Desperat

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
ml

14 Jul 2012, 19:24

Är en tjej på 26 år som mår extremt dåligt över mitt tunna hår. Jag vet inte vad mitt håravfall beror på, och inte vart jag ska vända mig. Har endast vänt mig till en hudläkare inom landstinget tidigare som inte brydde sig öht, gav mig bara slött förslag på några vitaminer jag ev skulle kunna ha brist av, utan att ta prover. Har dock varit och tagit prover vid ett annat tillfälle för att se om jag har brist på något, utan att det visade något.

För ett tag sedan var jag och testade mig för hypotyreos, men fick svaret att det inte var det.

Det började när jag var i 15-årsåldern, och var då många olika saker som kan ha påverkat. Fick svår anorexi, var hos en frisör som slet av väldigt mycket av mitt hår, började färga håret och använda hårfön och hårspray mycket. Drabbades också av en svår depression, samt utsattes av väldigt mycket påfrestningar, som gav mig panikångest. Har sedan dess inte kunnat sova utan sömnmedel. Jag har under alla år trott att det var den extrema näringsbristen som gjorde att jag tappade så mycket hår, och trott att det ska växa ut av sig själv iom att jag börjat äta normalt. Men nu börjar jag fundera över om det kanske kan ha varit en specifik hårfärgning jag gjorde när jag var 15 och färgade håret, då jag minns att hårbotten särskilt vid ett specifikt tillfälle blev väldigt röd och skör efteråt. Har alltid tänkt att de var pga av näringsbristen iom att jag inte fick i mig annat än vatten under den här perioden, men har nu börjat fundera på om det kan ha varit någonting annat, som hårfärg, som skadad min hårbotten för gott.

Jag har så många frågor, och skulle vara så oerhört tacksam om det finns någon där ute som åtminstone skulle kunna besvara någon av dem:

Är det någon som vet om hårfärg kan orsaka permanent håravfall om det gnuggas in i hårbotten?

Är det någon som vet någon seriös hårexpert jag kan vända mig till, som kan analysera hårbotten med mikrokamera för att se om hårrötterna är permanent döda, eller om det finns hopp? Finns det analys med mikrokamera av hårbotten inom landstinget, eller bara hos privata aktörer? Vilka kan man då lita på, som inte bara försöker sälja på en verkningslösa medel och liknande? Är det någon som har någon som helst positiva erfarenheter ?

Har läst någonstans att hårroten är levande i 3 år, och om den inte återhämtat sig innan dess sedan dör helt. Gäller detta bara vid ärftligt håravfall? Annars är det troligtvis kört för mig, då det nu är över 10 år sen jag tappade så mycket av mitt hår.

Ingen av mina systrar eller mamma lider av håravfall, endast på den manliga sidan. Finns det då någon risk att det kan röra sig om ärftligt håravfall? Den enda kvinna i min släkt som jag vet hade väldigt tunt hår var min farmor, men tror att hon fick det då hon var gammal. Eftersom jag inte tappar så mycket hår längre, utan att det snarare rör sig om att det jag tappat aldrig växer ut gör att jag misstänker att det inte rör sig om ärftligt håravfall. Om så vore fallet borde jag väl tappa mycket hela tiden..?

Jag mår så extremt dåligt av det här, och får ofta panik över det. Tilläggas bör kanske att jag sedan jag var 15 inte heller kunnat ha håret uppsatt, är extremt känslig vid beröring av håret (det gör oerhört ont.) Kan inte ens sova som jag vill på kudden, utan måste alltid lyfta upp håret och sova med ena armen under huvudet för att hårbotten inte ska smärta. Kan inte heller ha mössa, då värker hårbotten. Vågar knappt borsta håret, utan borstar det bara innan jag ska duscha för att reda ut tovor, annars kammar jag försiktigt ut den med fingrarna. Håret blir bara tunnare och tunnare iom att det jag tappar aldrig växer ut, samt att jag bara kan ha håret på ett visst sätt iom att jag inte kan ha det uppsatt och att jag döljer tunnhårigheten som bäst av att ha det i snedbena. Det gör att det bara blir slitnare och slitnare utefter benan/flikarna som bildats.

Har provat alla slags hårvitaminer och dyra schampon mot håravfall det finns känns det som, har även köpt en laserkam på avbetalning som inte gett något som helst resultat. Är det någon som vet vad som kan vara fel, och framför allt: vart jag ska vända mig för analys med mikrokamera utan att bli lurad? Den här ovissheten om huruvida hårsäckarna är totalt döda eller om det finns hopp driver mig till en sådan oerhört oro. Ursäkta rörigt och långt inlägg. Blir bara så panikslagen så fort jag tänker på det här. Skulle vara så oerhörd tacksam för alla tips jag kan få.

whyatt

23 Jul 2012, 12:07

Har dock varit och tagit prover vid ett annat tillfälle för att se om jag har brist på något, utan att det visade något.

Prover i all ära, men ibland förtäljer de inte hela sanningen.

För ett tag sedan var jag och testade mig för hypotyreos, men fick svaret att det inte var det.

Vet du vad testet heter samt vilka resultat du fick?

Men nu börjar jag fundera över om det kanske kan ha varit en specifik hårfärgning

Hårfärgning är inte överdrivet bra för hårbotten och kan skada hårväxten, men det råder delade meningar om hur illa det kan gå. Temporärt håravfall ja, permanent håravfall? Mindre troligt.

Kombinationen ihållande stress, depression, näringsbrist, intag av mediciner och intensiv hårfärgning kan nog däremot sätta sina spår på skalpens hårväxt genom att hämma hårsäckarnas produktion.

Har läst någonstans att hårroten är levande i 3 år, och om den inte återhämtat sig innan dess sedan dör helt.

Förmodligen högst individuellt och absolut beroende på varför hårsäckarna lägger av. Det sägs att hårsäckar vid genetiskt håravfall förtvinar. Sker samma sak när orsakerna till håravfallet är av annorlunda karaktär? Kanske inte.

Vilka kan man då lita på, som inte bara försöker sälja på en verkningslösa medel och liknande? Är det någon som har någon som helst positiva erfarenheter ?

Ditt hårproblem verkar vara specifikt relaterat till din livsutveckling och om detta är den sanna orsaken tordes endast en kovändning (dvs minskad stress, depressionskontroll, rejält intag av nyttigheter, detox, motion osv) beträffande livsstil vara det mest hjälpsamma för dig.

Tilläggas bör kanske att jag sedan jag var 15 inte heller kunnat ha håret uppsatt, är extremt känslig vid beröring av håret

Inflammerat? Du ska nog inte färga håret mer. Ett sätt att börja hantera det här är att adressera hårömheten.

Hur ung är du idag?

Vad har du för laser och hur ofta kör du?

Jag kan inte hänvisa dig till något specifik aktör. Någonstans behöver du själv sätta dig in i "varför" dina hårsäckar inte vill producera hår i den omfattningen de skulle kunna. En teori är att hårsäckarna ligger i dvala så länge som de tror sig vara under attack, kanske av immunsystemet.

Ställ gärna fler frågor och lycka till!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

ml

29 Jul 2012, 22:29

Hej whyatt, tack för ditt svar.

Vet du vad testet heter samt vilka resultat du fick?

Nej, jag har ingen aning om vad namnet på testet var. Men jag tror att de mätte nivåerna av hormonerna t3 och t4, som man troligen ska ha brist av om det rör sig om hypotyreos. Det var ett blodprov av något slag, utfört på min lokala vårdcentral. Det är allt jag vet. Av någon anledning fick jag aldrig något svar på vad testet visade, så efter 2 månader ringde jag till vårdcentralen och frågade, och de sa då att testerna visade att jag inte har hypotyreos.

Har dock läst någonstans att det inte går att utläsa ordentligt om man inte tar ett ryggmärgsprov, och att det ofta inte syns i blodprov även fast man har hypotyreos. Vet du något mer om det..?

Förmodligen högst individuellt och absolut beroende på varför hårsäckarna lägger av. Det sägs att hårsäckar vid genetiskt håravfall förtvinar. Sker samma sak när orsakerna till håravfallet är av annorlunda karaktär? Kanske inte.

Jag hoppas verkligen att det inte är så. Är så rädd att det aldrig ska växa ut igen.

Vet du om det finns något sätt att få reda på om hårsäckarna är permanent döda eller ej..? Läste någonstans att det går att se med mikrokamera, vet du om det är möjligt att se..? Det känns så jobbigt att veta om det är lönlöst eller inte, att fortsätta med alla vitaminer, specialschampon och laserkam, utan något som helst resultat. Äter säkert 10 olika vitaminpreparat för tillfället, och har de senaste 3 åren slutat ta mina antidepressiva jag haft sedan jag var 16, då jag upptäckte att håravfall stod som en möjlig biverkning på internet (dock ej i bipacksedeln, vilket gjorde att jag missade det.) Håret har dock inte blivit bättre sen jag slutade med dem.

Inflammerat? Du ska nog inte färga håret mer. Ett sätt att börja hantera det här är att adressera hårömheten.

Jag har inte färgat det på 1,5 år nu, men hårbotten är fortfarande lika öm/håret jag förlorat har inte växt ut. Eftersom jag sedan hårfärgningen då jag var 15 inte fått någon allergisk reaktion av hårfärg/tappat mycket i samband med hårfärgning (vilken jag nu i efterhand misstänker att jag då eventuellt fick, även om det kan ha varit flera saker under den här perioden som kan ha spelat in), har jag aldrig riktigt kopplat mitt håravfall/brist på hårtillväxt till hårfärg, förrän till ca 1,5 år sedan, och förbannar mig själv något så otroligt hur jag kunde vara så dum att jag färgade det från första början. Det är dock fortfarande lika skört/har inte blivit bättre. Det ser snarare bara tunnare ut, då min naturliga hårfärg är mörkare. Hårbotten lyser igenom mer.

Håret blir dessutom bara tunnare och tunnare, då det aldrig växer ut där jag tappar, och blir så slitet av att jag bara kan ha det på ett visst sätt. Flikarna och "flinten" blir bara större och större. Skulle vara så skönt att få ett definitivt svar på om det finns hopp, eller om hårsäckarna är permanent döda.

Hur menar du med att "adressera hårömheten"..?

Hur ung är du idag?

Vad har du för laser och hur ofta kör du?

Jag är 26 år. Använder en HairMax Lux 9, 2-3 gånger i veckan. Funderar på att göra en mer kraftfull laserbehandling på klinik, men tvekar då jag är rädd att min hårbotten ska reagera negativt på det. Vad tror du? Finns det en risk?

Har läst att laser ska ha en läkande verkan på skadade hårbottnar, men vet inte om det är ett försäljningsknep eller ej. Vet du om det finns fall där kunder behandlade med laserhuv istället tappat mer hår, och skadat hårsäckarna ännu mer? Eller är det helt riskfritt?

Jag tror inte att min sköra hårbotten beror på inflammerade hårsäckar, borde det inte yttra sig i rödaktiga bölder då, som man kan få om man exempelvis rakat sig..? Eller kan det yttra sig i att håret känns skört, utan att hårbotten ser särskilt annorlunda ut?

Har du några idéer om vart jag skulle kunna vända mig för att få något svar/hjälp på vad som är fel? Och framför allt om det finns något sätt att få svar på om hårsäckarna är döda för gott, så att man vet om det finns hopp..?

Ställ gärna fler frågor och lycka till!

Tack. :) Dina tankar och förslag betyder mycket.

volym

30 Jul 2012, 00:28

Hejsan

ml, känner igen mig mycket i din desperation! Jag är också 26 år. Tror tyvärr inte att jag har svar på dina frågor, men jag kan dela med mig av min story så kan vi försöka stötta varandra i kampen för hår. :)

Liksom flertalet tjejer på detta forum vet jag inte med säkerhet om mitt håravfall beror på rent ärftliga faktorer eller ej.

Det som talar för ärftlighet:

- Håret har tunnats ut framtill och ovanpå huvudet. Det känns som att det blivit tunnare över hela huvudet men absolut mest upptill på huvudet, vidd luggen/hårfästet och ovanför öronen/ tinningarna. Tror dock att jag alltid haft lite mindre hår på dessa ställen än bak på huvudet.

- Jag upplever egentligen inte att jag tappar onormalt mycket hår utan att jag mer eller mindre "plötsligt" fått en uttunning. Den första uttunningen kom för två år sedan och under loppet av ett fåtal månader kändes det som att minst 50% av håret var borta. Jag förlorade mitt tjocka fina hår, men håret såg fortfarande okej ut. Detta har inte vuxit tillbaka. I maj-juni i år upplevde jag återigen plötslig att håret tunnats ut ytterligare. Nu lyser skalpen igenom framför badrumsspeglar. Luggen ligger klistrad längs med sidan.

Det som talar mot ärftlighet:

- Mim mamma, min mormor, mina fastrar och mina kvinnliga kusiner har alla normalt (mycket!) med hår på huvudet. Min mormor som är 90 år har kanske 10 gånger tätare hårfäste än vad jag har. :(

Min farmor är den enda som jag vet hade tunt hår i 60 årsåldern. Jag vet inte säkert när hon fick det men enligt muntliga källor hade hon normalt hår fram till äldre dagar. Min morfar och farfar blev kala. Min pappa har fortfarande hår, dock ej tjockt.

- Liksom så många andra har jag har stressat och mått dåligt i omgångar. Under det senaste året har jag ätit Sertralin för första och sista gången från augusti-mars efter en ordentlig stressperiod. Nu mår jag dock mycket bra, äter bra och tränar och trivs med livet (förutom med hårsituationen som är skitjobbig). I maj-juni i år märkte jag att det hade tunnats ut rejält och sen dess har det nog blivit värre. Men som sagt, jag hade redan haft en uttunning innan jag började med Sertralin.

Behandling:

- För 2 år sedan provade jag rogaine i några veckor men slutade tvärt efter att ha upplevt dessa hemska biverkningar i form av raserad hy under ögonen. Jag är 120% säker på att det kom från rogaine. Det är tråkigt att inte kunna använda ett sådant potentiellt väldigt bra medel, men det är uteslutet för mig att riskera att få en ansiktet förstört också. :S

- Började med panto-3 och blutsaft (bla järn) för snart 3 månader sedan. Återstår att se om det ger något.

- Har sedan 2 veckor tillbaka börjat med Recapeen. Ska prova i 6 månader.

- Har precis börjat med Ketokonazolschampo.

Jag har kollat sköldkörteln för 2 år sedan, (ingen aning om exakt prov). Planerar nu att hitta någon läkare som är villig att ta de prover som jag vill ha. Är det lättare med en privatläkare? Känns som att jag skulle kunna betala en slant bara för att själv välja vad jag vill få kollat.

Frågor:

- Om man som tjej inte kan ta finas och inte heller minox, visst är det då ganska kört vad gäller preparat som bevisligen hämmar DHT?

- Det duggar inte tätt av framgångssagor med Recapeen. Är den värt att gå all in och prova?

- Jag är intresserad av laser, men i så fall hemmabruk. Återkom ml hur det går för dig! De laserkammar som säljs av lasersalongerna själva, är det något att alls titta närmare på?

Min strategi för tillfället är att i alla fall försöka hålla liv i hårsäckarna som släppt hår så att de inte dör/skrumpnar/ärrar igen för att de sedan kan vakna till när ”miraklet” kommer. ;)

ml

11 Aug 2012, 20:04

volym wrote: Hejsan

ml, känner igen mig mycket i din desperation! Jag är också 26 år. Tror tyvärr inte att jag har svar på dina frågor, men jag kan dela med mig av min story så kan vi försöka stötta varandra i kampen för hår. :)

Liksom flertalet tjejer på detta forum vet jag inte med säkerhet om mitt håravfall beror på rent ärftliga faktorer eller ej.

Det som talar för ärftlighet:

- Håret har tunnats ut framtill och ovanpå huvudet. Det känns som att det blivit tunnare över hela huvudet men absolut mest upptill på huvudet, vidd luggen/hårfästet och ovanför öronen/ tinningarna. Tror dock att jag alltid haft lite mindre hår på dessa ställen än bak på huvudet.

- Jag upplever egentligen inte att jag tappar onormalt mycket hår utan att jag mer eller mindre "plötsligt" fått en uttunning. Den första uttunningen kom för två år sedan och under loppet av ett fåtal månader kändes det som att minst 50% av håret var borta. Jag förlorade mitt tjocka fina hår, men håret såg fortfarande okej ut. Detta har inte vuxit tillbaka. I maj-juni i år upplevde jag återigen plötslig att håret tunnats ut ytterligare. Nu lyser skalpen igenom framför badrumsspeglar. Luggen ligger klistrad längs med sidan.

Det som talar mot ärftlighet:

- Mim mamma, min mormor, mina fastrar och mina kvinnliga kusiner har alla normalt (mycket!) med hår på huvudet. Min mormor som är 90 år har kanske 10 gånger tätare hårfäste än vad jag har. :(

Min farmor är den enda som jag vet hade tunt hår i 60 årsåldern. Jag vet inte säkert när hon fick det men enligt muntliga källor hade hon normalt hår fram till äldre dagar. Min morfar och farfar blev kala. Min pappa har fortfarande hår, dock ej tjockt.

- Liksom så många andra har jag har stressat och mått dåligt i omgångar. Under det senaste året har jag ätit Sertralin för första och sista gången från augusti-mars efter en ordentlig stressperiod. Nu mår jag dock mycket bra, äter bra och tränar och trivs med livet (förutom med hårsituationen som är skitjobbig). I maj-juni i år märkte jag att det hade tunnats ut rejält och sen dess har det nog blivit värre. Men som sagt, jag hade redan haft en uttunning innan jag började med Sertralin.

Behandling:

- För 2 år sedan provade jag rogaine i några veckor men slutade tvärt efter att ha upplevt dessa hemska biverkningar i form av raserad hy under ögonen. Jag är 120% säker på att det kom från rogaine. Det är tråkigt att inte kunna använda ett sådant potentiellt väldigt bra medel, men det är uteslutet för mig att riskera att få en ansiktet förstört också. :S

- Började med panto-3 och blutsaft (bla järn) för snart 3 månader sedan. Återstår att se om det ger något.

- Har sedan 2 veckor tillbaka börjat med Recapeen. Ska prova i 6 månader.

- Har precis börjat med Ketokonazolschampo.

Jag har kollat sköldkörteln för 2 år sedan, (ingen aning om exakt prov). Planerar nu att hitta någon läkare som är villig att ta de prover som jag vill ha. Är det lättare med en privatläkare? Känns som att jag skulle kunna betala en slant bara för att själv välja vad jag vill få kollat.

Frågor:

- Om man som tjej inte kan ta finas och inte heller minox, visst är det då ganska kört vad gäller preparat som bevisligen hämmar DHT?

- Det duggar inte tätt av framgångssagor med Recapeen. Är den värt att gå all in och prova?

- Jag är intresserad av laser, men i så fall hemmabruk. Återkom ml hur det går för dig! De laserkammar som säljs av lasersalongerna själva, är det något att alls titta närmare på?

Min strategi för tillfället är att i alla fall försöka hålla liv i hårsäckarna som släppt hår så att de inte dör/skrumpnar/ärrar igen för att de sedan kan vakna till när ”miraklet” kommer. ;)

Hej volym, tack för ditt svar! Ursäkta segt svar, har inte haft tillgång till dator på ett tag.

Åh, det låter bra. :) Det är alltid lättare att inte vara ensam.

Mitt hår är definitivt som tunnast uppepå huvudet, dock inte bakom öronen. Inte märkbart, iaf. (Men nu när du skriver det och jag tittade efter blir jag lite osäker.. :/ Har aldrig tidigare tänkt på hur tjockt håret växt där tidigare.)

Har precis som du bara en kvinna i min släkt (vad jag vet) som var tunnhårig. Min farmor med. Har dock ingen aning om hon fick det när hon var gammal eller inte, men tror det. På den manliga sidan verkar däremot alla ha drabbats, utom min lillebror som är 2 år yngre än mig.

Tror att jag läst någonstans att håret uppepå huvudet är det som lättast tappas av andra orsaker med, så jag tror inte det behöver vara ett tecken på att det definitivt rör sig om ärftligt håravfall. Hoppas verkligen inte det.. :(

Jag har också haft det i 2 omgångar, det där extrema håravfallet när håret bara rasade av, dock då jag var 15-16 (minns bara att det första extrema håravfallet var då jag gick i högstadiet, den andra då jag gick i 1:an på gymnasiet. Alla minnen är så extremt grumliga från den här tiden då jag mådde väldigt dåligt/åt extremt dåligt.)

Var du kanske med om något jobbigt/väldigt ångestladdat några månader innan de gångerna då du tappade hår..? Eller hade du precis färgat håret, gått på en diet, eller liknande..? Hur är det med din hårbotten? Är den också väldigt skör, eller beter den sig "normalt" med undantag för håravfallet..?

Något som också kan göra att man tappar väldigt mycket hår är graviditet. Det kan det inte ha rört sig om i mitt fall, men kanske för dig..?

Det låter väldigt positivt att du idag mår bra! Om håravfallet berodde på ångest/stress finns det goda förutsättningar att det kommer växa ut nu när du mår bra igen, efter allt vad jag har läst om andras erfarenheter. Bra också att du äter ordentligt och tränar. Sover du bra med?

Jag mår dessvärre inte alls bra just nu, och vet inte hur jag ska ta mig ur det. Ibland tänker jag att det är kört, men försöker tänka positivt. Gick också på antidepressiva förut, men slutade när jag såg att håravfall stod som en biverkning på medicinen jag tog, och jag var rädd att det var den som hämmat återväxt av håret (tog den dock inte vid tillfällena vid extrem hårförlust, åtminstone inte den första, så tror inte att själva håravfallet berodde på dem.) Har dock inte märkt av någon skillnad, varken håråterväxt eller någon skillnad i mående. Sedan har jag testat 40-50 olika mediciner, för sömnproblem, ångest och depression. Somliga av dem kan kanske ha hämmat återväxten, även om jag inte ätit någon under en längre period.

Åh, jag undrar också över det här. Verkligen. Har hört att man kan ha hypotyreos även om det inte syns i proverna, och att det säkraste sättet att se är att ta ett urin eller ryggmärgsprov. Har dock ingen aning om vart man vänder sig då, utan remiss.

Ska försöka söka vidare. Om du hittar något ställe som verkar seriöst där man kan ta ryggmärgsprov utan remiss/kan få levaxin utskrivet utan att testerna visar på hypotyreos - hör gärna av dig! Jag lovar att göra detsamma. Det är ju värt att testa.

Har du också, som jag, symtom på hypotyreos du inte alltid haft? Som dåligt minne, konstant extrem trötthet, frusenhet..? Då är ju risken större att du har det, och att det finns en chans att du kan få håret tillbaka med levaxin.

Om du började tappa för 2 år sen har kanske laser större effekt för dig. Jag tappade framför allt i 2 omgångar, båda för över 10 år sen nu, och håret har fortfarande inte hämtat sig. :( Laserkammen har fortfarande inte gett resultat, men har bara använt den några månader. Har dessutom slarvat en del med den i perioder, då jag inte riktigt vågat använda den då hårbotten känts som skörast. (Ibland får jag så att det "bränner" i den, och gör så ont att jag inte ens kan röra huvudet.)

Lovar att rapportera till dig om det börjar ge resultat. :)

Det finns en hel del trådar här, där andra skrivit om vilka hemmalasrar som gett bäst resultat efter tester. Kanske kan du hitta bra tips där?

Jag har aldrig testat att ta rogaine eller liknande, eftersom jag aldrig tidigare kopplat att det kan ha med ärftlighet att göra. Så kan dessvärre inte hjälpa dig med dina frågor ang. den sortens preparat. :( Hoppas att någon annan här kan göra det.

Vet du om det finns något slags hormontest eller liknande, som kan fastställa om det är ärftligt håravfall man har..? Och var man isf utför det?

Den enda behandlingen jag har är att jag testat flera olika schampon, laserkammen, och ett otal olika vitaminpreparat genom åren. Tar 16 olika vitaminpiller nu (räknade dem igår), och hoppas att någon av dem ska ge resultat.

Hur menar du med att hårsäckarna kan "ärra igen", och hur går det till..? Hu. Nu blev jag ännu mer orolig. Har aldrig hört talas om det. Om det rör sig om ärftligt håravfall i mitt fall är det nog kört, då hårrötterna isf skrumpnat för länge sen. :( Kan de "ärra igen" av andra orsaker än ärftliga, vet du det..?

Hoppas mitt svar hjälpt dig på något sätt/gett någonting. Ser fram emot ditt svar :)

toulouse06

28 Oct 2012, 00:05

Hej

Kan det vara så att det var näringsbristen i alla fall som triggade i gång håravfallet? Så var det för mig. Känslig ålder när man är tonåring med alla hormoner och så. Jag är 56 idag och håravfallet har trots allt gått långsammare än vad jag först befarade. Dock mycket frustrande att ingen vet vad det beror på riktigt och att det inte rättade till sig när jag började äta bra igen. Jag får mycket bra effekt av Rogaine, men kan ej använda detta pga biverkningar. Har nu börjat fundera på Profollica som jag läst postiva saker om. Men svårt att veta innan man provat. Idag läste jag om Nioxin som frissan annonserade om . Det lär ska göra att håret ser tjockare ut men har väl inte så stoppande effekt på håravfallet kanske. Läs gärna min historia. Den finns bland de första i kvinnliga avd. Ps några skrumpnade hårsäckar/rötter har då inte jag sett eftersom Rogaine fortfarande sätter fart på hårväxten om jag bara kunde använda det.

janedoe

01 Nov 2012, 18:05

hej!

nu har jag inte läst igenom allas svar, men jag tänkte skriva vad jag tyckte och tänkte iallafall.

jag tror många tjejer som har problem med tunt/glest hår ofta blir deprimerade över det. det känns okvinnligt och blir ofta något som tar upp större del av ens tankeverksamhet. jag vet själv hur det känns, det är jobbigt och ofta går det ut över det sociala livet.

jag har varit och gjort prover för att kolla om det är något som inte står riktigt rätt till, och har också blivit bemött av läkare som inte bryr sig, dessutom så har provsvarerna visat att allt är som det ska.

jag har väldigt tunt och glest hår, det syns väl, och framtill så har det börjat tunnats ut mer. ingen i min familj förutom min pappa har tunt hår.. så det känns lite som att man drog en nitlott. hursomhelst, jag har varit på två olika kliniker, det var ganska länge sen jag var på den första kliniken, men jag kommer ihåg att jag fick inget jättepositivt intryck. andra kliniken jag var hos var ilter clinic. jag fick känslan av att dem verkligen brydde sig om mig och hur jag upplever mitt problem. dem lyssnade, och förklarade (vilket jag uppskattade efter ha träffat vanliga läkare som inte bryr sig ett skit).

jag talar inte för en transplantation (man får inte mer hår, det bara flyttas) men däremot så tyckte jag väldigt mycket om den kliniken. dem försökte inte sälja nånting (tvärtom för dem rekommenderade att inte göra transplantation), det jag däremot tror du kan ha nytta av att gå till dem är att dem verkligen bryr sig, dem kan förklara vad det är som har hänt, vad som kan göras för att det ska bli bättre etc.

det låter som att du har gått igenom mycket, aneroxia, depression, näringsbrist. allt det sliter på kroppen och sätter sina spår, och du kanske behöver prata med någon om hur du ska på bästa sätt må bättre i överlag?

LGF

01 Nov 2012, 22:10

Ett tips är att klippa håret kortare? väldigt många tjejer har det nu och själv tycker jag att det är skitsnyggt?
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)

ml

07 Nov 2012, 23:48

janedoe wrote: hej!

nu har jag inte läst igenom allas svar, men jag tänkte skriva vad jag tyckte och tänkte iallafall.

jag tror många tjejer som har problem med tunt/glest hår ofta blir deprimerade över det. det känns okvinnligt och blir ofta något som tar upp större del av ens tankeverksamhet. jag vet själv hur det känns, det är jobbigt och ofta går det ut över det sociala livet.

jag har varit och gjort prover för att kolla om det är något som inte står riktigt rätt till, och har också blivit bemött av läkare som inte bryr sig, dessutom så har provsvarerna visat att allt är som det ska.

jag har väldigt tunt och glest hår, det syns väl, och framtill så har det börjat tunnats ut mer. ingen i min familj förutom min pappa har tunt hår.. så det känns lite som att man drog en nitlott. hursomhelst, jag har varit på två olika kliniker, det var ganska länge sen jag var på den första kliniken, men jag kommer ihåg att jag fick inget jättepositivt intryck. andra kliniken jag var hos var ilter clinic. jag fick känslan av att dem verkligen brydde sig om mig och hur jag upplever mitt problem. dem lyssnade, och förklarade (vilket jag uppskattade efter ha träffat vanliga läkare som inte bryr sig ett skit).

jag talar inte för en transplantation (man får inte mer hår, det bara flyttas) men däremot så tyckte jag väldigt mycket om den kliniken. dem försökte inte sälja nånting (tvärtom för dem rekommenderade att inte göra transplantation), det jag däremot tror du kan ha nytta av att gå till dem är att dem verkligen bryr sig, dem kan förklara vad det är som har hänt, vad som kan göras för att det ska bli bättre etc.

det låter som att du har gått igenom mycket, aneroxia, depression, näringsbrist. allt det sliter på kroppen och sätter sina spår, och du kanske behöver prata med någon om hur du ska på bästa sätt må bättre i överlag?

Hej! Tack för ditt svar.

Det tror jag med.. Vet så väl hur du känner dig. Att inte bli tagen på allvar över något som i samhället är så stigmatiserat för tjejer, och när man väl försöker göra något åt det blir så illa bemött är en så hemsk känsla. Man vet inte vart man ska ta vägen.. Beklagar verkligen att det hänt dig med. :(

Jag har faktiskt funderat på att gå på en konsultation hos Ilter Klinik, men har haft det i åtanke som en sista utväg. De har verkat mest seriösa när jag letat runt.. Det största problemet är finansieringen. Vet du om de erbjuder finansiering med avbetalning där?

Att de kan ge andra råd utöver hårtransplantation/inte försöker sälja på en saker låter väldigt hoppfullt.. Kan jag fråga vad du fick för råd, och ifall det isf gav resultat?

Jag vet att en hårtransplantation bara innebär omflyttning av hårsäckar, men eftersom jag har tjockt hår i nacken (och inte bryr mig särskilt om håret längst ner i nacken eftersom det inte syns om man har något sånär långt hår) tror jag att det skulle kunna vara en lösning för mig. Det som ställer till det är finansieringen (åtminstone om man måste betala allt på en gång), att behöva raka av allt hår, och att resultatet är osäkert.

Tack för dina råd. Jag går redan och pratar hos någon sen en tid tillbaka, är däremot osäker på om det ger något resultat.. Tror inte att terapi skulle hjälpa för min ångest över håret i mitt fall, men kanske för annat.

Hur mår du själv idag..? Har du hittat något som ger resultat, och/eller har någon att prata med om din ångest?

ml

07 Nov 2012, 23:51

LGF wrote: Ett tips är att klippa håret kortare? väldigt många tjejer har det nu och själv tycker jag att det är skitsnyggt?

Jag kan också tycka att det är fint på andra tjejer/killar, men just jag är en person som verkligen passar i det. Men tack för tipset. :)

ml

08 Nov 2012, 00:04

toulouse06 wrote: Hej

Kan det vara så att det var näringsbristen i alla fall som triggade i gång håravfallet? Så var det för mig. Känslig ålder när man är tonåring med alla hormoner och så. Jag är 56 idag och håravfallet har trots allt gått långsammare än vad jag först befarade. Dock mycket frustrande att ingen vet vad det beror på riktigt och att det inte rättade till sig när jag började äta bra igen. Jag får mycket bra effekt av Rogaine, men kan ej använda detta pga biverkningar. Har nu börjat fundera på Profollica som jag läst postiva saker om. Men svårt att veta innan man provat. Idag läste jag om Nioxin som frissan annonserade om . Det lär ska göra att håret ser tjockare ut men har väl inte så stoppande effekt på håravfallet kanske. Läs gärna min historia. Den finns bland de första i kvinnliga avd. Ps några skrumpnade hårsäckar/rötter har då inte jag sett eftersom Rogaine fortfarande sätter fart på hårväxten om jag bara kunde använda det.

Hej, tack för ditt svar.

Det har jag tänkt väldigt mycket på.. Vad jag då inte förstår är varför håret inte växt ut när jag började äta igen. Växte det inte ut alls för dig heller, när du väl började äta normalt?

Hur långt efter ditt håravfall började du med Rogaine, och hur stor var effekten..? Växte det ut mycket, eller bara lite grann?

Tycker att det låter hoppfullt att du fick effekt, verkligen synd att höra du inte tålde preparatet. :(

Jag ska gå in och läsa din historia imorgon, och kolla upp Nioxin och Profollica. Tack än en gång för ditt svar! Om du börjar med Profollica - återkom gärna om hur det går :)

toulouse06

17 Nov 2012, 23:48

Hej igen !

Jag har fortsatt tappa hår i ungefär samma takt hela tiden faktiskt. Lite återväxt men inte som normalt. Det jag har förtsått nu är är att jag åtminstone de senaste 15 åren haft väldigt dåligt s ferritin pga stora blödningar och det är ju inte alls bra om man vill ha håret tillbaka. Dock är jag tveksam om jag hade dåligt järnvärde de första åren efter alltihop startade. Rogaine fick jag prova ca 10 år efter det hände och det har alltid haft jättebra effekt. Jag har läst mycket på nätet de senaste veckorna ang håravfall. Det finns massor om man vill gå in och läsa på engelska och amerikanska sidor. Jag tror egentligen inte att det är ett ärftligt håravfall men i min ålder kan få lite tunnare hår pga hormonerna. Nej jag tror att det är ett telogen effluvium som de kallar det när det sker plötsligt men att jag tillhör de få som det blir kroniskt för. Dock undrar man ju om det är något som är fel i kroppen i alla fall när det inte rättar till sig. Funderar på att gå till vårdcentralen en sista gång och kolla zinkvärde m m. Jag kör just nu min Hair laser x5- sen 2 veckor. Har också börjat med Nisim produkterna. Har tyvärr väldigt svårt att äta piller pga en besvärlig mage.

Det här blev mycket om mig men det brukar ju bara vara bra att få höra om andra så jag hoppas det ger något. Hoppas det går bra för dig och att du håller modet uppe. PS jag ska permanenta håret om några veckor. Om man kan tänka sig ha lite lockigt så är det superbra för det gör ju samtidigt att hela håret får mer volym.

whyatt

26 Nov 2012, 11:40

Dock undrar man ju om det är något som är fel i kroppen i alla fall när det inte rättar till sig.

Fel å fel är väl en definitionsfråga, men få kroppar i vår stressiga, miljöförgiftade, övervaccinerade, övermedicinerade och överegofixerade värld fungerar i närheten av optimalt. Därmed inte sagt att detta i sig resulterar i håravfall för alla, här reagerar vi olika och visar således upp blandade "problem".

Vad händer med din mage? Det är helt klart intressant för dig att gå djupare in i just din mage och försöka reda ut vad det rör sig om och sen hitta lösningar. ur länge har den varit på strulhumör? Hur är ditt immunförsvar?

Lycka till med permanenten! :D

volym

02 Dec 2012, 19:10

Hej alla,

Jag har skrivit min "story" ovan.

Sedan sist har jag:

- Slutat med keto-schampot för att det gav mig svidande hårbotten.

- Käkat panto-3 i 4 månader utan någon effekt. Jag slutade- möjligen för tidigt.

- Provat Recapeen till och från i 3 månader. Jag borde ha provat längre men jag var inte motiverad efter det jag läst i forumen.

- Tog MSM (1 tsk/dag) i ca 1 månad. Efter 2 veckor började jag tappa MYCKET mer hår än vanligt. Det är nu 3 veckor sedan jag slutade med MSM och jag tappar fortfarande mycket hår. Någon annan som upplevt samma sak? Om man googlar är det flera kvinnor som upplevt sig tvingade att sluta pga kraftigt håravfall. Skulle det blivit bättre om jag fortsatt? Who knows.

- Dricker morotsjuice sedan 1,5 månad tillbaka. Innehåller zink. Bra för hyn om inte annat.

- Börjat äta Priorin sedan 3 veckor tillbaka. Jag ska verkligen ge det en ordentlig chans på 6 månader.

- Börjat äta 20mcg d-vitamin och vanlig dos Omega 3 häromdagen.

Jag har bestämt att jag ska sluta fundera kring orsaker till mitt håravfall (har kollat sköldkörteln och vitaminer på VC två gr) och istället prova olika produkter/metoder. Då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Som jag nämnt kan jag ej använda Rogaine pga biverkning. (Det verkar som om många kvinnor får någon typ av biverkningar av minoxidil?) Nu funderar jag på vad det finns för alternativa dht-sänkande medel för kvinnor? Jag vet att det inte finns något beprövat alternativ så jag är beredd att experimentera lite.

Är det någon tjej som testat saw palmetto eller lakrits i någon form? Det är ju väldigt outforskade områden som kan innebära risk såklart. På internationella forum är det flera kvinnor som använder Spiro, och tom Finas, vilket jag trodde var helt förbjudet för kvinnor?

Cetirizin är ett annat alternativ (läs mer under "forskningsrön"). Är det någon som är "på" att experimentera lite?;)

Jag försöker koncentrera mig på behandlingar för att inte bli för deprimerad pga min hårsituation. Jag är 26 år! Jag kan inte ha det såhär hela livet. Vad som komplicerar ytterligare för oss yngre kvinnor är ju att vi kanske någon gång kommer skaffa barn och det är svårt att veta vad ett risky preparat ger för effekter på lång tid (vill helst inte ha barn med fem könsorgan eller ett öga i pannan).

Hoppas det går bättre för er! Kämpa på! Jag håller er uppdaterade.

:)

whyatt

05 Dec 2012, 10:18

Keto är inte så milt, hur frekvent använde du detta?

Panto-3, resultat kan komma rätt tidigt, men för många behövs minst 6 månader, samma med Recapeen. Inga av de här produkterna kan ge fantastiska resultat.

MSM, om du sheddar pga MSM så är det inte negativt. Svavelbrist kan definitivt påverka håret negativt. Också MSM kan kräva många månader innan resultat uppstår.

Bra där med morotsjuicen, om det är ekologiska sådana. Får du i dig tillräckligt med järn?

Priorin...okey, men tillåt minst 6 månader då..håll ut och förvänta dig inga mirakel.

20mikrogram d-vitamin (inte D2 hoppas jag utan D3) motsvarar 800 IU vilket torde kunna ökas till i alla fall det dubbla utan fara.

Omega-3 är bra, men krillolja är ännu bättre pga sin unika sammansättning.

Jag har bestämt att jag ska sluta fundera kring orsaker till mitt håravfall (har kollat sköldkörteln och vitaminer på VC två gr) och istället prova olika produkter/metoder. Då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Tyvärr är många standardtester inte riktigt fullfjädrade, detta gäller även sköldkörtelprover där flertalet försvårande omständigheter (te.x halogenen fluor) kan resultera i "normala provsvar" trots att det föreligger en för personen icke optimal funktionalitet hos sköldkörteln.

Det är bra att du medvetet kommer tvinga dig själv att mindre och mindre tänka på håravfall!

Kvinnors håravfall hjälps inte så ofta som man skulle kunna tro genom att sänka DHT. Förvisso finns det kvinnor som får resultat med te.x finasterid, men betydligt färre än hos männen. Man kan därför förmoda att det hormonella spelet hos kvinnan beträffande håravfall är mer komplext, eller i alla fall inte lika kartlagt, som hos mannen.

Kanske skulle du kunna tolerera minoxidil om du applicerade det mindre ofta, alt. en annan formula som du tål bättre. Finns massvis med olika varianter. Hårlaser...inget du funderat över?

Jag rekommenderar att du läser på om Dr. Gho och hans HST och HSI -tekniker. Mkt intressant trots att det rör sig om kirurgi. Dock vet vi inte ännu om det fungerar så väl som det sägs.

Lakrits möjligtvis, men återigen, de hormonella balanserna är kluriga, bl.a. som jag tidigare skrivit vet vi att progesteron kan ha betydelse.

volym

09 Dec 2012, 09:46

Tack för ditt svar whyatt!

Jag har absolut tänkt på laser (se mitt meddelande under laser). Det känns som det bästa alternativet just nu. Det är dock svårt att veta vad jag ska välja.

Jag använde keto varannan dag. Men alla de schampon som innehåller keto innehåller ju även SLS och det känns mindre bra.

Det var tydligt att jag sheddade av MSM. Men det var så pass mycket att jag inte kunde fortsätta utan att ha en plan för vad jag skulle göra om jag blev än mer tunnhårig. Kanske kan prova igen i framtiden.

Jag ligger lite lågt med experimenten. Ska iaf höja dosen D3 (har förutsatt att det är D3 :) ) och tänker även börja med magnesium efter att ha läst en del om det. Ska också försöka hitta en annan läkare som är något mer intresserad.

En sak till, någon som vet om det är okej att färga håret om det görs med ekologisk hårfärg? Jag vill inte riskera något, men jag har inte kliande hårbotten.

Hur fungerar det med laser för dej toulouse06? ml, hur går det för dej?

whyatt

09 Dec 2012, 11:00

Om du skall börja med magnesium så är det viktigt att produkten tillför magnesium i lämplig form. Jag hade undvikit allt som heter magnesiumoxid (av läkare ofta utskriven skitprodukt) och istället satsat på magnesiumorotat (från hälsokosten).

Jag är tveksam till hårfärgning om man uppvisar tecken på tunnhårighet, hur som haver måste ju hårhöljet öppnas upp för att tvinga in färgpigment, det kanske är så att hårbottnen inte påverkas allt för mycket om man inte färgar hela vägen ner, men vem vill färga håret och sen visa upp ett resultat där det ser ut som om man redan fått utväxt? ;)

Finns KETO-schampo idag som inte innehåller SLS, te.x. Revita...däremot innehåller den sodium lauryl sulfoacetate, förvisso ett skummedel, men mildare än SLS/SLES och som utvinns ur i första hand palmolja.

anjadk

28 Jan 2013, 10:31

Jag lider med dig tjejen. Är också 23 år gammal och börjar bli tunnhårig. Vet inte varför för hela min släkt har tjockt hår och inga kvinnor i släkten har lidit av håravfall. De senaste två åren har det blivit värre, vet inte om det är för att jag började med en stenhård diet? Slutade nämligen äta kolhydrater. Har varit på VC och gjort en del tester men allt har visat sig vara "normalt"... Är verkligen jätteorolig.

Hittade en bra sida som skriver allt om hårtransplantationer, den är mycket hjälpsam för den som vill veta mer, plastikoperationer.net/haartransplantation-haaravfall

Jag undrar verkligen vad det är med mitt hår :(

HRCarina

03 Feb 2013, 11:00

Hej,

Jag använder Toppik dagligen sedan ett par år tillbaka. Innan dess såg håret hyfsat ut med hjälp av volym/rotpermanent. Hade bra hårkvalitet och kvantitet fram till 30-årsåldern, är 50 idag, som sakteliga började tunnas ur. Det är verkligen ett rent helvete för självkänslan, och jag kan ärligt säga att utan Toppik vet jag inte hur jag hade mått idag. Är dock orolig för att produkten inte kommer hjälpa om jag fortsätter tappa hår, då fibrerna behöver hår att fastna på.

ml

05 Oct 2013, 19:45

anjadk wrote: Jag lider med dig tjejen. Är också 23 år gammal och börjar bli tunnhårig. Vet inte varför för hela min släkt har tjockt hår och inga kvinnor i släkten har lidit av håravfall. De senaste två åren har det blivit värre, vet inte om det är för att jag började med en stenhård diet? Slutade nämligen äta kolhydrater. Har varit på VC och gjort en del tester men allt har visat sig vara "normalt"... Är verkligen jätteorolig.

Hittade en bra sida som skriver allt om hårtransplantationer, den är mycket hjälpsam för den som vill veta mer, plastikoperationer.net/haartransplantation-haaravfall

Jag undrar verkligen vad det är med mitt hår :(

Detsamma. :( Vet vilket helvete det är.

Jag tappade också i samband med "diet" (anorexia), men mitt håravfall kan också ha berott på mycket annat, därför vet jag inte säkert om det var det. Det knepiga är ju att veta vad man ska göra för att få det att växa ut igen, om det inte växer ut normalt av sig själv. Det enda råd jag kan ge som du kan göra är att ta blodprov och se om du har fått problem med underproduktion i sköldkörteln iom bantningen.

Skulle gärna vilja göra en hårtransplantation, men vet inte om det är ett alternativ för mig då jag är sjukskriven. Vet inte om någon erbjuder att få betala via avbetalning då. Är det något du funderar på att göra?

Hur har det gått annars för dig sen sist? Har det blivit någon förbättring?

Skriv inlägg