Propecia - bieffekter

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Jackster90

12 Jan 2014, 17:29

Jag postade här i forumet för några månader sen. Då var jag mitt uppe i vad som skulle bli ett tre månaders uppehåll med propecia, som jag då tagit i sex månader. Eftersom jag fått relativt bra resultat och inte upplevt några bieffekter (förutom något mindre skäggväxt, något jag insåg under uppehållet) så hoppade jag på igen. Trodde aldrig att mitt nästa inlägg skulle bli i den här tråden.

Jag har nu tagit propecia 1mg i cirka tre månader. I början kändes allt bra, jag var till och med kåtare än vanligt och fick stånd i tid och otid och hade en jäkla massa energi. Kunde inte börjat bättre. Det enda negativa jag upplevde var en "kylande" känsla i snoppen och (framförallt) pungen.

När jag får någon vecka sen skulle ligga med min flickvän för första gången på länge, så slaknade jag helt plötsligt och sedan dess har bieffekterna blivit värre. Nu har jag till och med svårt att behålla ett bra stånd när jag onanerar. Det är en svår känsla att beskriva men när jag onanerar tar det lång tid innan jag får stånd (och då inte ens särskilt hårt) och det känns som om sperman liksom fastnar på vägen och jag slaknar. Något morgonstånd har jag inte vaknat upp med på länge. Men det kanske värsta är urinvägsinfektionskänningarna jag har hela tiden. Känner mig konstant kissnödig, det kittlar och svider i snopp och kisshål, och jag springer på toaletten hela tiden bara för att få ut några droppar. Den "kylande" känslan har kommit tillbaka och blivit värre.

Jag vet inte vad jag ska göra, vill inte sluta eftersom håret betyder så mycket för mig, men kan samtidigt inte ha det såhär.

mogget

16 Jan 2014, 17:10

Hej,

Åt finasteride 5 mg / 4 från 2009-2012 och hade inga problem med biverkningar. Sen hade jag ett uppehåll på 6 månader pga att allas vår doktor slutade skriva ut recept. Under den tiden upplevde jag nästan exakt vad du beskriver. Hade svårt att tömma blåsan, visste aldrig om jag var kissnödig. Kunde behöva gå upp flera gånger på natten för det kändes som jag behövde kissa men inget kom. Kändes även som det konstant var något gegg i röret. Hade speciellt svårt att kissa på morgonen.

Gick till doktorn för jag trodde det var något fel på prostatan men de hittade inget men fick en remiss till en urolog. Samtidigt som jag var där passade jag på och få recept på propecia vilket jag genast började använda.

De symptom som nämnts ovan försvann då vilket gjorde att jag aldrig utnyttjade min remiss. Nu 1 år senare så börjar jag misstänka att jag drabbats av en mycket försämrad libido. Känner igen dina symptom där med. Efter ännu en natt med misslyckat sex så gled jag in på lookgood (länge sen jag var här) och blev inte direkt gladare.

Frågan är vafan man ska göra, får problem om jag slutar, får problem om jag knaprar.

Ska göra som många och försöka trappa ner, köra .50mg/dag och se vad som händer.

Kommer uppdatera här om någon månad.

Jackster90

16 Jan 2014, 19:39

Faktum är att problemet med urinvägskänningarna faktiskt började komma redan under uppehållet, om än inte lika kraftigt som nu, så jag gissar att vi är i samma sits.

Det känns som att biverkningarna kan tillskrivas uppehållet - precis som du hade jag inga problem under de sex månader som jag tog det första vändan. Det är vidrigt i alla fall, inte minst erektionsproblemen.

Ska nog ändå ge det någon månad till, om det inte är helt idiotiskt att försöka vänta ut nåt som kanske blir värre? Går i så fall ner till 0,5-dos om någon månad. Frågan är om det gör någon skillnad om det är som folk säger att halverad dos ger nästan samma effekt...

Ja, uppdatera gärna, vore intressant att höra hur allt utvecklar sig.

Jackster90

16 Jan 2014, 22:47

Glömde säga att min snuskonsumtion gått upp till ungefär det dubbla de senaste månaderna på grund av mycket stress, bland annat över håret... kan ju i sig påverka erektionen och bli ännu sämre med finasterid? ska kanske ta tag i det först innan jag drar ner dosen eller slutar helt med propecia.

mats86

11 Feb 2014, 17:10

Kan ju börja med att säga att din snuskonsumtion troligen har väldigt lite påverkan på din erektion så det kan nog uteslutas. Visst stress påverkar ju i viss mån men det kan ju vara farligt att lura sig själv att problemen man upplever är psykologiska och inte fysiska på grund av en medicinering som dokumenterat kan ha denna effekt på kroppen. Att vara kissnödig hela tiden kan bero på att finasteriden har lett till förändringar av prostatan, t ex minskat dess storlek och detta kan troligen leda till biverkningar vid ett uppehåll då det återigen sker en rubbning av kroppens hormonbalans i form av ökat DHT. Kan tänka mig att en läkare inte upptäcker detta under en kontroll eftersom prostatan inte direkt är dysfunktionell utan endast krympt. Att sakna morgonstånd brukar vara ett tydlig tecken på hormonimbalans och av egen erfarenhet samt vad jag har läst är det inte så ofta som detta justerar sig med tiden under fortsatt intag av finasterid men alla fall är ju unika. Men prova att fortsätta med halverad dos i cirka en månad till som ni hade tänkt men jag skulle nog rekommendera en rejäl funderare på om det inte är värt att hoppa av pillren om problemen kvarstår efter den tiden
Finas 1.25 mg 1ggr/dag sen 2011-05-06 avslut 2011-10-19 pga biverkningar, Uppstart igen 2013-14-02. Ketoconazol 2-3ggr/vecka sedan 2011-05-06.

tedlin01

11 Feb 2014, 20:17

Det där är ingen ovanlig sidoeffekt av Propecia. Mats på NHC brukade rekommendera sina klienter att ta en vecka "off" efter något år för att känna efter om man hade bieffekter. Just nu så ligger din kropp på ett överskott på Testosteron som inte kan konverteras till DHT och så fort du skippar Propecia någon dag så kommer det Testosteronet konverteras och du kommer få en DHT boost utan dess like. Testa gärna. Håret borde inte ta för mycket skada av att få lite DHT under några ynka dagar.

Har du tur så kanske det försvinner fastän du fortsätter på Propecia.
Pensionerad.. Men testat det mesta..

mogget

05 Apr 2017, 23:50

Skrev här för flera år sedan angående bieffekter av Propecia och tänkte uppdatera lite hur det är.

Som jag skrev började jag trappa ner med .5mg/dag och tyckte jag märkte en någorlunda positiv effekt. Körde på .50mg i ca: ett år. Under denna period träffade jag min nuvarande flickvän och märkte av att libidon blev allt sämre. Tillslut blev det mer eller mindre ohållbart så valde att trappa ner och kliva av helt. .25mg, .125mg osv.

(För er som undrar vad som menas med att libidon är dålig är att jag aldrig var kåt och kunde få en avsugning men ingenting hände).

Idag har jag varit utan Propecia i ca: 16 månader. Har fortfarande dåligt sexdriv men har ibland morgonstånd och kan njuta av ett samlag då och då. Kåtheten är dock mer eller mindre obefintlig förutom vid få tillfällen.

Kan ha lite svårigheter att kissa ibland men det är sällan och inget jag riktigt lider av. Det jag verkligen saknar är att vara ordentligt kåt.

Summeringen blir väl att som många andra vill jag höja ett varningens finger till de som tänker prova Propecia. Hade inga biverkningar under många år men när de väl kom verkar de vara här för att stanna.

Haironhead

08 Apr 2017, 18:52

Du kanske skulle testa akupunktur, läste att det var någon som gjorde det och då blev han återställd.

rille111

11 Apr 2017, 12:53

Tips: Gå och mät testosteronet. Om Propecia satt din hormonbalans ur spel så kan en PCT som AAS-brukare använder sig av för att återupprätta balansen vara något att fundera på.

Skriv inlägg