Klev av finasterid

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
groggy

17 Jan 2015, 23:01

Har försökt med höga doser d vitamin och zink för att parera några av de bieffekter finasterid ger med lägre välbefinnande sämre libido etc, men det var inget som funkade för mig.

Bestämde mig att gå av finasterid en andra gång nu och precis som efter första gången jag slutade kuren för ett par år sen, så känner jag mig märkbart bättre på alla områden (utom möjligtvis när håret börjar falla igen). Problemet var bara att vid första avslutet upplevde jag en mindre krasch några veckor efter avslutad kur, eller åtminstone en tillbakagång.

Är det möjligtvis så att testosteron/dht peakar direkt efter avslutad kur, som gör att man känner sig riktigt normal nu igen och varför håller isåfall denna effekt bara i sig ett par veckor isåfall innan gradvis försämring sker?. Verkar vara många som upplever detta problem på propecia help etc.

Är inne på att det måste röra sig om någon form av inbalans och tror faktiskt som bal tony varit inne på här på forumet att bieffekterna borde vara reversibela iom att många känner ökat välbefinnande/libido efter avslutad kur.

Handlar väl om att veta vad dessa inbalanser beror på om det nu skulle gå åt fel riktning igen om ett tag.

Östrogenhämmare borde kanske kunna funka..

Får återkomma om ett tag med uppdatering, man hoppas ju det håller i sig :P

Får skaffa en he när dermmatch och toppik inte funkar längre.

Programmet för håret är för närvarande saw palmetto nu, kör på med minoxidil och laserhjälm förövrigt.
Rogaine 5% 1ggr/dag sedan 2010-07-01

Ketakonazole 3 ggr/vecka 2010-10-01

Scalpure då och då

finasterid 1,25 (påbörjad igen efer avbrott) 11-07-15, avslutad för gott

Omg laserhjälm 2012-06

groggy

17 Jan 2015, 23:06

Tony S har du kvar din gamla mail föresten?

Var länge sedan jag var inloggad och såg ditt pm först nu, var ett par andra grejer jag ville diskutera

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

tedlin01

18 Jan 2015, 02:50

Det här är min teori:

När man går på Finasteride så svarar kroppen igenom att öka mängden Testosteron + Östrogen i kroppen. När man går av Finasteride så kan kroppen konvertera allt fritt flytande Testosteron till DHT och man får en ökad mängd DHT i kroppen tills dess att kroppen balanserat ner Testosteron-nivåerna till den naturliga mängden igen.

Jag upplevde samma välbefinnande som dig efter avslutat kur men som sedan långsamt försvann och jag fick åter igen problem med libido, välbefinnande och allmänt driv.

Jag tror att Finasteride ger permanenta förändringar i hormonbalansen eller i hjärnan. Hjärnan fungerar som så att olika centrum växer/krymper beroende på olika förutsättningar i kroppen och det skulle inte förvåna mig om minskningen av DHT och ökningen av Östrogen har skapat permanenta förändringar i hjärnan som inte går över när man kliver av. Möjligtvis om man kan artificiellt simulera en pubertet igen med höga hormonnivåer som får hjärnan att ställa om sig på att bli driftig igen.

Jag hade tankar på att kolla mina Testo-värden men eftersom jag inte kollade dem innan så blir det svårt att jämföra och även om de ser naturliga ut så tror jag att något i min kropp/hjärna har förändrats permanent av hormonbalansen som uppstår pga Propecia.

Om man har lågt välbefinnande/drift så kan det definitivt vara relaterat till Testosteron-nivåerna och det är godtyckligt att kolla upp nivåerna hos en läkare. Man kan få utskrivna testo-injektioner om läkaren tror att det kan hjälpa en i ens välbefinnande. Jag känner en som har fått det.

Jag själv tog tag saken i egna händer och mår väldigt bra just nu faktiskt, har ett jäkla driv, sexdrift och gott välbefinnande men det beror endast på att jag har lyckats öka mina nivåer av Testo och DHT via metoder som inte borde diskuteras på detta forum men min förhoppning är att det ska omvända de permanenta förändringarna jag fick av Finasteride-användande.

Det finns fler metoder för att öka Testot. T.ex tung styrketräning, kreatin, testo-boosters, undvika sex m.m. Det kan vara värt att kolla vidare om man vill höja nivåerna. Men framförallt tror jag det kan vara bra att gå till en läkare och be dem göra ett test för att ha som utgångsläge.

----- Edit -----

Hittade denna blog-post som jag tyckte var intressant. Han pratar om "DHT-rushen" han kände första två veckorna när han klev av..

Därefter följde sänkta Tesosteronnivåer och förhöjda östrogennivåer långt efter avslutad kur.

http://www.mypropeciasideeffects.com/my-propecia-side-effects-life-after-finasteride.html

"It seems that for some, discontinuing Finasteride further disrupts their Hypo-Thalamus Pituitary Axis (HTPA) somehow..."

Tror jag har att tacka Finasteride för mina 2 senaste år som sex har känts helt värdelöst :P

Som tur är har jag tagit tag i saken att göra något åt det nu och jag rekommenderar andra att söka läkare som lider av samma sak.
Pensionerad.. Men testat det mesta..

groggy

18 Jan 2015, 18:01

tedlin01 wrote: Det här är min teori:

När man går på Finasteride så svarar kroppen igenom att öka mängden Testosteron + Östrogen i kroppen. När man går av Finasteride så kan kroppen konvertera allt fritt flytande Testosteron till DHT och man får en ökad mängd DHT i kroppen tills dess att kroppen balanserat ner Testosteron-nivåerna till den naturliga mängden igen.

Jag upplevde samma välbefinnande som dig efter avslutat kur men som sedan långsamt försvann och jag fick åter igen problem med libido, välbefinnande och allmänt driv.

Jag tror att Finasteride ger permanenta förändringar i hormonbalansen eller i hjärnan. Hjärnan fungerar som så att olika centrum växer/krymper beroende på olika förutsättningar i kroppen och det skulle inte förvåna mig om minskningen av DHT och ökningen av Östrogen har skapat permanenta förändringar i hjärnan som inte går över när man kliver av. Möjligtvis om man kan artificiellt simulera en pubertet igen med höga hormonnivåer som får hjärnan att ställa om sig på att bli driftig igen.

Jag hade tankar på att kolla mina Testo-värden men eftersom jag inte kollade dem innan så blir det svårt att jämföra och även om de ser naturliga ut så tror jag att något i min kropp/hjärna har förändrats permanent av hormonbalansen som uppstår pga Propecia.

Om man har lågt välbefinnande/drift så kan det definitivt vara relaterat till Testosteron-nivåerna och det är godtyckligt att kolla upp nivåerna hos en läkare. Man kan få utskrivna testo-injektioner om läkaren tror att det kan hjälpa en i ens välbefinnande. Jag känner en som har fått det.

Jag själv tog tag saken i egna händer och mår väldigt bra just nu faktiskt, har ett jäkla driv, sexdrift och gott välbefinnande men det beror endast på att jag har lyckats öka mina nivåer av Testo och DHT via metoder som inte borde diskuteras på detta forum men min förhoppning är att det ska omvända de permanenta förändringarna jag fick av Finasteride-användande.

Det finns fler metoder för att öka Testot. T.ex tung styrketräning, kreatin, testo-boosters, undvika sex m.m. Det kan vara värt att kolla vidare om man vill höja nivåerna. Men framförallt tror jag det kan vara bra att gå till en läkare och be dem göra ett test för att ha som utgångsläge.

----- Edit -----

Hittade denna blog-post som jag tyckte var intressant. Han pratar om "DHT-rushen" han kände första två veckorna när han klev av..

Därefter följde sänkta Tesosteronnivåer och förhöjda östrogennivåer långt efter avslutad kur.

http://www.mypropeciasideeffects.com/my-propecia-side-effects-life-after-finasteride.html

"It seems that for some, discontinuing Finasteride further disrupts their Hypo-Thalamus Pituitary Axis (HTPA) somehow..."

Tror jag har att tacka Finasteride för mina 2 senaste år som sex har känts helt värdelöst :P

Som tur är har jag tagit tag i saken att göra något åt det nu och jag rekommenderar andra att söka läkare som lider av samma sak.

Hej

Ja sex på finasterid är ingen höjdare, det är som en dag på jobbet, något man måste göra utan att känna sig exalterad.

Du får gärna pm:a dig framgångssaga om du inte vill skriva det här =)

Angående styrketräning etc så lever jag redan ganska renlevnadsmässigt både vad gäller träning, kost och alkohol. Så på det området TROR jag iaf inte jag har mycket mer att vinna.

Trt är helt klart intressant, hade förmodligen hoppat på det direkt om det inte varit att man en dag kanske vill bli pappa.

Känns som de med trt cruisar genom livet med en v8:a medans man själv sitter med en 1,2 liters motor under huven :/.

Intressant teori du hade om permanenta förändringar efter finasterid. Det är ju något som sätts ur spel helt klart.

Men det jag menade med att det måste vara reversibelt är ju att man känner sig bättre efter avslut, det måste väl innebära att systemet inte är förstört och att det måste det finnas en väg tillbaka dit. Kanske lättare sagt än gjort, men ändå.

Mitt nästa och första drag är letrozole mot östrogenet, om det börjar bli sämre igen.

edit: Tack för länken

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

TonyS

20 Jan 2015, 15:55

Hej,

Har inte kvar mailen, men går ju att kontakta mig via forumet och sen ordna ny adress.

Intressant skrivet av både groggy och tedlin.

Jag upplever delvis samma sak som er. Livet blir sämre utan DHT. Har upplevt "rebounden"/ostrypt DHT då jag var utan dht-hämmare och hade då ett markant ökat välmående som jag har svårt att tro att det endast var placebo.

Det går ju att frysa in sina "simmare".

Själv har jag målat in mig litegrann i ett hörn kan jag känna. DHThämmarna får sämre och sämre effekt och jag lägger på mig mer fett även fast jag tror mig inte ha ändrat något. Men det är små förändringar som lika gärna kan vara att dosen behövs korrigeras uppåt. Jag kan således inte stå för påståendet om effektförsämring över tid.

Slutade med minoxidil då jag upplevde att det inte hjälpte längre. Ett halvår senare har jag tappat en hel del. Nu försöker jag i varje fall få in behandlingen 1 x dagligen.

Jag funderar mer och mer på HT i Turkiet då jag saknar ballsen som tedlin har och bara köra en HE.

Jag kände i och för sig samma aversion inför minoxidil så det kanske bara är jobbigt i början.

Nog om det.

Kul att se att grabbarna fortfarande lever!
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

TonyS

20 Jan 2015, 16:10

Hej,

Har inte kvar mailen, men går ju att kontakta mig via forumet och sen ordna ny adress.

Intressant skrivet av både groggy och tedlin.

Jag upplever delvis samma sak som er. Livet blir sämre utan DHT. Har upplevt "rebounden"/ostrypt DHT då jag var utan dht-hämmare och hade då ett markant ökat välmående som jag har svårt att tro att det endast var placebo.

Det går ju att frysa in sina "simmare".

Och det brukar dessutom gå att få igång systemet efter TRT. Men visst är det lite

Själv har jag målat in mig litegrann i ett hörn kan jag känna. DHThämmarna får sämre och sämre effekt och jag lägger på mig mer fett även fast jag tror mig inte ha ändrat något. Men det är små förändringar som lika gärna kan vara att dosen behövs korrigeras uppåt. Jag kan således inte stå för påståendet om effektförsämring över tid.

Slutade med minoxidil då jag upplevde att det inte hjälpte längre. Ett halvår senare har jag tappat en hel del. Nu försöker jag i varje fall få in behandlingen 1 x dagligen.

Jag funderar mer och mer på HT i Turkiet då jag saknar ballsen som tedlin har och bara köra en HE.

Jag kände i och för sig samma aversion inför minoxidil så det kanske bara är jobbigt i början.

Nog om det.

Kul att se att grabbarna fortfarande lever!
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

Dioblos

20 Jan 2015, 16:27

Alltså jag tror det mesta är bara placebo.. Jag har gått på finasteride 1.25 mg mer än två år nu och känner ingen skillnad, är alltid lika kåt och klar i huvudet snälla sluta inbillda er
1.25 propecia 2012-11, rogain foam 5% 2gr, OMG laser, Regenepure champo, N2 champoo, Emu olja, polysorbate 80 olja, Niacin

whyatt

20 Jan 2015, 22:45

Dioblos,

i de officiella studierna påvisas att flertalet av bieffekter inte är kopplade till placebo då kontrollgrupper använts...kanske något att beakta?

Men grattis till dig som förmodligen både bromsar ditt håravfall och än så länge slipper bieffekter :D
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Dioblos

21 Jan 2015, 00:00

whyatt wrote: Dioblos,

i de officiella studierna påvisas att flertalet av bieffekter inte är kopplade till placebo då kontrollgrupper använts...kanske något att beakta?

Men grattis till dig som förmodligen både bromsar ditt håravfall och än så länge slipper bieffekter :D

whyatt på de amerikanska forumen hittar man folk som har tagit fina i över 10 år utan några problem och de bekräftade studier påpekar att 1 av 100 kan bli drabbad och går av efter avslutat kur.. Dock finns det de som har startat en del bloggar och hävdar att de har fått permanenta skador men det behöver inte vara enbart av finasterid.. Jag tycker faktiskt att majoriteten har det som placebo

Jag hade gärna hoppat av fina och hade tänkt att göra det någon gång men är livrädd att börja tappa mer hår än vad jag gjorde i början.. Hoppas vi alla får en lösning inom kort framtid när det gäller stamceller som borde vara klar vid 2020 enligt R. Lee Buckler.. ;D
1.25 propecia 2012-11, rogain foam 5% 2gr, OMG laser, Regenepure champo, N2 champoo, Emu olja, polysorbate 80 olja, Niacin

whyatt

21 Jan 2015, 14:42

Hmm. Jag tror man måste beakta att, även om våra endokrina system i det stora hela fungerar rätt så lika, så skiljer de sig åt på detaljnivå, och det är på denna nivå som finasterid verkar. Den myriad av förändringar inhibering med finasterid orsakar, behöver inte ge samma effekt i ditt system som hos Pelle, Martin eller Klas, hos vilka andra förutsättningar råder. Intaget är det samma, men utgången är det inte. Därför kan person A uppvisa bieffekter medan person B inte gör det.

Sen kan man så klart lägga till alla de parametrar som rör världen utanför kroppen, som också kan påverka.

Givetvis finns det exempel på +10 användare som inte känner av några bieffekter, men de är faktiskt inte speciellt många (har skaplig koll på de internationella forumen)..men oavsett, denna klick DHT-hatare existens bevisar inte speciellt mycket.

Absolut! Så länge som världsekonomin får rulla på som den gör (i vanlig osolidariskt ordning) har vi troligtvis löst regenereringsgåtan rätt så snart.

cm

22 Jan 2015, 08:09

Åt finas 1,25 i flera år utan biverkningar. När jag nu 37 år gammal tagit upp behandlingen noterar jag faktiskt biverkningar redan vid en dos på 0.25.

Kan det var åldern, dvs att jag förut hade mer i testosteron i omlopp?

Och nej det är inte inbillning.

Balou

23 Jan 2015, 10:30

Jag började äta finasterid 1mg i december, minskade till 0.5mg rätt snabbt, märkte av de vanliga bieffekterna men hyfsat små på 0.5mg. Men kände inte att det var värt det ändå tillslut. Eventuellt testar jag igen lite senare på året. Tänkte försöka mig på minox istället

groggy

10 Apr 2015, 22:07

Ursäkta längre tids frånvaro men har känt mig någorlunda normal sedan avslut från finasteride plus att jag varit iväg på några längre resor..:)

Nu har dock läget förvärrats sista tiden och har klart lägre drift jämfört med precis efter avslut..

Har funderat på att kasta in letrozole om det nu råder inbalans i hormonsystemet eller skulle det innebära att även testosteronet letar sig nedåt för att kompensera?

Vad tror panelen?

Det bästa hade väl varit att testa nebido för att se det beror på någon brist ller om det är inbalans i systemet på nåt sätt

Ligger fn på kreatin och gör det jag kan för att leva sunt med träning och kost

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

whyatt

14 Apr 2015, 15:17

groggy, kolla upp DIM.

http://www.nutrahackerblog.com/2013/12/17/estrogen-dominance-clarified/

groggy

06 Sep 2015, 20:00

Hej hej

Var ett tag sedan jag postade ett svar och framförallt ett halvår sedan jag klev av finasterid nu

Verkar som hormonella systemet lagt sig på en stabilare nivå nu. Helt klart sämre lust och allt det där än innan jag började med finasterid, men samtidigt inte fullständigt impotent

Någon som har något förslag hur man ska gå vidare för att uppnå förbättring från nuvarande läge?

Testat det mesta inom kosttillskottväg och äter en hel del kolhydrater och fett redan

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

B4jk

08 Sep 2015, 12:41

Hur artar sig dina problem? Är det enbart minskad lust?

Kan det kanske vara så att det är en naturlig sänkning av libido som skett? Jag inbillar mig att man som 30 åring inte är i närheten av den libido man hade som 20 åring. Då man som Finasteridanvändare under en längre tid befunnit sig "utanför" den här naturliga förändringen av testosteronnivåer och libido finns det kanske en risk att man efter avslutad behandling märker av en drastisk minskning?

Jag läste att du redan tränar... Ingår någon form av gymträning? Prova då att lägga om och köra lite tyngre under en period. Få repititioner med tyngre belastning och lite fler set. Gärna basövningar i form av bänkpress, knäböj, marklyft, millitärpress, chins - övningar som aktiverar flera muskelgrupper.

Skriv inlägg