Fått Propecia utskrivet

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
encina

01 Dec 2016, 17:01

Hej,

Jag har besökt vårdcentralen och fått Propecia utskrivet. I samband med det gjorde jag även ett blodprov, vilket jag inte fått något resultat på ännu.

Blodprovet togs innan det blev klart att jag skulle få recept på Propecia, så det hade egentligen inte med det att göra. Utan det gjordes för att se hur mina värden såg ut.

Nu är jag inne på att starta igång en process med Propecia och eventuellt Minoxidil. Då jag är fullt medveten om folks negativa upplevelser med Finasterid så funderar jag på om det blodprov jag gjorde i samband med mitt besök är en tillräckligt bra referens om ett par månader? Jag menar alltså att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att besöka vårdcentralen igen efter ett par månader på Propecia för att se om det påverkat mina värden negativt.

Finns det andra typer av tester som kan vara bra att lämna för att ha något att jämföra med efter en period?

encina

08 Dec 2016, 21:12

Finns det någon "idé" med att smyga igång med Propecia, så som att ta en tablett varannan dag?

encina

10 Mar 2017, 11:11

För eventuella intresserade kan jag meddela att jag igår passerade fyra veckor på 0,5 mg finasterid. Jag har delar en tablett propecia i mitten och hittills har jag väl egentligen inte märkt av några större biverkningar. De första dagarna kändes lite lustiga och jag mådde väl lite halvdåligt, feberkänsla. Det gick fort över, jag antar att kroppen vant sig vid de här nya rutinerna.

Det jag märkt på den här korta tiden är att jag fått ett litet hål i min sedan tidigare mediokra skäggväxt. Det har alltså försvunnit lite skäggstrån på hakan. Jag har inte märkt av någon tydlig shed i form av hårstrån i handfatet, men jag har fått en tunnare krona, och jag hoppas att det är en yta som över tid kommer förbättras tack vare mitt dagliga intag av just finasterid.

Hittills ångrar jag inte att jag påbörjat kuren. Återkommer om en månad.

aroxx

10 Mar 2017, 13:34

encina wrote: För eventuella intresserade kan jag meddela att jag igår passerade fyra veckor på 0,5 mg finasterid. Jag har delar en tablett propecia i mitten och hittills har jag väl egentligen inte märkt av några större biverkningar. De första dagarna kändes lite lustiga och jag mådde väl lite halvdåligt, feberkänsla. Det gick fort över, jag antar att kroppen vant sig vid de här nya rutinerna.

Det jag märkt på den här korta tiden är att jag fått ett litet hål i min sedan tidigare mediokra skäggväxt. Det har alltså försvunnit lite skäggstrån på hakan. Jag har inte märkt av någon tydlig shed i form av hårstrån i handfatet, men jag har fått en tunnare krona, och jag hoppas att det är en yta som över tid kommer förbättras tack vare mitt dagliga intag av just finasterid.

Hittills ångrar jag inte att jag påbörjat kuren. Återkommer om en månad.

Den här feber liknande känslan fick jag också när jag började på 1 mg per dag. Jag hade dock det ännu värre i form av "brain fog". Sov även dåligt. Jag slutade eftersom det inte gick över. Kanske provar på en gång till men då med 0.5 mg i starten. Lycka till!

encina

23 Mar 2017, 21:50

Otålig som man är så tittar jag in igen redan två veckor efter föregående inlägg - trots att jag skulle återkomma efter en månad.

Märker inga förbättringar när det kommer till håret, och jag blir oerhört otålig trots att man försöker övertyga sig själv om att det inte gått någon tid alls sedan man drog igång den här processen. Jag har gått i tankarna på att öka dosen till en hel tablett, alltså 1mg. Men det känns som man kanske ska avvakta med det ytterligare ett par veckor, eller kanske till och med månader.

Just nu upplever jag att kronan är sämre än den någonsin har varit och att mina vikar blivit tunnare, större och svagare. Jag kan inte påstå att jag märkt av att jag skulle "fälla" mer hår än tidigare, men det ser onekligen ut så på huvudet. Jag är troligtvis inne i en shedding-fas, även fast jag inte har noterat en ökad mängd hårstrån i handfatet. Många sheddar i inledningsfasen av Finasterid och jag var inställd på att det skulle komma en period i början där man ser märkbar försämring på huvudet. Jag hoppas bara att det handlar om att det är ett steg bakåt för att sedan ta två steg framåt. Det har trots allt bara gått 1½ månad.

I övrigt är det fortsatt lugnt på side effects-fronten. Peppar, peppar.

aroxx

23 Mar 2017, 23:45

encina wrote: Otålig som man är så tittar jag in igen redan två veckor efter föregående inlägg - trots att jag skulle återkomma efter en månad.

Märker inga förbättringar när det kommer till håret, och jag blir oerhört otålig trots att man försöker övertyga sig själv om att det inte gått någon tid alls sedan man drog igång den här processen. Jag har gått i tankarna på att öka dosen till en hel tablett, alltså 1mg. Men det känns som man kanske ska avvakta med det ytterligare ett par veckor, eller kanske till och med månader.

Just nu upplever jag att kronan är sämre än den någonsin har varit och att mina vikar blivit tunnare, större och svagare. Jag kan inte påstå att jag märkt av att jag skulle "fälla" mer hår än tidigare, men det ser onekligen ut så på huvudet. Jag är troligtvis inne i en shedding-fas, även fast jag inte har noterat en ökad mängd hårstrån i handfatet. Många sheddar i inledningsfasen av Finasterid och jag var inställd på att det skulle komma en period i början där man ser märkbar försämring på huvudet. Jag hoppas bara att det handlar om att det är ett steg bakåt för att sedan ta två steg framåt. Det har trots allt bara gått 1½ månad.

I övrigt är det fortsatt lugnt på side effects-fronten. Peppar, peppar.

Fortsätt och försök inte att tänka så mycket på det. Du har fortfarande ätit det väldigt kort tid. Och som du själv vet, det tar lång tid med hår!

Skriv inlägg