"Plockning" ger återväxt - implikationer för demaroller?

Den nyaste forskningen relaterad till håravfall
Gestur

14 Apr 2015, 07:04

Ny artikel i den väl ansedda vetenskapliga blaskan "Cell":

http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/hair-population-s-response-to-plucking-could-counter-male-pattern-baldness/81251138/

I korthet: Hår plockades från ryggen på möss. Antalet hår som plockades per yta varierades från mus till mus. Ju fler hår som plockades, desto starkare blev återväxten. Slutsatsen var: Huden upplever "skade"-signalerna från de plockade hårstråna synergistiskt och drar igång ett massivt maskineri för att reparera det som den upplever som en massiv skada. Detta får även intilliggande hårstrån att regenerera.

Det vore självklart dumt att, baserat på denna artikel, börja rycka ut sitt kvarvarande hår med pincett… Men skadesignalerna skulle kunna simuleras med dermaroller. Artikeln kan delvis förklara varför dermaroller tycks fungera för folk som använder den (bl.a. jag).

whyatt

14 Apr 2015, 13:38

S.k. "hair plucking" har det minst sagt forskats en hel del i den senaste tiden, inte minst från Dr. Cooley och Dr. Hitzigs sida där de valde att blanda in Acell....varierande resultat men spretiga. Också Dr. Cole verkar vara inne och nosa på något liknande. Än så länge är de redovisade framstegen blygsamma. Dr. Gho menar på också han nyttjar kroppens förmåga att reparera sig...men också här är resultaten inte på den nivån man hade hoppats på.

Att tillämpa dragkraft på hår- och hårsäckar över tid leder ofta till s.k traction alopecia, dvs helt motsatt effekt, så uppenbart är många frågor kvarstår, obesvarade.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

raptor

08 Aug 2016, 22:52

Akta er från att plocka och tro att det blir bättre.

Jag har plockat hår mellan ögonbrynen i 10 år för att inte göra reklam åt mcdonalds och de sista åren har det sluta växa där jag plockar.

Skriv inlägg