Långvarig stress...håret tillbaka?

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
Billan72

08 Jan 2017, 23:33

Hej

Jag blev tunnhårig för 6,5 år sedan efter en jättejobbig separation och detta jobbiga fortsatte några år efter också, exet gjorde så att jag nästan gick in i väggen för ett år sedan men nu börjar jag må bättre och han har lugnat ned sig :)

Men utöver det så är jag stressad och mår dåligt över min dåliga ekonomi. Det tär på mig otroligt mycket, det känner jag. Men om två år är jag skuldfri, ev lite tidigare hoppas jag.

Min fråga är nu om jag kan få håret att börja växa igen efter så många år? Är 44 nu, har inte tidigare varit tunnhårig. Kan jag göra något nu som kan hjälpa håret, hårsäckarna att stimuleras till tillväxt?

Har läst om massage av hårbotten, oljor, örter, schampon...

Jag är tunnhårig mitt på hjässan och mot luggen och lite ned åt sidorna, mest mot vä sida, där är det mer tunnt än på höger.

HJÄLP!!!!

hejhej123

08 Jan 2017, 23:59

Hej och välkommen!

Tråkig situation du hamnat i. Det bästa man kan göra är att försöka att inte stressa upp sig, varken över håravfallet eller din ekonomi eller annat i ditt liv. Att oroa och stressa hjälper aldrig. Självklart väldigt svårt att kontrollera, om inte omöjligt, men vissa lyckas bemästra detta och lever bekymmersfria liv trots en kaotisk tillvaro.

Om håret kan växa tillbaks, ingen aning, jag skulle inte tro att det är omöjligt. I alla fall till en viss del!

Se till att MÅ BRA! Ät nyttigt. Få i dig alla vitaminer och mineraler. Här har du ett tillskott som innehåller vissa viktiga saker för håret: http://www.apotea.se/stora-h%C3%A5rkuren-300-tabletter?gclid=CKqU-obSs9ECFc2CsgodwmkEoQ

MSM sägs vara bra för mycket:

http://www.gymgrossisten.com/msm-powder-400-g

Sen finns Minoxidil:

http://www.apotea.se/minoxidil-forte-50-mg-ml-3x60-ml

Jag tar alla 3 av de där + omega3 och multivitamin man och sen en varierad kost.

Kör även Finasterid men det kan du som kvinna inte ta vad jag vet. Men du kan ju försöka köra på de där 3 och multivitamin kvinna samt se till att försöka sluta oroa dig och leva livet så kanske det kan gå bra. Tror psyket påverkar mest faktiskt!

Billan72

09 Jan 2017, 00:03

Tack för dina tips :)

Ja jag har bestämt mig nu för att inte oroa mig mer. Ser ju slutet i tunneln tex på mina ekonomiska problem. Men visst, det är lättare sagt än gjort att sluta oroa sig och stressa upp sig. Men jag tänkte börja med yoga igen för det mådde jag bra av och ska ta itu med kost och vikt samt röra på mig mer. Allt hänger ju ihop med måendet. Jag tror precis som du att psyket spelar stor roll. :)

hejhej123

09 Jan 2017, 00:22

Billan72 wrote: Tack för dina tips :)

Ja jag har bestämt mig nu för att inte oroa mig mer. Ser ju slutet i tunneln tex på mina ekonomiska problem. Men visst, det är lättare sagt än gjort att sluta oroa sig och stressa upp sig. Men jag tänkte börja med yoga igen för det mådde jag bra av och ska ta itu med kost och vikt samt röra på mig mer. Allt hänger ju ihop med måendet. Jag tror precis som du att psyket spelar stor roll. :)

Absolut, som du själv märkte så tappade du håret pga att du mådde psykiskt dåligt. Man kan ändå näst intill svälta sig själv utan o tappa hår. Så psyket är en väldigt stark sak!

Att börja med Yoga och regelbunden motion tror jag absolut är en bra kombination, både för hår, kropp och sinne! =)

Lycka till! Är övertygad om att livet kommer ordna upp sig för dig, bara se till att tro på dig själv så kommer allt gå bra.

Skriv inlägg