Någon här med Kronisk Telogent Effluvium?

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
Fresia

20 Apr 2016, 13:31

Hej!

Ny här på forumet. Inte mycket till aktivitet på "Kvinnligt håravfall". Tänkte höra om någon lider av samma diagnos som jag nämligen Kronisk Telogent Effluvium?

barajag

21 Apr 2016, 18:56

Hej jag gör det. Förmodligen orsakat av stress, små barn, krävande jobb etc. Behandlar med Minoxidil sen 2,5 år tillbaka och periodvis tappar jag inget hår men nu gör jag det igen efter en period av mycket stress. Jättejobbig! Minoxidil verkar inte kunna hålla tillbaka det. Vet inte vad jag ska göra... ond cirkel av stress. Har satt i hairtalk extension för att dölja det. Det funkar än så länge. Hur går det för dig?

Fresia

22 Apr 2016, 07:43

Nyfiken på att höra hur du kom fram till din diagnos, vem gav dig den? Hur ter sig ditt håravfall, i cykler och i så fall hur ofta?

Jag tappar två gånger om året; i feb/mars och sedan efter sommaren. Det nya håret som växt några månader trillar av blandat med det långa. Perioderna varar uppemot 2,5 månad. Det blir nästan halva året med detta lidande. Det är extremt psykiskt jobbigt att inte veta hur länge perioden skall vara denna gång och hur mycket hår som skall gå förlorat. Jag har "klarat mig" ganska väl några år men sista året har jag tappat extremt mycket vid varje tillfälle och håret har inte haft en chans att återhämta sig och växa ut. Nu utglesat rejält bak i nacken och på ett ställe på hjässan. Jag använder också Minoxidil efter läkares inrådan men det ger bara en eländig biverkning nämligen hår i ansiktet istället på kinder och runt munnen. Så less!!!

barajag

22 Apr 2016, 22:49

Jag har fått det konstaterat hos läkare. Första gången blev jag utbränd och sjukskriven ett halvår och håravfallet var nog en effekt av utbrändheten. Till slut började jag med Minoxidil då läkaren rekommenderade det. 3 mån efter slutade jag tappa hår. Det gick bra i nästan 1,5 år men med nytt jobb så hade jag slarvat lite med sprayen och då började jag tappa sjuka mängder med hår. Sprayade regelbundet igen och då slutade det efter tre månader. Höll sig bra ett halvår och nu är jag där igen. Hopplöst! Hoppas bara det slutar igen. Håret i ansiktet kan du tråda bort. Jag fick massor till en början men jag var inte så noga med att tvätta händer så jag hade minoxidil kvar på fingrar plus att jag överdoserade rätt mycket till en början. Hoppas det löser sig för oss:). Det är hemskt. Jag har aldrig håret utsläppt och får ångest av varje tvätt. Läkaren säger att det i värsta fall kan hålla på i upp till 10 år...

barajag

23 Apr 2016, 19:19

Glömde fråga: hur länge har ditt pågått totalt sett? Vet du vad som utlöst det?

Fresia

04 May 2016, 08:58

Det kan vara två orsaker eller en kombination. Jag hade två relativt täta kejsarsnitt pga båda barnen låg i säte så förlossning kan vara en orsak. Dock har jag lidit av långvarig stress då barnen var små. Jag tål fortfarande inte att stressa. Håravfallet började ett år efter mitt sista barn var fött. Nu har jag passerat 7 år med detta elände. Jag är verkligen tunnhårig och får dölja det med det "överhår" jag har kvar. Det är bak i nacken, sidorna och flikarna som det är extremt tunnt. Jag har också hört att sjukdomen kan gå över men vet inte om man kan påverka det på något sätt, dvs leva annorlunda. Jag skulle väldigt gärna vilja träffa på fler med denna diagnos. Har du själv träffat någon?

barajag

17 May 2016, 17:51

Hej jag har en bekant som tappar diffust i perioder men får också fläckar vilket jag inte får. Tror enda sättet är att dra ner på tempot, fortsätta med Mioxidil och sen vänta. Jag har satt i hairtalk löshår vilket gör att det inte känns så tunt. Men om jag fortsätter tappa så här så blir jag ju flint. Försöker tänka att det kunde varit värre. Det är dock svårt... man vill ju bara att det ska bli bra nu och inte om 10 år..

Skriv inlägg