Hårlaser, fungerar det verkligen?

Laserljus vid behandling av ärftligt håravfall
medkit

26 Apr 2012, 18:54

Hej,

jag är 25 år gammal och mitt håravfall började för ungefär 2 år sedan och det är en klassisk urtunning av vikar och skalp. Tack vare mina tjocka hårstrån så kan jag med rätt frisyr dölja det ganska bra, Men situationen förvärras ständigt och jag har nu kommit till den punkt där jag överväger hårlaser...

Därför ställer jag nu frågan till er med erfarenhet av hårlaser...hjälper detta verkligen? Ser ni någon skillnad och vad kostar kalaset?

Vad kan jag förvänta mig av en påbörjat laserbehandling?

nu vet jag att dessa frågeställningar är högst individuella men vill endå att någon med erfarenhet av detta delar med sig av sin historia.

så här ser mitt skatbo ut.

http://imageshack.us/photo/my-images/841/bildknw.jpg/

Tack för mig!

TonyS

26 Apr 2012, 20:07

medkit wrote: Hej,

jag är 25 år gammal och mitt håravfall började för ungefär 2 år sedan och det är en klassisk urtunning av vikar och skalp. Tack vare mina tjocka hårstrån så kan jag med rätt frisyr dölja det ganska bra, Men situationen förvärras ständigt och jag har nu kommit till den punkt där jag överväger hårlaser...

Därför ställer jag nu frågan till er med erfarenhet av hårlaser...hjälper detta verkligen? Ser ni någon skillnad och vad kostar kalaset?

nu vet jag att dessa frågeställningar är högst individuella men vill endå att någon med erfarenhet av detta delar med sig av sin historia.

Tack för mig!

Du har liknande håravfall som undertecknad.

Kolla min tråd så ser du min resa och mina funderingar. Det är enklare om du läser där då jag säkerligen funderat i de mesta av de tankebanor du går i nu.

Jag har köpt en laserhjälm men tror dessvärre främst på finasteriden - det preparatet med flest biverkningar. Men det är bevisat att det hjälper mot håravfall till skillnad från laser.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

02 May 2012, 11:38

För mig är hårlaser en solklar medhjälpare i vilket håravfallsprogram som helst, i synnerhet om man inte brukar finasterid. Sen kan man fråga sig vilken modellen som passar ELLER om man vill bygga ihop en egen, vilket helt klart ger mest laser för pengarna.

Priserna varierar fr. några tusen upp till en typ tjugofem. I princip rör det sig om samma typ av laser, vad som skiljer är hur länge du som användare behöver sitta med apparaten. Ju lägre uteffekt desto längre behandlingstid.

Resultat? Omöjligt att svara på, men förvänta dig inga återväxtsorgier :)
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

groggy

02 May 2012, 23:50

medkit wrote: Hej,

Tack för mig!

Kort och gott.. Nej!!
Rogaine 5% 1ggr/dag sedan 2010-07-01

Ketakonazole 3 ggr/vecka 2010-10-01

Scalpure då och då

finasterid 1,25 (påbörjad igen efer avbrott) 11-07-15, avslutad för gott

Omg laserhjälm 2012-06

whyatt

03 May 2012, 09:30

groggy, du svarar alltså 'nej' på frågan om hårlaser kan hjälpa mot genetiskt håravfall?

groggy

03 May 2012, 10:19

whyatt wrote: groggy, du svarar alltså 'nej' på frågan om hårlaser kan hjälpa mot genetiskt håravfall?

Javisst gör jag det. Minimala resultat till hutlösa priser. Det är väl en bra sammanfattning på hårlaser tycer jag.

Det enda som verkligen hjlper är väl impotencia (propecia)

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

whyatt

03 May 2012, 10:31

Groggy, jag är nyfiken vad du denna gången baserar din uppfattning på, om du orkar får du gärna presentera det materialet...för här sitter jag och lägger både tid och pengar på hårlaser när det enligt dig är helt värdelöst..tänk om jag, efter en hel del år av researchande i just de här frågorna, fått allt om bakfoten?! Då kan jag ju lika gärna lägga ner på direkten :D

Enlighten me, jag vill veta mer!

groggy

03 May 2012, 11:08

whyatt wrote: Groggy, jag är nyfiken vad du denna gången baserar din uppfattning på, om du orkar får du gärna presentera det materialet...för här sitter jag och lägger både tid och pengar på hårlaser när det enligt dig är helt värdelöst..tänk om jag, efter en hel del år av researchande i just de här frågorna, fått allt om bakfoten?! Då kan jag ju lika gärna lägga ner på direkten :D

Enlighten me, jag vill veta mer!

Kort och gott så spelar det ju ingen roll om du ökar blodflödet i sklpen ett pr gånger i veckan med laser när hårsäckarna är angripna av DHT om tryper blodtillföreln och ändå inte kan tillgodogöra sig behandlingen på ett fulgott sätt

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

whyatt

03 May 2012, 11:39

Så det är, enligt dig, endast ett ökat blodflöde som är kontentan av LLLT?

Vid det här laget vet vi att DHT förvisso fortfarande i hög grad är med i spelet, men kanske inte utgör en lika allsmäktig och ödessymfonisk position som man tidigare trodde.

The=Laser=Studio(Företag)

03 May 2012, 11:52

groggy wrote: Kort och gott så spelar det ju ingen roll om du ökar blodflödet i sklpen ett pr gånger i veckan med laser när hårsäckarna är angripna av DHT om tryper blodtillföreln och ändå inte kan tillgodogöra sig behandlingen på ett fulgott sätt

Kort och gott "Groggy" -du har nog inte förstått vad det är lasern gör och vad det är i laserbestrålning som har effekt på håravfall.

Ökad blodgenomströmning har ingen effekt på ett genetiskt håravfall. DHT finns där ändå precis som du så riktigt påpekade. I sammanhanget kan man påpeka att Minoxidil har inte heller någon effekt på DHT ansamlingar runt hårreceptorerna.

Det koherena laserljuset har förmågan att tränga ändä in i cellerna och laserljusets minsta beståndsdelar som kallas speckler. Speckler är ljuspunkter som träffar oregelbundet på cellernas väggar och utlöser en reaktion i form av ökad metabolism dvs ämnesomsättning. Det

är denna process som ger kraft åt hårproduktionen. Om det är så att DHT påverkan är så långt gången att cellerna inte kommer åt nödvändiga ämnen i ökande omfattning blir det inte mer hår - däremot håller man liv i det befintliga. Den här processen är ingenting annat än konstgjord andning som håller liv i det som är på väg att tyna bort.

En utförligare beskrivning av processerna finns på vår hemsida: www.tunnharig.nu

Från vår erfarenhet skulle jag vilja säga att laser är mer kraftfullt än Minoxidil, då det gäller att stoppa håravfall. Minoxidilens funktion sägs vara att den öppnar de sk kalcium gångarna och detta i kombination med det ökade suget efter näringsämnen som lasern ger upphov till, gör att akiviteten runt hårsäcken kraftigt ökar.

Kan man dessutom kombinera med ett DHT sänkande preparat, så attackerar man problemet från tre helt olika fronter.

För att framgångsrikt bekämpa håravfall bör man kombinera behandlingsformer och inte förlita sitt på att en enskild ska lösa allt. Det fungerar inte så, utan den kompletterande kombinationen är vad som krävs.
Laser 2-3ggr vecka-Minoxidil Sulfat-Alpecin Schampo-Polysorbate 80-Saw Palmetto 320mg/dag-ShouWuWan-30/dag

groggy

03 May 2012, 12:11

The Laser Studio(Företag) wrote: [quote=groggy]Kort och gott så spelar det ju ingen roll om du ökar blodflödet i sklpen ett pr gånger i veckan med laser när hårsäckarna är angripna av DHT om tryper blodtillföreln och ändå inte kan tillgodogöra sig behandlingen på ett fulgott sätt

Kort och gott "Groggy" -du har nog inte förstått vad det är lasern gör och vad det är i laserbestrålning som har effekt på håravfall.

Ökad blodgenomströmning har ingen effekt på ett genetiskt håravfall. DHT finns där ändå precis som du så riktigt påpekade. I sammanhanget kan man påpeka att Minoxidil har inte heller någon effekt på DHT ansamlingar runt hårreceptorerna.

Det koherena laserljuset har förmågan att tränga ändä in i cellerna och laserljusets minsta beståndsdelar som kallas speckler. Speckler är ljuspunkter som träffar oregelbundet på cellernas väggar och utlöser en reaktion i form av ökad metabolism dvs ämnesomsättning. Det

är denna process som ger kraft åt hårproduktionen. Om det är så att DHT påverkan är så långt gången att cellerna inte kommer åt nödvändiga ämnen i ökande omfattning blir det inte mer hår - däremot håller man liv i det befintliga. Den här processen är ingenting annat än konstgjord andning som håller liv i det som är på väg att tyna bort.

En utförligare beskrivning av processerna finns på vår hemsida: www.tunnharig.nu

Från vår erfarenhet skulle jag vilja säga att laser är mer kraftfullt än Minoxidil, då det gäller att stoppa håravfall. Minoxidilens funktion sägs vara att den öppnar de sk kalcium gångarna och detta i kombination med det ökade suget efter näringsämnen som lasern ger upphov till, gör att akiviteten runt hårsäcken kraftigt ökar.

Kan man dessutom kombinera med ett DHT sänkande preparat, så attackerar man problemet från tre helt olika fronter.

För att framgångsrikt bekämpa håravfall bör man kombinera behandlingsformer och inte förlita sitt på att en enskild ska lösa allt. Det fungerar inte så, utan den kompletterande kombinationen är vad som krävs.
En DHT sänkare ensamt klarar uppgiften alldeles utmärkt

Laser är väl för de som av förståliga skäl inte vill använda sig av DHT sänkare.

De andra preparaten gör nog varken till eller från. Kanske kan boosta en aning på en DHT blockerares effekt. Men att få behålla håret med minox oxh laser finns väl ingen i världshistorien som bevisat.

Dessutom alldeles hutlösa priser, vars aktörer utnyttjar att lura på tunnhåriga i sin desperation i stort sett verkningslösa behandlingar

Scalpure då och då

Omg laserhjälm 2012-06

The=Laser=Studio(Företag)

03 May 2012, 12:54

groggy wrote: En DHT sänkare ensamt klarar uppgiften alldeles utmärkt

Ja, om vi pratar Propecia. Men att använda sådana läkemedel för att få behålla håret är att ta

onödiga risker.

groggy wrote: Laser är väl för de som av förståliga skäl inte vill använda sig av DHT sänkare.

De andra preparaten gör nog varken till eller från. Kanske kan boosta en aning på en DHT blockerares effekt. Men att få behålla håret med minox oxh laser finns väl ingen i världshistorien som bevisat.

Kombinationenen laser-minox-saw palmetto bedömer jag ge lika bra resultat som Propecia ensamt. Det finns miljontals användare av minox och laser runt om i världen som framgångsrikt behandlar sig och är nöjda. Det tycker jag räcker som bevis. Sedan finns det säkert mängder som av olika skäl inte får resultat - men så är det ju med i stort sett alla typer av behandlingar.

groggy wrote: Dessutom alldeles hutlösa priser, vars aktörer utnyttjar att lura på tunnhåriga i sin desperation i stort sett verkningslösa behandlingar

Visst det kostar pengar . . .men vilken behandling är inte dyr? Vad du än ska göra med kroppen, så får du hosta upp rejält. Finns ingen anledning att håravfallsbehandlingar ska vara något slags undantag.
Laser 2-3ggr vecka-Minoxidil Sulfat-Alpecin Schampo-Polysorbate 80-Saw Palmetto 320mg/dag-ShouWuWan-30/dag

TonyS

03 May 2012, 13:27

Jag välkomnar debatten som uppstått.

Jag är dåligt påläst inom laser men tycker hittills att alla parter i någon mån har något intressant att komma med.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

dryan

04 May 2012, 05:23

Whyatt slutainte med det, det tar inte lång tid alls för håret att känna av att det slutat få den hjälpen kan jag lova...

Ska börja imorgon igen men denna gång ska jag lägga in något mer i behandlingen för att förhoppningsvis kunna gå utan laser, är rogaine något man kan köra på eller?

Jag e ju inställd på att håret mitt går åt fan men sa redan när man va 17 " jag ska ha långt hår så länge jag kan " å wopps det gick Snabare än man trodde haha

whyatt

04 May 2012, 09:56

dryan, tack för din vänliga uppmaning.

För att förtydliga min ståndpunkt: Jag va lite ironisk innan, självfallet kommer jag inte sluta med min laserterapi. Short story: Jag är övertygad laserian, men åsikterna går isär och jag respekterar de som anser att det rör sig om humbug.

Skriv inlägg