Lösning mot håravfall

Om ämnet håravfall
wb890

28 Feb 2017, 02:13

Jag skriver denna tråd i hopp att kunna hjälpa er där ute som har råkat ut för manligt håravfall i tidig ålder samt tappar hår precis som jag har gjort de senaste 5 åren och har slutat med finasterid pga. biverkningar. Observera att min tråd baseras enbart utifrån personliga erfarenheter.

Under 2013 levde jag över mina tillgångar, ett halvår senare hamnade jag i stora ekonomiska skulder eftersom jag brände en kvarts miljon svenska kronor på kredit. Detta resulterade i en hel del stress och psyisk ohälsa. Till en början fick jag mjälleksem och som ett nästa steg startade jag igång Androgen alopecia trots att håravfall existerar inte i släkten.

I kombination med det manliga håravfallet har jag plågats av håravfall på grund av en ostadig kost, mycket stress och tränat aldeles för mycket. Min kost har alltid bestått av 2 max 3 mål per dag, dock har jag tränat i snitt 4 -5 ggr per vecka, gym, kampsport och löpning.

Håravfall för mig handlar primärt om tre parametrar.

- ( 1 ) Mental hälsa, ( 2 ) sockerkonsumtion och ( 3 ) manligt håravfalll

Mental hälsa : När du konsumerar din egen kropp via dålig kost och mycket stress finns det stor risk att du utlöser kortisol som i sin tur stryper näringsupptaget och resulterar i att du tappar hår.

Sockerkonsumtion: Att konsumera en hel del socker som jag har gjort genom åren är väldigt giftigt. ( 3-4 l cola i veckan + godis etc. ) Sockret stryper även ditt näringsupptag som en del i ledet gör att din hårbotten till slut kvävs eftersom den inte får någon näring. Jag är dock beroende av sötsaker var fjärde dag så förstår inte hur jag ska leva i ett liv utan socker.

Manligt håravfall : Trots att ovanstående parametrar är lika viktig som denna så säger alla läkare samma sak : ” ät finasterid ", trots att dom inte informerar om omfattningen kring biverkningarna, som impotens och eliminerad sexlust. Jag blev både olycklig och var tvungen att göra slut med min flickvän på bakgrund av detta ämne finasterid då jag inte ville ha sex längre.

7 månader senare bestämde jag mig för att aldrig använda mig av detta preparat igen. Jag är övertygad om att det finns en miljardindustri som aldrig kommer avslöja omfattningen av preparatets riktiga biverkningar. Sommaren 2014 tappade jag ungefär 60 % av mitt hår, och sedan dess har mitt hår gått i vågor, varför vet jag ej då manligt håravfall är en negativ spiral nedåt.

Jag tog ett blodprov för fyra veckor sedan och visade dessa världen.

- S - Testosteron : 32

- S - SHBG : 52

- S - testosteron bioakt : ***

- S-FSH : 4,9

- S-LH : 8,6

- S-kortisol : 369

Historik :

Historiskt sätt har jag haft onormalt hög sexlust och väldigt lätt att bygga muskler. Jag tolkar detta som en hög testosteronnivå då jag alltid haft pondus, hög självkänsla etc etc. så att det sedan konverterades till 5a-dihydrotestosteron var ingen nyhet. Sedan handlar det om känslighet till sina egna folliklar i hårbotten såklart. Jag testade finasterid under 8 månader och upplevde att jag fick tillbaka en hel del hår, men det var inte värt besväret.

Min sexlust reducerades med ungefär 80 % och impotens var inget alternativ. Jag har besökt ett 30 tal hårmottagningar i Stockholm och pratat med en hel del läkare på internet. Trots att näringstillförseln är kärnan i ämnet så verkar inte läkarna förstå att ovanstående parametrarar har en stor inverkan på ditt hår och att naturkurer faktiskt hjälper, utan standard process är att läkaren skriver ut propecia vilket för övrigt kostar 3 gånger mer än finastertid accord trots att det är samma preperat.

Här kommer en rad husråd och tips och tricks för att behålla ditt hår :

Undvik att tvätta håret 5 ggr per vecka ( sliter en hel del på håret när du torkar håret), Drick mycket vatten, Försök ej att kolla på håret för ofta ( undvik kortisolutsöndring av psykisk stress ), Motionera mycket , Försök att må bra i själen , Låt dig inte luras vad alla läkare säger, Undvik kreatin och testosteronhöjande preparat, Ät mycket fibrer och unvik socker i stora mängder, Försök reducera antal " waxdagar " då hårsäckarna täpps till. Undvik även hårtofs,mössa och keps, Undvik att torka håret med handuk och låt det lufttorka, Undvik stark sol

Här kommer en lista med produkter jag testat.

Recrea, minoxidil, finasterid, provexin, protocol, TRX2, vitamin b komplex, multivitamin, mivitotal, linfröolja, MSM, apiforce, linfröolja, mandelolja, kokosolja, massage, massagehandske, Cicamed Schampoo 3 %, procapil spray, Mivitotal, Vitamin B komplex, Silicea original, Silicea man, Bio – silicea, MSM,bobbys hårpiller, Priorin, Hårkontroll, Stora hårkuren, Protocol hair groth capsule, Cum + , Neofollic, TRX2.

Min lösning framöver :

Invärtes:

Jag har läst en hel del kring Neofollic och kommer testa dom framöver som en invärtes ” hårtablett”, sedan en bra svensk multivitamindryck är Mivitotal och den innefattar nästan alla ämnen förutom DHT hämmande. Fördelen med Neofollic är att den innefattar fler DHT hämmande ämnen en någon annan produkt, samt biotin och flera av aminosyrorna som hårbotten behöver. Slutligen så tänker jag äta linfröolja för att få i mig omega 3 och omega 5 vilket är bra för återfuktningen osv.

Utvärtes :

Jag kommer kombinera ovan med ” cicamed hair scalp treatment” vilket innehåller propacil som är motsvarigheten till minoxidil fast utan biverkningar. Jag kommer även massera min hårbotten 5 min varje kväll med sesam olja och lavendel, och även använda en svinborste för att säkra att jag stärker mina hårstrån.

Utvärtes / schampoo

Som jag skrev ovan tror jag att man ska undvika att tvätta håret för ofta, men om vi måste välja ett schampoo rekommenderar jag er ett schampoo utan parfym och propylen- glycol. Senast i onsdags när jag var hos frisören fick jag höra att en kund har testat ” bioxsine” och den produkten har tydligen gett denna kund som tidigare var nästan flintskallig massa nya hårstrån, frisören var helt lyrisk. Jag har även köpt ”Revita schampoo” som jag har läst mycket om som innehåller mycket av nedanstående ämnen som ska vara bra för håret och dess återväxt.

Frågor :

- Var är er erfarenhet av ovanstående produkter?

- Vad tror ni om min lösning framöver, är den bra ?

- Jag har testat alla produkter ovan, men jag är intresserad av att höra era erfarenheter och vad ni har testat.

- Är det stor skillnad mellan vitaminer och vitaminer? Vad är er erfarenhet?

- För mig är testresultat och liknande helt ointressant då hud och hår är så pass inviduellt, så personligen är jag mer intresserade av att höra era åsikter och få ett reelt mönster vad som faktiskt fungerar och ej.

- Jag har testat både minoxidil och recrea vid olika tillfällen men dessvärre brände recrea forte sönder mina hårsäckar på sidan av min tinning, vilket har lett till att jag har runda fläckar stora som golfbollar på varsin tinning, ser inte klokt ut... Jag valde omedelbart sluta med båda dessa preparat. Det ser ut som någon har kört en rakmaskin in i håret på mig på båda sidor när jag låter håret växa ut. Någon som kan förklara detta? Finns även andra biverkningar som röda fläckar under ögonen har jag läst, sedan upplever jag att det är väldigt långrandigt att spraya morgon och kväll. Avslutningsvis är det väldigt dyrt.

Primära ämnen för att återuppbygga håret/ stoppa håravfall

- L- Cystein, Nässla, Linfröolja ( Omega 3, Omega 5 ) , L- Cystein, Saw palmetto, Ricinolja, Kokosolja, Grönt te, Vitamin E , Ginseng, MSM , Kiselextrakt, Biotin, Koppar, Zink, Selen, L-cysin.

Sekundära ämnen för att återbygga håret/ stoppa håravfall

- Åkerfräken, Valeriana, Svartvinbärsolja, Spanskpeppar, Dong quai, Jättenattljusolja, Han Shou Wu, Ingefära, Grapefrö, Jojobaolja, L-arginin, Citrongräs, Lakrits, Rosmarin, Safflor, Sesam

macke

28 Feb 2017, 17:16

macke wrote: Oj du har en hel del historia med massa olika prepp..

http://www.bilddump.se/bilder/20170228170526-213.112.164.80.JPG

Själv kör jag BCAA amino, mest för tränings skull, vet dock inte om den innehåller något bra för håret? http://www.gymgrossisten.com/mutant-bcaa-97?q=mutant%20bcaa

Priorin kapslar

Den stora hårkuren

MSM

En liten brusis "ABCDE-vitamin"

och sist men även minst 0,25 Propecia..

Har inte märkt av någon biverkning där ännu.. Inte heller någon direkt förbättring kan jag tillägga..

hoppas VERKLIGEN att någon smart j*vel där ute kan komma på en lösning som fungerar effektivt för alla, så att manligt håravfall inte längre behöver vara något problem.. vad bra det hade varit va? =)

jonzi

28 Feb 2017, 22:29

Total smörja.

macke

01 Mar 2017, 11:11

jonzi wrote: Total smörja.

Aight, men varför tycker du att det är en total smörja om man får fråga?

Eller är du en av domdär odlarna som skördar sina rabatter med naturens alla växter buskar och bär, som sedan rensar blomlådan och smörjer in sig med detta?

wb890

01 Mar 2017, 22:10

Tack för din förståelse!

sparrow

03 Mar 2017, 15:49

Hörru, Jonzi. En liten brusis ABCD-vitamin, och att någon jävel där ute som kommer på något som fungerar effektivt för alla så att manligt håravfall inte behöver vara något problem. Det hade väl varit bra?

För övrigt besvarar TS sin fråga redan på de första raderna - "Till en början fick jag mjälleksem och som ett nästa steg startade jag igång Androgen alopecia trots att håravfall existerar inte i släkten."

Om det inte handlar om aggressivt håravfall, och det inte heller finns något i släkten, så kan det som tas upp mycket väl ha effekt. Men för att kunna göra en utvärdering av vad som fungerar, så är det tveksamt att ha en idé om en lösning framöver, om det alltså är en lösning som inte har testats. Många av de prylar som används utvärtes måste användas kontinuerligt och sannolikt minst 3-5 ggr veckan, att använda Revita (shampoo) var femte dag, när det rekommenderas att användas minst 5 dagar i veckan, det låter inte helt genomtänkt.

Aggressivt håravfall är ganska självklart svårare att bekämpa. Mivitotal, t ex, var intressant att det dök upp. Jag testade det, av någon anledning som jag inte minns, och det gav effekten att håravfallet minskade. Men det var länge sedan, och då tänkte jag bara att fan vad bra. Sedan orkade jag inte hålla på att köpa de där flaskorna, och när jag sedan testade igen så märkte jag inte att effekten var lika bra, men jag kan inte svära på att effekten helt avtagit. Det innehåller ändå en hel del antioxidanter som kanske kan göra nytta. Det kostar knappt något att testa, och det har andra positiva effekter, och garanterat inga biverkningar. Själva grejen är också att hålla ut. Man måste nog testa sånt här i minst ett halvår, och kanske längre, förrän man kan göra en utvärdering. Och då kanske det inte är helt enkelt att hålla på med 25-30 olika preparat.

whyatt

05 Mar 2017, 18:05

jonzi wrote: Total smörja.

Den gode jonzi strikes again.

wb890, välkommen hit. Jag får be om ursäkt för det dryga mottagandet. Forumsvän jonzi menar nog inget illa..och nej, han verkar verkligen inte vara naturtypen utan skulle gissningsvis äta syntetiskt och patenterat arsenik om någon (överbetald och underpresterande) professor påstod att det gav håret tillbaka.. :P

Lägg gärna upp en tydlig bild eller två på ditt hår, om du vill få icke-medicinsk feedback.

Det du behöver fråga dig i allt det här är...DHT..är det boven i dramat? Om ja, är en reduktion då lämplig? Om ja, kan detta ske utan att bieffekter likt de finasterid gav?

Neofollics låter ju all nice and dandy på ytan, men sågpalm och beta-sitosterol..kan ge liknande bieffekter som finasterid, i synnerhet om du ska nå DHT-reduktion på samma nivå..i övrigt är innehållet skapligt intressant OM det vore som en prisvänlig multivitamin..men jag kan inte tänka mig att denna produktens månadskostnad är speciellt låg..i så fall bättre att, if you ask me, satsa stort på Ecklonia Cava och Scute (Huang Qin).
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

wb890

06 Mar 2017, 01:29

whyatt wrote: [quote=jonzi]Total smörja.

Den gode jonzi strikes again.

wb890, välkommen hit. Jag får be om ursäkt för det dryga mottagandet. Forumsvän jonzi menar nog inget illa..och nej, han verkar verkligen inte vara naturtypen utan skulle gissningsvis äta syntetiskt och patenterat arsenik om någon (överbetald och underpresterande) professor påstod att det gav håret tillbaka.. :P

Lägg gärna upp en tydlig bild eller två på ditt hår, om du vill få icke-medicinsk feedback.

Det du behöver fråga dig i allt det här är...DHT..är det boven i dramat? Om ja, är en reduktion då lämplig? Om ja, kan detta ske utan att bieffekter likt de finasterid gav?

Neofollics låter ju all nice and dandy på ytan, men sågpalm och beta-sitosterol..kan ge liknande bieffekter som finasterid, i synnerhet om du ska nå DHT-reduktion på samma nivå..i övrigt är innehållet skapligt intressant OM det vore som en prisvänlig multivitamin..men jag kan inte tänka mig att denna produktens månadskostnad är speciellt låg..i så fall bättre att, if you ask me, satsa stort på Ecklonia Cava och Scute (Huang Qin).
Hej!

Tack för ditt svar.

Se denna artikel och hans framgång, om det inte är mygel så är det ett krasst kvitto att rätt inställning och nitisk användning av rätta råvarorna ger resultat?

: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=160444941

Jag är själv rädd för att jag inte vet om det är manligt håravfall eller fläckvis håravfall, mitt håravfall är så ojämt och märkligt visibelt sätt så det skapar en osäkerhet.

Dock kan jag känna att utifrån att jag först förlorade hår i vikarna, sedan tinningen och slutligen hjässan så börjar jag undra om det är fläckvist håravfall + manligt håravfall. Utöver det känner jag dagligen ett stickande från hårbotten, nästan som att någon " äter " i mina hårsäckar.

Har även läst att talgproduktionen är väldigt avgörande avseende håravfallet, och jag har alltid haft en väldigt hög talgproduktion, och därav utvecklade jag sebboreiskt eksem innan jag började lida av håravfall , och det lider jag av dagligen. Jag tror att jag ska börja med att använda Selsun igen i hårbotten för att döda eventuell talgproduktion. Den har samma effekt som Ketoconazole schampoo, som för övrigt dödar svampen och håller talgproduktionen i schack. Utöver schampoot kör jag procapil spray morgon och kväll, som också enligt studier har fungerat precis lika bra som minoxidil fast sluppit biverkningar. Ecklonia Cava och Scute (Huang Qin) har jag aldrig testat.

Nu är det 1 månad sedan jag slutade med finasteride, och jag har läst att jag kanske aldrig får tillbaka den lust jag har haft tidigare, det skrämmer mig något enormt.." eventuellt 6-12 månader framåt i tiden"

Jag har själv gjort en excel jämförelse på preparaten ovan då jag finner innehållen väldigt snarlika, förutom bobbys hårpiller som faktiskt innehåller linfröolja. Dock som ni kan se nedan så skiljer det ganska mycket i pris, och jag har själv gjort en kalkyl vad varje produkt kostar per månad om man beslutar sig att börja.

Av alla fabrikat jag har undersökt och testat så är det fyra fabrikat som skiljer sig i innehåll från de andra, och det är nedanstående. Men dock vet jag inte om jag kan motivera prisskillnaden för dessa ämnen :

Foliactive

Fenugreek 600 mg

Grape 300 mg

Niacin 20 mg

iron 7 mg

Pantthhenic acid 18 mg

Neofollic

Plant sterols (Beta-sitosterol) 190 mg

Green tea extract 80% (EGCG) 167 mg

Saw Palmetto extract 160 mg

Red clover extract (11% isoflavones) 90 mg

Nettle leaf extract 75 mg (equivalent)

Isoflavones complex 100 mg

Taurine 100 mg

TRX2

L - carnitine tartrate 800 mg

Potassium Chloride 191 mg

Isoleucine 75 mg

Valine 75 mg

Nicotinic acid 40 mg

- Mivitotal : 56 kr per månad

- vitamin B komplex : 39 kr per månad

- Silicea original : 112 kr per månad

- bio silicea : 107 kr per månad

- Proto-col : 125 kr per månad

- Hårkontroll : 129 kr per månad

- Foliactive : 240 kr per månad

- Priorin : 289 kr per månad

- Neofollics : 330 kr per månad

- Bobbys hårpiller : 399 kr per månad

- Cum + ( har liknande ämnen ) 510 kr per månad

- TRX2 : 649 kr per månad

wb890

06 Mar 2017, 01:48

Har även läst att propylen glycol kan accelerera ditt manliga håravfall så jag har kastatat alla produkter med allt innehåll som slutar med " cone " och "glycol" för att säkerställa att jag går rätt väg.

Var kan jag bilägga bilder? Om du vill kan jag maila dig mina bilder på mitt hår, men då behöver jag din e-post =)

wb890

06 Mar 2017, 02:03

Mitt håravfall började när jag hamnade i djup depression efter att jag tog på på mig en skuld på 400 000 kr. Idag är skulden runt 250 000 så jag vet med allt jag äger och har att detta är grunden till att jag sitter där jag sitter idag.

Är djupt tacksam för alla tips jag kan få :), dock tror jag inte att mitt hår kommer växa tillbaka som det en gång var... Men jag kan lägga ned alla pengarna i värden för att förstå mig på hud och hår. Har läst en hel del om swiss roller och läst mycket positiva saker, vad tror du ? bör man testa?

Men Ecklonia Cava och Scute (Huang Qin) lät intressant.

Jag skulle nog rekommendera alla där ute och göra som jag, så ni slipper gå samma långa väg och förkovra er i 5 år då det kanske redan är för sent och håret har slitits av från sin rot.

- Massage hårborste( svinborste ) morgon /kväll

- Massage fingrar ( Sesamolja och lavendel i håret under massagen)

- Hårkapslar invärtes

- Linfröolja invärtes

- Mivitotal invärtes

- MSM

- Cicamed scalp treatment procapil morgon/kväll för att döda DHT och skapa håråterväxt

- Använda svampdödande schampoo, tex selsun fungerar utmärkt. ( för att hålla nede talgproduktionen )

Övriga tips :

- Undvika alla produkter med propylen-glycol eller silikon.

- Undvik stress och försök hitta en ventil i vardagen som ger dig glädje.

- Dricka grönt te

- Ät mycket vitaminer och proteiner

- Äta mycket fibrer, dra ned på snabba kolhydrater och sockret.

Om det finns något av ovanstående som kan bytas ut eller tas bort är jag bara tacksam, vore kul om man fick mer feedback från folk här, men verkar inte vara så stor trafik =(

sparrow

06 Mar 2017, 08:17

"The biggest factor when it comes to hair loss is inflammation."

Citat från länken som är postad ovan. Jag börjar också allt mer bli övertygad om att det är här man ska börja att leta efter svaret på håravfallet. Det kanske inte är fallet för samtliga, men när det inte finns något att förlora på att utesluta den möjligheten så finns det ingen logisk anledning att hoppa över det steget om man på allvar vill göra något för att framförallt minska håravfall, förstärka försvagade hårsäckar, och i bästa fall (vilket är någon slags superbouns) få återväxt där håret helt gett upp.

Men det är upp till var och en. En del kommer att avfärda det på en gång, och sitter hellre och väntar år efter år på att någon kanske ska hitta någon universallösning, vilket troligen inte kommer att inträffa ens under nästa generations livstid.

whyatt

12 Mar 2017, 20:34

web890, titt precis under mitt namn till vänster, där finner du en mail-länk ;)

Om du vill lägga upp för alla, läsa mer här: http://lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=2243

Gällande de av dig listade formuleringarna så finns det ingen som sticker ut och, i min värld, ger ett resultat som rättfärdigar prislappen...ta te.x. TRX2, innehållet i den kan du utan vidare köpa löst och sätta ihop själv..och spara en slant på köpet! Vidare vet vi väldigt lite om produkternas ingredienskvalité..te.x. så kommer oljor som oxiderat att ÖKA mängden inflammation.

Så vad tusan kommer s.k. manligt genetiskt håravfall ifrån egentligen? Det perfekta svaret på denna frågan är ännu ej formulerat men en teori låter ungefär så här: Elektronunderskott uppstår, vilket är en naturlig följd av inflammation (orsakat av försämrat lokalt blodflöde pga pre-pubertala förändringar i käkbenet, aka artärblockering) vilket i sin tur över tid orsakar problem med syresättningen som, förenklat uttryckt, leder till ökade lokala koncentrationer av DHT...vars könshormonella profil tenderar att dra till sig "mer av det dåliga" på hårsäcksnivå (höga nivåer av cytokintoxiner i blodet)..mer inflammation uppstår..and repeat...därtill försöker också hjässan i viss mån kompensera för vad som händer (hypoxia) genom att skapa nya blodkärl...snart finns det inget annat för hårsäcken att göra än att gå ner i djup dvala.

Mycket att ta in. Inte helt mainstream. Men intressant ändå, tycker jag.

Skevt näringsupptag, problem med sköldkörteln, luftföroreningar, histaminproblem, stress etc spelar också alla in...därför tycker jag personligen att man bör betrakta "manligt håravfall" som en multifaktoriell utmaning.

Givetvis är ni varmt välkomna att inkomma med moteld i frågan. En sådan är ju så klart: Hur kommer det sig då att hår från nacken, transplanterat till en tunnhårig front, tycks leva gott i många år på en plats där en broder-hårsäck drog sin sista suck? En av förklaringarna är att dessa transplanterade hårsäckar, som inte härstammar från "problem-områdena", har betydligt bättre skick på de så viktiga progenitor-cellerna.

Niklas.L

23 Oct 2017, 21:04

Efter att ha läst genom denna tråden har jag en fråga angående svinborsten. Har ganska långt hår och borstar det därför gärna varje dag. Använder då en helt vanlig ganska gles borste, men likaväl lossnar det såklart en del hår. Ser jag då på en svinborste som är väldigt tät och ska dessutom borsta håret två gånger per dag ser jag inte hur detta ska hjälpa hårproduktionen. Kommer ju slita väck massvis av hår både morgon och kväll.
Tänker jag helt fel här?

whyatt

25 Oct 2017, 13:11

Niklas,
givetvis kan hård mekanisk bearbetning av hårstråna leda till "ökat" håravfall initialt..men på sikt är tanken med svinhårsborstandet att hårrötterna ökar sin "motståndskraft" plus att ev. obalans beträffande skalp-sebum (talg, fett) normaliseras.

Jag förstår om det känns extra skrämmande vid längre hår att se hur mer än vanligt lossnar och givetvis är det ju så att om man har ett redan försvagat hår som är hårt ansatt av miniatyrisering, ja då kanske tekniken inte är lämplig...för hur man än vänder och vrider på det så måste proceduren upprepas ofta och ordentligt.

Niklas.L

05 Nov 2017, 10:26

Tack för svar whyatt! Då kör jag på som vanligt med min glesa borste och skaffar mig en svinborste när jag klipper håret kort igen.

Skriv inlägg