Antidepressiva, SSRI, håravfall

Om ämnet håravfall
trött

02 Aug 2016, 09:39

Jag får håravfall av vanliga läkemedel som fluoxetin och undrar om det finns något enda som inte ger håravfall. De påverkar väl håret för att de ställer till det med hormoner och så gissar jag.

Jag gav upp antidepressiva när jag började tappa hår av det, och har sedan dess pendlat mellan svår depression och medelsvår, samt har en typ av OCD, som också den försvann av medicinen men nu är ständigt närvarande med fritt spelrum. Men att tappa hår tog också bort effekten av medicinen, jag kunde inte hantera det alls.

Nu är jag rätt trött på att må ständigt dåligt och letar alternativa mediciner. Läkare går inte att fråga, då de generellt sett nekar varje biverkning rakt av. Man blir inte tjock, tappar inte hår, får inte sköldkörtelpåverkan fast det står i FASS och fast ens egna blodprover visar det, o.s.v. Alla biverkningar skylls på sjukdomen, och ifrågasätter man varför man inte hade dessa då när man vara sjuk, utan får dem när medicinen tagit bort symptomen på sjukdomen, då "resonerar man fel" och blir skrattad åt.

Men jag tänkte att kanske det finns någon här som satt sig in i antidepressivavärlden. Jag verkar inte kunna bli frisk. Det har gått 5 år utan medicin, och ingen förbättring. Jag tillhör nog inte de personer som kan bli friska, utan borde väl gå på medicin.

TonyS

07 Nov 2016, 11:48

Finns ju SNRI och SDNRI utöver SSRI. Rekommenderar dig att sträva efter att uppnå psykiskt välmående och produktiv. Då kan du få pengar till en HT. Psykisk ohälsa är dyrt, dyrare än ditt hår.

Jag har nog mer håravfall än vad du har och har gått igenom liknande tankar. Hoppas du hittar ut. Försök som sagt bli produktiv så ökar dina valmöjligheter. Pengarna är slut inom vården och jag kan förstå att vården inte prioriterar oss när de måste spara

Håravfallet kan även stabilisera sig på dina SSRI. Möjligt att serotoninet påverkar dina övriga hormoner såsom östrogen och via förändringar tappar du hår. Jag skulle ge det tid och prioritera medicinen. Lätt för mig att säga som inte är i dina kläder.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

08 Nov 2016, 21:33

trött, välkommen hit.

Som vanligt kloka ord från TonyS.

Förstår din uppgivenhet, men endast du vänder skutans riktning åt rätt håll - hur ung är du samt man eller kvinna?

Jag är personligen notorisk motståndare till antidepressiva...sure, det kan finnas speciella omständigheter där de kortsiktigt bör sättas in, men överlag är jag bekymrad över den nästintill enfärgade approach vårdapparaten har också inom detta område samt den galopperande dunderutskrivningen av dessa sk#tpreparat. Men det är ju bara min högst personliga, icke-medicinska ståndpunkt.

Kika närmare på inositol:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9169302

Vidare läsning:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/07/reversing-depression-without-antidepressants.aspx + samt kommentarerna längst ner.

Nu har du lite att bita i. Återkom gärna. Lycka till!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg