Talgproduktionen kan vara boven i dramat

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
wb890

06 Mar 2017, 19:18

Tjena,

Alla känner vi till "the big three" , och jag har börjat undersöka saken närmare gällande mitt håravfall, jag har haft mjälleksem/ sebboreiskt eksem under en 4 års period som är lika länge som jag har tappat hår och börjar ana att det är min höga talgproduktion som "inflammerar " mina hårsäckar.

Jag har blivit tvungen att använda mig av selsun i ansiktet när sebboren blir så pass allvarlig att jag har flagnor och rodnad i hela ansiktet, då brukar det bli bra igen efter en vecka, dock har jag aldrig kört selsun i hårbotten.

Men svampen / talgproduktionen är det jag önskar reducera/ reglera då jag vaknar upp varje morgon med "skorv " vid näsvingarna. Jag har försökt läsa mig fram på olika tillvägagångsätt. Jag tänker dessa preparat för att reducera produktionen av talg. "Probioplex ", jättenattljusolja och ett tillhörande schampoo.( Ketoconazol liknande)

Jag har testat "Fungoral schampoo", dock tappade jag extremt mycket hår under den perioden så bestämde mig för att sluta. Utöver fungoralschampoo finns det en annan produkt som heter selsun som innehåller selendisulfid. Kan detta vara ett alternativ till " ketoconazol"?

Ketoconazol fungerar mot manligt håravfall då det hämmar talgproduktionen?

Har ringt SANOFI AB som tillverkar Selsun, dom har ingen aning om det kan reducera talgproduktioen.

Vad tror ni?

- selendisulfid - Selsun / selsun blue

- svampdödande egenskaper som används vid mjäll och seborré.

- Ketoconazol 2% Schampo - fungoral shampoo

- svampdödande egenskaper som används vid mjäll och seborré.

/ W

wb890

06 Mar 2017, 21:52

Talgkörtel,(lat. Glandula sebacea) körtlar i huden, ofta i hårsäcksmynningen, som avsöndrar fett (talg) i syfte att hålla huden mjuk, smidig och vattenavvisande. Talget innehåller även ämnen som försvårar bakterietillväxt. Vid sjukdomen seborré blir avsöndringen onaturligt hög, och vid avsöndringen på huvudet kan då mjäll bildas.

Talgkörtlar finns i störst koncentration i ansiktet, mitt på bröstet, på ryggen och i hårbotten. När körtlarna sätts igen, som en talgpropp, bildas finnar när den nedre delen av talgkörteln då blir inflammerad vilket sker mest i puberteten när produktionen är som störst.

Skriv inlägg