Problem med sömn

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Gatsu

26 Oct 2016, 11:51

Hej!

Tagit Finasteride i 3 månader snart. 1mg varje dag på morgonen.

Senaste 3 veckorna har jag lidit av riktigt dålig sömn.

Först var det svårt att somna men nu är det mer att jag vaknar upp flera ggr under natten och liksom "ytsover" , jag drömmer mycket och känns inte som jag kommer ner i REM-sömn.

Jag har aldrig haft de här problemen innan och jag har läst att det kan vara en ganska vanlig bieffekt. Effekten av det blir ju såklart att jag känner mig sliten och trött på morgonen och under dagen vilket inte är så roligt.

Är detta något någon annan varit med om? Några tips på vad jag kan testa för att få ordning på sömnen?
1mg generisk Finasterid varje dag. Regain Pure Shampoo , Ashwaganda och Rhodiola, Biotin ,Vitamin B5,Omega-3 , Vitamin D och NOURISH Hair Growth Support Vitamins.

a`fishwish

27 Oct 2016, 08:09

Jag känner igen mig. Har periodvis haft väldigt dålig sömn och jag har ätit finasteride i 5 år. Om det beror på finasteride allena tror jag mindre på, men tror säkert att det bidrar. Länge bodde jag i en lägenhet med en katt och tänkte aldrig tanken att det kunde vara husdjuret som gjorde att jag fick sämre sömn pga. allergi, tanken slog mig först när jag flyttade därifrån då jag började sova bättre.

Med det sagt så har jag fortfarande svårt att somna emellanåt, och i mitt fall handlar det just om att jag vaknar under nätterna och drömmer mycket precis som du beskrivit. Problem som jag inte haft tidigare, och innan jag hoppade på finasteride hade jag aldrig sovbekymmer vad jag kan minnas och i mitt föräldrahem hade vi katt där allergi inte var påtagligt någon gång. Kanske har finasteride i mitt fall framkallat min allergi... Okej antagligen mindre troligt men helt oskyldig är den iallafall inte
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

TonyS

07 Nov 2016, 12:18

Utan DHT så påverkas kroppen. Jag blev under mina 5 år mer harig, mer otrygg/gubbig och ville bråka om skitsaker. Jag stod mindre upp för mig själv och hade sämre ork. Sämre greppstyrka och initiativ i kontaktsporter och vardag. Även jag har allergier. Det är nog omöjligt att veta vad som orsakats av vad men att finasterid inte underlättar för kroppen annat än att man får en bättre hy pga lägre DHT är en sak som är säker. DHT fyller tyvärr en funktion.

Föreslår att du tar en atarax. Hjälper mot sömnproblem. Skribent nr 2 kan ha nytta av en sån om allergin kvarstår.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

04 Feb 2017, 14:38

- CBD-olja

- Undvik uppiggande ljus på kvällen (på med filtret på mobilen)

- Vissa mår mkt bättre av att somna före 22

- Valeriana, kamomill, Kava kava

- Melatonin

- Tryptofan

- Magnesium

- Meditation

- Sänk temp i sovrum

- WiFi/strålningsöverkänslig

Finns många fler strategier värda att studera.

Farmaceutiska sömntabletter och dylikt skr#p känns (i min lilla paranoida hjärna) däremot som minerad mark (no offense TonyS):

http://www.businessinsider.com/sleeping-pills-sleep-aid-safety-2016-2?r=US&IR=T&IR=T

http://www.medscape.com/viewarticle/839782

Sen att företaget bakom just Atarax har åkt på juridiska näsbrännor "like a pro" i en bransch där just den konkurrensen är benhård, kanske inte framkallar det solidaste av förtroende?
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Johannes1

04 Feb 2017, 20:45

Förstår inte din poäng administratör?

Han får biverkningar av medicinen i sig, och du hittar på andra löjliga orsaker när det redan uppenbart.

Och samtidigt lyckas du trycka ner den farmaceutiska industrin gällande sömntabletter där patetiska finasteride (Merck) är precis samma sak, med hjälp av FDA.

Tack och adjö för min del på forumet, och JA det går att återfå sitt hår via en naturlig väg, men problemet är att det inte kan patenteras och därav inte en så kallad legal kur.

sparrow

05 Feb 2017, 21:27

Det är den där katten som a'fishwish bodde med som är orsaken.

Här är Whyatts take on finasterid:

whyatt wrote: Gällande Propecia och bieffekter. Efter att nyligen ha studerat +500 sidor om just läkemedelsbranschens etik och moral, eller snarare brist på, är min högst personliga skeptiska attityd gentemot merparten av de farmaceutiska aktörerna inte direkt mildrad..så den där "forskningen" du hänvisar till, har i min värld ett ganska begränsat värde.

Breddar vi vårt perspektiv finns det visserligen många seriösa kliniker och fristående rådgivare som anser att finasterid är "värd risken" vid manligt håravfall, så länge håravfallet inte är för långt gånget....de anser sig inte ha bevittnat speciellt många missnöjda patienter..

Så vad skall man tro? Det är upp till var och en, men personligen avböjer jag.

http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?pid=62995#p62995

Ganska rimligt. Men det bör tilläggas att det sannolikt är ett försvinnande litet fåtal som tar finasterid som rapporterar biverkningar till läkare. Får man biverkningar som man inte tycker är ok, då avbryter man bara och slutar att efterfråga fler recept. Det är en sak att ta mediciner för att lindra sjukdomar då man ofta har en kontinuerlig kontakt med läkare och där man inte ska avbryta medicinsk behandling utan samråd med läkare. Inget av det gäller för finasterid som skrivs ut mot håravfall. Därför kan man räkna med att biverkningsrapporter i t ex FASS är bristfälliga. Det enda man kan utgå ifrån är hur man själv påverkas och om man tycker att det är värt risken att ta de här preparaten under kanske flera decennier.

whyatt

10 Feb 2017, 21:57

Förstår inte din poäng administratör?

Jag får en liiiten känsla av att du kanske eventuellt möjligen lyckades feltolka mitt inlägg bara en liiiten liiiten smula...men nu ska vi inte hänga läpp för detta faktum utan jag tillåter mig själv att få bjuda på ett förtydligande! :P

Han får biverkningar av medicinen i sig, och du hittar på andra löjliga orsaker när det redan uppenbart.

Njae..hold your horses cowboy! Jag har inte ens kommenterat sömnstörningens orsak(er) då jag hyser stor respekt för den typen av problematik. Istället valde jag att på ett konstruktivt sätt föreslå motmedel, dvs strategier värda att prova för att förbättra den dalande sömnkvaliteten..

JA det går att återfå sitt hår via en naturlig väg, men problemet är att det inte kan patenteras och därav inte en så kallad legal kur.

Du verkar ha rätt dålig koll på vad jag står i de här frågorna..jag om någon har alltid varit (och är) nyfiken och välkomnande gällande alternativa tillvägagångssätt och tekniker inom området "håravfall"..Istället för att surna till och dra, så föreslår jag att du träder in i rollen som bidragande forumsmedlem och delar med dig av dina "naturliga kunskaper" som du är så övertygad om är korrekta, till alla behövande här på brädan!

Tack och adjö för min del på forumet

Sure, det är upp till dig..have it your way! Tack vi för visat intresse, arrivederci!

sparrow wrote: Det är den där katten som a'fishwish bodde med som är orsaken.

Hade ju varit en katt-astrof om så vore fallet! :D

sparrow

11 Feb 2017, 16:55

Jag visste att Whyatt skulle gå på offensiven. :)

Johannes har bidragit med något mycket viktigt i sin tråd om olika oljor som kan ha en positiv påverkan för håret, för att hålla nere möjliga inflammationer i hårbotten och för att hålla nere DHT nivåerna. Det finns att läsa i tråden framgång. Personligen blir jag allt mer övertygad om att den vägen är långt mycket bättre att gå än att ge sig på läkemedel som också påverkar mycket annat.

De som varit på forumet under en längre tid känner till Whyatts inställning till bl a finasterid, men man kan också utgå ifrån att de som inte varit här så länge kanske inte känner till det. Min uppfattning är att Whyatt är något av en renlevnadsmänniska. Kolla bara på Whyatts program - laserhjälm och svartkumminextrat. :) Whyatt har blivit anklagad för lite allt möjligt under åren. Ett tag var han anställd på en HT-klinik, i alla fall enligt en del som tyckte att han inte var tillräckligt arg på kliniken (många äldre medlemmar känner till vilken det är, medan nyare medlemmar nog inte alls vet vad det handlar).

whyatt

11 Feb 2017, 18:37

sparrow,

hehe..på offensiv skriver du..det är väl att ta i..jag bara besvarar eldgivningen och det synnerligen halvhjärtat! :)

Johannes har bidragit med något mycket viktigt i sin tråd om olika oljor

Jag vet inte om jag håller med dig om att några korta inlägg om ett antal specifika oljor och deras påstått, nästintill, magiska anti-hair loss egenskaper är att betrakta som en "mycket viktig insats", men jag är glad att han höjde upp frågan och satte bollen i rullning.

Förhoppningsvis får vi under det här året in mer feedback på brädan från personer som testar och återrapporterar..vill dock förtydliga att denna approach inte på något sätt är ny..tyvärr finns det inte tillräckligt med evidens historiskt sett för att stödja "oljeteorin" och det vore därför "tjänstefel" av mig som admin att slå på stora trumman och uppmana alla att börja smörja in sig på hjässan och kasta allt annat som används i papperskorgen...men absolut, tummen upp för hans efforts än så länge...och han är varmt välkommen att återkomma och sprida mer information om detta ämnet - fungerar det så bra som han påstår så blir ingen gladare än mig och jag kan med gott samvete uppmana alla håravfallsintresserade att studera detta specifika ämne närmare. Här finner ni Johannes1's oljetråd: http://lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=7654&p=1

De som varit på forumet under en längre tid känner till Whyatts inställning till bl a finasterid, men man kan också utgå ifrån att de som inte varit här så länge kanske inte känner till det

Du har rätt...och som alltid när man saknar central information bör man snarare ödmjukt samla in den, begrunda och sen kommentera, istället för att sprida negativ energi baserat på förutfattade meningar, eller hur? :)

Ett tag var han anställd på en HT-klinik

Haha, vilket minne du har! Fast det är väl inte bara en klinik som jag blivit anklagad att arbeta för, utan snarare en handfull kliniker genom åren, därtill hårlaserföretag (när de var stora) och givetvis...det bästa av allt....som representant för läkemedelsindustrin och Finasteridlobbyn...jo tjena...inte alls typ den-mest-ologiska-slutsatsen-ever :D

a`fishwish

11 Feb 2017, 22:07

För ett par veckor sedan befann jag mig återigen i sällskap av en katt (mer precist: katten som diskuteras i tråden). Det var en kort vistelse men vi sov under samma tak och symtomen jag tidigare erfarit vid sömnlösheten gjorde sig påminda. Mild hjärtklappning och insomningar som går i intervaller. Detta var rådande under samtliga nätter som jag befann mig i härbärget, och när tåget sedan förde mig 33 mil söderut från härbärget i fråga, så var bekymren som bortblåsta. Jag kände mig därmed berättigad att ta min hypotes till en teori: kattallergi orsakade min sömnlöshet.

Under åren jag levde med katten har jag provat allt från att rulla petflaskor fyllda med varmt vatten över brösten vid läggdags till farmors hemmagjorda ört-mix. Min naivitet spelade nog tyvärr en betydande roll. Jag älskar katter och blev så glad när vi äntligen fick hysa en. Inte kunde väl en oskyldig, puttenuttig men envis, kissemiss ge upphov till någon typ av skada, som jag dessutom länge trånat efter.

Nåja.

Vill alltså dra mig längre ifrån uppslaget att finasteride kan leda till sömnlöshet. Inte i mitt fall, hur som haver.
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

sparrow

12 Feb 2017, 01:01

whyatt wrote: sparrow,

hehe..på offensiv skriver du..det är väl att ta i..jag bara besvarar eldgivningen och det synnerligen halvhjärtat! :)

Johannes har bidragit med något mycket viktigt i sin tråd om olika oljor

Jag vet inte om jag håller med dig om att några korta inlägg om ett antal specifika oljor och deras påstått, nästintill, magiska anti-hair loss egenskaper är att betrakta som en "mycket viktig insats", men jag är glad att han höjde upp frågan och satte bollen i rullning.

Det bästa är ändå - innan man hoppar på t ex finasterid - att testa andra behandlingar som har mindre risker för biverkningar/enkelt att införskaffa till ett rimligt pris, och som kan ha liknande effekt - inte för alla, men finasterid fungerar inte heller för alla. Och där har man ev biverkningar att väga in. Det har ett stort värde att känna till alternativen. Därav är det en betydande, viktig och det kan även vara en ovärderlig insats, om det visar sig att det för en del som lider av håravfall faktiskt har effekt. Jag har bara använt det här i knappt två månader. Det går inte att förvänta sig mycket efter så kort tid, men jag tycker mig se viss effekt redan. Jag har aldrig testat något tidigare som jag har sett den här effekten av. Sånt här använder de säkerligen i mer avlägsna områdena av världen där tunnhårighet inte existerar, där alla har supertjockt indianhår, medan vi i I-länderna vänder oss till läkemedelsbolagen när håret rasar av.

"rulla petflaskor fyllda med varmt vatten" :)

Trist med kattallergin!

Mio5

02 Apr 2017, 19:20

Jag känner mig igen

Skriv inlägg