Bra shampoo

Stort utbud, men långt ifrån allt hjälper..
flichenstein

10 Sep 2017, 19:26

Hej på er.

Är ute efter ett bra shampoo då jag känner att det jag använder inte känns så bra för mitt hår, använder just nu Cicamed 3% hairloss shampoo 2-3 gånger i veckan.

Mitt håravfall består av vikar som väldigt långsamt jobbar sig uppåt, de tar som tur är sin tid på sig och har väl knappt hänt mycket de senaste 7-8 åren, förövrigt är mitt hår relativt tjockt skulle jag själv påstå.

Hur som helst, ska man köra på ett shampoo som är bra för minska DHT eller kan jag köra vilket shampoo som helst?
Kan även påpeka att jag inte använder mig av något som helst för håravfall, har dock funderat nu det senaste om Propecia är något att testa.

Stort plus om shampoot isf går att beställa inom Sverige.

Tack på förhand :)

whyatt

14 Sep 2017, 11:13

Man kan diskutera om schamponering i klassisk bemärkelse öht är bra. Givetvis vill man ju hålla sin skalp ren och fin, men vi får inte glömma att 1) evolutionen troligtvis inte missat att hitta en skaplig balans på egen hand och 2) kemikalierna som skrämmer bort fettet ur håret KAN orsaka ökad produktion av sebum/talg/fett än vad som är önskvärt.

De översta hudlagren är designade att fungera som en barriär, dvs inte mycket tränger igenom om vi pratar om de typiska ämnena som finns i hårvårdsprodukter (dock skall man inte tro att huden som sådan är solid, tvärtom kommer det fler och fler molekyler på marknaden som tar sig igenom och äntrar blodet).

Dagens schampon, även de som påstår sig ha "anti-DHT" egenskaper kan omöjligt fungera speciellt effektivt, primärt för att topikal inhibering av DHT är mer eller mindre unheard of (finns vissa undantag, typ RU-formulan) och ett schampo som sådant under ytterst kort tid får chans att verka. De finns dock en uppsjö schampon med diverse ingredienser och ett som jag haft helt okey erfarenhet av är Revita. Alpecin är ett annat.

Bättre än schampo är att göra sin egna "smart inpackning" som kan penetrera genom huden en bit, te.x. med kokosolja, panax ginseng, lavendel, koffein, taurin och diverse örter i flytande form. Massera in, låt sitta. Twice daily om orken finnes.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Niklas.L

03 Oct 2017, 09:18

Är själv på jakt efter nytt schampoo och balsam nu då mitt nuvarande börjar ta slut. Har förstått att det inte finns något mirakel schampoo/balsam, men finns säkert de som är mindre farliga för skalpen och hårsäckarna än andra. Har för övrigt ganska torrt hår. Vad använder ni och är ni nöjda?

Vänligen
Niklas

whyatt

17 Oct 2017, 10:32

Ketokonazol är en "omtyckt" lätt anti-T ingrediens som dock inte har den bästa av miljöprofiler. Finns billigt hos Apoteket, och lite dyrare i Revita. Andra schampon som används i håravfallkretsar är Alpecin..och många fler. Tror betydligt mkt mer på örtbaserade inpackningar som får sitta "over night" än DHT-reducerande, 1-min-i-håret schampon..överlag kan man delvis ifrågasätta logiken i att stressa hårsäckarna genom att tvätta ur det naturliga sebum genom frekvent schamponering och då riskera att öka talgkörtlarnas produktion av sebum, vilket i förlängningen *kanske* är negativt för de redan svaga hårsäckarna. Läs på om No-poo och andra alternativa sätt att hålla håret "fräscht" och därigenom undvika att också i denna fråga stödja den ytterst miljöfarliga och nästintill helt skrupelfria industri som årligen producerar så många helt f-word onödiga skräpämnen vi klarar oss utan.

Kom ihåg, det är våra pengars destination som formar marknadens utbud. Och årets off-topic pris går till whyatt! :mrgreen:
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg