Recrea (2% minoxidil), tappar ännu mer hår, hur länge?

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
Tröttmamman

12 Jun 2011, 22:03

Hej!

Sedan nästan precis en månad tillbaka har jag använt Recrea 2 % minoxidil (lösning/spray) för kvinnor. Hittills har jag endast uppnått den underbara effekten att min hårbotten nu är fullt synlig i alla sorters ljus. Värre än någonsin, med andra ord.

När vänder detta, om det gör det? Hur länge ska man hålla på med Recrea sen? För alltid eller bara tills håret växer ut igen?

Jag är "bara" 35 och har tunt hår över hela skallen, kanske på grund av en tidigare extrem järnbrist som nu har gått över hyfsat tack vara intensiv järntablettbehandling.

Men minoxidil har hittills bara haft negativa effekter på mig. Börjar se ut lite som Gollum i frisyrväg tycker jag.

jonzi

12 Jun 2011, 22:30

Hej,

Du går med stor sannolikhet igenom det som kallas shedding. Förhoppningsvis stannar det upp och håret återkommer. Det gäller att ligga i, iallfall 7-8 måndader. Minox är en livslång behandling, annars tappar man det hår man vunnit.

lillaloo

19 Jun 2011, 07:06

Tröttmamman-Hur har det gått för dig? Jag är också "bara" 35 :) och tappar mitt hår. :( Det hela började 2010 när jag blev sjuk och skulle opereras, fick gå hemma och må dåligt både psykiskt och fysiskt medan jag väntade på operation, och under den tiden lossnade håret bara jag tittade mig i spegeln. =/ Jag började använda Recrea och först tappade jag mer, precis som du beskriver, men efter ca 3-4 månader avtog det värsta håravfallet och det kom nya små fina hårstrån. Allt verkade gå bra, tills jag i mars nu i år drabbades av extrem bröstsmärta och fick åka in på akuten där dom inte hittade orsaken. Jag hade läst att om man fick bröstsmärtor skulle man avbryta behandlingen, vilket jag gjorde i ren förskräckelse!! Nu för en månad sedan började allt mitt nya hår att ramla av igen. :( Nu tappar jag mer än någonsin, och hårbotten lyser! :( Började med Recrea igen för 3 veckor sedan och nu tappar jag om möjligt ÄNNU mer. Nu har det ju gått en månad sedan du skrev ditt inlägg så jag ville höra om ditt håravfall lugnat sig nu? Och samtidigt skickar jag en liten varning om att sluta behandlingen, för då blir det mardröms-håravfall 3 månader senare. :(

Tröttmamman

20 Jun 2011, 23:42

Men fy! Låter inte kul med mardröms-håravfall. Jag hade hoppats kunna sluta med Recrea när/om håret började växa tillbaka men jag vet inte om jag vågar då.

Har läst massor om otäcka biverkningar av minoxidil, t.ex. rynkor, men bröstsmärtor har jag inte läst om.

Just nu verkar det som om håravfallet har avtagit något, jag får inte längre händerna fulla av hårstrån när jag masserar in Recrea-sprayen. Men jag har inte sett något växa tillbaka.

Lillaloo, vet du vad ditt håravfall beror på? I mitt fall kanske det är järnbrist+ stress men jag vet inte. Det är supersvårt att hitta någon hudläkare som ens vill titta på det.

Jag tänkte försöka börja om från början på en ny vårdcentral med ny remiss till ny hudläkare men det lär ju dröja ett år.

Tröttmamman

20 Jun 2011, 23:43

Är det så att Recrea förvärrar håravfallet? Alltså att man sätter igång någon sorts extra håravfallsprocess genom att börja mixtra med hårsäckarna?

whyatt

21 Jun 2011, 09:58

Ni kan alltid skicka in bilder på ert hår till Lookgood för en icke-medicinsk bedömning.

Jag tror ni båda kan få mycket mer information, snabbare, om ni åker till någon hårtransplantationsklinik i landet, givetvis är ert syfte INTE att genomgå kirurgi utan UTESLUTANDE att helt enkelt lära er mer om den situation ni befinner er i.

Även om hårkirurgi kan hjälpa i de här lägena, så är det absolut ingen garanti. Kvinnligt håravfall är inte sällan av diffus karaktär, även i donorn och därför kan det bli svårt för kirurgen att veta vilka hår som går att använda och vilka som längre fram riskerar att falla. En utredning måste alltså först ske.

Recrea förvärrar nog inte håravfall, det har jag svårt att tro, i alla fall som länge man inte får en allergisk reaktion (men det är ovanligt). Vad man dock gör är att man "fasförskjuter" hårsäcken och då är det inte sällan så att en viss procent av alla hårsäckar som kommer i kontakt med substansen, släpper sitt hårstrå för att gå in i nästa fas. Tanken här är att när hårsäcken väl återigen börjar producera hår (detta arbete hår i cykler), så kommer håret att växa ut starkare och friskare. Små fjun kan också noteras ur hårsäckar som i princip slutat producera hår.

I era fall låter hårlaser som ett tänkbart komplement.

lillaloo: Du gör rätt i att vidta försiktighet eftersom du upplevde en tänkbar bieffekt. Hur du nu ska gå vidare är en bra fråga, men som sagt, en hemmahuv (laser) är nog inte en dum idé i det här läget.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

lillaloo

27 Jun 2011, 14:36

Tröttmamman-Om du läser på flaskan med recrea så står det ju faktisk att behandlingen måste vara kontinuerlig för att resultatet ska vara varaktigt, så sluta inte vad du än gör. Mitt håravfall känns 100 ggr värre nu när det faktiskt hade börjat bli bättre, och sedan bara ramlar av igen. :( Läkarna har sagt att det beror på stress/psykisk stress, vilket kan stämma. Men det blir ju en ond cirkel eftersom jag mår ännu sämre när håret bara lossnar.

Jag fick en remiss till hudläkare nu senast när jag gick till VC, men har ej fått en kallelse än. så vi får väl se. =/

whyatt-Jag var på IHS för en vecka sedan, han jag pratade med sa att han inte tyckte att det såg så farligt ut ÄN, men att laser kunde hjälpa till att stoppa ytterligare håravfall, men ej få nytt hår att växa ut eftersom det i mitt fall ej verkar vara ärftligt.

Jag funderar lite.. använder Recrea så länge (eftersom läkare trots allt konstaterat att jag ej har något fel på hjärtat) så kanske det blir laser efter sommaren. Vill trots allt ge Recrea en chans först eftersom det hjälpte mig tidigare.

Tröttmamman

28 Jun 2011, 22:26

Lillaloo, det låter ju bra att ditt håravfall inte är så farligt ännu. Jag är orolig för att få rynkor av Minoxidil men annars inte orolig.

Min förhoppning är att minoxidilen ska kunna väcka lite liv i mina tröttstressade hårsäckar som inte fått något järn de senaste kanske 4 åren och att jag kanske kan sluta med Minoxidil när det börjar växa. Funderar också på att skaffa en laser.

Nyss såg jag på Dr Oz om nattljusolja, är det bra? Jag äter järn och kisel och B-vitaminer och varvar lite med multivitamintabletter. Inte roligt detta.

Jag tror att minoxidil-avfallet har slutat nu för min del, så nu hoppas jag på att det ska poppa upp några nya hårstrån.

Vet ni några bra hudläkare man kan be att få remiss till?

lillaloo

30 Jun 2011, 13:48

Jag fick remiss till Karolinska, så jag får återkomma om det var till någon hjälp efter att jag varit där.

Mitt råd är dock fortfarande att inte sluta med minoxidil. Mitt håravfall avtog ju, och håret började komma tillbaka i massor, så jag trodde att det var bra så, men ack så jag önskar att jag inte hade slutat nu när jag står här IGEN och tappar lika mycket som förut. Minst! =/

Rynkor är jag också lite orolig för, vet inte om jag inbillar mig nu, men jag tycker att jag fått lite mer rynkor bara under de senaste veckorna. :O Men samtidigt är jag (och du) 35 år, och det är väl då man brukar få rynkor iaf!? Hellre lite rynkor än flintskallig, så ser jag det. :) Investera i en bra antirynk creme! ;)

Vet ingenting om nattljusolja. Själv äter jag Priorin sedan 8 månader tillbaka, men kan väl konstatera att det inte hjälper mot håravfallet, eller vad vet jag.. det hade kanske varit ännu värre om jag inte hade ätit dom.

Skönt för dig att minoxidil-avfallet har slutat. Jag väntar hjälplöst på att mitt ska avta nu också!!

Vart köper man en bra laser egentligen? Funkar det t.ex. med en Spencer Forrest X5 om man inte vill köpa en hjälm? Den är ju relativt billig iaf, och lätt att få tag på.

Skriv inlägg