Finasteride/Träning/Ht operation

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
håravfall

06 Jun 2014, 23:29

Tja grabbar har följt det här forumet ett tag nu för att få mer kött på benen inför min kommande hårtransplantation. Jag har en del frågor som jag skulle vilja få lite respons på och eventuellt vägledning på hur jag ska lägga upp planen inför dem kommande åren.

Personlig information

Är en man på 27 år och har lidit av diffust håravfall i ca 3-4 års tid. Jag tycker att det har avstannat en hel del men jag märker ändå att jag tappar hår. Jag brinner verkligen för min träning och då framförallt styrkelyft/bodybuilding och jag har därav varit väldigt osäker på om finasteride/propecia skulle försämra mina resultat då man läst en hel del på nätet om dessa biverkningar.

Jag skulle kört dessa preparat på en gång om det inte fanns risk för sämre resultat på träningen men finns det några studier angående detta ämne som är relativt färsk då jag endast hittar "gammal" information angående detta. Funderar även på om jag skulle kliva på att köra 0.5mg istället för 1mg som är den rekommenderade dosen för håravfall synpunkter på detta resonemang tas gladeligen emot.

Rogaine ska jag inhandla nästa vecka och ber gärna om tips på vilken som skall inhandlas? även där kommer jag endast köra den på natten då jag har den insikten att jag inte kommer att "hinna" kleta på substansen på morgonen. Min fråga här är om det ens är lönt att endast köra 1 gång per dygn.

Hårtransplantation

Jag har sen en längre tid kommit fram till att jag trots min ålder vill vara/se ung ut längre och då är en HT operation min enda chans då jag inte klarar av att acceptera att håret blir tunnare. Detta är en öm punkt för mig och jag studerar för tillfället på universitet och undrar ungefär hur lång tid det tar för att se någorlunda normal ut efter en HT? jag har hört/läst alltifrån 2v-6v men det vore guld om nån ville berätta hur deras resa gick kring detta.

Då jag studerar så är min ekonomi begränsad och valet av kirurg lutar mot dr Erkan Demirsoy. Jag har läst på en del utländska forum att han ska vara väldigt skicklig trots sina låga priser. Är detta dum snålt av mig att välja han eller ska man vänta några år för att få råd att operera sig hos tex Koray eller Keser som har en betydligt högre prissättning?

Jag tackar det ödmjukaste på förhand, med vänlig hälsning håravfall

TonyS

12 Jun 2014, 00:12

Väldigt bra frågor.

Det mesta finns besvarat förutom själva tyckandet då.

Finasterid minskar DHT. Styrkelyftare tar DHT-prep för att öka styrkan. You do the math!

Och visst finns det studier som visar att DHT inte är anabolt, utan att det är testosteron som bygger muskler och att det går bra även utan DHT. Det är inte riktigt så i verkligheten då du kommer att tappa den "aggressionen"/"rivet" du har med DHT.

Finasterid kommer försvåra BB-looken. Du binder in mer fett på ställen där kvinnor har fett. Det går att få en bra look ändå, men då måste du gå ned i bf%

Jag har mixtrat med diverse runtomkring för att försöka kringgå finasteridens bieffekter. Jag törs nog lova att det inte kommer vara positivt vare sig för din träning eller dina studier/uthållighet/självsäkerhet/driv.

Det kan ju ändå vara värt det om håret i andra sidan av vågskålen väger mer. Det vet bara du.

Har skrivit om det förr så läs mina inlägg så behöver du inte uppfinna riktigt hela hjulet på nytt. Det här ämnet har verkligen varit viktigt för mig.

Minoxidil tycker jag du kan ta 1 ggr per dag om du nu inte kan mer. Läkaren Mats Ingers på ngn hårklinik här i Sverige menar att nya rekommendationer är att det räcker med 1 ggr per dag. Jag tar helst 2 ggr per dag, men har även hoppat en hel helg när jag har haft schysst frisyr med concealer. (Jag mår bättre när jag lärt mig ta ut svängarna - kör ju redan finasterid).

0.5 vs 1.0 mg - testa!

Finns studier som visar att det ska ge samma dht-hämmande effekt. Personligen tror jag att ju mer effekter desto mer bieffekter. Dvs det kanske går att hitta en sweet spot men jag tycker mig inte ha läst några klockrena upplevelser kring olika doseringar.

Gällande HT är jag lika frågande som du är.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

17 Jun 2014, 23:34

då jag inte klarar av att acceptera att håret blir tunnare.

Inte för att ta udden av ditt lidande kopplat till håravfallet på något sätt, men det är fullt möjligt för acceptera även om det inledningsvis suger/tar emot/känns omöjligt osv..det går, endast lättja, fåfänga och några uppblåsta hjärnspöken står i vägen.

..jag har hört/läst alltifrån 2v-6v men det vore guld om nån ville berätta hur deras resa gick kring detta.

Med en modern FUE behöver det inte ta mycket längre än 2-3 veckor i normalfallet (ibland kvarstår te.x. rodnad betydligt längre än så), men det beror också lite på hur picky du är. Något kortare med HST och gissningsvis någonstans däremellan vid användning av choi implanter.

Är detta dum snålt av mig att välja han eller ska man vänta några år för att få råd att operera sig hos tex Koray eller Keser som har en betydligt högre prissättning?

Ingen lätt fråga. Spontant så tror jag inte Demirsoy är speciellt mycket sämre än de du nämner, men någonstans måste man fråga sig varför prissättningen är så pass mycket lägre..you tell me, jag kan bara hänvisa dig till research! Oavsett vilken klinik du väljer så är det viktigt att de kan presentera liknande fall som ditt eget, där du som spekulant kan se tydlig dokumentation.

Kom ihåg att en HT sällan är lösningen, hur mycket man än vill intala sig att det skall vara så. Två HTs kan vara en god bit på vägen, men behöver heller inte vara det. Mycket beror på hur ditt hår ser ut idag, din ålder, dina gener, din ekonomi osv!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg