Propecia märklig bieffekt?

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
aroxx

17 Feb 2017, 15:32

Hej! :)

Är ny här på forumet så får se om jag skriver på rätt ställe.

När man läser om propecia/finasterid på nätet så känns det som att 80% av alla dem som tar/tagit det har fått bieffekter. Efter att jag hade läst mycket om det på internet så sa jag till mig själv att jag aldrig skulle ta detta. Men jag ville ändå försöka lösa mitt håravfall så jag gick till en mycket känd(positiv bemärkelse) hudläkare i staden där jag bor.

När jag och läkaren sitter ner och diskuterar det så säger hon till mig att hon tkr att jag ska börja med propecia. Jag berättar då om mina upplevelser jag har fått efter det jag har läst på nätet. Hon säger då till mig att hon har skrivit ut propecia till hur många som helst och ingen hon har haft har velat sluta med medicinen. Hon sa även att hon inte har haft en enda som nämt någon bieffekt. Hon sa att det absolut fanns bieffekter men att det va ytterst ovanligt. Jag blev ju självklart glad över detta och sa att jag kunde testa det.

Nu tilll min känsla: Redan efter ett dygn på medicinen kände jag av som en slags "hjärndimma". Kände att jag blev helt seg i hjärnan och att jag såg lite "dimmigt". Dem kommande 3-4 dygnen märkte jag även att jag sov väldigt ytligt och vaknade upp flera gånger och hade väldigt många drömmar som jag kommer ihåg ovanligt tydligt.

Är detta något som nån annan har märkt av eller känt? Är ju självklart orolig över denna känslan. Ska jag sluta eller fortsätta? Försvann det efter ett tag? Är det en "inkörnings" period på propecia?

Kan tillägga att jag ätit dem i 6 dagar nu.

Tack på förhand!

vvvvvv

18 Feb 2017, 10:05

Det är inget ovanligt, och varför tar du propecia bara för att hon säger att ingen får bieffekter när du vet att motsatsen är sann?

Personligen tycker jag propecia är helt otroligt korkat efter hur många som får hemska biverkningar, ofta även när de använt det en längre tid. Jag skulle sluta med det omgående (har själv testat finas och fick bieffekter.

Lycka till

whyatt

20 Feb 2017, 22:26

Å ena sidan:

Substansens hårstärkande effekt står, hos de flesta som provar, utom allt rimligt tvivel. Därtill har också jag av en uppsjö läkare fått liknande utsagor berättade, dvs mycket låg andel som drabbas av bieffekter...vilket också studierna till stor del verkar stödja. Online finns massvis med positiv feedback från riktiga long-time users, fria från påtagliga bieffekter etc..

Å andra sidan:

Många äro de som kontaktat mig/brädan och rapporterat mindre önskvärda förändringar. Vet vi sen gammalt att vissa läkemedelsbolag inte drar sig för att göra vad som krävs för att skönmåla statistiken. Vidare kryllar det inte bara av finasterid-supporters online, det har också vuxit fram en ganska omfattande rörelse som är emot substansen pga risken för bieffekter, som de anser är kraftigt underskattad...och slutligen så finns det några studier som faktiskt indikerar att finasterid är nasty stuff.

Verdict?

Bara du kan ta beslutet...och ja, det kan mycket väl röra sig om en "inkörningsperiod", det har många vittnat om...samtidigt är jag personligen tydlig med att jag aldrig kommer att bruka substansen, inte för att jag inte vill, utan för att det är min högst personliga, icke-medicinska bedömning, att finasterid eventuellt kan, om än vid låga doser, orsaka en myriad av potentiella "ringar på vattnet"-effekter rent endokrinologiskt...och sådana onaturliga förändringar över tid, i kombination med gener som inte riktigt "tål" oväntade hormonella fluktueringar, kanske kan få konsekvenser (hos vissa användare) som får håravfall att framstå som a walk in the park..men återigen, detta är bara min lilla privata 50-öres analys.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

aroxx

22 Feb 2017, 21:52

vvvvvv wrote: Det är inget ovanligt, och varför tar du propecia bara för att hon säger att ingen får bieffekter när du vet att motsatsen är sann?

Personligen tycker jag propecia är helt otroligt korkat efter hur många som får hemska biverkningar, ofta även när de använt det en längre tid. Jag skulle sluta med det omgående (har själv testat finas och fick bieffekter.

Lycka till

Man lever lite på hoppet att man ska kunna "bota" sitt håravfall. Jag kan säga att mitt håravfall tär på mig jävligt mycket. Och skulle det vara så att det endast va 2-3% som drabbades av bieffekter så skulle jag ta chansen. Men uppenbarligen är den procentsatsen väldigt manipulerad. Har förresten skitit i att ta det något mer nu. Hoppas på att det kommer någon "säkrare" lösning snart.

Skriv inlägg