Förlorat hår på 4 månader

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
euchari

29 Jan 2014, 00:13

hej allihopa.

jag har aktiv här för ungefär ett år sedan då jag tappade väldigt mycket hår under en halvårsperiod.

håravfallet har delvis avstannat men jag har inte fått någon egentlig återväxt. jag blev inlagd på sjukhuset i samband med magsmärtor över jul och då tog man alla möjliga olika prover som delvis visade högt sockervärde (man trodde jag hade diabetes) men det visade sig vid ett senare läkarbesök med provtagning att det var tillfälligt, alltså inte några förhöjda sockervärden generellt. jag bad dem då att ta lite andra prover också (med det tidigare håravfallet i åtanke). jag fick svar för några dagar sedan och det visade att jag har normala värden beträffande:

blodvärde, vita blodkroppar, salter, njurfunktion, leverfunktion, järn, blodsocker, vitamin B12, folsyra, ämnesomsättning och sänka. blodfetter med kolesterol på 4.8. triglycerider 0.65 och normal mängd av kolesterol.

däremot fick jag veta att jag har ett lågt intag av proteiner i min mat. jag har varit vegetarian i 20 år. jag tänker att ett lågt proteinintag kan ha ett finger med i spelet. vad tror ni? är det logiskt? jag tror även av lithiumet (som jag åt tidigare) och den akuta stressen även kan ha bidragit.

whyatt

31 Jan 2014, 13:36

Hej och välkommen tillbaka euchari!

Det är lite av ett klassisk samtalsämne hälsonördar emellan - "lider vegetarianer ofta av proteinbrist"? Vissa säger si, andra så. Uppenbart är dock att om man anser att statens rekommendationer beträffande proteinintag är korrekta (de har haft fel förr), då ligger vegetarianer, veganer, fruktarianer osv i riskzonen..men frågan är givetvis, hur mycket protein behöver min kropp? Om tillskott av protein krävs så uppstår en annan fråga: "Vilka proteinkällor bör jag i så fall komplettera med"?

Lithium kan ställa till det på flera sätt, i synnerhet då man ofta ger del typ och i för hög dos. Lithium bundet till orotatjonen är att föredra framför karbonatjonen, men sjukvården verkar ha en annan uppfattning.

Stress är definitivt en misstänkt orsak, men din kost, om den består av ekologiska produkter, bör kunna motverka stress-inducerad inflammation.

Du kanske skall ta och fundera över om din kost bör kompletteras med protein. Ett högvärdigt Whey-protein av bästa tänkbara kvalité kan göra gott, men jag förstår om du vill hålla dig "grön" och istället välja ett icke-animaliskt alternativ.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

euchari

31 Jan 2014, 22:41

hej whyatt!

är så glad att ni finns. ni har varit mitt bästa stöd av allt i det här! sjukvården är under all kritik.

jag har varit veggo i 20 år och kanske inte alltid tänkt på näringsläran; vad jag ska komplettera med. jag känner i dagsläget att min återväxt är viktigare än att följa mina principer, det har jag gjort så enormt länge i så många olika avseenden och jag tycker att jag kan få tänka lite på mitt eget välmående ett tag. tyvärr. äter lite kött nu och ska börja med proteintillskott. vad tror du om L-cystin? äter priorin men det funkar ej (har ätit i över ett år nu och det är dyrt!). hade tänkt börja med stora hårkuren eftersom den är billigare. jag vet att varken priorin eller några andra tillskott ersätter en varierad kost, men jag tänker att det kanske är bra ändå...

kan vara så att jag fick lithium i en väldigt hög dos. åt flera tabeller om dagen och låg runt 0.6 i intag. internationella sajter talar mkt om lithiumets påverkan på hårkvalitet. har pratat mkt med bipolära på internationella sajter som äter lithium och några har sagt att de märkt skillnad av lithium: att de tappar mkt hår. hårstråna torkar ut och faller av. FASS och den svenska sjukvården förnekar dock denna effekt till tusen!

mats86

11 Feb 2014, 17:45

Hej Euchari. Läste igenom din tråd och det är ju kul att höra att håravfallet i alla fall avstannat till viss del så nu kan vi ju börja jobba på att förhoppningsvis få det att växa tillbaka

Hur lithium i höga doser påverkar håret vet jag inget om men att proteinbrist under långa tidsperioder skulle kunna leda till håravfall är nog mycket troligt. Hår och naglar utgörs ju av protein och om kroppen har ett underskott av detta är kvaliteten på hår och naglar det absolut första som försämras eftersom ingen av dessa är livsviktiga för att kroppen skall kunna fungera och därför inte prioriteras

Nu vet jag ju inte hur stort underskott du har haft och under hur lång tid men jag tycker att proteintillskott, som du tänkt börja ta, samt födoämnen som följer din kost men har ett högt proteinvärde, typ mycket bönor och linser, är en bra ide.

Tänk även på att det kan ta lång tid innan liknande förändringar ger synliga resultat så kom ihåg att ha tålamod
Finas 1.25 mg 1ggr/dag sen 2011-05-06 avslut 2011-10-19 pga biverkningar, Uppstart igen 2013-14-02. Ketoconazol 2-3ggr/vecka sedan 2011-05-06.

euchari

06 Mar 2014, 23:27

hej mats!

jag vet inte hur länge jag haft proteinbrist eftersom jag aldrig tagit sådana tester förut. fick svar från sjukhuset att jag hade ett underskott på proteiner. det var det enda av mina värden från testerna som var avvikande.

jag har gjort en del förändringar i min kost sedan dess och faktiskt börjat att äta lite kött efter mina 20 år som veg. pga detta.

J-Dilla

08 Mar 2014, 23:47

Man bör ha minst 80g protein / dag.

Whey är mjölkprotein med i princip all näring borttagen. Keso, mjölk, ost, är bättre. Kombinera lite av detta med lite kött eller lowfat seafood.

Kalcium reglerar fosfater i blodet. Du bör se till att ha tillräckligt med kalcium.

Proline och glycine är anti-inflammatoriska amino syror.

Dessa finns i gelatinrika köttprodukter (eller som gelatinpulver).

whyatt

11 Mar 2014, 10:01

Jag är osäker på proteinbehovet, det pendlar rejält beroende på vilken guru man lyssnar till..men kanske ännu viktigare är att inta proteiner från sådana källor som bäst resonerar med kroppen sin, vilket varierar från person till person.

Whey som köps över disk är sällan av god kvalité, snarare en restprodukt än en holistisk näringsbomb, dock finns det Whey som är betydligt bättre än genomsnittet, te.x. Vital Whey.

Precis, det finns riktigt intressanta gelatinpulver, typ "beef gelatin".
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg