Kissar ofta och mycket, ibland akut kissnödig av Propecia

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Ekologisk

11 Dec 2016, 10:02

Hej!

Jag har märkt att jag kissar ofta och mycket numera och blir ibland akut kissnödig. Jättejobbigt. Helt nya symtom, inte märkt av tidigare. Tagit Propecia i 1 år nu exakt. Någon som har liknande symptom? Jag har inga könssjukdomar och ingen urinvägsinfektion.

Figaro

11 Dec 2016, 10:47

För ungefär 5 år sedan så tog jag Propecia i ungefär ett års tid utan en enda biverkning. Varför jag la av då vet jag inte riktigt. Fick för mig i somras att jag skulle börja igen och fick ett recept på Finasterid Accord (1 mg). Efter ett par dagar började jag få besvär med att jag kände mig kissnödig väldigt ofta och det var som värst när jag skulle sova på kvällarna. Efter ungefär en vecka var det olidligt och jag kände mig extremt kissnödig en minut efter att jag varit och kissat. Det höll på att göra mig fullkomligt galen och jag klarade nästan inte ens av att sitta i bilen 15 minuter till jobbet. Kunde inte fokusera på nånting annat och det styrde mitt liv. Då la jag såklart av med finasteriden då det för mig var självklart att det var P.g.a. den som jag hade besvären. Fick en snabb tid hos min läkare som tog prover och gjorde en prostataundersökning. Proverna såg bra ut, men det konstaterades att jag hade en något inflammerad prostata och fick diagnosen Prostatit. Har aldrig haft några liknande problem förut. Desvärre finns det inte så mycket att göra åt det förutom att låta bli finasteriden. Dock så hjälper inflammationsdämpande (typ ibuprofen). Så jag började ta Ipren på maximala dagsintaget. Efter ett par dagar märke jag att det blev bättre och bättre. Om jag inte minns helt fel så var jag nästan helt bra igen efter ca en vecka/10 dagar. Har inte haft några problem sedan dess. Jag skulle nog rekommendera alla som tar finasterid att lägga av så fort man känner av dessa symptom. Men det är lite konstigt att det inte står med bland biverkningar (vad jag vet) i och med att det uppenbarligen verkar vara ganska vanligt. Min läkare såg bara helt vilsen ut när påstod att det verkar vara fler som fått samma problem av den här medicinen. Tycker också att det hela är konstigt då sån här typ av substans används av framförallt många äldre som har problem med godartad prostataförstoring och behöver springa på toa hela tiden.

Skriv inlägg