Provar nu att åter öppna för nyregistreringar och håller tummarna att rätt inlägg hamnar på rätt postare ;-)

Min morfar har ätit Proscar 5mg finas i ca. 20 år

Om ämnet håravfall
aroxx

28 Apr 2017, 12:35

Fick reda på detta när vi skulle ha en familjemiddag hemma hos mina föräldrar. Självklart blev min morfar väldigt intressant denna kväll d? jag själv började med propecia för drygt 2-3 veckor sen.

Mitt velande kring att börja med medicinen va självklart alla hemska historier man läst om på nätet.

Under kvällen berättade jag för min morfar om alla biverkningar jag läst om på nätet och jag frågade då självklart honom om han känt någonting under alla dessa år. Han visste inte vad det fanns för biverkningar så jag nämnde några för honom:

- nedsatt lust till sex
- svårt att få erektion
- brain fog (hjärndimma)
- depression
- testikelsmärta

Hans svar gjorde mig väldigt glad: "Hahah nej du det är absolut inget som har drabbat mig allfall" Mindre roligt svar (men ändå "bra") "Jag är fortfarande sexuellt aktiv" haha,

Värt att nämna ?r att han är 90 år gammal och har ett fantastiskt hår för sin ålder. Hela kalufsen är kvar men det är självklart vitt. När jag berättade om att jag tog en variant som va svagare för att inte fortsätta tappa hår som är på 1 mg istället för 5 mg så svara han "ja då är det ju inte så konstigt att allt mitt hår är kvar" -

Tänkte att jag ville dela med mig av en positiv historia angående finasterid då dem flesta postar om det dåliga, Började som skrivet högre upp med propecia för 2-3 v sen och kommer självklart rapportera och slänga upp bilder när det blir dags. (kanske får tag i någon bild på min morfars hår också?)

Må väl!

DenNojige

28 Apr 2017, 23:25

Intressant. Tror det mesta sitter i skallen precis som s? mycket annat. Med det sagt s? drabbas ju n?gra f? av "riktiga" biverkningar. L?ste f?r ?vrigt p? bikaplsen p? n?gra olika preparat med finasterid som verksam substans. Olika biverkningar p? allihopa med n?gra gemensamma. N?gon fick man depression av n?gon annan inte. Lite kuriosa s? d?r p? kv?llskvisten.

doktordisko

04 May 2017, 15:09

aroxx vet du hur din morfar hade det st?llt med h?ret n?r han b?rjade & i f?rh?llande till nu? han tar 5mg varje dag?
Proscar 1.25g 1ggr/dag

aroxx

05 May 2017, 17:12

DenNojige wrote: Intressant. Tror det mesta sitter i skallen precis som s? mycket annat. Med det sagt s? drabbas ju n?gra f? av "riktiga" biverkningar. L?ste f?r ?vrigt p? bikaplsen p? n?gra olika preparat med finasterid som verksam substans. Olika biverkningar p? allihopa med n?gra gemensamma. N?gon fick man depression av n?gon annan inte. Lite kuriosa s? d?r p? kv?llskvisten.

Ja jag tror det ?r mycket som sitter i skallen men jag tror att det ?ven ?r m?nga som drabbas av biverkningar. Men det m?ste ju ?ven n?mnas n?r det g?r bra f?r n?gon. Bieffekter ska ju inte sl? verkningseffekten.

Sen tror jag man skyller mycket p? mediciner ?ver lag, inte bara finasterid.

aroxx

05 May 2017, 17:12

doktordisko wrote: aroxx vet du hur din morfar hade det st?llt med h?ret n?r han b?rjade & i f?rh?llande till nu? han tar 5mg varje dag?

Jag ska f?rs?ka fixa fram bilder p? det. ?terkommer ang?ende de!

Ja han tar 5 mg varje dag.

whyatt

09 Aug 2017, 15:28

Din morfar med sin högst respektabla ålder är troligtvis genetiskt rustad på så sätt att hårsäckarna inte är mottagliga för de signaler som på cellnivå, hos genetiskt känsliga, leder till hårsäcksförminskning och produktionsstopp av hår, inte ens i hög ålder. Han hade troligtvis haft ungefär samma hår på huvudet idag, även om han inte alls använd finasterid. Jag baserar den bedömningen på det faktum att din morfar, innan han påbörjade 5mg finasterid, troligtvis inte hade minsta tillstymmelse till håravfall - ett klassiskt tecken på 5-alfa-reduktas "resistans".

Bieffekter sitter definitivt i huvudet, men tyvärr inte enbart i huvudet. Därtill är de hellre inte enbart av sådan natur att de uteslutande hittas i bipacksedeln. Endokrinstörande substanser såsom finasterid har potentialen att över tid, orsaker svängningar av sådan sort ingen studie kan mäta för då de degraderande processerna som ett obalanserat endokrint system kan leda till tar tid att utveckla och är svårt att spåra tillbaka till källan - därtill är det ofta flera källor som krävs för att utveckla de mest bedrövliga bieffekterna.

Kortsiktigt är finasterid relativt väl hanterbart för de flesta och de tydliga bieffekter som kan uppträda, tenderar att ebba ut om behandlingen upphör, samtidigt är det ofta de absolut starkaste kropparna vi har som provar, dvs män i 20-30 års åldern. Oturligt nog har samhällsfokuset rent utseendemässigt kanske aldrig varit lika ytligt som nu och därför utsätts denna gruppen, pga sitt håravfall, rätt så hårt rent psykiskt...och det är givetvis också en bidragande orsak till att bieffekterna förvärras.

I slutänden är det upp till var och en att göra bedömningen om de troliga fördelarna överväger de troliga nackdelarna. Best of luck :ugeek:
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Johannes4

12 Aug 2017, 18:56

Hej, och en nice layout du har skapat:)

Är väl lite av problematiken med finasteride att om du inte får biverkningar så lär inte det inte hjälpa speciellt mycket mot håravfall.

Kontentan är snarare att ökad hårväxt är snarare en bieffekt av medicinen, med tanke på pillrets ursprungliga mening att behandla prostata. problem.

whyatt

14 Aug 2017, 16:20

Tack!
I ärlighetens namn så har vi genom åren haft rätt många nöjda finasterid-användare här på brädan som inte rapporterat några direkta negativa effekter eller tämligen överkomliga sådana. Detta relativt klena statistiska underlag ligger i linje med den officiella datan som hos en imponerande hög andel användare fastställer hög effektivitet (i synnerhet de första 5-7 åren) med låg andel drabbade av bieffekter. Dock har vi också haft en hel del missnöjda användare..men det är alltid svårt att dra slutsatser genom att jämföra forums-feedback...mer intressant då att ställa sig frågan, kan de officiella studierna vara manipulerade? Här får var och en dra sina egna slutsatser, men personligen har jag aningen svårt att lita på läkemedelsföretag som å ena sidan lovar dyrt och heligt att de är ärliga, men i samma veva åker dit för/anklagas för fiffel, rackartyg, mutbrott och utpressning..det blir liksom en viss skepticism som växer fram :mrgreen:

Vad som är sant och vad som är falskt får var och en bedöma, jag kan dock konstatera att min egen riskbedömning gällande dagligt bruk av finasterid, sticker iväg och drar förbi den eventuella nyttan substansen kan göra (i mitt system)...därför avstår jag men har full respekt för de som tänker annorlunda då vi alla är individer med olika mindsets, förutsättningar, behov, livsöden etc.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg