LLLT Laser= Snakeoil??

Laserljus vid behandling av ärftligt håravfall
cm

07 Jan 2016, 10:10

Hej!

Har nu lasrat skallen i drygt ett halvår utan att fått några resultat att tala om. Adderade även minox för 4 månader sedan.

Ni som verkligen fått resultat av lasern kan ni inte försöka övertyga mig om varför jag ska fortsätta lägga 1 h per vecka på detta.

/CM

Erik82

07 Jan 2016, 12:41

Vilka resultat hade du förväntat dig?

Vad har du för laser?

Jag tänker att en laser med rätt uteffekt som komplement till övrig behandling (finas, minox) kan bidra till att göra håravfallsprocessen långsammare samt möjligen skydda befintliga hårsäckar och förbättra hårkvaliteten. Effekten är således mer indirekt och inget du tydligt märker. Jag har använt laser i ett antal år och kan inte säga att jag märkt en jätteeffekt. Däremot har jag fortfarande mycket hår kvar vilket laserbehandlingen troligen delvis ligger bakom (jag började behandla i tidigt skede och gick all in från början med the big three plus laser). Dessutom är det skönt att veta att jag gör vad jag kan för mitt hår = mindre stress och ältande. Sedan exakt hur mycket lasern gör är omöjligt att säga, men jag tror på en viss effekt i alla fall och det räcker som morot för att fortsätta.

Mvh Erik
Finasterid 1,25 mg.

Minoxidil foam 5% två gånger per dag.

Hårlaser, Blowfish, 3x10 minuter per vecka.

Fungoral, 2-3 gånger per vecka.

Hälsosamt leverne (träning, sömn, omega-3, d-vitamintillskott etc)

tappad

07 Jan 2016, 13:17

Olika studier har visat att behandling med laser i genomsnitt ökar hårväxten, men det beror säkerligen på vilken laser du använder.

cm

07 Jan 2016, 13:20

Kör en beg hjälm som Gestur tillverkat.

Då jag testat allt möjligt genom åren utan någon större succé hade jag inte några större förhoppningar på denna behandling.

Men de studier som finns rörande LLLT behandling avseende håravfall verkade ju lovande så jag tyckte det var värt ett försök .

Om nu LLLT är en bra behandlingsmetod så borde väl någon stackare sitta på lite bildmaterial som styrker detta?

Erik82

07 Jan 2016, 14:52

Om ditt håravfall är aggressivt kanske du inte kan förvänta dig alltför mycket men jag tycker att du ska fortsätta med lasern - det skadar ju liksom inte. Det kostar möjligen lite tid men ändå inte så mycket. Lasern hjälper troligen att bromsa ditt håravfall litegrann och då är det väl värt det. Din hjälm lär ju vara kraftfull nog för att leverera en rimlig/optimal uteffekt.
Finasterid 1,25 mg.

cm

07 Jan 2016, 15:02

Jag är 38 år och har fortfarande ganska mycket hår kvar så håravfallet går ju inte i en rasande takt. Skulle ju vara gött att behålla barret 5-10 år.

Har inte tänkt att lägga inte ner lasern förrän jag kört minst ett år så jag lever fortfarande på hoppet:-)

Erik82

07 Jan 2016, 15:08

Det är bra. Bara fortsätt köra du.
Finasterid 1,25 mg.

whyatt

06 Apr 2016, 19:42

cm,

utan att kunna förklara varför, så finns det många laserianer som först efter +12 månader börjar känna att det verkligen hjälper...därmed inte sagt att alla blir nöjda. Så klart inte, därtill erbjuder inte laser några kioskvältande resultat..men jag personligen tror på tekniken..men som stand alone är den inte en game changer.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg