när jag rakade ner det till den här längden.

- imageshack verkar radera bilder efter ett tag. De bilder som låg här var inte heller relevanta för slutresultatet -

Man får något större bilder om man kopierar bildlänken och öppnar ett nytt fönster.

whyatt

23 Dec 2013, 21:36

Det där ser bra ut! :D

sparrow

20 Jan 2014, 03:31

Uppdatering, 1,5 månad.

Pigmenten har bleknat en del. Men det är en klar förbättring sedan 2a behandlingen. Där pigmenten förut bleknat nästan helt sitter de nu kvar. Det har fadat ganska jämt.

Ska höra med Sam om tid för en 4e behandling. Uppdaterar med bilder efter behandlingen om det finns intresse.

whyatt

21 Jan 2014, 14:09

Intresse finnes! Bilder sökes :)

Kul att höra om framstegen. Hur nöjd är du på en skala?

tedlin01

30 Jan 2014, 15:48

Ser riktigt bra ut. Kan du visa förebilder också? Har du något hår över huvudtaget på huvudet eller är det endast hårsimulering vi ser där?

sparrow

16 Feb 2014, 13:25

Tedlin,

Du kan gå in på på HIS-fourm och se 10 tals, 100 tals, bilder och videoklipp. Om du inte redan har gjort det. http://forum.hishairclinic.com/

Det går inte att få någon bättre uppfattning än så. Om du är väldigt intresserad: gör en resa till England och besök klinikerna som finns där. De brukar ha open day, där det bara är att gå in och kika. Då kan du antagligen se ganska många som har gjort behandlingen.

Det jag har sett av de som inte blivit nöjda med behandlingen är personer som inte vill köra rakat eller som föredrar ett utseende som t ex lookgood-bilden. överst på sidan.

Pigmenten är supersvåra att urskilja från rakat hår. Har man omkringliggande hår, diffust håravfall där fronten är relativt intakt, kan man köra aningen längre. I annat fall får man räkna med att raka ner det med rakapparat.

Jag har varit nere för en dryg vecka sedan för en 4e behandling. Det är för tidigt att säga något om resultatet annat än att det blir bättre och bättre för varje gång. Förhoppningsvis behöver jag inte någon mer behandling nu. Men det återstår att vänta ca 2 månader - att lägga upp bilder på hur det ser ut nu säger ändå inte något om det slutliga resultatet eftersom det kommer fade:a/blekna. Om det behövs något mer så är det väldigt väldigt lite.

Det är viktigt också, som jag ser det, att ha en ganska bra uppfattning om hur man vill ha det. Framförallt hårlinjen. Många väljer en hårlinje som är i stort sett lika skarp från fronten till sidorna. För mig blir det för kantigt. Jag ville också ha en tendens till vikar och något skarpare i fronten, för att få ett så naturligt resultat som möjligt.

Däremot har jag ett ärr i nacken som det är svårt att göra så mycket åt. Ett mycket tunt ärr, som knappt syns i en kameralins efter pigmentering, men så fort man ser en spegel så syns det. Behandlingen i övrigt kommer blir superbra. Det absolut bästa jag gjort för håravfallet!

sparrow

24 Feb 2014, 17:35

Nu har det gått en vecka till sedan senaste posten. Pigmenten fortsätter att blekna, och kommer antagligen att fortsätta att blekna. På en del områden har det tagit bra, på andra områden har det tagit sämre. På de områden där pigmenten tagit sämre ser det ut som försvagade hårsäckar, så det ser inte onaturligt ut. Det kan snarare se realistiskt ut och att man förstår varför man har rakat ner det.

Det här var 4e behandlingen. Den första försvann, som jag nog skrev, nästan helt men det lämnar efter sig en grå ton i huden. Ju fler behandlingar man gör, desto mer försvinner den egna hudtonen. Det återstår att se hur det utvecklar sig. Men det är såklart inte bra att det redan efter så kort tid har bleknat så mycket. Då har rodnaden också släppt snabbare den här gången, så det är bara att hoppas att det också betyder att huden behåller pigmenten bättre.

Fronten måste jag dessvärre fixa med en fue. Framförallt mitt i hårlinjen, 05 mm och något över hårlinjen. Det absolut bästa resultatet får man ändå när pigment placerar så att det stärker områden där det redan finns hår. Det är en så stor skillnad. Och jag kan inte säga något om hur det ser ut att göra en pigmentering om man inte har något hår kvar alls. När jag tar en bild på mitt hår, innan behandlingen, så syns det knappt. Men det finns en del hår, och det sitter transplantat, och det gör stor skillnad. Det här kan också vara subjektivt men jag tycker ändå att en kombination mellan att stärka upp hårlinjen med fue (eller hst) så att främre hårlinjen blir något tätare, sedan kan man gå 15-20fue/cm2 bakåt. Extremtrimmat med under 1mm hår. Den största effekten får det i hårlinjen. Mitt på huvudet, även om man har mycket glest mellan transplantaten, så är det svårare att urskilja. Hårlinjen, som ligger direkt mot huden i pannan, där gör hår mycket större skillnad.

Det kan behövas en mindre 5e behandling också för att kika lite på ärret i nacken. Sedan blir det nog 500-700 fue för att dels täta fronten i hårlinjen och sätta några fue i ärret.

whyatt

24 Feb 2014, 20:35

Kul att höra att du är nöjd med din behandling!

Jag förstår att du har en del betänkligheter kring de FUE-ärr som kommer att synas pga frisyrvalets rakade karaktär :) Hur går tankarna här? HST innebär ju helt klart i princip osynliga ärr även vid rakad längd. Förhoppningsvis är Pilofocus här inom nåt år eller två och då är det med största sannolikhet bye bye synlig ärrvävnad.

sparrow

17 Mar 2014, 17:19

Ja det måste bli någon form av transplantat i främre hårlinjen. HST är ju väldigt dyrt. Det handlar ändå om att ta ut max 2or, och till en början tänker jag nog inte ta mer än ett par hundra. Med små instrument kan man nog undvika att det blir för stor ärrvävnad, och här får man ju väga fördelar mot nackdelar. Det är inte så mycket som behövs för att det ska bli en förbättring, och öka realismen. Det kan nog även behövas några i ärret.

Bilder, 5 veckor efter 4e behandlingen. Det är en grånad i hårbotten efter ljusa pigment som gör att jag inte kan raka ner håret med rakapparat. Om jag rakar ner allt hår med rakapparat ser det onaturligt ut. Då föredrar jag trimmat (0,2-0,3 mm är antagligen ett bra läge), även ärret i nacken skulle synas allt för mycket med rakapparatslängd.

För att undvika den här gråa nyansen i hårbotten, tror jag att det kan vara en bra idé att göra patch-test vid första behandlingen. Första behandlingen för mig blev alldeles för ljus, andra behandlingen också för ljust. Först på tredje behandlingen var pigmentfärgen mer matchande med mitt hår. Pigment som blir för ljusa sitter ändå kvar, med en gråaktig nyans.

Det är svårt med foton. I olika ljus skiljer det sig såklart. Det går att ta kort så att det ser extremt bra ut, och kort så att det ser mindre bra ut. Man måste se en pigmentering med egna ögon för att få en rättvis bild. Jag har en del hår över huvudet, det är inte alls mycket och skulle vara omöjligt att göra något åt med en HT. En kombination mellan fue och pigmentering kan däremot fungera, ännu bättre med kombination med hst. När de teknikerna börjar landa på rimligare priser så tror jag helt klart på den kombinationen om man det handlar om diffust håravfall. Jag kan inte säga något om hur det kan se ut om man inte har något hår kvar alls. Väldigt lite hår gör så pass stor skillnad i kombination med pigmentering.

HIS-HAIR-SWEDEN

19 Mar 2014, 17:50

Det kan vara bra att lägga up en foto från innan behandlingen då kan man se skillnaden bättre. Tyvärr på visa klienter färgen kan blekna mer beroende på deras hud och kropp. En kombination HT och SMP behandling kan bli jätte bra om den HT behandlade området är inte redan förstörd med irritation och ärrvävnad. Har man då redan en sån skadad hud från HT då är självklart resultatet från SMP inte samma som någon med en frisk och ej skadat hud. Exakt som en vanlig HT som resultatet varierar, SMP resultatet också varierar. På en del klienter ser resultatet fortfarande lika bra två år efter behandlingen som när behandlingen precis gjort och på vissa andra har den bleknat mer. Det kortare håret är det bättre det ser ut. Vi har öppendag här i Göteborg då och då och nästa ska bli till sommaren. Det kommer klienter som har gjort det tidigare och då är alla välkomna att titta förbi. Datumet för nästa öppendag läggs up på hemsidan och här på forumet snart.
Leader in Scalp Micro Pigmentation (SMP)

sparrow

19 Mar 2014, 23:50

Pigmenten har tagit väldigt bra i transplanterade områden, framförallt bak på huvudet. Även i vikarna har det tagit bra. Jag tror nästan att det är i de transplanterade områden pigmenten har tagit som bäst. Det är ett par mindre områden där det har släppt, och det syns att huden har fått en grå ton. Det ligger ändå lager av pigment som blivit för ljusa i botten. Det syns som mest i fronten. Om jag trimmar ner håret till 0,2 mm ser det som bäst ut, när det handlar om så pass kort hår så måste det trimmas varje dag. Men det går så pass snabbt att det inte är något som helst problem.

HIS-HAIR-SWEDEN

20 Mar 2014, 10:35

Alla tidigare klienter är alltid välkomna att ta kontakt med oss för mer behandlingar eller touch up.
Leader in Scalp Micro Pigmentation (SMP)

Skriv inlägg