Prolaktin, boven i dramat?

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
lp-killen

21 Apr 2014, 22:45

Tjena, Tänkte bara höra lite med er som tagit finasterid. Hur ser era Prolaktinvärden ut? Många får förhöjda prolaktinvärden och några utav symptomen för det är ju minskad sexlust samt dysfunktionell erektionsförmåga. Om så är fallet finns det väldigt effektiva mediciner för att minska det.

Har inte sett några trådar som har tagit upp detta, vilket jag tycker är konstigt!

dranter

21 Apr 2014, 23:43

Funderar på detta jag med!
¤FUE 1500 grafts flyttade till kronan

¤Propecia 2mg/dag

¤Minoxidil 5% 1ggr/dagligen

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

22 Apr 2014, 00:30

Minns inte om jag tog det det värdet. Tror inte det. Prolaktin gör ju så att du inte får upp penis nästan alls överhuvudtaget. Att nå orgasm blir nästan omöjligt. Den blir obrukbar för samlag som jag förstått det.

Efter orgasm hos mannen utsöndras prolaktin. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Refractory_period_(sex)

Antar att det är det stadiet hela tiden och då kan det knappast fungera.

En av prolaktinhämmarna är rätt elak mot hjärtat så tänk på det innan någon ligger på parkinssonmediciner för länge. Som vanligt tror jag det är en dosfråga men en vän hävdade att, enligt någon studie, var (bi)effekten kumulativ.

Intressant om folk bygger på med mer data.

Vad säger användare på andra forum om finasterid/prolaktin?

Jag har testat den elakare varianten då en person rekommenderade den för muskelkontakt. Tog en enstaka högdos. Det var mycket otrevligt med ett kraftigt illamående nästan som en influensa minus kräkningar. Jag skulle hellre ta den nyare dyrare varianten och då med mer eftertanke och misstänkt förhöjda prolaktinvärden.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

22 Apr 2014, 09:00

Vi måste försöka tänka holistiskt när vi diskuterar vad som händer inuti kroppen, i synnerhet när nivån är nere på molekylärt plan :)

Så vad står i nära relation till prolaktin? Jo den så viktiga signalsubstansen dopamin, som alltså identifierar prolaktin som en antagonist. Ofta kan en onormalt hög prolaktinproduktion spåras tillbaka till en inte optimalt fungerande sköldkörtel (hypo), samtidigt är det inte speciellt bra med för låga nivåer.

Den naturliga produkt som rekommenderas till män för att sänka prolaktinet är munkört (chasteberry).
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

lp-killen

23 Apr 2014, 07:27

Tack för bra och intressanta svar! Diskussioner kring förhöjda prolaktinvärden har diskuterats lite på internationella sidor om manligt håravfall, dock inte lika mycket som det borde. Jag tog finasterid en vecka och upplevde att jag hade svårare med att få upp snoppen vid sex, tog längre tid etc. Jag slutade med tabletterna och tog blodprov som visade på ett förhöjt prolaktinvärde, min doktor då att vi skulle hålla lite koll på det. Varje vecka tog jag nytt prov och i och med att mitt prolaktin blev bättre fick jag mindre problem med min erektionsförmåga.

Med anledning av detta tycker jag det borde pratas mer om prolaktinet😊

J-Dilla

23 Apr 2014, 09:55

Nice att fler börjar förstå att det inte är bara dht som spelar roll. Nice att du gjorde tester och fick det svar på vitt och löste situationen!

Prolaktin, tillsammans med kortisol, östrogen och serotonin spelar in för hår, alla spelar nog in för kvaliten på sex också.

Jag har alltid tyckt att det verkar lite paradoxialt att när man är ung har man skitbra hår, samtidigt väldigt mkt steroida hormoner.

Sedan med åldern ökar risk för tunnhårighet, samtidigt som mycket av de uppbyggande hormonerna minskar och andra ökar (eller ligger kvar på samma nivå och ökar i förhållande).

östrogen, prolaktin, serotonin, etc.

Samtidigt kan man uppenbart se skillnader i olika typer av håravfall och vissa verkar ha ett helt intakt hårfäste kvar men bli väldigt jämnt tunnhåriga, som kvinnor.

Man kan även se samma tunnhårighetsmönster hos bäbisar.

Nu för tiden kan man till och med se barn upp mot typ 4 år som har "miniatyriserade" hår fortfarande.

Jag tror att miljön och vad vi utsätter våra kroppar kraftigt påverkar hur vi mår, hormonbalanser, vävnad som blir skadad, etc, och därav även hår.

Jag är helt övertygad om att vi påverkar hur vårat hår kommer utveckla sig.

Det finns även artiklar som visar att tunnhåriga har höjda nivåer av stresshormoner.

Tycker också det är intressant det som TRX2 utvecklarna sa, även om deras produkt är ett skämt så va deras slutsats att "kalcium blockerar kalium kanalerna i hårcellerna". Förstod inte hur viktigt detta var vid den tiden jag läste om detta. Men efter att ha plugga fysiologi inser jag hur viktigt detta är. O kolla här, prolaktin reglerar kalcium nivåer i kroppen. Tillsammans med parathyroid hormon. Dessa två förstärker varandras effekt. De är till för att då man har brist/lågt intag av kalcium så kommer dessa hormoner i olika steg till slut göra att kalcium tas ut från skelettet för att användas i kroppen. Det bidrar tyvärr i längden även till (tadaaa) att kalcium hamnar fel och tar sig in i mjukvävnad, alltså från det extra-cellulära (utanför, runt om cellerna) in i cellerna (det som trx2 forskarna sa (det finns inget som är "kanaler", men en kalcium molekyl har tagit sig in i cellen och ersatt kaliums plats). Detta leder förändrad ph och elektrontransportkedja och rubbar cellens sätt att fungera.

Detta kommer alltså leda till att kalcium gör kärl och vävnad hård och oelastisk, samt benskörhet, samt hjärt och kärl problem. Och det har ju även visats att tunnhåriga har högre risk för - vad? Jo hjärt och kärl problem.

Denna "kalcium paradox" är alltså anledningen till att folk har varit rädda för kalcium.

Men det kan tydligt visas att om man minskar kalcium intag för att försöka "skydda sig" mot kalcium i vävnad så gör man situationen värre. Magnesium är väldigt viktig för hantering av kalcium.

Så vad kan man göra för att sänka prolaktin.

Förhållande mellan kalcium:fosfat spelar stor roll. Detta reglerar ph, samt kalcium hjälper till att ta ut överdrivet fosfat ur kroppen som skadar våra vävnader.

Zink kan minska prolaktin.

Parathyroid kan öka om du har brist på fettlösliga vitaminer som D, K, A. Vilket kan öka prolaktin. Även brist på kalcium, magnesium, zink, kan öka parathyroid.

Östrogen ökar utsöndring av prolaktin. (I djurförsök har man sett att prolaktin är det som styr djurets behåring. Vissa djur tappar ju hår periodvis eller av vissa anledningar. Då har man sett att det området först har mkt östrogen, sedan kommer prolaktin att påverka håret som först blev påverkat av östrogen)

Lite salt kan leda till högre serotonin, vilket kan ge högre prolaktin.

Munkört skulle jag inte bry mig speciellt mkt om. (no offense Whyatt :P )

Då är det nog bättre att analysera vad man äter (man kan se alla sina näringsvärden i cronometer.com) och utifrån det försöka se om man brister i någon av dessa punkter som faktiskt är orsaken till problemet från början.

whyatt

23 Apr 2014, 20:00

Ja, vi skall absolut markera extra noga vikten av vitamin K2. I övrigt håller jag med J-Dilla, en klok man :)

J-Dilla wrote: Munkört skulle jag inte bry mig speciellt mkt om.

Hehe, dock måste jag fråga vad du baserar detta på? :)

Precis som jag skriver inledningsvis så är det holistiska synsättet väldigt viktigt (vilket du visar i ditt inlägg), men därmed inte sagt att munkört inte är värt att kika närmare på sin en del i en helhet. Så du får gärna förklara :P

TonyS

24 Apr 2014, 14:27

Varför skulle munkört vara bättre än en andra generationens prolaktinhämmare (utan påverkan på hjärtklaffarna)?

Varför är Saw Palmetto att föredra framför finasterid?

Varför rekommenderar man divanil som "testobooster" framför proviron?

Varför inte äta white willow bark istället för aspirin om man har ont i huvudet?

Det jag menar är att ofta är naturpreparaten bara en svagare variant av läkemedel.

Med en stor reservation för att preparat kan ha olika mekanismer i kroppen, men med acetylsalicylsyran och finasteriden är det ju samma mekanism.

Ingen kritik dock, du behöver sansa oss ibland Whyatt. :)
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

J-Dilla

24 Apr 2014, 22:44

Jag kanske skulle formulerat det såhär istället, jag skulle se över vad jag äter och hur det påverkar hormoner före jag skulle undersöka munkört :P

Ja lite som TonyS säger.

Aspirin är billigare och lättare att köpa än willow bark, samma funktion :)

whyatt

25 Apr 2014, 00:15

TonyS, givetvis skall du berika diskussionen..så kör på för tusan hakar! :P

Kanske du som behöver sansa mig nu..*fniss*

Vi kan givetvis gå in på en fördjupad diskussion om munkörtens molekylära struktur och dess potentiella verkan i kroppen, men om vi än så länge håller oss någorlunda begripliga för allmänheten så är det väl en bra början? :)

Varför skall man inte lägga pengar på vare sig finasterid, devanil eller acetylsaicylsyra? Varje investerad krona är en krona investerad i vad DU vill se mer av. Personligen vill jag inte se mer utav giriga läkemedelsbolag som går över lik för att producera aktieraketsläkemedel. Talande exempel: Statiner, vacciner och anti-depressiva.

Jag vill heller inte sponsra tänket att isolerade (och patenterade) molekyler som är "rip-offs" på moder jord kreationer men helt utan co-factors (det har däremot munkört..), är okey att utveckla och sälja (ofta till överpriser) till intet ont anande konsumenter.

Det finns idag fantastiska många duktiga forskare inom biokemi et al, de behövs till vettigare saker än produktutveckling utav symtomdöljande kemikalieorgier kallade "moderna läkemedel".

Men att istället stödja småskalig, ekologisk produktion utav så rena naturläkemedel som möjligt, ja det är en bra början att förändra den här världen som på riktigt är i behov av en upplyst och engagerad befolkning som inte blint tror på allt som "står i tidningen" :)

Vad gäller naturläkemedel i största allmänhet så har flertalet funnits med i tusentals år, använts och förfinats just för att de fungerar. Sen håller jag med om att det finns många oseriösa aktörer även inom den alternativa scenen, absolut är det så..därför är kunskap och research som vanligt ledorden.

En av de klokaste människorna jag samtalat med, en tysk prominent läkare (en "riktig" läkare) berättade vid ett tillfälle att ca 5% av de läkemedel som finns i omlopp gör verklig nytta för patienten, bara en parentes. Givetvis finns det BRA läkemedel som hjälper..i synnerhet inom akutvård, kirurgi, förlossning etc.

Så hellre naturliga, holistiska preparat som tar längre tid på sig att verka, som kräver tålamod och i många fall också andra stödprodukter för att verkligen ha en chans att lyckas, än syntetiska kemialster utan helhetstänk och med risk för ruskiga bieffekter.

Foliehatten stämplar ut! :D

J-Dilla

25 Apr 2014, 10:03

Håller med dig Whyatt, speciellt nu när man vet hur läkemedel och medicinsk forskning fungerar. Generellt sett kan man säga att mycket kan fixas om du har en bra sköldkörtel.

Örter är antagligen bra om du har ganska bra utgångsläge, har du inte det kanske det inte räcker hela vägen.

Om folk fick reda på hur ämnesomsättning, sköldkörtel, och inflammation påverkade så skulle nog väldigt många kunna vara väldigt mkt friskare idag, och ha bättre hår :D

Idag behandlas ju metabolt syndrom och depression med typ SSRI, när det egentligen beror på hypotyreos.

Iaf till ämnet, om man vill sänka sitt Prolaktin naturligt skulle jag använda:

Vitamin K

Vitamin D

Kalcium

Magnesium

Salt

Skriv inlägg