Irriterad hårbotten och håravfall

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
lillaloo

07 Dec 2011, 11:30

Jag måste ha världens underligaste håravfall, och nu är jag ärligt talat sjukt trött på allt som har med håret att göra!! *suck*

För 2 år sedan hade jag jättefint långt hår, tjockt och välmående, aldrig några problem med håret eller hårbotten. Helt plötsligt började jag tappa mängder med hår. Jag började med Recrea 2% och Priorin och efter ett par månader blev det bättre, och det gick bra att använda Recrea, jag fick inga problem i hårbotten. Däremot fick jag smärta i bröstet som gjorde mig rädd, så jag slutade med Recrea, och först så fortsatte håret att växa och blev nästan helt återställt igen. Skönt tänkte jag, och slappnade av.. Men, efter ca 3 månader utan Recrea började plötsligt håret att trilla med en väldig fart. Jag kunde stå framför spegeln och titta på när hårstrå efter hårstrå föll ned. Jag fick panik och började med Recrea igen, och nu har jag kört med det i 7-8 månader, morgon och kväll. Saken är bara den att håravfallet har inte alls upphört som det gjorde första gången, utan fortsätter, fast på ett konstigt sätt som jag inte alls förstår! Det växer ut massor med små jättetunna hårstrån hela tiden, men sedan när dom blivit 2-3 cm långa så ramlar dom raskt av igen, och så växer det ut nya som sedan också ramlar av när dom blivit 2-3 cm. Alltså tappar jag varje dag mängder av korta tunna hårstrån som lossnar med hela roten. Dom ligger överallt, och jag känner hur dom trillar ner för ansiktet. Det långa håret lossnar ju också lite mer än normalt, men det är verkligen det nya som hela tiden växer ut som också ramlar av! Varför!? Och ännu värre har jag plötsligt fått mörkt hår på armarna! Och mycket mer än vad jag brukar ha! Fick vaxa bort allt, men det växer ju ut igen. :( Beror detta på Recrean tro? Och mest jobbigt är att hårbotten under hela tiden dessa 7-8 månader varit i extremt dåligt skick. Det kliar och svider och "brinner" och är fullt av stora hudflagor. Jag har provat massor med olika shampon, men det blir bara värre och värre. Har provat Fungoral under flera veckor i sträck men inte ens det hjälper mot flagorna och klådan, utan gör egentligen bara hårbotten stram och ännu mer svidande. Vad ska jag göra?

Jag har varit på VC och hudmott, samt kvinnokliniken och tagit ALLA möjliga prover, sköldkörteln, zink, järn, blodvärde, hormoner m.m. m.m... Men alla prover är normala.

Ändå tappar jag hår! Och jag vågar inte sluta med Recrea eftersom jag vet att allt hår ramlar av då. :( Men jag kan inte sova på nätterna p.g.a. att det svider och kliar så.

Jag känner mig så ledsen över att ingenting fungerar. Snälla hjälp mig!!!

Jag tänkte kila till apoteket idag och köpa ett annat mjällshampo som heter Ketokonazol ratiopharm för att se om det kan hjälpa mot klådan iaf, men det står under vanliga biverkningar att man kan få håravfall, och även en varning att om man har håravfall så ska man veta att Ketokonazol ratiopharm också kan ge ökat håravfall. :O Vad göra????

Tacksam för tips.

a`fishwish

07 Dec 2011, 22:19

lillaloo wrote: Jag tänkte kila till apoteket idag och köpa ett annat mjällshampo som heter Ketokonazol ratiopharm för att se om det kan hjälpa mot klådan iaf, men det står under vanliga biverkningar att man kan få håravfall, och även en varning att om man har håravfall så ska man veta att Ketokonazol ratiopharm också kan ge ökat håravfall. :O Vad göra????

Håravfall från ketokonazol tror jag inte är vanligt och att väldigt få drabbas av den biverkningen. Jag har använt ketokonazol ratiopharm i några månader nu och det ända jag har märkt är att den första månaden gick huden "gick sönder". Det liknar mjäll lite grann, små vita smulor som fastnar på händerna när man drar de genom håret. Men nu är det som sagt helt lugnt!

Jag tycker för övrigt att mitt hår känns friskare idag än vad det gjorde innan jag började köra med shampot. Fast å andra sidan är det svårt å säga om det bara beror på shampot då jag också käkar propecia. Men jag tror det har hjälpt lite iaf. Dessutom kliar det heller inte lika mycket längre.. bara om jag inte duschar håret på mer än 48timmar.

Tror det kan vara värt att ge en chans!

Lycka till
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

lillaloo

08 Dec 2011, 07:59

Tack snälla a`fishwish för svaret. Ja, den här klådan håller på att driva mig till vansinne. Hade i Betnovat ett par ggr igår, men allt jag har i (även när jag applicerar Recrea) gör att det lossnar massor med småhår med roten. :( Och man känner sig ju lite uppgiven när både klådan och håravfallet blir värre även när man gör allt som står i ens makt för att bli av med båda. Jag ska prova shampot och se om det hjälper bättre än Fungoral även om de innehåller samma verksamma ämne i samma mängd dessutom. (och att huden "går sönder" låter lite läskigt!) Men ska iaf ge det en chans.

Är det någon som vet vad det beror på att man tappar massor med s.k. club hair? Jag antar att det är dessa jag tappar mest av då det sitter en större vit klump på många av de korta hårstråna jag tappar. Sedan tappar jag hela tiden "bebishåret" fram i pannan. Kan inte ens dra fingret längs hårfästet utan att det fullkomligt rasar små små fjun och "bebishår". Och de senaste veckorna har jag i tvättstugan fått stå och plocka bort hundratals fjun och hårstrån från alla svarta kläder efter tvätten. Det ser ut som att någon slängt in en näve med småhår i maskinen. :O

Såååå trött på det här. :((

The=Laser=Studio(Företag)

08 Dec 2011, 14:05

lillalo: du har onekligen något som kallas "telogen effluvium" som gör att dina hårstrån ramlar av mitt i växtfasen. Den går in i vilofas i förtid och stöts bort med "clubban" på. Sådant kan utlösas av en mängd olika orsaker. Jag kan nämna sjukdom-olycka-psykisk chock-mediciner- barnafödande + en del annat. Du säger att håravfallet började "plötsligt" för två år sedan.

Kanske kan du minnas om det skedde något i ditt liv ca 2-4 månader innan detta plötsliga håravfall uppstod.

Man ska heller inte underskatta stress som orsak till håravfall. Stresshormonet Kortisol blockerar cellernas receptorer och då hjälper det inte att ha bra blodvärden - ämnerna når aldrig sin slutdestination.

Hur ser dina naglar ut? Några misstänkta deformeringar?

Jag vet hur Minoxidilen och framförallt Polypropylenglykolen i Recrea t.ex irriterar hårbotten.

Polypropyleneglykol kvarstannar som en hinna på hårbotten och släpper som flagor. Jag misstänker att det är inte Recrea som påverkar om du tappar hår eller får återväxt utan det är andra orsaker. Du borde nog egentligen ta hjälp att kartlägga bakgrunden här - men jag tror att du har en underliggande orsak som också kan vara genetisk men som av någon anledning drivs på av ytterligare faktorer. Du bör sluta med Recrea och att utöka med Ketokonazol på en redan irriterad hårbotten skulle nog bara resultera i en ytterligare försämring. Prova oljeinpackning/Jojoba olja några gånger. Det kan hjälpa mot klåda om den orsakats av Polypropylenglykol.

Sådant hjälper inte mot håravfallet - där får du nog rannsaka dig själv efter orsaker.
Laser 2-3ggr vecka-Minoxidil Sulfat-Alpecin Schampo-Polysorbate 80-Saw Palmetto 320mg/dag-ShouWuWan-30/dag

lillaloo

08 Dec 2011, 15:32

The Laser Studio- Tack så hjärtligt för svaret.

Jag vet ju nu att det kanske var ett misstag att börja med Recrea från första början, men jag har ju provat att sluta en gång tidigare, och då blev håravfallet katastofalt! Sedan när jag började igen så slutade det iaf lossna i stora nävar åt gången, så det känns inte som ett alternativ att sluta med Recrean.

Lite andra svar. Mina naglar ser bra ut, dom blir lätt långa och när jag var för att få akupunktur så sa hon att mina naglar var starka och fina.

1-2 månader innan håravfallet startade, åkte jag in på akuten med svåra magsmärtor, jag hade så ont att jag kräktes och svimmade om vartannat, och fick morfin hela tiden under ett dygn för att sedan bli hemskickad utan att veta vad det berodde på. På flera dagar blev jag liggandes på soffan hemma och kunde inte stå på benen ens. När jag väl kunde stå på benen åkte jag på nytt in till akuten och då hittade dom en stor cysta som hade snurrat sig runt ena äggstocken. Jag skickades hem i väntan på operation och gick i 2 månader runt med smärta och psykisk stress över detta. Under denna tiden satte håravfallet igång. Jag har många ggr undrat om det kan ha varit det som utlöste det hela, men borde det inte ha slutat nu då? Eller som sagt var så slutade det ju faktiskt helt och hållet under ett par månader, och det var då jag slutade med Recrea, men då började det igen och efter det har det inte gått över. Men om jag gör som du tipsar om och slutar med Recrea, vad har jag då? Då kommer ju håret att falla av helt och hållet känns det som. :(

Jag har provat oljeinpackning, och milda shampon, allt från barnshampo utan färgämnen och parfym till proteinshampo från Rosenserien, Recreas eget shampo och någon slags handgjord parfymfri shampotvål. Men när jag slutar med Fungoral så blir klådan outhärdlig, det går bara inte att ha det så.

Stressad är jag inte. Jag har ett ganska så lugnt och stressfritt liv, och ingenting av det andra heller. Jag har ett barn, men han är snart 6 år nu, och mediciner tar jag inga.

Ändå ramlar håret av mitt i växtfasen.

Finns det någonting jag kan göra? Förutom att sluta med Recrea och Ketokonazol??

Jag besökte en laserstudio för 6 månader sedan, han som tittade på mig tyckte inte att det såg så allvarligt ut, och sa att om håravfallet inte var ärftligt så skulle förmodligen inte laser hjälpa, så då var det upp till mig om jag ville lägga pengar på laser, kanske helt i onödan.

Jag uppskattar verkligen att någon tar sig tid och svarar. Tack återigen.

En sista fråga. Hur kan man lära sig att acceptera håravfall, speciellt som kvinna på 35 år? Jag har alltid varit väldigt mån om mitt utseende och tagit hand om allt från topp till tå, men plötsligt står jag maktlös och kan bara se på när håret blir glesare och glesare. :( Känner mig inte så fin längre.

08 Dec 2011, 17:48

lillaloo wrote: 1-2 månader innan håravfallet startade, åkte jag in på akuten med svåra magsmärtor, jag hade så ont att jag kräktes och svimmade om vartannat, och fick morfin hela tiden under ett dygn för att sedan bli hemskickad utan att veta vad det berodde på. På flera dagar blev jag liggandes på soffan hemma och kunde inte stå på benen ens. När jag väl kunde stå på benen åkte jag på nytt in till akuten och då hittade dom en stor cysta som hade snurrat sig runt ena äggstocken. Jag skickades hem i väntan på operation och gick i 2 månader runt med smärta och psykisk stress över detta. Under denna tiden satte håravfallet igång. Jag har många ggr undrat om det kan ha varit det som utlöste det hela, men borde det inte ha slutat nu då?

Jag skulle nog vilja påstå att du har själv ringat in orsaken till ditt håravfall här. När ett sådant håravfall upphör är väldigt individuellt. Kroppen måste ha balanserat den chock - både psykiskt och fysiskt som du gått igenom.

Rent konkret skulle jag nog råda dig att åtminstonde göra uppehåll med Recrea för att försöka få ett stopp på klådan. Det går ju inte att leva så. Det borde vara det viktigaste nu.

Ketokonazol och Fungoral är inte schampoon som man bör använda regelmässigt, utan är starka medel som tar död på den naturliga bakterie och svampflora vi ska ha i hårbotten.
Laser 2-3ggr vecka-Minoxidil Sulfat-Alpecin Schampo-Polysorbate 80-Saw Palmetto 320mg/dag-ShouWuWan-30/dag

lillaloo

08 Dec 2011, 19:37

Varmt tack, det var väldigt snällt av dig att dela med dig av dina rekommendationer och goda råd! :)

08 Dec 2011, 21:45

Tack för dina vänliga ord.

Jag hoppas nu bara att det kommer att ordna sig för dig.

Kom att tänka på en annan sak,

Du nämner inledningvis att tumören satt runt äggstockarna. Om det är så att du opererat bort äggstock/äggstockarna eller fått nedsatt funktion (oregelbunden eller utebliven menstruation) innebär det att det utsöndras för lite progesteron. Detta leder till östrogen obalans som i sin tur ger håravfall. Om så är fallet kan du avhjälpa det med en Progesteron salva.

Du kan skicka mig ett mejl, så svarar jag med information runt detta, där du kan se om det är något du känner igen dig i.

haravfall@tunnharig.nu

lillaloo

09 Dec 2011, 13:35

Ska ringa KS och fråga vad mina prover visade. Jag vet ju att dom tog blodprover för att kolla hormonerna, men när läkaren ringde mig sa hon bara att hon inte kunde tänka sig att mitt håravfall berodde på hormoner. Men jo, dom tog bort hela vänstra äggstocken, så jag ska definitivt kolla upp exakt vad proverna visade. Återkommer isf med ett mejl till dig. :)

Börjar känna mig som en repig gammal LP skiva nu, men tack tack tack!!

Tröttmamman

15 Dec 2011, 23:24

Hej lillaloo! Jag är ju som du också 35 och tappar hår (se tidigare trådar). Jag provade minoxidil/Recrea i 4 månader och under hela den tiden så rasade håret av, verkligen så att det blev ca 0,5 cm hår längs hela kammen när jag kammade mig. Det slutade inte. Så jag slutade med Recrea på eget bevåg och när jag senare äntligen fick tag på en hudläkare tyckte denne att det var rätt beslut.

Jag äter hårvitamintabletter men har annars slutat med mitt mekande med håret. Har också tagit alla prover, konstaterad järnbrist tidigare men det börjar också bli två år sedan. Har också kört en sväng Betnovat som förstaåtgärd mot håravfallet efter att ha träffat hudläkare men det blev bara svidigt och kliigt och ingen effekt alls.

Så mina erfarenheter är:

Betnovat= hände inte ett dugg utom sveda i hårbotten

Recrea = mycket action, mycket håravfall, ingen återväxt

Nu har jag testat oljeinpackningar, först med bara mandelolja och då tycker jag faktiskt att håret fått mer liv (det som är kvar alltså) och känns mjukare och fräschare.

Har även vågat mig på ricinolja 3 gånger nu men där finns viss kli-i-hårbotten-risk, så jag vet inte om jag vågar fortsätta.

Ser lite lagom flintskallig ut i luggen men kan fortfarande kamma över "flinten" så att det inte syns att det är glest om det inte blåser mycket :) Jag har också varit och klippt till en bra frisyr samt färgat det, så nu känns det bättre.

Det låter bra att kolla dina hormoner, om du har mekat med äggstocken borde ju det definitivt kunna påverka.

Har inga råd att ge dig, bara att min erfarenhet av Recrea och betnovat var skräp men att olja är skönt att ha i. Ta då inte ricinolja utan något mildare, t.ex. mandelolja. Ingen fara att det inte går att tvätta ur, för det gör det.

Tröttmamman

15 Dec 2011, 23:26

Glömde en sak, om att acceptera. Vissa dagar är jobbigare än andra, men våga prata med en frisör om saken, en bra frisör.

Jag har äntligen hittat en bra, som var väldigt lugnande och berättade om hårersättningar m.m. och extensions som man kan sätta i om det blir kris. Jag har funderat på att söka upp t.ex. Carl M.Lundh som ju ska vara specialfrisörer för oss halvskalliga. Det vore skönt att gå dit redan nu innan allt har trillat av. Man blir liksom lite lugnad av att det finns några saker att göra.

sunck

01 Feb 2012, 23:56

Lillaloo: Jag lider med dig fastän jag själv har/haft liknande problem. Jag blev sämre i hårbotten i början av viss medicinering också. Mina råd som verkligen hjälpt mig:

1. Salicylsyreolja, varför talas det inte om den? Den ska vara på 5 % (lägre procent hjälpte inte mig), recept krävs. Den tar bort hudflagor o.d., det kan kallas mjälleksem, sebborré i hårbotten. Den var jobbig att använda tyckte jag förut, men nu är den underbar för att den verkligen fungerar, varje gång. Jag låter den vara i över natten.

2. Vitaminer, själv har jag fått mkt goda resultat med känsla av starkare, friskare och helt klart tjockare hår eller kraftiga hårstrån med Hair Nutrients, 2 per dag.

Hoppas det funkar för dig!

lillaloo

07 May 2012, 21:36

Hittade tillbaka till mitt inlägg här nu.. Vill först av allt tacka för alla svar, och säga med en stor suck att det tyvärr inte alls blivit bättre. :( Hårbotten har kliat, håravfallet har fortsatt och det har varit så mycket hudflagor de senaste månaderna att jag t.o.m. behövt ha mössa på mig inomhus för att dölja allt detta! :O Jag var desperat och letade efter nytt shampoo då Fungoral och Selsun m.fl. inte hade fungerat efter en lång tids användande. Jag provade ett mjällshampoo som skulle vara mycket effektivt, minns inte vad det hette, men herreminguuuud.. håret bara lossnade! Tappade hur mycket som helst den hårtvätten. Provade ett annat mjällshampoo som framställts av hudläkare och kostade ett par hundralappar, men nej.. även om det tar bort mjällen lite bättre än Fungoral så svider hårbotten och nu har jag fått röda utslag och tappat enormt mycket framtill i luggen och vid tinningarna där det nu är alldeles kalt. :(( Ja, så nu står jag här med min Betnovat som gör så att det svider men tar bort lite mjäll. (vet ej hur mycket jag tappar p.g.a. Betnovat, just nu känns det som mitt hår ramlar av vad jag än har i hårbotten) Jag sprayar Recrea 1-2 ggr/dag bara för att jag inte vågar sluta med tanke på hur mycket det rasade förra gången jag slutade, men jag hatar det! Jag hatar Recrea! Det kliar och svider och mjällar. Håret ramlar av iaf. OCH - jag har fått rynkor som jag inte hade för ett år sedan, mer än normalt! Dessutom växer det fjun i ansiktet nu som jag måste plocka bort, och plötsligt hade mitt ljusa nästa obefintliga hår på armarna förvandlats till mörkt tjockare som nu måste vaxas bort. Vad är det här för en mardröm!?

Jag funderar helt ärligt på att raka av mig håret, sluta med Recrea, och se hur mycket som växer ut igen. Jag orkar bara inte med att se mitt långa hår lossna som innan. Då rakar jag hellre bort det. Jag vet bara inte hur jag ska våga. Vad alla ska säga, och hur jag ska stå ut med min egen spegelbild.

Hur har det gått för dig Tröttmamman?? Du skrev att du slutade med Recrea, märkte du av ökat håravfall sen eller gick det bra?

sunck - Tack för fina tips! Den här Salicylsyreolja, hur påverkar den håravfall?

whyatt

15 May 2012, 12:29

lillaloo: Skulle du bedöma att din livssituation, håret ej medräknat, är ihållande stressfyllt?

Det låter som om Recrea i det här skedet gör mer skada än nytta, i alla fall för din hårbotten. Förmodligen kommer du märka av en avtagande mjällbildning om du avbryter din recrea behandling, men också en risk för ökad "shedding" under en period.

Jag är osäker på om du bör försöka behandla din hårbotten ännu mer med nya produkter, just nu. Bedömer du din hårbotten som torr? Din hud i ansiktet, torr - medel - fet?

Att raka håret är inte i sig något direkt superkonstigt i dagens samhälle, men jag förstår om det kan leda till "reaktioner" i din omgivning, detta bör du vara förberedd på om du väljer att raka håret för att "starta om". Samtidigt tycker jag du bör gå igenom din allmänna hälsostatus och se om du kan göra vissa ändringar för att uppnå en bättre balans.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

lillaloo

14 Jun 2012, 13:32

Tack för ditt svar whyatt, ursäkta att jag är så sen att återkomma. Jag slutade med Recrea för 7 veckor sedan nu eftersom min hårbotten helt enkelt inte orkade mer. Tyvärr har min hårbotten bara blivit LITE bättre. Mjällen har försvunnit till viss del, men varje gång jag tvättar håret blir det som en yta i hårbotten som går att skrapa bort med nageln. Den ytan torkar sedan och blir till vita fjäll, den sitter främst i hårfästet. Hårbotten är röd och svider och till och från har det dykt upp röda prickar. Jag gick till VC eftersom jag fick reda på att jag är gravid i andra månaden nu och därför ej kan använda Betnovat längre. Läkaren sa bara att det inte finns någonting jag kan göra annat än att klippa av mig håret. (vad nu det skulle göra för irritationen i hårbotten) Nu (sedan jag blev gravid) tappar jag ännu mer hår än tidigare! Förut var det ju mest korta hårstrån som föll, men nu tappar jag över hela huvudet. När jag tvättar håret får jag en näve full med hår efter duschen. :O

Den stressen jag egentligen har i mitt liv är att jag är mamma till en autistisk 5-åring som kräver otroligt mycket. Det blir ett par utbrott om dagen som jag måste kämpa mig (och sonen) igenom. Jag jobbar bara lite extra då och då när tillfälle ges, och det är ingen stress kopplat till det, snarare skönt att komma hemifrån. :) Min hälsa har varit sisådär, med diabetes typ 1 och svåra magproblem p.g.a. endometrios. Men vad kan man göra åt allt detta egentligen? Svaret är nog tyvärr -Ingenting. =/

Annars är min hy fin. Lite blandhy dock, som på vintern blir väldigt torr.

Förresten - Jag har läst att svininfluensavaccinet kan vara en orsak till permanent håravfall. Stämmer det? Jag tog ju den där sprutan! :O

14 Jun 2012, 16:19

lillalo: man känner verkligen med dig.

Det verkar vara en extremt besvärlig situation.

Det är helt naturligt att du försöker allt möjligt för att få stopp på hårbotten och håravfallsproblemen. Samtidigt måste du nog komma till en punkt att nu får det räcka. Mitt intryck är att du överbehandlar dig själv och borde egentligen upphöra med allt för att ge kroppen en chans till återhämtning. Att envist fortsätta med minoxidil, trots att du har allergiska symtom kan i förlängningen göra dig kroniskt överkänslig. Klådan är en signal från kroppen att du ska upphöra med appliceringen - och sådant bör man ta på allvar. Nu har du slutat med Recrea- men det blir ändå inte nämnvärt bättre. Detta är just en indikation på kronisk allergi. Slutar du med all applicering av diverse preparat kommer du så småningom få en lindring - men det tar tid.

Du har helt enkelt en hel cocktail av orsaker till håravfall (diabetes-magproblem-möjlig hormonrubbning-STRESS som en stor faktor) kanske finns det mer. Inget av dessa orsaker kan åtgärdas med mediciner - de förvärrar bara situationen.

Mitt enkla råd är: SLUTA med allt och ge kroppen en chans. Naturliga oljor kan ge lindring - dock ej Ricinolja som nämndes här. Den är extremt allergen och skulle förmodligen ge dig ännu värre klåda i hårbotten.

lillaloo

22 Aug 2012, 11:29

Tack så mycket. Jag håller med dig, jag borde ha lyssnat på min kropp (läs hårbotten) och slutat med Recrea mycket tidigare, men jag var så rädd för det ökade håravfallet som sker efter att man slutat. :( Du säger att jag ska sluta med ALLT, men vad ska jag göra för att inte se ut som en slusk undrar jag då? Jag måste ju trots allt tvätta håret. Jag använder nu ingenting annat än Barnängens barnshampo en gång i veckan, och duttar (trots graviditeten) med Elecon kortisonlösning när klådan blir outhärdlig. För det blir den! Baktill på huvudet har jag som en liten virvel, och där blir det illrött på en fläck stor som en femkrona. Den fläcken gör ont, riktigt ont! Jag har gått till ytterligare en läkare, och han sa att jadå, det är rött och jag ser att du tappat hår, men det finns ingenting att göra.

Jag har klippt av mig håret så att det är kort nu, mest för att inte få totalstopp i avloppet efter duschen. Efter varje tvätt tappar jag massor med hår, och då menar jag MASSOR, och hårbotten blir röd och gör ont, dessutom blir det mjäll och beläggning. EFter en vecka ser håret jättesmutsigt ut och jag blir så illa tvungen att tvätta igen för att ens våga gå ut. Vad ska jag göra?? Jag skulle ju behöva behandla för mjäll men har jag i mjällshampo så dör min hårbotten rent ut sagt. Men nu när inte ens barnshampo fungerar, vad ska jag ta mig till? :(((( Jag har försökt med oljor av olika slag, men klådan blir bara värre. Tacksam för tips. Vad som helst. Please!

Liljekonvalj

12 Sep 2012, 15:28

Hej på dig!

Såg dina frågor här och vill gärna ge dig information som jag har blivit hjälpt av. Jag lider med dig då jag själv har drabbats av håravfall och vet paniken och hopplöshetskänslorna som väcks. Det som tyvärr sällan tas upp är den kvinnliga hormonella balansen. Du beskrev ett du hade haft problem med cystor och med den ena äggstocken. Tecknet på hormonell obalans för mig var också att du skrev om ökad behåring på armarna.

Det talas oftast om androgent håravfall, alltså ärftligt håravfall som också beror på hormoner men har ett annat mönster. Vi kvinnor kan ha andra obalanser som kan ge tecken som PMS, trötthet, håravfall (som är jättejobbigt) och olika diffusa men ack så besvärande symptom. Något som dessvärre nonchaleras av sjukvården då håravfall är ett tecken på att något inte står rätt till. Binjurar och sköldkörtel hör också ihop med äggstockarna och har ett nära samband om hur de påverkar varandra.

Det jag vill nämna och som har hjälp mig efter många års lidande är bioidentisk progesteronkräm. Du kan läsa mer på hemsidorna hormoni och femalebalanceshop och på Mia Lundins sida om produkter och effekter. Efter 35 års ålder minskar äggproduktionen och vi kvinnor kan få brist på progesteron och få sk östrogendominans. Stress påverkar också dessa och andra hormoner i kroppen. Dock anser jag att det är viktigt att du pratar med din gynekolig/endokrinolog kring de problem du har haft innan du börjar. Framför allt om du tar p-piller eller några andra hormonpreparat. Likaså rekommenderar jag tillskott av b-vitaminer. Jag själv hade brist på b-12 som orsakade många jobbiga symptom för mig. Kisel såsom tex nässelpulver kan hjälpa kroppen med mikronäring. Finns mycket att läsa på nätet om detta också! D-vitaminens betydelse tas också sällan upp i håravfallssammanhang och värt att undersöka närmare då det räknas mer som ett hormon enligt senaste forskningen. När jag började med krämen avstannade mitt håravfall väldigt snabbt. Innan jag började lossnade stora hårtussar och det låg hår överallt. Man behöver ge det några månader för att kroppen ska komma i balans och att hårväxten ska komma tillbaka som är en långsam process.

Jag har hittat ett bra shampoo mot håravfall som i och för sig är dyrt men väldigt drygt och milt mot hår och hårbotten. Det heter Cicamed och går att beställa från nätet. Eleven har den och de har även en egen hemsida där du kan läsa om produkten. Jag låter den sitta i ca 10 minuter medan jag ligger i badet.

Jag hoppas innerligt att du får hjälp mot håravfallet och kommer till bukt med din smärtande hårbotten!

Med omtanke

Liljekonvalj

whyatt

12 Sep 2012, 17:07

Bra information Liljekonvalj! Kul att läsa om din framgång. Just progesteron har varit på tapeten tidigare här på forumet och jag kan inte betona dess vikt. Det är mycket viktigt att "mogna" kvinnor med håravfall verkligen läser på om ämnet och dess verkan i kroppen.

Sköldkörtelfunktionen är också viktigt att kontrollera.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

anjadk

25 Jan 2013, 11:53

Vilken tur att jag hittade det här forumet för jag har liknande problem! Har mjälleksem och tappar hår. Har också gjort alla möjliga tester på VC men gick på privat konsultation och de sa något om stansbiopsi? Har du provat det?

Jag lider med dig :( tappar jättemycket hår o mår så dåligt över det. Har suttit o gjort lite research om håravfall. Hittade faktiskt en bra o informativ sida om håravfall om någon plastikoperationer.net/haaravfall-tappa-haaret

Det var ganska hjälpsamt :)

Skriv inlägg