PRP (Platelet Rich Plasma) för håret - Värt mödan och pengarna?

Den nyaste forskningen relaterad till håravfall
whyatt

06 Jun 2016, 19:23

Fler och fler kliniker (och wannabie-kliniker) erbjuder s.k. PRP. I vanlig ordning lovas mer eller mindre guld och gröna skogar för "de flesta" som provar. Men hur ser verkligheten ut? Det ska vi försöka bena ut i denna tråden.

Det hela låter rätt genialt. Genom att centrifugera det egna blodet separeras beståndsdelarna på ett sådant sätt att PRP utvinns. Därefter injiceras det in i hjässan på flera olika ställen.

http://aestheticshairrestoration.com/how-platelet-rich-plasma-treatments-can-reverse-hair-loss

Vi har tidigare på brädan diskuterat PRP utan att komma fram till någon specifik slutsats, men det står nu mer eller mindre klart att PRP, i de rätta händerna, har håravfallsmotverkande egenskaper.

Ett varningens finger skall dock höjas. Att bara dra ut blod, centrifugera det och sedan injicera det i hårbotten innebär inte på något sätt att ett positivt resultat framträder. Tekniken är i sin linda och det finns många olika parametrar som påverkar hur potent PRPn blir. Det är min ovetenskapliga gissning att en solklar majoritet av de aktörer som idag erbjuder PRP mot håravfall inte riktigt förstår vad de håller på med och inte själva bedriver någon forskning.

Det är min förhoppning i att vi i denna tråd kan samla information som så långt det är möjligt utreder hur en optimal PRP-behandling går till, för PRP och liknande tillväxtsfaktor-rika blandningar är framtiden (tror jag).
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

lillebo

07 Jun 2016, 17:03

https://youtu.be/LlMvSYbdoDk Här är det en klinik som pratar om det

speziale

30 Jun 2016, 23:16

Har kalfäck i skägget (alopecia barbae). En vecka sedan min andra PRP. Noll resultat sofar

unsatisfied

28 Jul 2016, 13:02

Hej! Jag har funderat på att testa på prp-behandlingen. Jag har användt propecia i flera år och min hår situation är sedan dess oförändrad. Inte för att jag tror att jag ska få allt hår tillbaka, men känns ändå värt ett försök då det vad jag färstått inte är något stort ingrepp.Jag har fortfarande ganska mycket hår men i vikarna och på "månen" är det tydligt uttunnat. Finns det någon risk för biverkningar av prp? E det någon som har gjort en sån behandling? Någon bra klinik i Göteborg och tipsa om isåfall? Tack på förhand😊
Finasterid 1 mg/ dag sedan 2006-10-10. Revita schampoo 3-4 ggr /veckan, Ketokonazol 3-4 ggr/ veckan, MSM sedan 2012-01-30, Lazerfish sedan 2012-01-30,

Hårribel

29 Jul 2016, 11:50

Jag gjorde det för 4 veckor sen nu i Turkiet. Det är riskfritt. Resultat? Det vet man aldrig.

Kliniken rekommenderade det för bästa resultat och därför gjorde jag det.

merhår

31 Jul 2016, 16:49

unsatisfied wrote: Hej! Jag har funderat på att testa på prp-behandlingen. Jag har användt propecia i flera år och min hår situation är sedan dess oförändrad. Inte för att jag tror att jag ska få allt hår tillbaka, men känns ändå värt ett försök då det vad jag färstått inte är något stort ingrepp.Jag har fortfarande ganska mycket hår men i vikarna och på "månen" är det tydligt uttunnat. Finns det någon risk för biverkningar av prp? E det någon som har gjort en sån behandling? Någon bra klinik i Göteborg och tipsa om isåfall? Tack på förhand😊

Du har Vasa Viktoria där och med tanke på deras bilder och de faktum att de va 3 månaders väntetid antar jag att det är bra. Jag gjorde hos Nordic Hair i Sthlm och rekommenderar den definitivt inte. Allt var bara så oseriöst och tillgjort. Jag gjrode den för ett tag sen och har inte sett några resultat alls. En väldigt stor del av PRP är utföraren och hur pass skicklig denne är.

whyatt

31 Jul 2016, 20:09

Både Dr. Cole och Dr. Greco arbetar just nu med att förfina tekniken där den förstnämnde håller på med lovande ultraljud och den sistnämnde redan erbjuder s.k. CPR.

I övrigt håller jag med merhår i resonemanget att det handlar om utövarens skills. Det är inte bara att slunga blod och hipp-som-happa injicera, många parametrar spelar in och därför finns det också utvecklingspotential som de båda herrarna jag nämnde ovan sysslar med.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg