När kommer resultaten? (Finas+minox)

Om ämnet håravfall
hejhej123

26 Jan 2017, 20:22

Förstår att detta varierar en hel del, men rent generellt sett.

Någon får gärna förklara faserna lite och vad som krävs innan det nya håret växer till liv.

Väntar man på att hårsäckarna ska väckas ur den vilande fasen? Varför "klyvs" hårstråna och shedding faktiskt startar?

Jag har nu hållt på med minox+finasterid i 1.5 eller 2 månader, har en MASSIV sheddingphase just nu, vilket varat i 2-3 veckor än så länge.. Håret har verkligen allmänt tunnats ut väldigt mycket. Har en liten vik på ena sidan av huvudet och där har jag satt mest fokus med Minoxidilen och den ser helt hemsk ut hahah. Som tur va lägger jag håret åt det hållet, men ser helt hemskt ut innan man gjort det! Nästan så den ser ut som en riktig vik nu.

Samma sak vid hjässan, den är också horribel just nu. Håret måste ligga helt perfekt för o dölja att det är så urtunnat...

enrob

27 Jan 2017, 08:51

Jag har använt minox i typ 7 år, till och från. Så här ser cykeln ut för mig, varenda gång:

Månad 1-2: Tappar mer hår

Månad 3: Håravfallet stannar upp

Månad 4-5: Håret börjar se och kännas riktigt tjockt (Stor skillnad mot Månad 1-2)

Månad 6: Börjar kännas som tillväxten stannar upp

Månad 7-8: Börjar tappa hår igen och det går sakta tillbaka till månad 1:s stadie.

Då tar jag en paus från minoxen i ca 2 månader. Sedan börjar jag om och det ter sig på samma sätt nästa varv.

De första 3 "varven" jag körde fortsätte jag att använda minox efter månad 8, men märkte aldrig att håravfallet stannade upp, inte förrän jag slutade.

Detta är hur minox har fungerat på mig i alla fall.

Första gången jag kom till månad 8-9-10 trodde jag verkligen att det va helt kört, var så fruktansvärt deprimerad. Men nu när ja kommer till slutfasen där minoxen slutar funka känner jag mig jätte trygg och lugn för jag vet att jag bara kan starta om och komma till månad 4-5 igen :)

hejhej123

27 Jan 2017, 12:33

enrob wrote: Jag har använt minox i typ 7 år, till och från. Så här ser cykeln ut för mig, varenda gång:

Månad 4-5: Håret börjar se och kännas riktigt tjockt (Stor skillnad mot Månad 1-2)

Månad 7-8: Börjar tappa hår igen och det går sakta tillbaka till månad 1:s stadie.

Då tar jag en paus från minoxen i ca 2 månader. Sedan börjar jag om och det ter sig på samma sätt nästa varv.

De första 3 "varven" jag körde fortsätte jag att använda minox efter månad 8, men märkte aldrig att håravfallet stannade upp, inte förrän jag slutade.

Första gången jag kom till månad 8-9-10 trodde jag verkligen att det va helt kört, var så fruktansvärt deprimerad. Men nu när ja kommer till slutfasen där minoxen slutar funka känner jag mig jätte trygg och lugn för jag vet att jag bara kan starta om och komma till månad 4-5 igen :)

Kör du bara Minox? Hur ser ditt hår idag jmf med för 7 årsen isf? Och varför kör du inte finasterid också, rädd för bieffekterna? =)

enrob

27 Jan 2017, 13:31

hejhej123 wrote: [quote=enrob]Jag har använt minox i typ 7 år, till och från. Så här ser cykeln ut för mig, varenda gång:

Kör du bara Minox? Hur ser ditt hår idag jmf med för 7 årsen isf? Och varför kör du inte finasterid också, rädd för bieffekterna? =)
Jag kör bara minox i och med att jag inte har ett grovt håravfall. När jag var yngre hade jag jätte tjockt hår, så jag har mycket att förlora innan det "märks". Har fortfarande bra hår(29 år) men det har definitivt tunnats ut överallt uppe på huvudet. Har inga nämnvärda vikar.

När jag är inne i månad 4-5 skulle jag inte säga att det är stor skillnad mot 7 år sedan, däremot när det är som sämst så är det större skillnad. Vad jag vill minnas i alla fall :)

Skriv inlägg