5-alfa reduktas och minskning av hormonet allopregnanolon

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
TonyS

19 Nov 2012, 14:27

Jag stötte på information en kulen natt om att bruk av finasterid/dutasterid kan få ett hormon att minska och att brist av detta hormon är länkat till välmående då det påverkar GABA.

Det skulle delvis kunna förklara varför många känner sig mer ängsliga/oroliga när man tar finasterid.

http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=10&threadid=85335
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

dreamer

19 Nov 2012, 14:48

TonyS wrote: Jag stötte på information en kulen natt om att bruk av finasterid/dutasterid kan få ett hormon att minska och att brist av detta hormon är länkat till välmående då det påverkar GABA.

Det skulle delvis kunna förklara varför många känner sig mer ängsliga/oroliga när man tar finasterid.

http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=10&threadid=85335

Intressant läsning. Det enda jag har lite svårt att förstå är just kopplingen till ängslighet. Det finns mängder med aktionspotentialshämmare(aktionspotentialer ger upphov till elektriska impulser samt att dessa förs vidare mellan neuron). GABA's huvudsakliga funktion är just detta. Samtidigt finns ju mängder av liknande hämmare. Dessutom är belägenheten av denna substans vanligast i basala ganglierna och inte i emotionscentra i hjärnan.

hmm, jag jag ska följa tråden. mkt intressant. Nya upptäckter görs ju ständigt inom medicinens världen. Det är just därför det är så spännande och roligt!

TonyS

27 Apr 2014, 02:37

Någon som har funderat mer kring det här?

Googlat nu i två nätter men eftersom jag lider av brain fog har jag inte presterat någon bra post över ev fynd.

Skämt åsido: verkar som att minskningen av allopregnanolone går att till viss del förhindra med vissa SSRI; Fluoxetin (Prozac), sertralin (Zoloft) och Paroxat.

TonyS

28 Apr 2014, 19:46

Såg att vi varit inne och snuddat på det här tidigare i tedlin01s tråd: http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=3853

Ponera nu för diskussionens skull att det är bevisat att allopregnanolone verkligen påverkas av 5-alfareduktashämmare (finasterid/dutasterid).

Här är tedlins länk(?)

http://www.lf1.cuni.cz/Data/Files/PragueMedicalReport/pmr_110_2009_03/pmr2009a0025.pdf

Allopregnenolone (synthesized from 5AR) may prevent neurodegeneration

http://www.bio.net/mm/neur-sci/2004-August/058929.html

http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=5304

Hittade några intressanta trådar:

Theories on brainfog...

http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=38

Depression related to the administration of Finasteride

http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=202 - schema över hur neurosteroider bildas från kolesterol och hur 5-alfareduktashämmare (finasterid) påverkar bildandet.

I tråden tänkte jag fokusera på att diskutera om och hur man kan höja allopregnanolonet. Det har nämnts allt från progesteronekrämer till olika typer av läkemedel man annars hittar inom psykiatrin.

Antipsykotiska mediciner, bensodiazepiner, utdaterade sömnmediciner och vissa typer av SSRI.

Vad tror ni om att sätta in Zoloft (sertralin) för att få upp nivåerna och minska brain fog:en AKA segheten/håglösheten jag förknippar med finasterid?

Det finns studier gjorda på råttor:

http://books.google.se/books?id=00JbUu4lLsgC&pg=PA28&lpg=PA28&dq=allopregnanolone+ssri&source=bl&ots=nhOtEJ4AF1&sig=mKpLwIjGOiwgao8URHKtVll8aj8&hl=sv&sa=X&ei=a5NeU7CGMsOBywO4tIHQBA&ved=0CDQQ6AEwAQ#v=onepage&q=allopregnanolone%20ssri&f=false

Bonuslänk: ladda ned det här word-dokumentet - fullt med resonemang angående hormoner i kroppen där någon har diskuterat med en intresserad läkare. Bara läst ytterst översiktligt.

http://anabolicminds.com/forum/attachments/%2040766d1309889600-jans-bloodtest-april13-hardasnails-marianco.doc%20.att

J-Dilla

28 Apr 2014, 22:16

"The neurosteroid, allopregnanolone, for which progesterone is the precursor, facilitates the inhibitory action of GABA, which is known to be deficient in some disorders of mood and movement. This suggests that progesterone will be therapeutic in the movement disorders, as it is in various mood problems. Progesterone has some specific antiserotonin actions (e.g., Wu, et al., 2000)."

"Many of the symptoms produced by excess serotonin are also the symptoms of hypothyroidism. Thyroid, progesterone, and high quality protein nutrition are central to protection against the serotonin syndromes. (Progesterone, like LSD, can inhibit the firing of serotonergic nerves, but an overdose, unlike LSD, never produces hallucinations.)"

"One of the many actions of the "SSRI" (such as fluoxetine, Prozac), which aren’t related to their effect on serotonin, is to increase the concentration of allopregnanolone in the brain, imitating the action of increased progesterone. Following this discovery, Lilly got Prozac approved as a treatment for premenstrual syndrome. Since the production of allopregnanolone and progesterone depends on the availability of pregnenolone and cholesterol..." - Ray Peat

Du nämnde själv progesterone.

Dock vill man ju inte som kille äta massa progesterone.

Men om du maxar skapandet av pregenenolone borde det optimera dina allopregnanolone och progesterone och dhea (mm) nivåer. Men jag vet inte hur finas påverkar detta endokrina system i sin helhet.

Annars LSD? :P

TonyS

29 Apr 2014, 00:33

J-Dilla wrote: "The neurosteroid, allopregnanolone, for which progesterone is the precursor, facilitates the inhibitory action of GABA, which is known to be deficient in some disorders of mood and movement. This suggests that progesterone will be therapeutic in the movement disorders, as it is in various mood problems. Progesterone has some specific antiserotonin actions (e.g., Wu, et al., 2000)."

"Many of the symptoms produced by excess serotonin are also the symptoms of hypothyroidism. Thyroid, progesterone, and high quality protein nutrition are central to protection against the serotonin syndromes. (Progesterone, like LSD, can inhibit the firing of serotonergic nerves, but an overdose, unlike LSD, never produces hallucinations.)"

"One of the many actions of the "SSRI" (such as fluoxetine, Prozac), which aren’t related to their effect on serotonin, is to increase the concentration of allopregnanolone in the brain, imitating the action of increased progesterone. Following this discovery, Lilly got Prozac approved as a treatment for premenstrual syndrome. Since the production of allopregnanolone and progesterone depends on the availability of pregnenolone and cholesterol..." - Ray Peat

Du nämnde själv progesterone.

Dock vill man ju inte som kille äta massa progesterone.

Men om du maxar skapandet av pregenenolone borde det optimera dina allopregnanolone och progesterone och dhea (mm) nivåer. Men jag vet inte hur finas påverkar detta endokrina system i sin helhet.

Annars LSD? :P

Finns en kille som heter Enden som var mkt på de internationella sidorna som förklarade varför han menade att progesterone var dåligt om man låg på finasterid. Har inte länken nu, men han har testat det mesta på sig själv även andractim och trt för att få igång sig då han led av post finasteride syndrome.

Ja tar jag LSD lär jag ju gråta över att jag är så vek som tar hårmediciner och gör så här mot mig själv. :P

TonyS

02 May 2014, 19:19

10 mg Fluoxetin togs igår. Blir det hädanefter nu tills vidare :)

groggy

04 May 2014, 00:34

TonyS wrote: 10 mg Fluoxetin togs igår. Blir det hädanefter nu tills vidare :)

Intressant, kan säkert vara gott för välmåendet med ssri när man är på finasterid, men är det inte ytterligare en smäll mot potensen?
Rogaine 5% 1ggr/dag sedan 2010-07-01

Ketakonazole 3 ggr/vecka 2010-10-01

Scalpure då och då

finasterid 1,25 (påbörjad igen efer avbrott) 11-07-15, avslutad för gott

Omg laserhjälm 2012-06

TonyS

04 May 2014, 12:01

groggy wrote: [quote=TonyS]10 mg Fluoxetin togs igår. Blir det hädanefter nu tills vidare :)

Intressant, kan säkert vara gott för välmåendet med ssri när man är på finasterid, men är det inte ytterligare en smäll mot potensen?
Det är det nog. Men just nu har jag ingen lust att träffa tjejer ändå så. :)

J-Dilla

09 Jun 2014, 18:48

Any updates?

TonyS

11 Jun 2014, 23:58

J-Dilla wrote: Any updates?

Har lärt mig hantera mycket skadlig stress. Den gav upphov till fysisk smärta. Sett att en del andra på forumet varit inne på samma tankegångar. Jag har fokuserat på annat vilket har hjälpt mig att må bra för tillfället och att få saker gjorda. Allt blir inte perfekt, men nu händer det saker vilket det inte alltid har gjort.

Har slarvat med den lilla dosen fluoxetin då jag inte hittade en ny karta. Har inte märkt att jag klev av.

Har generellt sett mått väldigt bra på sistone. Kroppen mår bra, ingen smärta fastän jag tränar mer än någonsin och är i mitt livs bästa form. Kan inte relatera det med någon som helst säkerhet till fluoxetinet.

Däremot är jag inne i en shed nu (det hände exakt samma sak förra året) och jag tar det med en hyfsad ro. Det är klart om det lossnar drivor med hår att jag kanske omvärderar situationen. Har inte ökat eller minskat någon medicinering - däremot lagt till laserhjälmen igen.

Stress är fruktansvärt och jag har inget universalmedel, utan man måste identifiera den och fundera ut hur man ska hantera den.

Skriv inlägg