får inte fram finasterid vart jag än vänder mig

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
doktordisko

06 Dec 2016, 11:19

Hej

Började märka av mitt problem för ca 4 månader sedan då min "peak" på ena sidan började att försvinna, har uppmärksammat att mina vikar har höjts något under senare år men detta är inte något som oroat mig i större omfattning, både min bror och pappa har högre vikar så detta har jag på något sätt fått acceptera. Men nu har allt gått så fort, båda vikarna har höjt sig markant och hela hjässan inkl fronten och vertex känns mycket tunnare fast med stubb.

När jag först började tunna ut i sidan (peak) så fick jag stubb som växte ut men som sedan försvann så antar att detta hår har gått in i en ny fas och nu miniatyriserat, oroar mig nu att håret på hjässan pekar åt samma håll.

Bokade en tid hos min vårdcentral men fick besked problemet endast va acne och skulle få basiron för att lösa problemet, berättade att jag trodde problemet var större och nämnde finasterid men fick detta avfärdat direkt, detta var inget man inte skrev ut - oberoende av situationen.

Tog basironen under ca 2 veckor och visst, acnen försvann men inte den fortsatta oron.

Spola fram tiden ca 2 månader och jag var på vårdcentralen igen, nu har jag gett förra behandlingen en chans och kanske skulle oddsen vara större att bli lyssnad på denna gång.

Läkaren undersöker min hårbotten snabbt och meddelar att jag "har hår och inte ska oroa mig", jag påpekar att håret nu blivit ett enormt problem för mig och att jag vet tricken som finns med finasterid och minoxidil, svaret blir att fin, med betoning på aldrig, skrivs ut, får en 10-dagars elocon-kur och schampoo med ketokonazol.

Elocon hjälper mer än stjälper men eftersom förtroendet på allmänvården försvunnit bokar jag en tid på en hårklinik för en bättre diagnos.

De håller med att jag har vissa vikar samt att jag förlorat hår på min "temple peak", alltså konstateras det att jag har visst håravfall. Jag berättar att jag har stubb över hela hjässan och oraor mig över att det är pga en ny växtfas men enligt dem är stubb ALLTID bra, stämmer det? Tog upp medicinering fin men blev blånekad eftersom det ges bara om man gjort en HT, suck. Lösningen va att ta prover för brister, äta bättre och äta bioton..

Mina vikar försvinner i rasande takt, oron består men läkarnas bestämdhet förslår.

Ska man behöva vänta tills man är bula innan man får hjälp?
Proscar 1.25g 1ggr/dag

Kimkitten

07 Dec 2016, 10:36

Hej! Tyvärr är detta bemötande rätt vanligt i Sverige, läkarna har ingen koll på området och de flesta verkar helt enkelt inte bry sig. Intressant med en läkare som hänvisar till basiron för övrigt, det är vän en receptfri medicin på apoteket som knappt hjälper?

Anyways, att beställa på nätet är väl något de flesta gör som käkar Finasteride, men det är ju så klart inte utan sina risker. Man vet inte om medicinen är äkta osv osv.

PERSONLIGEN så har jag senaste åren handlat på Goldpharma (du anmäler dig som patient på sidan och söker efter finasteride i sökfältet) och det har aldrig varit några problem. Skicka ett PM om du vill veta mer (Ej reklam, finns flera andra sidor så klart).

doktordisko

07 Dec 2016, 12:04

Hej tack för ditt svar.

Läser runt och hittar flera likadana historier.

Det värsta är att resultatet blir kontraproduktivt eftersom misstron man får mot vården gör att man i slutändan tar med denna rödpennan vidare i livet.

Vill vara ute i så god tid som möjligt och köpa mig tid, hur situationen ser ut framöver kan ingen svara på men finasterid är något jag verkligen överväger och känner att jag i behov av.

Min uppfattning va att många av dessa mer seriösa sidor fått stoppa leveranser mot sverige, eller gäller det bara minodioxil?

Det verkar finnas ett utbud av fabrikat, pengar har inte så stor faktor, då är väl propecia den med bäst odds, alternativt att välja proscar?

Svara gärna via PM om det är ett bättre alternativ för dig.
Proscar 1.25g 1ggr/dag

Kimkitten

08 Dec 2016, 19:48

Hm det vet jag inte, men Minoxidil är ju inte rceptbelagt så det är lätt o få tag på.

Finasteride är lite svårare om man inte vet var man ska leta.

Senaste åren har jag köpt på Goldpharma.com i alla fall. Du får registera dig som patient och göra ett konto, därefter kan du söka på läkemedel uppe i högra hörnet, "Finasteride" exempelvis. Du kan inte skrolla dig igenom på sidan via kategorier och hitta receptbelagda läkemedel utan du måste SÖKA.

Jag betalar cirka 2k om året för Proscar därifrån. 5mg tabletter som jag delar till fyra delar med en tablettdelare från apotetket. Men slår man ut det månadsvis blir det inte speciellt mycket. Samt att du kan välja ett annat märke och få det betydligt billigare.

Men ja, Goldpharma.com är väldigt pålitligt. Brukar ta cirka 4-5 arbetsdagar för varorna att komma hem!

doktordisko

09 Dec 2016, 01:05

Hur länge har du tagit finasterid och hur har resultatet varit för dig?

Vilken Proscar köper du, Merck eller generic?

Lägger du med annat i din rutin som minoxidil eller fungoral?
Proscar 1.25g 1ggr/dag

Kimkitten

10 Dec 2016, 21:53

Både och, just nu kör jag MSD. Minoxidil endast!

hejhej123

10 Dec 2016, 23:31

Jag fick finasterid utskrivet utan att ens besöka en läkare. Jag bara "Jag har märkt att jag börjat tappa hår - det ligger i släkten (det gör det inte) så jag vill börja med Finasterid"

Han bara "Ok, skriver ut 4 recept"

Använde det i 2 veckor för att sedan sluta för att märka av bieffekter. Hade svårt att bibehålla erektion under samlag i cirka 1 månads tid innan det släppte. Så nu kör jag inte Finasterid längre.

doktordisko

12 Dec 2016, 12:05

hejhej123 - Ok då är det bara att tacka och ta emot.

Gjorde en beställning hos Goldpharma Proscar 5mg 30st 890 spänn med frakt.
Proscar 1.25g 1ggr/dag

B.Wayne

14 Dec 2016, 14:05

Köp den billigaste istället samma ämne i båda. Har testa flera olika (av dom billigaste) under åren från goldpharma och inte märkt någon skillnad.
Finasterid 1,25mg, Minoxidil foam, keto

doktordisko

20 Dec 2016, 10:40

Har börjat med finasterid, tar 1,25 och är på dag 5 nu, det är att flikarna (temple peaks) börjat att försvinna som stör mest, tycker ni att jag ska börja med minox direkt i hårlinjen eller ska jag avvakta och köra på fin en period?
Proscar 1.25g 1ggr/dag

Gatsu

28 Dec 2016, 13:27

Kan rekommendera appen Kry. Du får tid direkt hos en läkare via videosamtal. Gjorde det precis och fick finasteride utskrivet direkt. Inga problem alls och jävligt smidigt.
1mg generisk Finasterid varje dag. Regain Pure Shampoo , Ashwaganda och Rhodiola, Biotin ,Vitamin B5,Omega-3 , Vitamin D och NOURISH Hair Growth Support Vitamins.

wildebeest

03 Jan 2017, 21:37

om det är någon som letar efter Fin skicka mail/PM

Erik82

04 Jan 2017, 08:01

@Doktordisko: jag skulle köra på med Minox, ser ingen poäng med att vänta. Finas och Minas har ju olika verkningsmekanismer varför kombinationen av dessa oftast ger bättre resultat än endast en. Sedan hur stor skillnaden är är omöjligt att säga men jag säger: kör på.
Finasterid 1,25 mg.

Minoxidil foam 5% två gånger per dag.

Hårlaser, Blowfish, 3x10 minuter per vecka.

Fungoral, 2-3 gånger per vecka.

Hälsosamt leverne (träning, sömn, omega-3, d-vitamintillskott etc)

encina

04 Jan 2017, 21:45

Några bieffekter än på finasterid? Har recept utskrivet men inte dragit igång än.

doktordisko

04 Jan 2017, 23:13

Encina: Nej inte än så länge efter ca 1 månad. Men visst söker man efter förändringar och börjar överanalyerar saker och ting och det blir lätt järnspöken, skulle rekommendera dig att börja med finasteriden du fått utskriven, men sätt upp mål och håll dig till planen. Vad är din baseline nu och finns det något annat du tar som rutin eller planerar att göra framöver? Beställde själv mindioxil idag och kommer troligtvis att köpa på mig Biotin som komplement.
Proscar 1.25g 1ggr/dag

Ovespajk

03 Feb 2017, 13:08

Detta ständiga tipsande om Goldpharma. Går ju förfan inte att betala där ens?!

doktordisko

06 Feb 2017, 13:08

Ovespajk wrote: Detta ständiga tipsande om Goldpharma. Går ju förfan inte att betala där ens?!

Vad är problemet?
Proscar 1.25g 1ggr/dag

a`fishwish

11 Feb 2017, 08:25

doktordisko wrote: [quote=Ovespajk]Detta ständiga tipsande om Goldpharma. Går ju förfan inte att betala där ens?!

Vad är problemet?
Nej samma här, kan inte heller betala. De kräver att man ska bifoga en bild på recept. Hur löser man det, ni som köper därifrån?
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

Kimkitten

12 Feb 2017, 13:50

Även om man begär ett online-recept av dem? Jag har inga problem att beställa därifrån, låter väldigt märkligt

upponer

12 Feb 2017, 17:26

Jag hade problem också, sen en gång fungerade det utan bara. Nu behöver jag recept igen. Skumt..

Skriv inlägg