Förlorat hår på 4 månader

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
euchari

09 Mar 2013, 22:44

Jag är en kvinna på 29 år som lider av psykisk sjukdom. Jag började att medicinera med lithium efter en ganska tufft år med mycket stress och ångest, uppbrott och hård belastning. Efter ett par månader börjar jag att märka att jag förlorar mycket hår. Jag slutar med medicinen eftersom jag tror att det är en biverkning (vilket det enligt FASS inte ska vara). Trots att jag slutat med medicinen fortsätter jag att tappa hår. Jag tappar säkert runt 500 hårstrån om dagen (vilket är ganska mycket mot det normala: cirkus 50-100), särskilt när jag tvättar håret och kammar mig. Så, under se senaste 4 månaderna har jag förlorat ungefär hälften av mitt befintliga hår. Är det normalt för ett genetiskt håravfall? Jag tänker att det förloppet löper under en längre tid. Först trodde jag att det var ett diffust håravfall pga stress, men nu ser jag att jag även börjar att tappa i vikarna och uppe vid hårfästet, vilket verkar vara typiskt för manligt håravfall...

Jag fattar inte vad det här håravfallet beror på, vad det är för typ av håravfall, om det är permanent eller om håret kommer tillbaka. Jag vet inte om det är genetiskt eller stressrelaterat. Jag är mycket orolig och olycklig. Jag är trots allt ung fortfarande och vad jag har förstått är det vanligt att kvinnor i medelåldern förlorar hår, men jag är inte riktigt där än, kan man lugnt säga!

Min morsa har nästan inget hår kvar, hon är 55 år, men har en fysisk sjukdom där håravfall kan vara en följd, men jag har inte den sjukdomen.

Jag upplever att läkarna inte tar mig på allvar. Har redan varit hos tre olika allmänläkare men de har noll koll och är ganska ointresserade. Förmodligen för att de saknar kunskap och för att de inte vet vad de ska göra med mig, samt att det är ganska svårt att bli tagen på allvar med en psykisk diagnos. Det finns alltid baktankar om att man är inbillningssjuk, vilket inte är fallet.

whyatt

11 Mar 2013, 11:18

Utan att besitta någon medicinsk kompetens så tror jag att det kan vara som så att ditt plötsliga och omfattande håravfall är av traumatisk karaktär (förslagsvis orsakat av stress, depression osv) och i första hand inte utlöst av genetiska hårfaktorer.

I de flesta fall växer stressinducerat håravfall gradvis tillbaka.

Ofta vid psykisk ohälsa hamnar matintaget långt ner i prioriteringslistan. Hur fungerar det för dig?

Jag förstår att ditt håravfall tillför mer tyngd i din redan tunga ryggsäck, men som sagt, detta kan återställa sig självt. Det är inte fel att te.x kika lite på kosttillskott om det är så att du behöver mer näring, te.x magnesium (ej oxid) och b-vitaminer.

Tyvärr är det många med dig som upplever att vården inte kan ge den hjälp, stöd och information som behövs.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

euchari

12 Mar 2013, 19:04

tack snälla whyatt. det känns skönt med ett svar och jag hoppas att du har rätt: att det beror på depression och stress.

det som oroar mig är såklart att min mamma drabbats av håravfall och är nästan skallig. det finns som en dokumenterad biverkning av hennes sjukdom, och drabbar vissa som har den sjukdomen.

jag var hos en läkare på psykiatrin idag och bad dem remittera mig till en hudläkare, men det kunde de tydligen inte, så jag måste gå genom vårdcentralen IGEN! har redan varit i kontakt med dem 2 ggr men de har inte tagit mig på allvar. jag tror att det handlar om att de inte vet vad de ska göra...

jag sa till läkaren att en frisk 29-årig kvinna inte borde tappa håret helt utan förklaringar och hon höll med mig. jag måste ju få ett svar på vad det beror på! istället bollar de runt mig till alla möjliga olika läkare som inte vet något...

jag har inget fel på mina värden (de jag testat). jag kanske ska säga TYVÄRR eftersom det innebär att jag inte får ngt svar på vad som är fel.

äter för tillfället järn, magnesium och priorin och har gjort det i två månader nu. märker ingen skillnad alls förutom att jag blir piggare och mår lite bättre av magnesium (det var en stor överraskning faktiskt).

jag äter bra och relativt hälsosamt (mycket frukt och grönt, ingen skräpmat). är vegetarian sedan 20 år, men har inga brister.

jag undrar hur det kan komma sig att det befintliga håret (det som redan är utväxt) kan bli skörare pga tex stress/dålig kost/etc etc. det är ju redan där. kan dött hår ta upp näring? kanske skitdum fråga, men jag har tänkt lite på det. jag äter priorin just nu, och vet inte om det eg fungerar, men om det gör det så ska det stärka håret. men det kan väl inte stärka det befintliga håret? om inte: hur kommer det sig då att mitt befintliga hår helt plötsligt fick så dålig kvalitet? det blev "ulligt", skört och baby-likt.

det är så skönt att ni finns. alla typer av nätverk för personer som är i behov av stöd är jättebra. guldstjärna till er!

LGF

12 Mar 2013, 22:43

Skulle tro att "Lithium" kan spela en stor i ditt problem här. Liksom du äter nyttigt och är hälsosam utav dig. Det är som Whyatt säger, tror inte att det är genetiskt. Stress/depressioner påverkar hårsäckarna och efter en chock av medicinen så kanske de ställs om och börjar producera på nytt. Varför inte tag och sluta räkna hårstrån och bara tag de lugnt. Det mesta pekar på att du har väldigt god chans till återväxt. Sluta häng här i 6 månader och sluta räkna hårstrån, sånt gör en galen och det kan bara sluta sämre, dvs i en ny depression. Lev ditt liv som förut, kom in och tacka för tipsen och skriv att det har löst sig om 6 månader. Om inte det löser sig så finns det 2000 olika lösningar för ditt problem, tänk positivt bara.
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)

euchari

12 Mar 2013, 23:05

så fint sagt av dig LGF. tack! självklart kommer jag inte att glömma bort er, med eller utan hår.

just nu vill jag helst raka av mig håret, starta om på nytt. men det värsta är ju allas reaktioner! när jag säger att jag ska raka av mig håret blir folk helt paralyserade: "VA?! men NEJ! NEJ!" varför då då? det är ju andra som gör det besvärligt för en genom att antyda att man skulle vara obeskrivligt ful som kvinna utan hår.

jag kommer att låta er följa min resa genom det hårlösa träsket i den här tråden, med jämna mellanrum.

uppdaterat:

idag fick jag en tid senare i veckan på vårdcentralen hos en läkare som verkar väldigt bra. jag hoppas att han kan remittera mig till hudläkare.

återkommer.

euchari

22 Mar 2013, 00:03

har köpt schampo mot håravfall. vet inte om det hjälper, men jag tänkte i alla fall uppdatera tråden. schampot heter maria nila anti hairloss och kan köpas på eleven.se

eleven.se/maria-nila-anti-hairloss-shampoo-23859.html

var på vårdcentralen hos läkaren, som verkar någorlunda vettig och faktiskt tog mitt problem på relativt stort allvar. han bokade in provtagning för att testa testosteron och östrogen. efter det har jag tagit alla prover som man kan ta. då är det i sådana fall bara genetik och stress som inte kan uteslutas. eller vad tror ni?

euchari

01 Apr 2013, 22:30

Jag har ytterligare en fundering. Varför tror ni att mina hårstrån blivit mycket tunnare sedan jag började att tappa hår? Det är precis som om kvaliteten på hela håret försämrats.

LGF

01 Apr 2013, 23:06

Hej igen! Vissa kvinnor passar bra i rakat! :) kolla vissa modeller bara ;)!

Shampoot verkar vara DHT hämmande för manliga hårproblem. Använd inte det ännu, vänta på svar från vår käre Whyatt. Vet inte vilken effekt det shampot har på kvinnor.

Vill du lägga upp bild? Tappar du hår överallt eller bara på specifika ställen? Har du funderat på peruk?

Som sagt, tror fortfarande på att den starka medicinen är en klar bov. Liksom det tar mer än 4 månader för hälften av håret att försvinna OM det rör sig av genetik. Stress likaså.

Men däremot kan inget av de uteslutas då alla 3 kan ha spelat in och påverkat.

Stress, gener och medicin!

Det löser sig!

PS. ska du köra på shampoot så får du räkna med att köra med det så länge du vill ha dess effekt! Om det nu skulle ge ngn effekt så avtar effekten så fort du slutar. Därmed så löser absolut inte shampoot dina problem.

Skulle provat priorin eller något liknande vitamin-piller om jag vore du.
Hårlaser 20min X3

Minox (avslutat)

euchari

03 Apr 2013, 21:20

Hej LGT. Tack för ditt svar.

Ja, håret har tunnats ut över hela huvudet, men främst i nacken, vid tinningarna & vid pannluggen. Stråna har blivit tunnare. Hur kommer det sig? Även de redan befintliga.

Jag äter redan Priorin. Har gjort det i ungefär 3 månader nu och jag tycker inte att jag sett något egentligt resultat ännu.

De tillskott jag äter är järn, magnesium och Priorin, även om jag inte tror det hjälper särskilt mycket. Har inga brister. Har kollat detta.

Jag använder ej peruk. Vill inte göra det heller. Har varit hos läkare som bagatelliserar mitt håravfall. Så jag har ej remiss för peruk. Tror inte att jag tappat tillräckligt för att få det än.

Jag tappar mycket hår men återväxten verkar det vara sämre med plus att mitt hår blivit glesare.

LGF

07 Apr 2013, 12:13

Okej du tappar alltså vid tinningarna o och nacken? Det kan ju knappast vara genetiskt och följer inte alls mallen för det genetiska. För resultat så får man vänta ett bra tag, säger inte att det kmr att ge resultat men att om du någonsin testar något så brukar man ge det minst 6 månader
Hårlaser 20min X3

Minox (avslutat)

whyatt

07 Apr 2013, 21:01

Shampoot verkar vara DHT hämmande för manliga hårproblem. Använd inte det ännu, vänta på svar från vår käre Whyatt. Vet inte vilken effekt det shampot har på kvinnor.

Denna typen av produkt ger sällan något speciellt uttalad effekt på håravfall, tyvärr..så ur det perspektivet är den nog ganska harmlös utöver kemi-skräpet som finns i.

Jag har ytterligare en fundering. Varför tror ni att mina hårstrån blivit mycket tunnare sedan jag började att tappa hår? Det är precis som om kvaliteten på hela håret försämrats.

euchari: Färgar du ofta håret?

euchari: Kolla upp PCOS! (pcosfaq.com) Kan det uteslutas?

euchari: Blodprov på temat giftanalys. Kostar en slant men kan vara värt det.

euchari

08 Apr 2013, 22:06

whyatt. nej jag färgar inte håret särskilt ofta. har alltid blekt/slingat håret, vilket i och för sig är döden för håret. det har aldrig påverkat mitt hår tidigare. numera slingar jag håret väldigt sällan, högst någon gång om året. så jag skulle inte säga att jag färgar/bleker håret mer än någon annan kvinna. snarare mer sällan :)

var kan man ta prov på giftanalys? hur går man tillväga för att få göra detta? jag kommer att ta hormonprover i veckan. det kan väl vara en idé? kommer att göra det på vårdcentralen.

volym

09 Apr 2013, 08:36

Hej euchari,

Vet du vad det är för hormonprover du ska ta? Jag ska också till vårdcentralen snart och skulle vilja veta vilka prover som faktiskt är möjliga att ta. Innan har jag bara tagit sköldkörtelprov och lite annat basic. Förra gången jag sökte för håravfall frågade jag något i stil med "Det kan inte vara något med hormonerna?" och fick "nejnejnej" till svar. Så jag måste stå på mig lite mer denna gång.

Lycka till!

whyatt

09 Apr 2013, 13:47

En hårmineralanalys kan ge ledtrådar om hur det står till i kroppen, men det kan också vara pengar rätt i sjön, detta beror uteslutande på vem som utför provet och tyvärr finns det många oseriösa charlataner :D

Uppge att du misstänker giftexponering (miljögifter el dylikt.) och därför vill få ett specifikt test utfört.

Oavsett vilka prov som tas måste de också kunna tolkas rätt, som tidigare nämnts..om man åtminstone får ut sina provsvar på papper så kan man själv forska vidare.

euchari

11 Apr 2013, 10:49

volym.

jag vet inte vad det är för prover än, men min läkare verkar ganska bra. hör av mig närmare när jag vet :)

ps. volym. man måste vara stenhård när det kommer till vården. jag arbetar själv i omsorgen så jag vet hur det är. plus att jag varit patient inom psykiatrin i över 15 år och vet hur de nonchalerar sina patienter. allt handlar om ekonomi. man måste vara TUFF för att få sin vilja igenom. de som inte är det ramlar mellan stolarna. har redan varit på läkarbesök 4 ggr bara för att få ta proverna. det är över 1000 spänn i kontanter för att tjata sig till en provtagning.

volym

11 Apr 2013, 11:19

Tack! Jag ska dit på måndag så jag återkommer efter det besöket också. Ska försöka vara hård. :)

Whyatt, som du skriver så är tolkning av provet viktigt och självklart ska jag begära ut resultatet. Först måste jag bara veta vad jag kan begära för prover. :)

euchari

16 Apr 2013, 19:25

whyatt. tack för tipset om pcos. har läst lite om det nu. allt stämmer inte, men vissa saker. läser på wikipedia att kvinnor med pcos bl.a. har:

- menstruationsstörningar: oregelbunden, ibland riklig och långvarig mens. hos några kvinnor utebliver menstruation helt.

- ökad tendens till acne i vuxen ålder

detta stämmer väl överens på mig.

kan även läsa:

- infertilitet till följd av utebliven ägglossning

eftersom jag är homosexuell är det svårt för mig att veta om jag är infertil eller ej. har aldrig testat att skaffa barn. men med tanke på mina menstruationsrubbningar skulle det inte förvåna mig ett dugg.

tydligen är det hormonprover man ska ta för att komma underfund med om man har hög grad av testosteron, vilket är ett kriterium för denna diagnos. ska göra dessa imorgon.

tack!

euchari

01 May 2013, 17:19

nu har jag fått svar på hormontesterna. de var OK. så: vad beror håravfallet på då? vad är det som återstår nu när alla proverna är bra? gener? stress?

euchari

01 May 2013, 22:09

om man inte har några hormonrubbningar kan man ändå ha ett förhöjt DHT? jag tycker att det verkar underligt eftersom testarna borde visa på det. samtidigt är det ju DHT som gör att håret slutar att växa, eller hur?

whyatt

01 May 2013, 22:18

Hur har du det med järnet?

TSH-värde?

Någonstans känns det ändå som om dina hormonvärden har ett finger med i spelet varför aminosyran L-lysin (som både som kapslar och pulver) kan vara intressanta att tillföra dieten. Det finns också flertalet intressanta produkter (kosttillskott) för att lindra stress, men då vi i dagsläget inte vet om ditt hår kommer "växa tillbaka" till följd av att du slutat medicinering, kanske du bör avvakta något innan du drar igång ett alternativt behandlingsprogram som du kanske inte behöver.

Hur har du det med solljuset, får du "in dig" tillräckligt?

Skriv inlägg