Preparat om det möjligtvis inte är "manligt håravfall"

Om ämnet håravfall
babydoll

14 Mar 2017, 08:58

Jag är 47 år och har det mesta håret kvar. Det jag upptäcker är att jag har med åren fått tunnare hår över hela huvudet. Det är inte direkt tal om vikar. Snarare att håret tunnas ut exempelvis framtill och överlag över hela huvudet.

Det kanske handlar om håravfall pga ålder.

Det jag också upplever är att (kanske inbillning) när jag tagit något potensmedel så verkar jag tappa mer hår. Finns det något samband eller är det enbart inbillning?

Jag har en laserhjälm men kanske inte använder den flitigt nog

Är det laser som är det bästa för mig?

Finns det några andra preparat om det INTE handlar om klassiskt manligt håravfall ä?

Tacksam för kommentarer.
Propecia

aroxx

14 Mar 2017, 13:15

babydoll wrote: Jag är 47 år och har det mesta håret kvar. Det jag upptäcker är att jag har med åren fått tunnare hår över hela huvudet. Det är inte direkt tal om vikar. Snarare att håret tunnas ut exempelvis framtill och överlag över hela huvudet.

Det kanske handlar om håravfall pga ålder.

Det jag också upplever är att (kanske inbillning) när jag tagit något potensmedel så verkar jag tappa mer hår. Finns det något samband eller är det enbart inbillning?

Jag har en laserhjälm men kanske inte använder den flitigt nog

Är det laser som är det bästa för mig?

Finns det några andra preparat om det INTE handlar om klassiskt manligt håravfall ä?

Tacksam för kommentarer.

Min farbror hade samma som du beskriver. Han började med Silicea(vitaminer för hud,hår, naglar till män) och Priorin schampoo vilket han påstår har hjälpt honom att få tjockare hår. Om det verkligen är så eller om det är placebo kan jag inte svara på. Du kan ju alltid prova, båda produkterna kan du köpa på nätmaste apotek.

Lycka till!

hejhej123

14 Mar 2017, 19:13

Jag är ganska övertygad att det är manligt håravfall du lider av.

Du har bara en väldigt mild grad av det, men nästan alla män tappar hår med åldern. Det är naturligt och ligger i vårat hormon (Dihydrotestosteron)...

Ju äldre män blir desto tunnare blir håret (överlag) och syns tydligt om man jämför män när de är t.ex 15 jmf. med 25 då de fått en "mogen hårlinje" och sedan tunnas håret generellt ur, för vissa jämnt men med åren blir det bara tunnare och tunnare.

Så, DHT skapar ditt håravfall (som för nästan alla män) så enda sättet att stoppa det är ju att blockera dht. Dock är du 47 med hår över hela huvudet, det är förmodligen en väldigt långdragen process så i din ålder hade jag nog bara försökt att vara nöjd över att du faktiskt har hår över hela huvudet.

whyatt

08 Aug 2017, 09:23

Det hade varit intressant att se bilder på håret ditt, men det låter mer som om du har ett diffust håravfall än ett klassiskt måne-vikar håravfall. De bakomliggande orsakerna kan vara flera, oftast får DHT skulden fullt ut vilket fler och fler "researchers" börjar förstå inte är riktigt sant. Detta betyder också att det finns fler sätt att ta sig an problemet, således är dht-inhibering inte det enda alternativet. Good news mao! Jag tycker Danny ganska bra redogör för komplexiteten:

2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg