Pilotstudie: Hair Stimulating Complex (Histogen)

Den nyaste forskningen relaterad till håravfall
whyatt

13 May 2010, 15:39

Histogen wrote: SAN DIEGO, April 13, 2010 - Histogen, Inc., a regenerative medicine company developing solutions based on the products of newborn cells grown under embryonic conditions, today announced the one year data findings of its Hair Stimulating Complex (HSC) pilot clinical trial. Statistically significant new hair growth was seen in HSC-treated subjects at this follow-up timepoint, one year after their single treatment with HSC.

Histogen wrote: In addition to the number of new hairs, a statistically significant (p<0.05) increase in hair density, which is directly related to hair count over the treatment areas, was also seen at the one-year timepoint. Other efficacy factors, such as hair thickness and terminal hair density, showed an upward trend at this timepoint as well. The pilot trial tested two formulations of HSC and, although one formulation was determined to be superior, significant new hair growth was seen in both groups. (p=0.032)

Histogen wrote: This new data indicates that a single HSC treatment not only results in rapid hair growth (statistically significant increases in the number of terminal hairs, hair thickness density and hair shaft diameter was seen at three months), but that these results persist over time.

"Seeing continued hair growth at this one year follow-up is truly groundbreaking," said Dr. Craig Ziering, Founder of Ziering Medical and Principal Investigator on the HSC clinical trial. "Not only do currently available non-surgical treatments show limited hair regrowth, but any new hair is lost shortly after discontinued use. We now have preliminary evidence that HSC significantly increases hair counts, and that the effects of a single treatment are lasting."

The pilot 24 subject clinical trial of HSC was a double-blind, placebo-controlled evaluation of safety in the clinical application of the product as an injectable for hair growth. Quantitative analysis of clinical macrophotography and subject biopsies were utilized to evaluate treatment safety and efficacy. No adverse events were seen at any timepoint, including the one year follow-up.

HSC is a proprietary formulation of naturally secreted embryonic-like proteins and growth factors. In addition to Wnt 7a, which is recognized to be critical in the induction and maintenance of hair follicle growth, the complex contains a wide variety of factors typically produced by embryonic cells and which are important to the hair cycle, such as follistatin. While these embryonic-like materials are amplified under Histogen's unique manufacturing conditions, undesirable proteins and growth factors, including Wnt 5a, which has been shown to be associated with cancer, are eliminated.

"The development of hair follicles is the consequence of a complex interplay of factors that is still being unraveled," said Dr. Jonathan Mansbridge, Histogen's Chief Scientific Officer. "However, several factors critical to hair growth, such as Wnt 7a, follistatin, VEGF and KGF, are present in HSC, and their secretion by the cells is stimulated by the culture conditions we use. The embryonic conditions under which our cells are manufactured not only upregulates genes associated with hair growth, but induces significantly more production of these critical factors than seen with other culture conditions."

HSC is a unique composition resulting from growing newborn cells under embryonic conditions. The hypoxia/microgravity results in large amounts of follistatin (41.6 ng/ml in HSC versus 6.75 ng/ml in normal culture conditioned media), VEGF (9.1 ng/ml versus 2 ng/ml), KGF (5.4 ng/ml versus 2.1 ng/ml), and a lack of the scar-related TGF beta (0 ng/ml versus 1.7 ng/ml in normal cultures). This composition is covered by pending US patent #2010/0047305.

The full results of the HSC clinical trial will be presented at the Society for Investigative Dermatology (SID) Annual Meeting, taking place in Atlanta, May 5-8, 2010. Presentation abstracts have been published by SID are now available for review at sid.abstractcentral.com/login.

Histogen is currently in planning stages for the next clinical trial of HSC, which is scheduled to begin in late 2010. This next trial will further examine the safety and efficacy of the HSC product as an injectable for hair growth, and will also evaluate optimum treatment dosing and delivery. Histogen is currently seeking a Series B investment round, which will be utilized to finance these next stages of HSC development and trials.

About Histogen

Histogen, launched in 2007, seeks to redefine regenerative medicine by developing a series of high value products that do not contain embryonic stem cells or animal components. Through Histogen's proprietary bioreactors that mimic the embryonic environment, newborn cells are encouraged to naturally produce the vital proteins and growth factors from which the Company has developed its rich product portfolio. Histogen has two product families - a proprietary liquid complex of embryonic-like proteins and growth factors, and a human Extracellular Matrix (ECM) material, ExCeltrix.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

emmett

13 May 2010, 18:13

Ser väldigt lovande ut :)
IHS Laser program - sedan 2009-10

Saw tabletter - sedan 2009-10 (uppehåll)

Rogaine 5% 2ggr/dag - sedan 2007

Propecia - sedan 2010-05-06

Keto schampoo 2% - sedan 2010-05-10

tomat

14 May 2010, 16:15

Ja, helt klart intressant.

whyatt

17 May 2010, 13:28

Nästan så att man slår till på en Histogen-tatuering på ena skinkan om de löser problemet :P
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

tomat

17 May 2010, 20:33

Nej, på skallen på det som skulle blivit finten :D

emmett

17 May 2010, 21:17

hoppas bara man lyckas och orkar bromsa sitt håravfall tills någon av dessa framtida lösningar finns på marknaden !
IHS Laser program - sedan 2009-10

Saw tabletter - sedan 2009-10 (uppehåll)

Rogaine 5% 2ggr/dag - sedan 2007

Propecia - sedan 2010-05-06

Keto schampoo 2% - sedan 2010-05-10

Vikar-ien

18 May 2010, 11:56

Är det histogen man ska hoppas mest på kanske? deras resultat visar ju på att de funkar bra iaf. Hur lång tid tror ni det kan ta innan en sån här produkt når allmännheten? Jag förstod inte heller om det kan börja växa hår på helt kala ytor, tex i vikar där man inte har haft hår på ca 3-4 år? håller med om att det ser lovande ut.

Heeman81

18 May 2010, 21:09

Jo det där ser lovade ut om bilderna e äkta:) Jag ska börja drömma om upprättelsen redan inatt:)

EQVIST

02 Sep 2011, 17:59

Är det sant att Histogen har klappat ihop?
Minox, Kento, Finasteride

Gubter_87

04 Sep 2011, 23:45

EQVIST: Det har bara varit ryktesspridning på nätet än så länge. Läste i en annan tråd om en person som faktiskt hade ringt upp företaget och frågat - då påstod de att allting rullar på som vanligt.

EQVIST

08 May 2012, 00:10

Låter som Histogen kommer släppa uppdatering från deras fasII inom någon vecka hoppas på bra resultat.

Bygger histogens teknik på att man väcker upp ens befintliga hårsäckar eller att man genererar nya?

mats86

09 May 2012, 00:24

Det bygger på att stimulera redan befintliga hårsäckar. Det har dock ingen inverkan på hårets resistans mot t ex DHT utan enligt Histogen själva så återgår hårsäcken till någon form utav ursprungsstadie. Om allt fungerar som det ska så kommer de skadade hårsäckar återigen att börja producera friskt hår och sedan kommer håravfallsprocessen så att säga "börja om" från början igen. Det skulle med andra ord teoretiskt kunna ge allt hår tillbaka med nödvändiga "upp-putsningar" typ kanske var 7-10 år för att starta upp det igen. Drömmen för håravfallsindustrin och en mer än duglig behandling för oss.

Om Replicel skulle kunna vissa på att de lyckades med att i alla fall göra hårsäckar resistenta mot DHT även om de hittills har misslyckats med återväxten så skulle ju en kombination av dessa två kunna vara någonting
Finas 1.25 mg 1ggr/dag sen 2011-05-06 avslut 2011-10-19 pga biverkningar, Uppstart igen 2013-14-02. Ketoconazol 2-3ggr/vecka sedan 2011-05-06.

EQVIST

09 May 2012, 10:17

Okej då förstod jag det rätt. För mig skulle det vara slutet på min hårderession om man kunde på mina uttunnande områden få hårsäckarna att tillverka fulltjocklek på mina hårstrån och tillsammans med fina få dom att kriga 10 år framåt!!

Faktumet att vecka upp ens befintliga hårsäckar känns rimligare och mindre skrämmande än att klona nya. Och oron att håret ska växa på ett onaturligt sätt känns mindre.

mats86

09 May 2012, 16:22

Ja jag håller med dig. Att helt enkelt få ens befintliga vellushår att utvecklas till terminalhår känns ju rätt då felsäkert. Att skapa nya hårsäckar skulle ju lätt kunna leda till lite ojämn växt eller som du säger, lite skeva växtriktningar. Förhoppningsvis kanske inte denna behandling bli överdrivet kostsam efterdom rätt begränsad erfarenhet behövs för att sköta injektionen samt några celler behöver inte kultiveras i något labb, dvs det är samma innehåll i sprutorna för alla. Om det blir så kanske vi kan lägga en gång för alla finasteriden på hyllan och endast låta en injektionsbehandling var femte år upprätthålla kaluffsen
Finas 1.25 mg 1ggr/dag sen 2011-05-06 avslut 2011-10-19 pga biverkningar, Uppstart igen 2013-14-02. Ketoconazol 2-3ggr/vecka sedan 2011-05-06.

dude_

09 May 2012, 16:54

Hoppas verkligen att det blir något utav detta, även om jag inte tror det kommer hända. De som styr i spakarna skulle aldrig låta något sånt här bli verklighet. Har ni inte märkt att alla botemedel med potential läggs ner i den sista försöksfasen. Tror verkligen inte att detta är en slump. CB, RU, RUM osv det finns många bra substanser där ute vad jag fått uppfattningen om. Tror inte de personer som tjänar miljardbelopp på människor som lider av håravfall skulle låta ett botemedel komma ut på marknaden som betyder slutet för tunnhårighet när dem kan tjäna mer pengar på Impotencia, rogaine samt HT. Och ifall det skulle komma ut någon mirakelkur skulle det antagligen bara vara de rika som har råd med ett sådant ingrepp över de närmsta 50 åren. Vi alla vet hur korrumperad och äcklig läkemedelsbranschen är...

mogabe

09 May 2012, 20:40

dude_ wrote: Tror inte de personer som tjänar miljardbelopp på människor som lider av håravfall skulle låta ett botemedel komma ut på marknaden som betyder slutet för tunnhårighet när dem kan tjäna mer pengar på Impotencia, rogaine samt HT. Och ifall det skulle komma ut någon mirakelkur skulle det antagligen bara vara de rika som har råd med ett sådant ingrepp över de närmsta 50 åren. Vi alla vet hur korrumperad och äcklig läkemedelsbranschen är...

Om ett företag skulle komma med en lösning skulle de tjäna mer på att anpassa priserna efter average Joe än några få rikingar. Sedan tror jag inte heller på konspirationsteorier i detta fall, hur vidrig och korrupt världen än må vara. De som löser detta kommer tjäna miljarder och inte kunna stoppas av snakeoilföretag. Det känns lite för långsökt, Eller så är det bara önsketänkande från min sida.

mats86

09 May 2012, 20:47

Jo förvisso men det enda som kan övervinna pengar i denna fråga är mer pengar. Något botemedel tror jaf gärna läkemedelsbranschen vill undvika men en behandling som måste upprepas var 5-10 år, kostar en hel del samt totalt saknar biverkningar skulle innebära att du har en målgrupp på cirka hälften av alla världens män och kommer behandla alla i den målgruppen som har råd och då talar jag inte om fantadipriset, utan en dyr behandling men realistiskt. Då snackar vi mer pengar än vad nån trött jävla propecia någonsin kommer dra in. Om typ Merck, som för övrigt är aströtta på all skit som propecian för med sig skulle få tag i en sådan behandling då kan ju alla minoxtillverkande företag och hårkirurger i världen försöka göra vad dom vill för att stoppa det. Det kommer nå marknaden. I en korumperad och äcklig bransch vinner alltid girigheten. Detta talar i vår favör

mats86

09 May 2012, 20:52

mogabe wrote: [quote=dude_]Tror inte de personer som tjänar miljardbelopp på människor som lider av håravfall skulle låta ett botemedel komma ut på marknaden som betyder slutet för tunnhårighet när dem kan tjäna mer pengar på Impotencia, rogaine samt HT. Och ifall det skulle komma ut någon mirakelkur skulle det antagligen bara vara de rika som har råd med ett sådant ingrepp över de närmsta 50 åren. Vi alla vet hur korrumperad och äcklig läkemedelsbranschen är...

Om ett företag skulle komma med en lösning skulle de tjäna mer på att anpassa priserna efter average Joe än några få rikingar. Sedan tror jag inte heller på konspirationsteorier i detta fall, hurvidrig och korrupt världen än må vara. De som löser detta kommer tjäna miljarder och inte kunna stoppas av snakeoilföretag. Det känns lite för långsökt, Eller så är det bara önsketänkande från min sida.
Exakt min mening... tror inte det är önsketänkande utan realistiskt tänkande... missade ditt inlägg när jag skrev mitt för övrigt

dude_

10 May 2012, 12:44

Vi får verkligen hoppas att jag har fel! Tror verkligen de olika företagen samarbetar för att tjäna pengar tillsammans, man får ju se det för vad det faktiskt är och det är rena mafian. Ser det som högst osannolikt att ett enskilt företag skulle komma upp från ingenstans och roffa åt sig alla pengar som de nuvarande stora företagen tjänar extremt stora summor på.

mats86

10 May 2012, 14:21

Komma upp ifrån igenstans tror jag inte det kommer göra utan t ex Replicel hade ju planerat att sälja sin behandling till något större företag som hade råd att distribuera och marknadsföra det, och nu snackar vi något riktigt stort läkemedelsföretag och vad skulle då tillverkarna av rogaine eller HT ha att erbjuda dem? Tunnhårighet kommer aldrig botas om vi inte lär oss att specifikt designa och modifiera vår genkod. Detta är några år bort minst sagt och en helt annan etiskt och moralisk fråga. Även om denna generation av tunnhåriga blir botade kommer nästa generationen behöva hjälp osv. Det finns ingen kospiration av ren ondska. Om ett företag får tag på lösningen och typ merck vill betala dem 30 miljarder euro eller nått annat skit för att skrota den så fine men det händer inte. Kommer lösningen så kommer vi att få det. Det är det enda jag är övertygad om när det kommer till det här med håravfall

Skriv inlägg