SMP i ärr - STRIP (FUT) och FUE

Simulering av rakad hårväxt med pigment
whyatt

01 Aug 2016, 17:01

Jag har aldrig egentligen ramlat baklänges av amerikanska NHI's hårtransplantationer. Visst, de är inte oseriösa ej heller dåliga på hantverket, men kioskvältarresultaten duggar inte tätt. Deras SMP-jobb kanske inte heller alltid är fullpoängare, men här kommer exempel på vad tekniken faktiskt kan uträtta i ärrvävnad:

STRIP

https://baldingblog.com/wp-content/uploads/2014/09/NHI_SMP_144.jpg

FUE

https://baldingblog.com/wp-content/uploads/2016/04/FUE-scar-1.jpg
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

whyatt

20 Aug 2016, 19:23

Ytterligare ett exempel, den här gången av ramla-baklänges-känsla, nästan så man misstänker att den högra bilden är före FUEn och inte efter FUE+SMP:

http://i568.photobucket.com/albums/ss130/VinciHairClinic/SMP%20to%20FUE%20Punch%20Scars/vinci_hair_fue_scar_repair_smp_zpshb0hkexp.jpg

Norton

23 Aug 2016, 10:39

Hej!

Jag gjorde en hårtransplantation 2003. Då var jag 25 år gammal och var desperat! Visst, jag har säkert haft mer hår än vad jag haft om jag inte gjorde den, men jag fick också ett stort ÄRR i nacken.

Jag har varit på en konsultation hos en annan i branschen som konstaterade att jobbet inte var snyggt gjort. Nu lever jag i en "lögn" genom att ta Toppik och Dermatch i en kombination. Det fungerar...men jag går hela tiden runt och tror att det syns, mår dåligt och känner mig begränsad!

Jag har tre spår att gå på:

- Köra på som jag gör nu (fortsätta leva i lögnen)

- Sluta använda Toppik och Dermatch - och visa världen att jag är RIKTIGT tunnhårig

- Operera bort mitt ärr och raka av mig håret

Min fråga (som jag framförallt ber dig att svara på Whyatt) är om det finns någon bra klinik som kan hjälpa mig att ta bort mitt ärr? Det är som sagt stort och sträcker sig över hela nacken! (Tror jag har lagt upp bilder i forumet för längesen).

Tacksam för tips, råd och en riktning att gå på!

whyatt

24 Aug 2016, 21:27

Norton,

givetvis ger jag dig min icke-medicinska input.

Huruvida man vill använda kosmetik för att dölja sin tunnhåriga hjässa är givetvis upp till var och en. När det gäller ditt ärr däremot så tycker jag att det är synd att åtminstone inte utröna om du är en lämplig kandidat för en revision/repair.

Jag ber dig därför att skapa en ny alldeles egen tråd under "Hårtransplantationer", skriva kanske lite mer utförligt (din budget, om du orkar ta dig utomlands, förväntningar etc) samt helst av allt ett par tydliga bilder på ärret.

sparrow

25 Aug 2016, 01:29

Det finns en annan kille på forumet som har genomgått operationer för att minska ärrvävnad. Jag minns inte under vilket nick han skrev, kanske minns du vem det var Whyatt? Han var i alla fall utomlands på någon klinik. Ett tips är att försöka komma i kontakt med den killen, och se hur det har gått för honom.

Det finns kliniker som idag lyckas bättre med att skapa ett tunnare ärr än de som gjordes för 10-15 år sedan. Så det går att minska ärret, men läkningsprocessen är individuell så det går inte alltid att jämföra ett fall med ett annat, en hudtyp med en annan etc.

Pigmentering verkar fungera bättre där ärrvävnaden inte gjort så stora skador på huden. Efter en strip-operation skärs ju en hel hudremsa ut och huden sys sedan ihop, så det blir en ganska stor ärrvävnad. Och det är sannolikt i det flesta fall mycket svårare att få ett mycket bra resultat över ett strip-ärr, även om resultatet efter pigmentering blir bättre än en helt vit ärrvävnad. Efter fue, som lämnar efter sig mindre ärr och en inte lika traumatiserad hud, borde också pigmentering ge ett bättre resultat.

Borde det inte vara möjligt att ta ut en hår-graft, och endast öppna huden så minimalt att man får med sig endast hårsäcken och att huden sedan drar ihop sig igen och läker som efter ett (ungefär) nålstick?

Om man tittar noga på den här bilden så ser man att det borde vara rimligt att med pigment täcka upp bortfallet. Det avgörande är sannolikt att huden inte tagit någon större skada av fue-jacken.

http://s568.photobucket.com/user/VinciHairClinic/media/SMP%20to%20FUE%20Punch%20Scars/vinci_hair_fue_scar_repair_smp_close_zpsfkgxrqpm.jpg.html

Norton

25 Aug 2016, 10:59

Tack för två bra svar! Jag ska starta upp en ny tråd och hoppas att ni båda kan kika på den när jag väl kommer så långt!

Norton

14 Feb 2017, 22:07

Whyatt och Sparrow - får jag be er (och de som vill råda) att slå en kik i min nya tråd: http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?pid=63045#p63045

Skriv inlägg