Bieffekter av minox

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Robbelibobban

02 Dec 2015, 10:41

Vill bara dela med mig av mina bieffekter av minox för att varna andra. Dessa bieffekter är ju såklart inte några nyheter men ändå.

Valde att börja med Kirkland foam 5% eftersom jag inte vågar finas pga bieffekterna.

Har haft håravfall en tid nu och börjar bli påtagligt så kände att det är värt ett försök. Var dock medveten om vilka bieffekter vissa individer haft så var uppmärksam från första början! Hann bara använda minox i några veckor och bara 1 ml/dygn.

Svaga ringar runt ögonen och mörka fläckar precis under ögat invid näsan. Hade koll på detta under tiden och även min sambo lade märke till det. Dock inget allvarligt men ändå småjobbigt då vissa säger att de blir kvar for Life...

Hängande övre ögonlock.

Trötta ögon/torra. Kändes i ögonen som att jag sovit 1 h ist för 8 som jag gjorde.

Början till påsar under ögonen samt små rynkor

Svullen panna

Det låter kanske som att jag ser ut som en gammal gubbe nu men då jag lade märke till allt detta redan efter några veckor slutade jag behandlingen direkt. Inget av vad jag nämnt ovan är så långt gånget så inget som påverkar mitt liv negativt i så stor utsträckning (är väl mest en själv som ser på just dessa grejer och stör sig på det) men ändå lite småjobbigt om de nu blir kvar för alltid.

Som sagt vill jag bara varna andra som tänker börja med minox att vara uppmärksamma från början och ta bilder före behandling som man kan jämföra med. Vill inte avråda någon för att börja med minox då största delen inte får bieffekter alls och goda resultat.

Så för min del är det bara att gilla läget till det kommer något genombrott. Passar helt okej i rakat så är inte hela världen när jag blir skallig. Sen är man ju aldrig ensam om detta problem. Ser på flera kompisar att de också blivit drabbade.

Så, nu ha även jag fått skriva av mig lite.

Peace

Ted

02 Dec 2015, 23:12

Intressant. Jag har letat efter före och efterbilder på personer som har fått rynkor i samband med minoxidilanvändning men aldrig hittat några. Skulle du kunna posta dina bilder så att vi kan få ett bevis på att detta förekommer?
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011

whyatt

03 Dec 2015, 18:21

Minoxidil ställer hos vissa användare till med kollagen-kaos vilket relativt fort efter påbörjad behandling kan ge upphov till synbart hudåldrande, dock är det oklart hur frekvent det förekommer, troligtvis inte speciellt ofta...men så klart tråkigt att råka ut för det.

Kanske går det att komma till rätta med genom dermarollning, mineraler, proteintillskott etc.

Tilläggas bör att själva "looken" som är förknippad med denna bieffekt också kan uppstå av andra orsaker och dessutom vara "övergående", beroende på livssituation, årstid etc.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

cm

03 Dec 2015, 22:14

Kanske även lite EMU olja kan bättra på kollagenlagret och hålla rynkorna i schack?

Robbelibobban

04 Dec 2015, 14:36

Jag skulle gärna bevisa det med före och efterbilder. Tyvärr tog jag inte förebilder utan rekommenderar andra som börjar att göra det. Kan lägga upp en efterbild snart. Märkte att man blir knäpp av att titta sig i spegeln flera ggr/dag för att se om det ändrar något. Därför sa ja till sambon att även hon tittade före jag började. Och hon såg skillnad, särskilt på mörka ringar. Som sagt så är inget så långt gånget. Rynkorna kanske inte syns så tydligt.

Nu två veckor efter att jag slutade behandlingen har jag märkt skillnad. Ögonen känns som vanligt igen men det mörka är kvar och ögonlocken hänger.

Robbelibobban

04 Dec 2015, 14:43

Som whyatt säger kan jag ju inte utesluta andra orsaker men har under behandlingen levt som jag brukar och sovit bra.

En annan grej som inte alls behöver ha med minoxen att göra men fick en våldsam klåda i hårbotten någon vecka efter jag slutade behandlingen och klåda på kroppen. Varade i några dagar och är nu nästan helt borta förutom lite klåda i hårbotten. Har ingen, vad jag vet, allergi av något så är märkligt.

Erik-W

08 Sep 2016, 19:30

Har sedan 2 dagar tillbaka börjat känna av lätt strålande värk från höger testikel eller strax ovanför den. Värken är inte kraftig, men jag känner att det strålar till ibland. Börjar undra om det kan hänga ihop med Rogaine foam eller Revita som jag har använt sedan 2 veckor tillbaka. Rogaine använder jag 2 ggr/dag och Revita 1 gång/dag. Tror ni verkligen att dessa lokalt applicerade produkter kan orsaka värk från testiklarna?

Foreveralone

09 Sep 2016, 00:46

Erik.W wrote: Har sedan 2 dagar tillbaka börjat känna av lätt strålande värk från höger testikel eller strax ovanför den. Värken är inte kraftig, men jag känner att det strålar till ibland. Börjar undra om det kan hänga ihop med Rogaine foam eller Revita som jag har använt sedan 2 veckor tillbaka. Rogaine använder jag 2 ggr/dag och Revita 1 gång/dag. Tror ni verkligen att dessa lokalt applicerade produkter kan orsaka värk från testiklarna?

Svårt att tänka mig det. Har använt minox i flera år och aldrig hört något liknande. Eller upplevt sådana problem själv för den delen. Säkert så att du skrämmer upp dig själv i onödan. Vet ju själv hur nojjig man var när man började med minoxidil.

Erik-W

09 Sep 2016, 07:30

Foreveralone wrote: [quote=Erik.W]Har sedan 2 dagar tillbaka börjat känna av lätt strålande värk från höger testikel eller strax ovanför den. Värken är inte kraftig, men jag känner att det strålar till ibland. Börjar undra om det kan hänga ihop med Rogaine foam eller Revita som jag har använt sedan 2 veckor tillbaka. Rogaine använder jag 2 ggr/dag och Revita 1 gång/dag. Tror ni verkligen att dessa lokalt applicerade produkter kan orsaka värk från testiklarna?

Svårt att tänka mig det. Har använt minox i flera år och aldrig hört något liknande. Eller upplevt sådana problem själv för den delen. Säkert så att du skrämmer upp dig själv i onödan. Vet ju själv hur nojjig man var när man började med minoxidil.
Jag hade känt av det i 2 dagar innan jag kom att tänka på att det kanske hängde ihop med Rogaine eller Revita, så det beror inte på nojjighet, men idag har jag inte känt av något än så länge, så det kanske bara var något tillfälligt.

Erik-W

09 Sep 2016, 22:21

Har fortfarande känt av strålande värk i testikeln idag. Ska sluta med både Rogaine och Revita och se om det försvinner. I sånna fall ska jag börja igen efteråt och se om det blir samma sak igen. Det blir uteslutningsmetoden!

Foreveralone

10 Sep 2016, 02:00

Tror att det sitter i skallen på dig. Vet inte hur många tankar som gick i mitt huvud när jag först började med det. Fick man lite huvudvärk, en finne eller ja vad som helst, så trodde man ju att det var minox som låg bakom det. Tycker du ska fortsätta med det, två veckor är ingen tid. Ge det ett par månader eller så. Och försök inte tänka så mycket på att du använder det. Se det som tandborstning tex, det går ju på rutin.

Börjar man oroa sig och känna efter, så kan man nog hitta en jävla massa fel på kroppen oavsett.

Lite som att googla symptom när man känner sig lite hängig, bara för att få reda på att man har cancer enligt internet. Skämt åsido! Men du förstår nog min poäng här :)

Erik-W

10 Sep 2016, 09:13

Foreveralone wrote: Tror att det sitter i skallen på dig. Vet inte hur många tankar som gick i mitt huvud när jag först började med det. Fick man lite huvudvärk, en finne eller ja vad som helst, så trodde man ju att det var minox som låg bakom det. Tycker du ska fortsätta med det, två veckor är ingen tid. Ge det ett par månader eller så. Och försök inte tänka så mycket på att du använder det. Se det som tandborstning tex, det går ju på rutin.

Börjar man oroa sig och känna efter, så kan man nog hitta en jävla massa fel på kroppen oavsett.

Lite som att googla symptom när man känner sig lite hängig, bara för att få reda på att man har cancer enligt internet. Skämt åsido! Men du förstår nog min poäng här :)

Hehe jo jag vet, men som sagt som hade jag känt detta i 2 dagar innan tanken överhuvudtaget slog mig att jag faktisk har börjat med Rogaine och Revita. Så jag har inte gått och oroat mig för biverkningar det minsta. Sen är det möjligt att detta har en helt annan orsak och att det i sig är ett hjörnspöke att jag nu förknippar det med Rogaine och Revita. Men symtomen uppstod inte pga. några hjärnspöken i alla fall.

morot

12 Jan 2017, 10:10

Jag hade precis exakt samma biverkning av minox som robbelibobban; svarta ringar och påsigt under ögonen, och det kändes i ögonen som att man hade varit vaken sju dygn i sträck. Detta fick jag efter bara ett par dagar. Hade inte läst om biverkningarna innan jag började så det var ju inga hjärnspöken3, och det tog också ett tag innan jag googlade en massa och fattade att det var minox. Sen försvann det några dagar efter jag slutat. Att ev. kanske få lite hår men att samtidigt åldras 20 år på några månader...känns inte som att det fanns något val än att sluta.

MEN, tror ni att det gör någon skillnad om man bara behandlar fliken, och tar väldigt lite? Vet inte om jag pallar testa när jag uppenbarligen reagerade så starkt. Väldigt skumt att vissa kan köra på år ut och år in utan att få en enda biverkning?!

hejhej123

12 Jan 2017, 16:25

morot wrote: Jag hade precis exakt samma biverkning av minox som robbelibobban; svarta ringar och påsigt under ögonen, och det kändes i ögonen som att man hade varit vaken sju dygn i sträck. Detta fick jag efter bara ett par dagar. Hade inte läst om biverkningarna innan jag började så det var ju inga hjärnspöken3, och det tog också ett tag innan jag googlade en massa och fattade att det var minox. Sen försvann det några dagar efter jag slutat. Att ev. kanske få lite hår men att samtidigt åldras 20 år på några månader...känns inte som att det fanns något val än att sluta.

MEN, tror ni att det gör någon skillnad om man bara behandlar fliken, och tar väldigt lite? Vet inte om jag pallar testa när jag uppenbarligen reagerade så starkt. Väldigt skumt att vissa kan köra på år ut och år in utan att få en enda biverkning?!

Har du testat köra det enbart på morgonen? Alternativt morgon och kväll där du tar på det typ 4 timmar innan sängdags?

Jag tror du får det på kudden och sedan i ansiktet. Jag har alltid torrt hår när jag lägger mig och har inte märkt av någonting. Kan ju annars testa att ha en handduk på kudden och byta handduk varje dag också, även med torrt hår så kommer du alltid ha minox fritt underlag.

Skriv inlägg