Dåligt minne av Finasterid?

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
hejhej123

06 Mar 2017, 10:31

Hej där.

Har på senare tid fått problem med extremt dåligt närminne.

Jag har aldrig haft dessa tankar innan dessa 2-3 månader som jag gått på Finasterid.

Jag vet knappt vad jag gjort de senaste dagarna, om jag ska tänka på vad jag gjort under dagen så kommer det inte till mig direkt utan jag får tänka efter.. Har ingen aning om något hände för 1 vecka sen eller 1 månad.. Allt är fruktansvärt oklart.

Jag har alltid haft extremt bra närminne, t.ex kunna memorera allt för ett prov och så kan jag allt utan problem i 2 veckor sen försvinner det. Men nu vet jag knappt vad jag skrivit ett SMS jag skickat till någon, nästan så illa är det.

Läkemedel jag börjat med de senaste 3 månaderna:

Isotretinoin

Finasterid

Minoxidil 5%

Genom att googla har jag fått fram att man kan tappa närtidsminnet av både isotretinoin och finasterid.. Dock har jag inte hittat det som en dokumenterad bieffekt? Någon här som fått problem med minnet? Har i övrigt inga "Finasterid-bieffekter"..

Går på enbart 0.33 mg/dag så är ju ingen stor dos... Men ska testa 0.33 mg varannan dag nu istället...

aroxx

06 Mar 2017, 11:33

hejhej123 wrote: Hej där.

Har på senare tid fått problem med extremt dåligt närminne.

Jag har aldrig haft dessa tankar innan dessa 2-3 månader som jag gått på Finasterid.

Jag vet knappt vad jag gjort de senaste dagarna, om jag ska tänka på vad jag gjort under dagen så kommer det inte till mig direkt utan jag får tänka efter.. Har ingen aning om något hände för 1 vecka sen eller 1 månad.. Allt är fruktansvärt oklart.

Jag har alltid haft extremt bra närminne, t.ex kunna memorera allt för ett prov och så kan jag allt utan problem i 2 veckor sen försvinner det. Men nu vet jag knappt vad jag skrivit ett SMS jag skickat till någon, nästan så illa är det.

Läkemedel jag börjat med de senaste 3 månaderna:

Isotretinoin

Finasterid

Minoxidil 5%

Genom att googla har jag fått fram att man kan tappa närtidsminnet av både isotretinoin och finasterid.. Dock har jag inte hittat det som en dokumenterad bieffekt? Någon här som fått problem med minnet? Har i övrigt inga "Finasterid-bieffekter"..

Går på enbart 0.33 mg/dag så är ju ingen stor dos... Men ska testa 0.33 mg varannan dag nu istället...

Hej Hejhej.

Det kan ha med finasteriden att göra. Har läst om liknanden fall på propeciahelp. Jag själv fick brain fog när jag började ta det. Något jag också har märkt efter allt slaviskt forskande kring finastrid är att det gjorts väldigt lite undersökningar på hur det påverkar hjärnan.

Prova ta ett uppehåll och se om det blir bättre? Det kan ju bero på andra saker också.

Hur som helst, lycka till!

hejhej123

06 Mar 2017, 11:46

Hej Aroxx!

Tack för ditt snabba svar.

Vad mer exakt menar du med "Brain fog" och hur yttrade sig detta?

aroxx

06 Mar 2017, 16:11

hejhej123 wrote: Hej Aroxx!

Tack för ditt snabba svar.

Vad mer exakt menar du med "Brain fog" och hur yttrade sig detta?

Det kändes som jag va bakfull fast utan illamåendet. Såg dimmigt precis som att det va ett grått filter framför ögonen. Kändes även som jag såg mig själv uppifrån. Sov även väldigt ytligt och drömde på ett sätt jag aldrig har gjort förr. Detta försvann 2 dagar efter jag slutade med medicinen.

Detta va en bieffekt som jag inte ens visste fanns med finasterid. Men jag började ju självklart googla om mina symptom och mycket riktigt så hittade jag fler användare som upplevt samma sak på propeciahelp.

Finns nog fortfarande mycket man inte vet om hur finasterid påverkar kroppen.

hejhej123

27 Mar 2017, 14:01

Ingen mer som har någon åsikt om detta?

Är väldigt nära att sluta med Finasterid i dagsläget, dock vill jag verkligen inte göra det om det nu inte är finasterid som orsakar det...

Men vet inte vad annars som skulle kunna skapa min plötsliga minnesförlust.

whyatt

27 Mar 2017, 19:57

Bara du kan avgöra hur pass tydlig försämringen är..de anekdoter jag hört gällande finasterid och "hjärndimma" har merparten blivit mer "med i matchen" efter att substansen satts ut..men det i sig bevisar inget egentligt solklart samband då underlaget är rätt klent och datainsamlingen likaså...kan dock vara värt att prova om du är orolig.

Isotretinoin är heller ingen smashing hit även om den kortsiktigt kan förbättra läget. Här tkr jag man bör studera alternativa vägar för att få ordning på obalansen, te.x. med hjälp av animalisk A-vitamin, givetvis i samtycke med sin så engagerade och molekylärt påläste doktor.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

hejhej123

29 Mar 2017, 21:43

Är nu utan Finasterid sedan 2 dagar och märker ingen direkt förbättring. Antar att man måste vänta minst 2 veckor egentligen för att kunna utesluta Finasterid? Har iaf för mig att det är så lång tid innan DHT är på normal nivå igen.

hejhej123

09 Apr 2017, 15:45

Uppdatering:

Mitt dåliga minne berodde på att jag gjort cirka 150 timmar övertid på 4 månader samt lite allmänt tankespridd. Det har börjat återhämta sig sakta men säkert nu när jag tagit det lugnt.

Började med Finasterid igen ganska direkt efter jag skrev min förra post.

Dock har jag nu vart utan Finasterid i 2 dagar ännu en gång då jag fått extremt svaga orgasmer på sistone samt att jag nyss börjat träffa en tjej och har svårt att få upp den.

Har inte vart problem med tidigare tjejer. Tror att jag bara är nojig då jag tycker om denna tjej och därför spökar mina tankar bara. Men jag återgår till Finasterid när hon och jag blivit lite mer bekväma med varandra så kan det inte spöka mer i alla fall.

aroxx

10 Apr 2017, 11:57

hejhej123 wrote: Uppdatering:

Mitt dåliga minne berodde på att jag gjort cirka 150 timmar övertid på 4 månader samt lite allmänt tankespridd. Det har börjat återhämta sig sakta men säkert nu när jag tagit det lugnt.

Dock har jag nu vart utan Finasterid i 2 dagar ännu en gång då jag fått extremt svaga orgasmer på sistone samt att jag nyss börjat träffa en tjej och har svårt att få upp den.

Har inte vart problem med tidigare tjejer. Tror att jag bara är nojig då jag tycker om denna tjej och därför spökar mina tankar bara. Men jag återgår till Finasterid när hon och jag blivit lite mer bekväma med varandra så kan det inte spöka mer i alla fall.

Hej Hejhej123!

Jag hoppade ju av propecia bara efter några dagar då jag misstänkte möjlig bieffekt. Nu har jag velat fram och tillbaka om jag ska börja med det igen eller inte. Jag har testat mig själv. När jag t.ex. har haft ont i huvudet, känt mig mindre kåt, när jag inte fått upp den, varit lite allmänt deppig så har jag påmint mig själv om "skulle jag gått på propecia nu så hade jag skyllt på de". Dem bieffekterna som det kan ge kan du få även utan dem IF you get my point! Allt i livet går lite upp och ner i mellanåt och jag tror att när det går ner så blir det väldigt lätt att man vill "skylla" på något.

Jag har även pratat med min hudläkare och med apotekspersonal på 3 olika apotek. Alla säger samma sak dem som har börjat med medicinen hos dem har inte velat sluta med den. Och dem säger också att det finns bieffekter, men det kan aldrig vara så att bieffekterna är större än effekten medicinen ska ge.

Får se om jag hoppar på det igen...

hejhej123

10 Apr 2017, 18:21

aroxx wrote: [quote=hejhej123]Uppdatering:

Hej Hejhej123!

Jag hoppade ju av propecia bara efter några dagar då jag misstänkte möjlig bieffekt. Nu har jag velat fram och tillbaka om jag ska börja med det igen eller inte. Jag har testat mig själv. När jag t.ex. har haft ont i huvudet, känt mig mindre kåt, när jag inte fått upp den, varit lite allmänt deppig så har jag påmint mig själv om "skulle jag gått på propecia nu så hade jag skyllt på de". Dem bieffekterna som det kan ge kan du få även utan dem IF you get my point! Allt i livet går lite upp och ner i mellanåt och jag tror att när det går ner så blir det väldigt lätt att man vill "skylla" på något.

Jag har även pratat med min hudläkare och med apotekspersonal på 3 olika apotek. Alla säger samma sak dem som har börjat med medicinen hos dem har inte velat sluta med den. Och dem säger också att det finns bieffekter, men det kan aldrig vara så att bieffekterna är större än effekten medicinen ska ge.

Får se om jag hoppar på det igen...
Exakt, du har helt rätt. Jag är nästan helt säker på att jag fått problem just nu beror på en dålig period helt enkelt. Har haft samma problem någon gång under dessa 4 månader jag gått på Finasterid, dock har jag fortsatt med det och vipps några dagar är problemet som bortblåst. Det beror på någon annan tillfällighet än Finasterid skulle jag tro.

Men ja, nu valde jag att ta ett kortare uppehåll så återgår jag om någon månad trots att jag tror att det bara är en tillfällighet :)

rille111

11 Apr 2017, 12:50

Finasterid och dylikt var som rävgift för mig, förstörde libidon, välmåeendet m.m. Det är inte värt det IMO.

aroxx

12 Apr 2017, 12:18

rille111 wrote: Finasterid och dylikt var som rävgift för mig, förstörde libidon, välmåeendet m.m. Det är inte värt det IMO.

Ja tyvärr påverkas ju vissa negativt av det. Tråkigt! Jag hoppas att allt har återställts.

hejhej123

18 Apr 2017, 16:31

Dag 11 utan Finasterid.

Inte märkt någon större skillnad mot hur jag var på Finasterid.

I dagsläget är det enda jag märkt att jag börjat drömma väldigt mycket på sistone. På Finasterid hade jag näst intill inga drömmar alls. Har på dessa 11 dagar haft mer drömmar än jag hade under mina månader på Finasterid..

Skriv inlägg