Nedtrappning av finasterid - Problem

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
B4jk

13 Apr 2015, 07:59

Hej!

Det var länge sedan jag var aktiv och postade något här. Dessvärre har jag glömt bort både epost och användarnamn.

Under 6.5 år har jag intagit 1.25mg Finasterid dagligen. Initialt förbättrades mitt hårfäste dramatiskt och har också förblivit så. Jag upplevde heller aldrig några biverkningar vid start eller under behandling. Detta är den främsta orsaken till att jag ätit Finasterid så pass länge och inte gjort några nämare efterforskningar kring ev. biverkningar vid avslutad behandling. Dumt... jag vet. Med facit i hand hade jag kanske aldrig påbörjat behandlingen. Som trångsint och utseendefixerad 20-åring tänkter man kanske inte allt för mycket på framtiden (no offense :)).

Jag bestämde mig dock förra söndagen för att trappa ner mitt Finasteridanvändande. Jag är snart vid den tidpunkt då det börjar bli dags att föra genereationen vidare. Låt oss säga om 2-3 år.

Jag minskade dosen till 0,6mg och redan nästkommande dag upplevde jag problem som jag tidigare aldrig upplevt. Jag började få känningar i pung (värmande och spänning), känna mig konstant kissnödig och upplever också lite svårigheter att tömma blåsan, vilket innebär att jag böhöver springa till toaletten oftare än tidigare. Känslan avtog i och med att dagarna gick och jag bibehöll min dos a 0,6mg dagligen under 5 dagar. Dock försvann denna känsla aldrig helt! Dag 6 trappade jag ner dosen ytterligare, till 0,3mg och nu återkom samma "biverkningar". Denna gången värre än de jag kände dag 6 på min 0.6mg dosering, men kanske inte värre än den jag kände dag 1 på 0.6mg dosering.

Är det något ni andra upplevt i samband med nedtrappning?

Jag har tänkt fortsätta med 0.3mg doseringen i en vecka för att därefter minska till vartannan dag, vart tredje, fjärde osv. i intervall om 1v och till slut sluta helt.

Vad tror ni om dätta upplägg? Jag skulle eventuellt kunna halvera tabletten ytterligare och hamna på en 0.15mg dos, vilken jag därefter trappar ned enligt ovan. Men delningen av en 5mg Proscar-tabeltt i 32-delar blir lite klurig tror jag.

Tack på förhand!

Erik-W

13 Apr 2015, 17:09

Om du upplever problem varje gång du minskar dosen så hade jag nog rekommenderat dig att trappa ner långsammare än vad du gör. Varför så bråttom med att trappa ner steg för steg när du ändå har tagit det i 6,5 år? Kroppen visar ju att den inte är van vid förändringarna som du gör och då kan det ju vara dumt att göra för stora förändringar för snabbt. Vänta åtminstone med varje nedtrappning tills symtomen har försvunnit helt. Det hade i alla fall jag gjort. Fast jag har ju aldrig tagit Finasterid så jag är ju inget proffs inom området så sett. Det bästa är nog att konsultera en läkare.

B4jk

13 Apr 2015, 19:16

Kloka ord Erik!

Jag var kanske lite för snabb i nedtrappningen till en början, för ivrig att bli "ren" helt enkelt. Jag tänker stanna på 0.3mg dagligen fram till det att symptomen helt försvunnit och mer därtill innan jag återigen får för mig att halvera någon dos. Det låter mest klokt i dagsläget.

Eller är det kanske rent av en idé att nu efter 3 dagar på 0,3mg återigen gå upp på 0,6mg dagligen och hålla kvar där ett tag, för att återigen trappa ner till 0,3mg dagligen? Intiutivt, utan någon som helst grund för påståendet, känns det nästan värre att utsätta kroppen för ytterligare svängningar. Nu spånar jag hej vilt...

Jag har faktiskt varit i kontakt med min läkare angående ovanstående. Han rådde mig faktiskt att sluta cold turkey, för det är så de flesta gör...

Jag håller er uppdaterade ifall det är fler som är intresserade av min resa.

tedlin01

13 Apr 2015, 20:57

När du går på Finasteride så får du högre nivåer av Testo och Östrogen än normalt för att kompensera för minskat DHT, När du trappar ner Finasteriden så ligger dina Testosteronnivåer fortfarande höga till en början och helt plötsligt får din Prostata en jäkla massa jobb att göra med att konvertera allt testo till DHT. Dessutom har den inte fått arbeta på 6 års tid så det är inte så konstigt att den blir svullen till en början. Jag upplevde det också när jag gick av Finas. Det gick över redan efter någon vecka för min del..

Söker du på "förstorad prostata symptom" så ser du att det är samma symptom som du och jag upplevde men du kan vara trygg. Du har väldigt osannolikt en förstorad prostata, den är bara lite överarbetad för tillfället..
Pensionerad.. Men testat det mesta..

B4jk

06 May 2015, 13:55

Tänkte uppdatera läget. Äter nu ca. 0.3mg (1/16 Proscar) vart annan dag (EOD) och har gjort det under 1 veckas tid. Jag tänkte stanna på denna dos under minst 2v. för att om möjligt halvera tabletten ännu en gång. Jag är rädd för att det kan bli i svåraste laget och kommer ev. att försöka fila bort halva 0.3mg tabletten innan jag sväljer den.

Biverkningarna ovan försvann efter ett par dagar på förgående dos, men har nu återkommit iom. sänkningen till 0.3mg EOD. Dock lindrigare än vid förgående nedtrappning!

Förutom biverkningarna upplever jag att jag drömmer betydligt mer på lägre doser, nästan varje natt! Sexet med tjejen har fungerat bra (ca. 1-2 ggr per vecka). Jag har däremot avstått från onani på egen hand då jag tror att mina hjärnspöken (rädsla för bieffekter efter avslut etc. etc.) ställer till det lite med libidon. Jag har alltid haft lätt för att att oroa mig och stressa upp mig över saker och ting...

När jag gick på finasterid 1.2mg dagligen hade jag aldrig några problem med libidon, men då hade jag heller inte dessa hjärnspöken. :)

Jag har regelbundet gymmat och haft en god kosthållning och är i mycket god fysisk form.

Däremot har jag under den senaste månaden lagt om både kost och träning för att ev. underlätta kroppens avväjning.

Jag äter numera såkallad stenålderskost, huvudsakligen baserat på nötter, frukt, fisk, rött kött, ägg, grönsaker. Dessutom intar jag extra tillskott av D-vitamin, Omega 3, Zink, B-vitamin, samt en generell mulltivitamintablett. Kaffet har jag ersatt med stora mängder vatten och grönt te. Jag har också minskat intaget av mina proteinshakes som tidigare uppgick till 3-4 st om dagen och ersätter dem nu med aminosyror (BCAA) 2 gånger dagligen i samband med träning. Dessutom tränar jag nu högintensivt med högre vikt och färre repetitioner i fler set. Jag försöker att hålla träningen till 45min per dag. Tar dessutom minst en promenad per kväll.

Detta har resulterat i en minskning av kroppsfett med ca 1kg den senaste månaden, vilket inte är fel nu inför sommarsäsongen :)

Kommer med fler uppdateringar framöver.

Under tiden är jag nyfiken på hur era nedtrappningar såg ut och hur lång tid ni höll på!

B4jk

16 May 2015, 16:50

3 veckor på 0.3mg EOD... Nu känner jag en försämring i både sexlust och "hårdhet" och har gjort under en veckas tid. På 1.25mg ED hade jag aldrig några sådana problem skall tilläggas.

Vad tror ni? Ska jag trappa ned ytterligare för att avsluta helt om 2-3 veckor eller stanna kvar på nuvarande dos ytterligare ett tag för att se om läget stabiliserar sig? Nedtrappningen har pågått i 7 veckors tid.

whyatt

16 May 2015, 21:06

Härlig pondus B4jk, kämpa på och försöka håll stressen nere!

Nedtrappningsbesvär bevisar hur pass modulerande denna molekyl är. Du verkar ju redan dunka ner rätt mycket i aminosyreväg, men jag hade provat 2 månader med generös dosering av kosttillskotten acetyl-l-karnitin och dess trogna sidekick liponsyra. Varför inte komplettera med finfina quercetin!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

B4jk

16 May 2015, 21:15

whyatt wrote: Härlig pondus B4jk, kämpa på och försöka håll stressen nere!

Nedtrappningsbesvär bevisar hur pass modulerande denna molekyl är. Du verkar ju redan dunka ner rätt mycket i aminosyreväg, men jag hade provat 2 månader med generös dosering av kosttillskotten acetyl-l-karnitin och dess trogna sidekick liponsyra. Varför inte komplettera med finfina quercetin!

Tack för responsen Whyatt!

Jag ska undersöka ovannämnda tillskott. Hur ställer du dig till frågan gällande fortsatt nedtrappning eller inte?

Jag känner mig lite förlorad här. Jag undviker gärna att surfa in på propeciahelp och sätter fart på hjärnspökena..

B4jk

29 May 2015, 15:16

Då påbörjar jag sista steget i min nedtrappning. Har spenderat senaste timmen med att lyckas få till 1/32 delar av tabeltterna, vilket landar på ca 1.65mg per tablett. Jag kommer i morgon att trappa ned från 1/16 var tredje dag (E3D) till 1/32 E3D under för att känna efter under ca. 2 veckor. För att sedan fasa ut helt och hållet genom att öka antalet dagar mellan tabletterna till jag uppnår 1 vecka mellan näst sista och sista dosen.

Välbefinnandet och sinnesstämningen inbillar jag mig är mycket bättre nu än när jag gick på 1/4 om dagen. Libidon är ok, inte dålig, inte skyhög... Den har dock inte blivit sämre!

På Whyatts rekommendation intager jag nu dagligen även ALC och ALA, utöver Zink, D-vitamin, B-vitamin och Magnesium-tillskott. Kosten är som tidigare strikt och av sk. paelo-stil, blandat med hård styrketräning.

goranpersson

29 May 2015, 19:07

B4jk wrote: Då påbörjar jag sista steget i min nedtrappning. Har spenderat senaste timmen med att lyckas få till 1/32 delar av tabeltterna, vilket landar på ca 1.65mg per tablett. Jag kommer i morgon att trappa ned från 1/16 var tredje dag (E3D) till 1/32 E3D under för att känna efter under ca. 2 veckor. För att sedan fasa ut helt och hållet genom att öka antalet dagar mellan tabletterna till jag uppnår 1 vecka mellan näst sista och sista dosen.

Välbefinnandet och sinnesstämningen inbillar jag mig är mycket bättre nu än när jag gick på 1/4 om dagen. Libidon är ok, inte dålig, inte skyhög... Den har dock inte blivit sämre!

På Whyatts rekommendation intager jag nu dagligen även ALC och ALA, utöver Zink, D-vitamin, B-vitamin och Magnesium-tillskott. Kosten är som tidigare strikt och av sk. paelo-stil, blandat med hård styrketräning.

Trappar man ner som du + tung styrketräning så minimerar man permanenta bieffekter radikalt enligt min erfarnhet.

B4jk

03 Jun 2015, 10:50

Fick ett infall och var idag och tog prover avseende testosteron, östrogen/prog. samt sköldskörtelhormoner via en välkänd(?) hemsida. 2300kr fick jag punga ut för detta då jag inte kände att jag ville belasta min VC med ett icke-problem för tillfället. För att ha något att falla tillbaka på om inte allt känns rätt efter min nedtrappning.

Iom. nedtrappningen till 1/32 E3D har problemen med frekvent urinering återkommit. Förhoppningvis ger de med sig inom kort så som de gjort tidigare.

whyatt

04 Jun 2015, 15:07

Bra initiativ där med blodprovet.

Vilka dagsdoser pratar vi om beträffande kosttillskotten?

B4jk

05 Jun 2015, 09:59

Tillskott dagligen enligt nedan:

50mg Zink, 1000mg ALC, 500mg ALA, 2000ie D-vitamin, 1000mg Omega3, "One daily" multivitamintillskott, 500mg Magnesium, B-vitamin enligt rekommenderad dos på förpackning.

BCAA ~20-30g dagligen i samband med styrketräning.

Vassleprotein för att kompensera ett proteinfattigt mellanmål/måltid.

Provresultaten har jag inte fäst någon närmare vikt vid, men de kom tillbaka "normal". Inga värden som tycktes sticka ut åt något håll, i mitten av samtliga "normal-skalor" dvs.

Kosten består till största delen av grönsaker, fisk, ägg, fågel, frukt, nötter och kött. Dricker vatten och te. Har uteslutit kaffe, light-läsk, alkohol, gluten, spannmål och mjölk. Däremot åker det ner en bruk keso eller kvarg då och då :)

Nuvarande dos: 1/32-tablett var tredje dag i ytterligare ~1v.

Jag mår toppen på alla sätt och vis förutom den lite överaktiva blåsan.

whyatt

05 Jun 2015, 12:23

Maila mig gärna siffrorna om du vill för en närmare, icke-medicinsk kik :)

Personligen anser jag att "normal" inte säger speciellt mycket, tyvärr.

Kul att du mår prima! Lite om blåsan och prostatan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lower_urinary_tract_symptoms

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3126063/ (intressant studie) wrote: 5αRIs inhibit the conversion of testosterone to dihydrotestosterone, slowing prostate growth. The AUA Panel determined that both finasteride and dutasteride are appropriate and effective treatments for patients with LUTS associated with demonstrable prostatic enlargement.

Inte helt ovanligt: http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=538

Kanske kan kegel-övningar för män vara något?

Jag tror i grunden detta är ett hormonellt problem där någon obalans råder som påverkar, i det här fallet prostatan, negativt.

B4jk

08 Jun 2015, 11:26

Raderade tidigare inlägg från i morse. Innan jag skrämmer upp mig själv och er i onödan skall jag ge kroppen ett par dagar att "landa" på.

B4jk

11 Jun 2015, 08:11

Vill inte ta ut något i förskott... Men jag verkar vara på banan igen. Allt tycks återigen fungera som det skall. Hade en period av sömnlösa nätter som antagligen (förhoppningsvis) låg till grund för den totala hormonella obalansen i måndags morse.

Jag har även bestämt mig för att dra ut på nedtrappningen ytterligare. Jag skall ner till 64:e delar innan jag slutligen kliver av - genom att öka antalet dagar mellan doserna (nuvarande 1/32 var trejde dag). Detta då varje nedtrappning hittills visa sig ge stora "störningar".

B.Wayne

24 Jun 2015, 17:19

Får jag fråga varför du slutade?
Finasterid 1,25mg, Minoxidil foam, keto

B4jk

24 Jun 2015, 18:40

B.Wayne wrote: Får jag fråga varför du slutade?

Absolut! Dels för att jag lovade mig själv att jag skulle sluta vid 30 och för att det inom snar framtid börjar bli dags att tänka på reproduktionen. :) Dessutom börjar jag faktiskt bli less på att kleta på Minoxidil varje dag. Jag kan nu faktiskt finna mig i ett liv som snaggad, och då kan ju även Finasteriden kvitta!

Haironhead

25 Jun 2015, 14:46

Varför testar du inte laser istället, det har ju inga biverkningar i princip?

B4jk

26 Jun 2015, 14:46

Haironhead wrote: Varför testar du inte laser istället, det har ju inga biverkningar i princip?

Jag har inte testat laser ännu då kombinationen Finasterid och Minoxidil gav tillräckligt bra resultat för att jag skulle kunna bibehålla min tonårsfrisyr. Nu har jag däremot bestämt mig för att köra snaggat. Dels för att jag provat och trivdes med det och dels för att jag tröttnat på "underhållet" det för med sig att förhindra ett håravfall. Naturen kan få ha sin gång nu, helt enkelt :)

Skriv inlägg