Vegetarianism = inget håravfall?

Om ämnet håravfall
mogabe

08 Sep 2009, 02:07

Någon som vet mer om hur det står till med korrelationen mellan dessa två? Vilka här på forumet är själva vegetarianer?

Nog vet jag att man kan drabbas av håravfall pga. att man inte får i sig vad håret behöver, vilket kanske riskerar att drabba vegetarianer i högre grad. Men jag har dessutom hört sägas att de som käkar kött är överrepresenterade vid androgent håravfall.

Det kan ju naturligtvis bero på det simpla faktumet att det finns fler köttätare än vegetarianer överlag. Emellertid har jag läst ngn. undersökning som visar att vegetarianer inte löper lika stor risk att drabbas av manligt håravfall trots predestinerad skallighet.

What's your take on this one?

whyatt

16 Sep 2009, 14:21

Intressant synpunkt. Jag skulle gärna genomföra en studie baserad på kostvanor, hade varit superintressant att leta röda trådar, i synnerhet om även föräldrarna var lagda åt samma håll rent matmässigt.

Antagligen spelar matens renhet, kvalité och ursprung en större roll i våra liv än vi tror och det skulle inte förvåna mig om det moderna västerländska samhällets leverne slår hårt mot bl.a. hårsäckarna.

While genetic factors seem to play the principal role in the development and progression of androgenic alopecia, lifestyle also plays a minor role as demonstrated by the vast increase in male and female pattern baldness in Japan after World War II, when the country moved to a higher-calorie, higher-fat diet and a more sedentary lifestyle.

Also, pattern baldness (androgenic alopecia) was either rare or non-existent among hunter-gatherer and other, less westernized societies eating in their traditional manner.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Gubter_87

19 Sep 2009, 11:06

Håller helt och hållet med dig om att maten spelar stor roll för hur vi och våra kroppar mår, whyatt.

Men är det bara jag som har tänkt på att i stort sett alla vegeterianer är kala? :)

whyatt

23 Sep 2009, 10:45

Är dom verkligen det? Nästan alla känner väl en eller ett par (manliga) veganer, ta och kika och återkom.

merko

08 Oct 2009, 09:34

Skumt. Inga av de veganer jag känner är ens i närheten av att vara tunnhåriga. En av dom har en brorsa som är nästan helt flint, medan veganen i fråga har en väldigt tjock och fyllig man.

whyatt

08 Oct 2009, 10:33

Intressant iakttagelse merko, mer sånt gott folk!

Beträffande bröder där en är tunnhårig men den andre inte är det, så förekommer detta på flera håll..med största sannolikhet har de båda männen då ärvt sina anlag från olika sidor i släkten...trots att de är bröder.

S_H_C

08 Oct 2009, 11:52

whyatt wrote: Intressant iakttagelse merko, mer sånt gott folk!

Beträffande bröder där en är tunnhårig men den andre inte är det, så förekommer detta på flera håll..med största sannolikhet har de båda männen då ärvt sina anlag från olika sidor i släkten...trots att de är bröder.

Verkligen intressant, när jag tänker efter så känner jag nog endast 2-3 vegganer.

Jag kan inte påminnas att någon av dem är tunnhårig heller. Hmm, dags för en ny drive ? Laser + veggoburgare kanske ? =)

asdasfafawda

08 Oct 2009, 21:20

S_H_C wrote: [quote=whyatt]Intressant iakttagelse merko, mer sånt gott folk!

Verkligen intressant, när jag tänker efter så känner jag nog endast 2-3 vegganer.

Jag kan inte påminnas att någon av dem är tunnhårig heller. Hmm, dags för en ny drive ? Laser + veggoburgare kanske ? =)
Jag känner inga asiater som är flintskalliga, betyder det att de inte blir det? nej. Anledningen är nog för att veganer/vegetarianer är ganska sällsynta, speciellt hos män.

tomat

08 Oct 2009, 21:29

asdasfafawda wrote: [quote=S_H_C][quote=whyatt]Intressant iakttagelse merko, mer sånt gott folk!

Jag känner inga asiater som är flintskalliga, betyder det att de inte blir det? nej. Anledningen är nog för att veganer/vegetarianer är ganska sällsynta, speciellt hos män.
Asiater sällsynta? Bwahahaha :D

whyatt

09 Oct 2009, 10:32

asdasfafawda, ligger givetvis mycket i vad du säger. Man får ju se vegetarianer som en egen population och sedan jämföra vissa statistisk data.

Jag tror maten spelar in, men i huvudsak spänt över generationer..

S_H_C wrote: Hmm, dags för en ny drive ? Laser + veggoburgare kanske?

Då tar jag en S_H_C & Co utan lasern fast med extra leksak :D

asdasfafawda

09 Oct 2009, 14:31

Ja alltså det vore som att jag skulle förminska området t.ex säga : jag vet inget vänsterhänt rödhårigt geni som är flintskalligt.

Jag tvivlar ju på att vegetarisk kost skulle förhindra generna från att göra att du tappar hår. Även om det kanske är bättre på vissa håll än rött kött. Det är ju trots allt genetiskt håravfall vi snackar om, inte kostrelaterat håravfall som då skulle passa in under undernäring eller nåt.

Inte för att man blir flint av undernäring utan håret blir bara av sämre kvalité.

Sergioo

04 Feb 2017, 14:03

I think everybody has a choice, http://skywritingservice.com/blog/vegetarianism-just-a-trend-or-vital-necessity explains is vegetarianism a vital necessity or just a trend!

Skriv inlägg