Fue+smp?

Om ämnet håravfall
Chribbs

14 Jan 2017, 21:24

Jag har länge mått dåligt av mitt håravfall och letar ständigt efter nya alternativ att lösa min situation. Jag saknar min hårlinje, känner inte igen mig själv utan den. Om man kör en fue hos en bra klinik där en passande hårlinje skapas, där mina "temple points" fylls i, samt att man sprider ut lite grafts bakom hårlinjen och sedan kompletterar detta med en smp, vad tror ni om det? Tanken med detta är att ha en snaggad frisyr, men ändå ha en hårlinje som ramar in ansiktet. Att bara ha smp är inget alternativ då jag tycker dessa hårlinjer är för hårda.Jag inser att man måste snagga sig med jämna mellanrum, men det är inget problem. Jag är förövrigt en nw5, så detta skulle vara enda alternativet som ger en illusion av att vara ett huvud där håravfallet inte härjat.
Recrea Forte 2007-08-05 till 2009-06-05, Rogain 5%,2 ggr/dag sedan 2009-11-25 ,Propecia 1 tablett/dag sedan 2009/12/08,Kiesel 1 kapsel /dag sedan 2010-04-13, MSM rek dos sedan 2010/04/13

Adolf

02 Feb 2017, 00:13

Avråder ifrån det. Ska man ha nytta av SMP måste håret hållas väldigt kort.

Transplanterat hår ser för jäkla dåligt ut vid kort hårlängd, som om det fanns små prickar där håret kommer ut från huden. Det kommer sig av att vid orörda "multigrafts" är det ett litet men avgörande avstånd mellan hårstråna, medan vid transplanterade grafts kommer hårstråna ut från samma öppning.

Dessutom blir huden förhöjd vid det transplanterade området. I viss ljussättning kan det vara mycket besvärande.

Acceptera att du är tunnhårig och gör något annat än att tänka på det dagarna i ända. Du blir bara olyckligare om du försöker dig på kirurgiska ingrepp.

Hårfighter

03 Feb 2017, 03:32

Ja är inte så kunnig på just den där kombon, men vad jag läst ska en fue tillsammans med en smp kunna bli bra. Wyatt här har nog lite bättre koll på det. Men sök på nätet och kolla efter just såna fall.

whyatt

04 Feb 2017, 14:47

Adolf nämner flera viktiga punkter, dock bör tilläggas att pigmentering kan göras i diffusa hår som vuxit ut en bit (och täcker en rejält yta väl) och som inte kommer att ramla av inom överskådlig tid, i sådana fall blir pigmenten nästan som permanenta hårfibrer (även om de inte är helt permanenta)...att som du önskar köra riktigt kort riktigt hår och fylla i luckorna med pigment är visserligen inte omöjligt, men precis som Adolf tar upp så finns det en individuell benägenhet gällande hur mottagarhuden reagerar på transplantaten och vad man inte vill se är kombinationen av ett onaturligt snaggat resultat och pigmentprickar.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Chribbs

06 Feb 2017, 18:26

Problemet är att jag inte kan acceptera det. Har försökt i 5 år att vara rakad och jag hatar det. Främst för att jag inte har en hårlinje. Hur har det gått med din ht Adolf?
Recrea Forte 2007-08-05 till 2009-06-05, Rogain 5%,2 ggr/dag sedan 2009-11-25 ,Propecia 1 tablett/dag sedan 2009/12/08,Kiesel 1 kapsel /dag sedan 2010-04-13, MSM rek dos sedan 2010/04/13

Chribbs

08 Feb 2017, 12:57

Sen var tanken att transplantera spridda grafts över en rätt stor yta, med lägre täthet och "fylla" ut med Smp för att öka illusionen av täthet. Sen hålla det på 3 mm längd, alltså inte transplantera bara en hårlinje och sen köra Smp bakom, det hade nog sett märkligt ut.

whyatt

13 Feb 2017, 21:33

Det är en intressant idé att blanda transplantat och pigment om vart annat för att på så sätt kunna täcka en större yta och därigenom förhoppningsvis inte längre vara en "olämplig kandidat". Men hur mycket mer vågar man sprida ut sina hårtransplantat?

- Vad är en optimal längd på transplantatens hår med tanke på prickarnas obefintliga längd?

- Hur reagerar huden i mottagarområdet vid HT?

Frågorna är många och svaren blir i många fall beroende av individuella förutsättningar såsom skalpens färg och hudkaraktär, hårets färg och kaliber samt givetvis befintligt och kommande håravfall.

Är man rejält tunnhårig räcker sällan transplantaten till för att göra en tillräckligt omfattande kosmetisk skillnad, inte ens med inräknad pigmentering. Precis som poängterat tidigare på brädan så finns det ett inbyggt dilemma här då det i vissa fall kan behövas en viss hårlängd för att dölja en HTs åverkan på mottagarområdet samtidigt som en realistisk pigmentering kräver att antingen placeras i ett lätt diffust håravfall eller på ett område som är kalt och där kvarvarande ursprungligt hår rakas..

Några exempel:

https://baldingblog.com/2014/10/10/scalp-micropigmentation-fue-combo-review-norwood-5-patient/

http://fue-hairtransplant.blogspot.se/2012/08/what-about-smp-or-scalp-micro.html

s568.photobucket.com/user/VinciHairClinic/media/Adrian/2nd session/before_firstsession_secondsession_vinci_hair_smp_left_page_zpsdgo9cdw7.jpg.html

http://www.hairrestorationnetwork.com/eve/181835-fue-smp-%7C-interesting-combination.html
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

14 Feb 2017, 03:40

Instämmer i att det kan bero mycket på hur håravfallsmönstret ser ut. Med större ytor där det sätts en gles fue, är det nog inte så säkert att det ser så bra ut. Men det finns mycket som spelar in. Tunnare hår som transplanteras skiljer inte ut sig lika mycket som tjockare hår i transplanterade områden. Jag tror också att det bästa är att ha, eller sätta en tätare hårlinje med transplantat, för att få en jämn övergång med tinningarna.

Längd beror på hårtäthet. Med låg täthet, ser all längd över någon mm inte bra ut.

Det här exemplet. Han hade nog inte kunnat uppnå den synbara tätheten med endast fue, och han skulle inte ha kunnat ha håret i den längden med endast smp.

http://s296.photobucket.com/user/janna0001/media/Slide2-24.jpg.html

Personligen tror jag att kombinationen smp/fue kommer att bli ganska stor framöver. Det verkar vara många som tittar på det. Om man är osäker så kan man invänta resultat, det lär dyka upp en del lite här och var, på forum och youtube. Kolla runt och läs vad andra som gjort det anser. Och om du är osäker på hur huden reagerar på en HT, så kan du alltid göra en liten till en början. Några hundra transplantat. Det är inte alla som får en synbar upphöjning i huden.

Skriv inlägg