Mitt råd,tänk långsiktigt

Om ämnet håravfall
Kogo

22 Mar 2017, 12:37

Hej alla,

Har gjort mina 2 hts och är supernöjd!

Gjort på poseidonkliniken och jag kan bara säga

att jag är SÅåå glad att jag INTE körde Turkiet.

Alla här inne är så sjukt fixerade att få MAX antal grafts

för billigaste möjliga kostnad.

Hur ser det ut när du blir äldre om du harvat ut 5000grafts i nacken?

Fördjävligt skulle jag vilja säga.

Vid nåt tillfälle i livet vill du kunna snagga/raka ner håret men då är det kört.

Har varit så sjukt fixerad med mitt hår senaste åren men nu är det bekymret

helt borta.

Men vill verkligen VARNA er som funderar på maxbehsndlingar utomlands.

Ni får mer hår absolut men dom klinikerna skiter fullständigt i hur du ser ut om 5-20 år.

Prioritera först om det är lönt med en Ht, är du nästan flint så skippa det helt för kommer

se onaturligt ut.

Och som sagt tänk LÅNGSIKTIGT.

Ska du smacka på 3000 grafts i front och sen upptäcka att du inte har donor kvar till kronan sen?

Lycka till allesammans

Haironhead

22 Mar 2017, 15:02

Har aldrig förstått grejen med max antal grafts. Ja bortsett från att kirurgerna vill sko sig och tjäna så mkt som möjligt såklart. Men det logiska är väl snarast att man vill ta så litet antal grafts som möjligt som krävs för att ändå nå en vettig illusion av hår, men klinikerna vill alltid smälla på extra för att "säkra" för framtiden påstår dom.

Kogo

22 Mar 2017, 15:57

Jepps, jag själv är tom gränsfall när det gäller donorn.

Trimmade nacken 2,5 millimeter och det är på övre gränsen där med.

Nu ser det ändå (ok) ut men 1-2000 grafts till och så ser det ut som nån

mepprat mig i nacken me ett maskingevär:)

Ted

22 Mar 2017, 16:32

Kogo wrote: Jepps, jag själv är tom gränsfall när det gäller donorn.

Trimmade nacken 2,5 millimeter och det är på övre gränsen där med.

Nu ser det ändå (ok) ut men 1-2000 grafts till och så ser det ut som nån

mepprat mig i nacken me ett maskingevär:)

Hur ser mottagarområdet ut om du rakar håret nu? Mottagarområden med glest satta grafts brukar se onaturliga ut vid korta hårlängder.
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011

Kogo

22 Mar 2017, 17:04

Det ser jättebra ut.

Trivs bättre i rakat än med hår nu om jag ska vara helt ärlig.

Nu har jag sparat ut och (tvingat) mig själv att INTE snagga mig.

Men ser skitbra ut ingen som ser att jag gjort en ht alls

Nu är det iofs inte glest alls i fronten iom att dom rätade upp mer där 2a htn.

Alm

22 Mar 2017, 19:57

Förstår precis vad du menar Kongo!

Jag har också gjort två stycken var av den först i Sverige (1600) o Turkiet (2600) och Turkiet var 10ggr bättre så de är nog helt och hållet om man gjort sin läxa innan. Tex innan ja kom ner så bedömde de att de kunde ta 2,5-3,5 men väl på plats blev de "bara" 2600 för att inte förstöra min donor. Så alla vill verkligen inte maxa :)

Jag har kört 1mm kort runtom på sidorna och ingen som inte är hår nörd såg någon skillnad när ja påtala det. Men visst ska de hyvlas helt någon gång i framtiden så kommer ja själv nog att använda mig av pigmentering för att fylla ut donor lite om de skulle se märkligt ut. Även här tror jag att man är mer utsatt om man är mörk i hyn och även får markanta ärr lätt.

Kogo

22 Mar 2017, 20:46

Ja det är verkligen viktigare än vad man tror:)

Nör man väl ska göra sin ht tänker Man bara i nuet Max grafts Max densitet osv.

Även jag gjorde det, sa mer eller mindre (Jag bryr mig inte om det ser tunt ut i nacken).

Är så sjukt glad att det vart (Lagom).

Har inte megatjockt hår men heller inte tunnhårig eller flint.

Snaggade nacken till 1 mm förra veckan och då syntes det mer, nu har det vuxit ut en del skulle tippa på 3 mm och nu syns det knappt alls.

Fast helt ärligt Alm,din donor måste va bra uttunnad med dina grafts.

2600+1700 drygt 4300 så får hoppas du inte tappar mer hår med åldern.

vvvvvv

23 Mar 2017, 01:22

Alm wrote: Förstår precis vad du menar Kongo!

Jag har också gjort två stycken var av den först i Sverige (1600) o Turkiet (2600) och Turkiet var 10ggr bättre så de är nog helt och hållet om man gjort sin läxa innan. Tex innan ja kom ner så bedömde de att de kunde ta 2,5-3,5 men väl på plats blev de "bara" 2600 för att inte förstöra min donor. Så alla vill verkligen inte maxa :)

Jag har kört 1mm kort runtom på sidorna och ingen som inte är hår nörd såg någon skillnad när ja påtala det. Men visst ska de hyvlas helt någon gång i framtiden så kommer ja själv nog att använda mig av pigmentering för att fylla ut donor lite om de skulle se märkligt ut. Även här tror jag att man är mer utsatt om man är mörk i hyn och även får markanta ärr lätt.

Inte relaterat till tråden, hoppas det går bra (hittade inte hur man skickade pm)

Alm, såg din HT tråd och tyckte du hade grymt resultat. Undrar bara om du använder något som t.ex finas i nuläget?

Mvh

Alm

23 Mar 2017, 21:44

Absolut så är den tunnare men inget jag märker av ialf som det är nu plus ljus hy och ljusa hårstrån. Eftersom ja har lockigt hår när ja inte fixar frisyren så kommer ja alltid hålla det kort på sidorna eftersom de känns mer fräscht/stiligt enligt mig. :)

Men funderar på att spara ut ett par cm för att kolla någon gång. Hur de skulle se ut. För min del har dessa ht gjort att ja trivs 100% mer med mig själv och använder till skillnad mot innan aldrig keps numer...typ :)

Men får ja 10 "hår år till" så är ja väldigt nöjd och får köra hyvlat sen om de skulle se fördärvligt ut :)

Så här var de ju innan sista ht:n...ingen rolig syn.

http://s725.photobucket.com/user/alm1000/media/montage1_zps8hn7eo4c.jpg.html?sort=3&o=37

Vvvvv: nej endast minox 1gång per dag och biotin 5000

Kongo: när du snagga ner till 1mm såg andra att de var nått annorlunda eller är bara du? Va var de du såg? Ljusa prickar? Glest/tunnt?

Kogo

23 Mar 2017, 23:33

Man såg alla dotsen, inget andra ser om dom inte står och stirrar en i nacken o solsken från 2dm avstånd men det syns det gör det.

aroxx

23 Mar 2017, 23:41

Alm wrote: Absolut så är den tunnare men inget jag märker av ialf som det är nu plus ljus hy och ljusa hårstrån. Eftersom ja har lockigt hår när ja inte fixar frisyren så kommer ja alltid hålla det kort på sidorna eftersom de känns mer fräscht/stiligt enligt mig. :)

Men funderar på att spara ut ett par cm för att kolla någon gång. Hur de skulle se ut. För min del har dessa ht gjort att ja trivs 100% mer med mig själv och använder till skillnad mot innan aldrig keps numer...typ :)

Men får ja 10 "hår år till" så är ja väldigt nöjd och får köra hyvlat sen om de skulle se fördärvligt ut :)

Så här var de ju innan sista ht:n...ingen rolig syn.

http://s725.photobucket.com/user/alm1000/media/montage1_zps8hn7eo4c.jpg.html?sort=3&o=37

Vvvvv: nej endast minox 1gång per dag och biotin 5000

Kongo: när du snagga ner till 1mm såg andra att de var nått annorlunda eller är bara du? Va var de du såg? Ljusa prickar? Glest/tunnt?

Alm vilka kliniker har du gjort dina HTs? Kollade igenom dina bilder och tyckte det såg bra ut.

Kogo

26 Mar 2017, 10:11

Här är donorn nu gränsfall med grafts

http://www.ladda-upp.com/bilder/86966/donor-2750-grafts

Hårfighter

26 Mar 2017, 22:55

Absolut bra att ta upp saker man bör tänka på.

Dock kan man ju inte varna för alla i Turkiet.

Finns ju en del som håller världsklass på sina resultat där.

Kogo

27 Mar 2017, 10:38

Absolut är det några av världens främsta (kirurger där) men min poäng är inte hur pass duktiga dom är utan att dom tar ut för mycket grafts och sabbar donorn.

Jag ser ju själv vilken åverkan 2700 grafts har gjort så att lägga till ytterligare 1500-2500 små hål i nacken skulle gjort det omöjligt att gå snaggad utan att det skulle se flrdjävligt ut.

Som jag nämnde när man väl vill ha sitt (Hår) och sitter på konsultationen så skiter Man i donorn.

Man är så fokuserad på sitt mottagarområde och Man kan bli förblindad.

Detta är min åsikt för jag inser att det handlar om ett långsiktigt resultat.

Skulle dr koray erbjuda mig en gratis behandling me ytterligare 2000 grafts skulle jag tacks nej utan tvekan.

Hårfighter

27 Mar 2017, 17:23

Helt klart vill en del ta ut många grafts.

Dock är väl hur duktig man är en bra sak att ta med i sammanhanget.

Tror dom flesta seriösa aktörerna har en tanke på hur donorn kommer se ut efteråt.

Sen är ju otroligt mycket individuellt för kunden.

Men lika som vissa är bra på att bygga en snygg hårlinje etc så är det samma sak med att plocka ut graftsen med minsta påverkan etc.

Har sett resultat som skiljer sig otroligt i jämförelse men med samma antal grafts.

Men förstår din poäng.

whyatt

27 Mar 2017, 20:17

Kogo,

att du är nöjd och glad är det absolut viktigaste, så tummen upp mate!

Det du nämner kring överskördning är väldigt viktigt. Många kliniker saknar kompetensen att på ett ackurat sätt bedöma vart gränsen går. Därtill vet vi numera att också donorn är drabbad av miniatyrisering varför dess potential, individuellt, minskar. Det pågående håravfallet (hos de flesta) är också en faktor att lägga stor vikt vid.

Notera dock att det inte ligger i de mest seriösa klinikernas intressen att plocka ut för många grafts, Internet har gjort det så fruktansvärt kostsamt med missnöjda patienter att om vi bortser ifrån klinikernas varierande grad av etik, så är det helt enkelt inte värt risken att behandla patienter som inte är "med största sannolikhet lämpliga kandidater", och däri ingår givetvis att göra en solid evaluation av donorn.

Kogo, du nämner Koray. Du får gärna länka till de fall av överuttag och bristfällig donor management som du anser att ASMED (Dr. Koray) gjort sig skyldig till.

I slutänden är det trots allt så att vissa kandidater kan på goda grunder relokalisera mångt fler transplantat (säg i häradet 7500 st grafts) med minimal risk för "shotgun donor" medan andra helt borde avstå eller på sin höjd kommer upp i några futtiga tusen. Vi har alla individuella förutsättningar och därför ska vi inte dra alla över en och samma...wait for it..wait for it....kam! :P
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Kogo

27 Mar 2017, 22:18

Hårfighter och whyatt, Håller helt med er båda två.

Förstår att allt är individuellt helt klart samt att alla har olika förutsättningar.

Jag har inget fall av koray att visa jag drog bara till med ett erkänt namn som exempel.

Säger inte att jag rätt alls utan talar bara för min egen del hur jag har ändrat uppfattning och ser

på allt sedan min första konsultation.

Hade Poseidon gjort som jag ville (Då) och dragit ut 4500 grafts som (jag ville) så hade jag antagligen gått med keps dygnet runt idag.

Men helt som ni säger en del har bättre donor osv så förstår vad ni menar:)

joff

27 Mar 2017, 22:48

Skönt att ditt resultat blev bra, har typ aldrig läst om nån som gjort ht i sverige som är så nöjd :) Klart man inte vill ha en överkörd donor men behöver man många grafts så behöver man.

Bara en fundering, du har flyttat 2700 grafts så då antar jag att du hade en del hår kvar på huvvet innan ht? Vad händer om/när det faller av och det endast sitter 2700 kvar? Det kommer väl se rätt skevt ut även vid rakat? Känns som lite pest eller kolera liksom med donor/mottagarområdet, men hade det varit enkelt så hade vi ju inte suttit här :P

Kogo

28 Mar 2017, 08:39

Joff😎 Haha ja så kan det också bli vem vet, spretande glesa grafts över hela huvidet plus en

nacke fullt med små hål:)

Tror dock att kör man väldigt snaggat så blir helhetsintrycket bätttte ändå.

Men då menar jag väldigt kort 2-3 mm, 5mm -1 cm ser nog väldigt taskigt ut i ett sånt läge.

Alm

28 Mar 2017, 19:50

Va tor ni andra här! Jag har fått en känsla av att "dotsen" blir mer framträdande/synliga av mörkhåriga personer som kanske är lite ljusare i hyn?

Skriv inlägg