Hjälp, info om vilka prover man kan kräva

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
Hjärnröta

19 Jan 2010, 12:50

Hej.

Jag har drabbats av ökat håravall sedan maj 2009. Det började några veckor efter att jag började med Voxra (Zyban/bupropion) men nu är det 5 månader sedan jag slutade med Voxra och inget har hänt.

Jag tappar 3 gånger så mycket som normalt.

Jag har varit på vårdcentral, men maken till nonchalant bemötande är svårslaget. Var även hos en dermatolog som sade att "att testa testosteron och liknande är enbart taget ur luften när det gäller håravfall, vill du att vi ska kolla urinen också eller". Hon ryckte mig hårt i håret och sade att det satt fast. Hon menade att jag hade seborreisk dermatit och gav mig cortisol som gav mig inflammation i hårbotten.

Hon gav mig också en broschyr i vilken det stod att seborreisk dermatit kan ge håravfall (hon garanterade att det inte gjorde det) samt att hormoner bör analyseras (det som hon tyckte var taget ur luften).

Mitt VC vägrar att ta prover på testosteron och andra könshormoner. De säger att man alltid har optimala värden om man har mens minst 6 ggr per år.

Vad ska jag göra? Hur övertalar jag dem att ta dessa futtiga och säkert billiga tester?

De tar TSH och HB och säger att jag är fullt frisk. Dessa prover har de råd att ta om och om igen i evigheter.

Jag har bytt läkare, överallt likadant.

Jag behöver tips om ett BRA dokument där det står att hormoner bör utredas. Jag vill vet hur det står till, inte vara ensam hjälplös och testa dyra progesteronkrämer och liknande utan att ha en susning om jag har obalans.

Jag undrar också om ni vet ifall man verkligen kan ha håravfall beroende på en medicin och inget händer alls trots att man slutat för 5 månader sedan. Jag misstänker att möjligtvis har medicinet triggat något. Medicinen höjer dopamin... (Voxra).

Jag är i depressivt "paniktillstånd" över det här, och hoppas att ni kan hjälpa mig lite.
Kvinna -71. Äter i grunden paleo fast med mejeri & undantag, ganska high carb. Diet: hopkok av Stone/Roddy/Peat, vilket jag själv kommit på spåren lite innan jag stötte på författarna. Tvättar med Neccin No1 som är utan SLS. Slutade tappa hår när det brukar vara som värst (jag tappade mest på höst), och har fortsatt framgång.

Fellow

19 Jan 2010, 13:19

Till att börja med så vet jag inget anti-depp medel som inte har håravfall som en eventuell biverkning, detta är givetvis individuellt, nu verkar det inte stå som en biverkning på denna produkt.

Blodprov av den sorten är ganska dyrt tyvärr, jag fick kämpa ganska hårt för att få mina testosteronvärden prövade.

Testosteronvärden är inte helt taget ur luften, eftersom både kvinnor och män kan lida av den genetiska varianten där känslighet för DHT orskar håravfall. Ofta är dock kvinnliga varianten mer komplex än den manliga, och kan utlösas av andra faktorer.

Här finns lite att läsa, men googlar du kommer du hitta mycket

http://www.viviscal.se/index.php/angaende-haravfall.html

http://www.botanical-hairloss-treatments.com/hair-loss-in-women.html

http://ibmi.mf.uni-lj.si/acta-apa/acta-apa-05-1/1.pdf
Program helt avslutat

Hjärnröta

19 Jan 2010, 15:35

Tack för ditt svar.

Voxra har håravfall listat som biverkning i andra länder, och håravfall förekommer enligt tillverkaren som jag tog kontakt med. Men de sade att Sverige har andra regler så de behöver inte lista det.

FASS är ju tyvärr inte oberoende precis X/

Det här med att det är dyrt att göra tester, det måste ju vara mycket dyrare att testa hela fadderullan av vanliga saker som inte visar något, om och om igen.

Jag kollade på länkarna. Tyvärr ingår de i "reklam" på något sätt, vilket får läkare att skrocka och nonchalera.

Jag skulle behöva info från någon forskning/något vetenskapligt eller något med anknytning till läkemedelstillverkarna (=det som läkare tror på).

Men kan man verkligen tappa lika mycket hår 5 månader efter att man har slutat med en medicin? Voxra ska ju ha snabb halveringstid också.

Jag funderar på om Voxran triggade igång något med hårbotten, för jag har en brännande känsla och blir lätt flammig och mjällig.

En sak som gör att jag absolut inte blir tagen på allvar är att mitt naturliga hår är MYCKET tjockt, och jag tappar i friska fall 25 strån per dag i genomsnitt (allt räknat, jag har uppsatt hår och kammar en gång per dag och räknar då).

De (läkare - med lång utbildning - otroligt men sant) säger att man inte ska jämföra med sig själv som frisk, utan med statistiken. Alltså har jag inget problem förrän jag har tappat 75-80 % av mitt hår.

Jag vet att jag låter mycket bitter om det här med vården, men jag är så otroligt trött på deras okunskap och deras veta bäst-attityd. Inget annat yrke har väl så många personer som anser sig veta Sanningen och "hur det är".
Kvinna -71. Äter i grunden paleo fast med mejeri & undantag, ganska high carb. Diet: hopkok av Stone/Roddy/Peat, vilket jag själv kommit på spåren lite innan jag stötte på författarna. Tvättar med Neccin No1 som är utan SLS. Slutade tappa hår när det brukar vara som värst (jag tappade mest på höst), och har fortsatt framgång.

ml

14 Jul 2012, 19:05

Hjärnröta: Hur har det gått för dig? Fick du någon hjälp?

Jag har aldrig blivit behandlad med Voxra, däremot med många andra läkemedel mot depression/ångest. Vet dock inte om mitt håravfall beror på det.

Jag fick också ett oerhört nonchalant bemötande när jag var hos vårdcentralen med min hårbotten. Nu, nästan 10 år senare, är det fortfarande lika illa. Hårbotten är väldigt skör, kan inte ha det uppsatt/ha mössa eller liknande.

Har ingen aning om vart jag ska vända mig. Skulle vilja analysera hårbotten med en mikrokamera för att få feta om det finns hopp (=hårrötterna inte är helt döda), och höra från en expert vad som är fel. Vet du om det finns något sådant inom landstinget..? De privata aktörer jag hittat har många beskivit som kvacksalvare på bla det här forumet, så dit tvekar jag inför att vända mig. Hittade du någonstans där du fick hjälp..? Hur har det gått?

Hjärnröta wrote: Tack för ditt svar.

Voxra har håravfall listat som biverkning i andra länder, och håravfall förekommer enligt tillverkaren som jag tog kontakt med. Men de sade att Sverige har andra regler så de behöver inte lista det.

FASS är ju tyvärr inte oberoende precis X/

Det här med att det är dyrt att göra tester, det måste ju vara mycket dyrare att testa hela fadderullan av vanliga saker som inte visar något, om och om igen.

Jag kollade på länkarna. Tyvärr ingår de i "reklam" på något sätt, vilket får läkare att skrocka och nonchalera.

Jag skulle behöva info från någon forskning/något vetenskapligt eller något med anknytning till läkemedelstillverkarna (=det som läkare tror på).

Men kan man verkligen tappa lika mycket hår 5 månader efter att man har slutat med en medicin? Voxra ska ju ha snabb halveringstid också.

Jag funderar på om Voxran triggade igång något med hårbotten, för jag har en brännande känsla och blir lätt flammig och mjällig.

En sak som gör att jag absolut inte blir tagen på allvar är att mitt naturliga hår är MYCKET tjockt, och jag tappar i friska fall 25 strån per dag i genomsnitt (allt räknat, jag har uppsatt hår och kammar en gång per dag och räknar då).

De (läkare - med lång utbildning - otroligt men sant) säger att man inte ska jämföra med sig själv som frisk, utan med statistiken. Alltså har jag inget problem förrän jag har tappat 75-80 % av mitt hår.

Jag vet att jag låter mycket bitter om det här med vården, men jag är så otroligt trött på deras okunskap och deras veta bäst-attityd. Inget annat yrke har väl så många personer som anser sig veta Sanningen och "hur det är".

Hjärnröta

22 Jul 2012, 16:14

Hej. Jag är i samma situation, men har lugnat mig. Varje höst får jag svinont och mitt normalt mycket lilla håravfall ökar 6-8 gånger. Oerhört stressande.

På senvintern minskar håravfallet, och är som minst i man. Rekord 11 strån per dag (som ett genomsnitt en vecka).

Efter halva juni ökar det igen, och jag får också klåda. Fram i september kommer smärtan att tillta.

Nej, vården har inte hjälpt mig ett dugg! De enbart kränker och förolämpar. Jag tog mig till Hagakliniken och bekostade egna prover som visade att några skumma könshormoner har jag inte i alla fall.

Att gymnastisera och massera hårbotten har hjälpt mig. Jag kan tyvärr inte spänna musklerna baktill, men rynka pannan hjälper. Jag tar i allt vad jag kan och håller en stund, och gör om under 5 minuter. Sedan har jag en Denman bebop-borste (googla) och en kopia på dito som är mildare, vilka jag masserar genom hela hårbotten med, ca 1-2 minuter per dag.

Jag borstar också rätt hårt, för att få bort allt som är löst. Om något sitter och nästan släpper, så får jag stickningar, klåda och smärta.

Grazette Neccin no3 (Dubbelverkande mjällschampo) är det enda schampo jag tål. Det är SLS-fritt, men ändå starkt mot mjäll. Det har normala salongsparfymer som jag tål hur bra som helst, till skillnad från de moderna fruktdofterna som jag reagerar på allihop.

Vet inte om det kan hjälpa dig.

Jag tycker att mitt håravfall har minskat något, det är i alla fall inte värre. Och antingen så är det så här jag får ha det, eller så kommer håret rätt sakta (men säkert) att tunnas ut. Det verkar inte gå panikfort i alla fall.

ml

29 Jul 2012, 23:05

Hjärnröta wrote: Hej. Jag är i samma situation, men har lugnat mig. Varje höst får jag svinont och mitt normalt mycket lilla håravfall ökar 6-8 gånger. Oerhört stressande.

På senvintern minskar håravfallet, och är som minst i man. Rekord 11 strån per dag (som ett genomsnitt en vecka).

Efter halva juni ökar det igen, och jag får också klåda. Fram i september kommer smärtan att tillta.

Nej, vården har inte hjälpt mig ett dugg! De enbart kränker och förolämpar. Jag tog mig till Hagakliniken och bekostade egna prover som visade att några skumma könshormoner har jag inte i alla fall.

Att gymnastisera och massera hårbotten har hjälpt mig. Jag kan tyvärr inte spänna musklerna baktill, men rynka pannan hjälper. Jag tar i allt vad jag kan och håller en stund, och gör om under 5 minuter. Sedan har jag en Denman bebop-borste (googla) och en kopia på dito som är mildare, vilka jag masserar genom hela hårbotten med, ca 1-2 minuter per dag.

Jag borstar också rätt hårt, för att få bort allt som är löst. Om något sitter och nästan släpper, så får jag stickningar, klåda och smärta.

Grazette Neccin no3 (Dubbelverkande mjällschampo) är det enda schampo jag tål. Det är SLS-fritt, men ändå starkt mot mjäll. Det har normala salongsparfymer som jag tål hur bra som helst, till skillnad från de moderna fruktdofterna som jag reagerar på allihop.

Vet inte om det kan hjälpa dig.

Jag tycker att mitt håravfall har minskat något, det är i alla fall inte värre. Och antingen så är det så här jag får ha det, eller så kommer håret rätt sakta (men säkert) att tunnas ut. Det verkar inte gå panikfort i alla fall.

Hej igen, tack för ditt svar.

Vad heter hormonproverna du tog på Hagakliniken, och vad kostade de..?

Att massera hårbotten tycks bara göra det värre för mig, även fast jag gör det väldrigt försiktigt. Den blir bara oerhört öm i minst ett dygn efteråt, även fast jag är väldigt försiktig. Har köpt en laserkam för att stimulera blodcirkulationen i hårbotten istället, det har dock hitills inte gett resultat.

Jag vågar knappt borsta håret, då hårbotten är så skör, och jag är rädd att förlora det lilla jag har.

Du är inte ensam om att ha blivit behandlat illa/nonchalant inom vården. De gånger jag sökt för hjälp ang. håravfall/smärta i hårbotten har jag fått ett väldigt nonchalant/otrevligt bemötande, och bara slött fått lite tips på vitaminer jag kan testa.

Har du varit och testat för hypotyreos? Kanske störde medicinen sköldkörteln på något sätt?

Funderar på att göra ett test på något annat ställe (gjort det 1 gång tidigare), då jag på olika hemsidor läst att det inte behöver synas på proverna att man har det (särskilt inte blodprov), och att det säkraste sättet att se det är att ta ett ryggmärgsprov. Men vet inte vart jag ska vända mig.

En tanke slog mig ang. hur din smärta i hårbotten tycks kopplad till olika årstider: kanske har medicinen du tog gjort din hårbotten känsligare mot starkt solljus..? Har märkt det på min egen hårbotten, men är inte 100 % säker på det. Försöker undvika att exponera den för starkt solljus och (kanske är det inbillning, jag vet inte), får inte lika ofta den där brännande känslan i hårbotten jag i perioder får.

Har du alltid haft skör hårbotten, eller är det sedan du började medicinen/något annat som kan ha triggat igång det..?

Skönt att höra att det tycks ha minskat för dig. Har det börjat komma nya hårstrån, eller har det "bara" avstannat..?

Tycker inte att du ska ge upp. Om ditt håravfall beror enbart på mediciner tror jag att det finns en god chans att håret växer tillbaka. Håller tummarna för det.

Hjärnröta

08 Aug 2012, 07:24

Hej. Jag testade kvinnliga könshormoner som östrogen (minns ej vilken sort), progesteron, follikelstimulerande hormon, och det som kommer från hjärnan och sätter igång östrogenproduktionen (och som ökar när man närmar sig klimakteriet).

Sedan testosteron, androstendion om jag minns rätt, SBGH och något annat. Har svårt att minnas.

Man testade också järn i form av ferritin som ska ligga ÖVER 70, inte på 30 som är labreferensen och alltså vanligt att folk har, homocystein (för B12) (INTE kobalamin som är ett mycket osäkert prov).

Och naturligtvis hypothyreosprover.

Tog celiakiprover, som var dyrast, tror 400 kr. Onödigt då det säkert visar fel och tarmbiopsi är viktigare.

Jag minns tyvärr inte alla prover, men jag hade läst mig till det bl.a. här på forumet, samt något utländskt forum.

Angående hypothyreos, vänd dig till Hagakliniken och Ali, han kan ge medicin som sig bör, vid TSH på över 2 om man har symptom. En testbehandling då, vilket är oerhört viktig del av utredandet. Jag har TSH på 3 men inte tillräcklkigt med symptom enligt mig själv. Han är dock villig att låta mig testa. Men jag väntar och vill inte förstöra balansen nu när jag faktiskt har blivit så mycket piggare (hade många trötthetssymptom förut). Ali är även bra på järn, och anser att man ska ligga på ferritin 100.

Jag blir alltid nonchalant bemött inom vården. En chef på ett sjukhus berättade att vårdcentralerna bl.a. har som uppgift att sålla bort folk, vilket märks tydligt. Man bör hellre vända sig till akuten. Vården har missat borrelia hos mig (gick med det i 3 år, var sängliggandes, fick höra att jag skulle vända mig till psykiatrin och att borreliatest gör de inte då de misstänker hypokondri och då förvärras det om man gör en massa tester). Fick medicin till slut när jag äntligen fick testa borrelia och det var mycket kraftigt positivt.

De har även missat mykoplasmalunginflammation för flera år sedan, eftersom jag inte orkade andras så det lät när de lyssnade. Det läkte dock ut av sig själv på 5 månader. Jag läste på och förstod att det var mykoplasma genom de mildare symptomen (inget "skummande blod" men väl bubblande mhycket långt ned, samt hostande och trötthet i 5 månader).

En annan misskötte och gav sådana felråd vid ett hundbett, att mitt finger blev vanskapt. Fick många tusen av försäkringsbolaget, men hade hellre haft ett välläkt finger.

Så jag är otroligt missnöjd och har tappat allt förtroende för vården. (Förresten, de missade min mans borrelia också, han gick med borreliaartrit i 2-3 år medan de sade "utsliten, artros". Artrosen försvann av doxycyklin...)

Smärta i hårbotten kan man ha vid håravfall, oavsett vilken typ. Jag har det då och då, men hela tiden och mycket kraftigt när jag har håravfall på höstarna. Nu är det ju några år sedan jag slutade med alla mediciner, men håravfallet på hösten finns kvar. Verkar som sagt lite lindrigare, men ändå tappar jag 6-8 ggr mer hår på hösten än våren. Det är ju inte riktigt normalt.

Jag har aldrig haft smärta och klåda i hårbotten förrän håravfallet började.

Mitt hår ser tjockt ut, men jag har mycket av småhår som vill stå rakt ut, och som inte blir så långa. De flesta är tjocka, men några är tunna. Jag har otroligt tjockt hår från början, så det finns väl att ta av. Underlig struktur också, varför det ser otroligt stort ut. Men för den som känner till vårt problem, så kan man genom den stora mängden kortare strån, se att det är något som händer. Jag har inte heller lika extremt många strån mitt uppe på som förut. Men förut hade jag typ dubbelt så tjockt hår uppepå som andra med tjockt hår. Så mycket att det var ett problem. Så visst händer det saker. Frågan är bara om jag hade så mycket från början, att det kan rädda mig från att få alldeles för tunt. Har förresten sett folk som har riktigt tjock tofs, men ändå löjligt tunt uppepå, så totala tjockleken spelar inte alltid så stor roll. Och vem vill ha flikar som kvinna?

Eftersom det gått några år med håravfall och inget superduperdrastiskt har hänt, så känner jag mig något lugnare, och hoppas på att det inte ska synas mer än som normalt uttunnande hår vid normalt åldrande.

whyatt

09 Aug 2012, 08:42

Och naturligtvis hypothyreosprover.

Dessa prover är tyvärr inte alltid tillförlitliga. Vet du vad ditt prov kallas mer specifikt?

Tänker du påbörja behandling med syntetiskt hormon, thyroid armour, jod eller hur går tankarna?

Vården har missat borrelia hos mig

Vad är statusen idag?

Så jag är otroligt missnöjd och har tappat allt förtroende för vården.

Tyvärr delas din åsikt av många många människor. Jag har personligen liknande erfarenheter. Vården är allmänt kass på att bota, men desto bättre på att, med kostsamma metoder, "försöka" lindra och gömma undan symptom.

Sen finns det en och annan hjälte inom vården, men de är få.

Jag har aldrig haft smärta och klåda i hårbotten förrän håravfallet började.

Finns ett klart samband, ja. Vore intressant att se om ömheten påverkades efter kostomläggning. Förmodligen skulle den det.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Hjärnröta

09 Aug 2012, 19:52

Whyatt: Det stämmer om hypothyreos tyvärr. Som tur är har jag en bra läkare som kan tänka sig att provmedicinera subkliniska provsvar eller på klinik om stark misstanke om hypo finns.

Jag fick medicin mot borrelia och anser mig väl frisk från detta. Visserligen inte helt bra, men mår som innan jag fick borrelia (jag var utbränd och hade flera år med anorexi bakom mig då). Min man som också hade missad borrelia blev mycket sakta bra, men är nu i stort sett helt återställd. Kan få artritkänningar när han är förkyld. Men svårt att veta om något ligger latent eller om man helt enkelt fått skador och känslighet.

Jag har gjort stor kostomläggning. Min inriktning är stenålders med GI- eller LCHF-tänk (alltså jag äter ganska lite kolhydrater, och tänker alltid på blodsockerpåverkan). Stenålderskost är inte en diet utan ett tänk. Man åt ju olika här och var i världen under stenåldern. Jag äter mer LCHF-inriktat, medan andra kan äta magrare och mer frukt än jag. Egentligen är det väl CR(ON)-inriktat också, men eftersom jag, trots att jag är kvinna, behöver 3 500 kcal/dag för normal vikt, äter jag aldrig så lite som andra som äter CR-kost. Framförallt inte så fettsnålt för då får jag anorektisk vikt "direkt". (CR[ON] = Calorie Restriction [Optimal Nutrition].)

Tyvärr märker jag eventuellt endast marginella skillnader på håret. Men eftersom det gått lång tid då jag kan ha mått kass, och håravfallet är säsongsbundet med alltså långa intervall, kanske det tar flera säsonger om man ska märka något.

volym

07 Apr 2013, 23:14

Hejsan,

Om en vecka har jag tid hos VC igen (förra gången tog de lite basicprover som tydligen inte visade på någon brist).

Jag funderar på det här med progesteronbrist. Någon som vet om man kan ha det även om man är 27 år och inte direkt har några andra symptom på PCOS? Jag har inte förstått om det finns ett vedertaget test som man kan ”kräva” på VC för att kolla progesteronnivå?

Någon som har erfarenhet av progesteronkräm?

Undrar också om det finns vettigt test för magnesium och zink?

Sedan funderar jag på spiro. Internationellt verkar det vara standard vid kvinnligt ärftligt håravfall. I Sverige verkar det mest skrivas ut för olika PCOS symptom. Tror ni svenska läkare skriver ut detta om håravfall är enda symptomet?

:)

whyatt

08 Apr 2013, 09:51

Det finns mycket info på nätet om borrelia och hur det verkar i kroppen och vad man kan göra utanför skolmedicinen, vars effektivitet jag i det här fallet är osäker på.

Har du fått igång en strategi för sköldkörteln?

volym: http://www.pcosfaq.com/

Problemet med blodprover är inte själva förfarandet i sig utan tolkningen utav resultaten. Här finns det visserligen riktlinjer - men är de perfekt avvägda för var och en av oss? I don't think so. Vad göra? Man kan ju alltid börja med att forska runt online, se vad man hittar från källor som känns pålitliga och på så sätt öka sin egen kunskapsnivå. Självklart skall man alltid i första hand lyssna till sin doktor, men om man inte tas på allvar och inte får några smarta strategier som resulterar i bättre välmående, skall man då stå och stampa på samma ruta eller ta egna initiativ?
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg