6 månader med Gestur laserhjälm

Laserljus vid behandling av ärftligt håravfall
guybrush

11 Apr 2015, 11:46

Tänkte jag skulle skriva en liten mini review av Gesturs laserhjälm efter 6 månaders användning.

Ålder: 33

NW: svårt att säga, 2-3 kanske.

Började tappa hår när jag var 20år. Började vid vikarna, men på senare år har allt hår blivit tunnare och tunnare, någon form av diffus thinning.

Mitt program:

Rogain 5% sen 10 år tillbaka, de senaste 2 åren Rogain Foam 5%.

Saw Palmetto sedan 8 månader tillbaka.

Nizoral/Revita sedan 2 år tillbaka.

Toppik (thank god for Toppik)

Här är två (dåliga) bilder från sommaren 2013, utan hårsmink:

Detta var en tid då jag valde att ha längre hår för att jag trodde det dolde mitt problem bättre. Tyvärr insåg jag inte att det blev tvärt och istället framhävde kontrasten med tjockt hår på sidorna och tunt upptill.

Ändrade frisyr strax efter och har sen dess kört kort på sidorna.

Här är mitt passfoto från 13:e mars 2015 med hårsmink (nej det är inte toppik i pannan, det är smuts av något slag som kom med på kortet i passet):

Jag väljer att inte lägga upp bilder med blött hår/extremt starkt ljus bara för att jag blir så otroligt deprimerad då.

Nu till laserhjälmen!

Modell: 300 dioder

Pris: 6000kr

Hjälmen är ett gediget bygge och funkar utmärkt. Det enda jag kan klaga på är att medföljande sladd är lite kort.

Jag mjukstartade med 10 minuter varannan dag i ca 2-3 veckor. Därefter gick jag upp till 15 minuter varannan dag i ca 2 veckor. Sen dess har jag kört på 20 minuter varannan dag.

Egentligen har det inte hänt så mycket alls. Ingen shedding, ingen återväxt. Svårt att säga om det har bromsat håravfallet eftersom det går väldigt långsamt för mig.

Jag tappar fortfarande hår som är tunnare vid roten än vid toppen, så jag antar att miniatyriseringen fortsätter...

Många har skrivit att hårkvalitén förbättras. Det är inget jag har upplevt, däremot tycker jag att själva värmen gör att håret känns lite kraftigare, men det är mer en illusion, ungefär som när man fönar håret så kan det kännas lite tjockare.

Jag har aldrig haft någon förhoppning att laserhjälmen ska göra mig till NW1 igen, däremot hoppas jag fortfarande på att den kan bromsa håravfallet.

Jag kommer uppdatera tråden när det gått 12 månader.
Inget! Väntar tålmodigt på Replicel/Tsuji år 2020

förvirrad

11 Apr 2015, 14:42

Tack för rapporten, intressant med laserhjälm.

Lite OT men hur ser håravfallet ut i din släkt? Har du varit på någon konsultation hos någon klinik?

guybrush

11 Apr 2015, 15:02

Min farfar var NW0 när han dog 80+. Tjockaste håret jag någonsin sett IRL på en gamling.

Morfar NW2 när han dog 84 år.

Min pappa är flint och blev det vid ca 40 år.

Morbröder som är ca 60 år har hår även om det kanske börjat bli lite glest.

Jag överväger HT, jag tror 2500 grafts i fronten skulle skruva tillbaka klockan 10 år. Tyvärr blir jag aldrig nöjd med något så jag har sagt till mig själv att avvakta tills jag blir 35 med att ta något beslut.

Skulle dom knäcka donor regeneration tvekar jag inte en sekund att blåsa på med grafts. Jag har förmånen att ha ett välbetalt jobb så det är inget monetärt problem tack och lov.

Jag tog Finasterid i ca 6-7 månader 2006. Är den enda konsultationen jag gjort hos en läkare. Men det känner väl dom flesta till här att den ena läkaren är sämre än den andra. Helt ointresserad och oförstående.

Funderar på att åka till Turkiet på semester och göra en konsultation hos Koray samtidigt.

Av alla HT-resultat jag tittat på så tror jag denna är mest lik min situtation:

http://www.fuegallery.com/hair-transplants/dr-koray-erdogan/fue/95

förvirrad

13 Apr 2015, 07:28

Okej. Är ju sjukt jobbigt det här med genetiken.. Att inte veta vart det är på väg är förmodligen det värsta.

Är nog klokt att vänta så länge som möjligt med en HT, riktigt drygt om man skulle fylla vikarna/front och sedan fortsätta tappa där bak.

Funderar också på en konsultation, fast i Bryssel över en dag. Inte sugen på att hänga med? :)

Angående HT-resultat, ser ditt hår ut så då det är blött? Är riktigt svårt när man kollar resultat efter HTs, alla fall är i stort sett olika.

guybrush

13 Apr 2015, 21:13

Ser ungefär ut sådär när det är blött, har nog dock tunnare över hela skallen, samt finare hårstrån.

En del av mig vill inte göra en konsultation för att då slipper jag höra om miniatyriserad donor och shock loss pga diffus thinning osv. Nu lever jag på hoppet att HT alltid finns om jag skulle bli allt för desperat =)

Harry.k

13 Apr 2015, 23:55

Bra med en recension, tycker fler borde göra det.

Lite svårt att få ett bra grepp, men det är ju eftersom hjälmen inte är exklusiv i behandlingen. Om du inte kört det rigorösa programmet och sedan kört laser hade det nog varit skillnad, men det är bara en ren gissning, att lasern skulle göra underverk när både minox och sawpalmetto redan hjälper är nog att hoppas på för mkt dock. Men dessa måste ju bromsat upp det hela rejält om du ändå börjar bli tunnhårig nu.

guybrush

14 Apr 2015, 21:54

Jo helst skulle man ju kört enbart med laser i 12 månader och gjort före och efter.

Men det är ju så, man bör helst kombinera en jävla massa grejer för att få resultat.

Det ska bli intressant att se vad som har hänt om ytterligare 6 månader.

cm

15 Apr 2015, 21:44

Är det någon som har Kontaktuppgifter till gestur så hade det varit bra. Har försökt skicka epost via forumet 2ggr utan resultat.

guybrush

04 May 2015, 21:15

När jag fixade frillan imorse tappade jag ett hårstrå som såg intressant ut.

1/3 av toppen var ganska tjockt och mörkt, nästa 1/3 i mitten var tunnare och ljusare i färgen. Sen sista 1/3 mot roten blev tjockt och mörkt igen.

Det har jag aldrig sett förut, man kan ju hoppas på reverse miniatyrisering =)

Ta det för vad det är.

guybrush

16 Nov 2015, 15:44

Tänkte skriva en uppdatering. Har nu gått över 1 år.

Tyvärr funkar inte LLLT på mig, fortsätter att tappa hår, det har inte bromsat upp ett skit.

Använder den numera endast efter jag tvättat håret men jag kommer nog lägga ner helt snart.

Det är bara fortsätta vänta på nåt genombrott i forskningen, eller göra en HT.

Tack för mig!

Harry.k

19 Nov 2015, 17:21

Vad kan vara anledningen till att det funkar för vissa men inte andra tro? Att en som är dömd till NW7 aldrig kan behålla NW0 men då kanske kan få NW5? Men den som är dömd till NW3 kan få NW1 eller hur kan det fungera tro?

whyatt

19 Nov 2015, 18:30

"Genetiskt" håravfall beror på en hel radda orsaker och ingen av oss har identiska "känslighetsvärden". Vissa personers hårsäckar är väldigt känsliga mot låt säga orsakerna A, C och F, medan andras kanske är B,C och G. Hårlaser hjälper givetvis inte mot vissa av orsakerna.

Reduktion av DHT är det kanske vanligaste exemplet, denna orsak finns med på de flesta tunnhåriga mäns listor, men inte heller DUTASTERID hjälper alla, i synnerhet inte sett över lång tid.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg