PRP manligt håravfall?

Om ämnet håravfall
flichenstein

20 Oct 2017, 22:55

Hejsan.

Är det någon som testat PRP som vanligtvis inte tar grejer som Propecia/Minoxidil och har lust att berätta om det funkar eller inte?
Är inte speciellt sugen (än) att börja ta preparat och en HT är så pass dyr och har inte pluggat på riktigt än om kliniker mm.

Känns ju som något som skulle kunna vara nåt att testa om det funkar för manligt håravfall.

Mvh

whyatt

23 Oct 2017, 10:14

PRP, som jag skrivit om tidigare här på brädan, är ett intressant tillskott i arsenalen för oss tunnhåriga, tyvärr är tekniken i sin linda och det finns inget standardiserat sätt att göra hela proceduren på, i alla fall inte som överlag leder till solida och robusta resultat. Dr. Greco (Sarasota) och Dr. Cole (Atlanta) är två stycken välkända hårkirurger som försöker utveckla tekniken vidare, bl.a. genom att kombinera PRP med ACELL samt förstärka plasman med stamceller.

Så som läget ser ut idag är det många som erbjuder "vanlig" PRP och en sådan behandling på en "random-klinik" ser jag personligen som högst tveksam. Skall man göra detta, återigen i mitt tycke, så behöver kliniken expertiskunskap och dessutom kunna påvisa varför deras metod är extra lovande. Därtill måste den ekonomiska aspekten vägas in då PRP inte är något man gör en enda gång och sen lever happily ever after.

PRP verkar fungera något bättre för kvinnor än män, men överlag är resultaten varierande..därtill är en oroväckande majoritet av de som erbjuder PRP väldigt dåliga på att dokumentera resultaten, vilket i sig också är en varningssignal. Vore suveränt om vi kunde hitta en bra leverantör i Europa - jag vet att det finns en intressant aktör i Tyskland som också har tagit tekniken ett steg längre. Skall försöka hitta!

Rätt hanterat är däremot ACELL+PRP vid HT en no brainer, dvs något vi får hoppas fler och fler kliniker börjar erbjuda.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

flichenstein

23 Oct 2017, 19:23

whyatt wrote:
23 Oct 2017, 10:14
PRP, som jag skrivit om tidigare här på brädan, är ett intressant tillskott i arsenalen för oss tunnhåriga, tyvärr är tekniken i sin linda och det finns inget standardiserat sätt att göra hela proceduren på, i alla fall inte som överlag leder till solida och robusta resultat. Dr. Greco (Sarasota) och Dr. Cole (Atlanta) är två stycken välkända hårkirurger som försöker utveckla tekniken vidare, bl.a. genom att kombinera PRP med ACELL samt förstärka plasman med stamceller.

Så som läget ser ut idag är det många som erbjuder "vanlig" PRP och en sådan behandling på en "random-klinik" ser jag personligen som högst tveksam. Skall man göra detta, återigen i mitt tycke, så behöver kliniken expertiskunskap och dessutom kunna påvisa varför deras metod är extra lovande. Därtill måste den ekonomiska aspekten vägas in då PRP inte är något man gör en enda gång och sen lever happily ever after.

PRP verkar fungera något bättre för kvinnor än män, men överlag är resultaten varierande..därtill är en oroväckande majoritet av de som erbjuder PRP väldigt dåliga på att dokumentera resultaten, vilket i sig också är en varningssignal. Vore suveränt om vi kunde hitta en bra leverantör i Europa - jag vet att det finns en intressant aktör i Tyskland som också har tagit tekniken ett steg längre. Skall försöka hitta!

Rätt hanterat är däremot ACELL+PRP vid HT en no brainer, dvs något vi får hoppas fler och fler kliniker börjar erbjuda.
Okej kanske skippar att göra endast PRP då och i så fall om HT blir aktuellt längre fram. Kanske bättre att börja en propecia kur istället?

sparrow

23 Oct 2017, 19:30

whyatt

25 Oct 2017, 08:42

Jag dömer inte ut PRP, men det är inget man hipp som happ springer in i, i alla fall inte när kostnaden är fyrsiffrig, per gång. I vanlig ordning anser jag att de som erbjuder tjänsten trovärdigt och seriöst måste kunna påvisa varför de är top notch. I annat fall är det helt ointressant, iaf enligt mig.

Intressant studie på temat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5343942/
Platelet rich plasma (PRP) was tested as a potential therapy for androgenetic alopecia (AGA) through two different clinical protocols in which one population (18 participants) received half-head treatment with autologous non-activated PRP (A-PRP) produced by CPunT Preparation System (Biomed Device, Modena, Italy) and the other half-head with placebo, and a second separated population in which all participants (n = 6, 3 participants per group) received treatment with calcium-activated PRP (AA-PRP) produced from one of two different PRP collection devices (Regen Blood Cell Therapy or Arthrex Angel System). For the A-PRP study, three treatments were administered over 30-day intervals. Trichoscan analysis of patients, three months post-treatment, showed a clinical improvement in the number of hairs in the target area (36 ± 3 hairs) and in total hair density (65 ± 5 hair cm2), whereas negligible improvements in hair count (1.1 ± 1.4 hairs) and density (1.9 ± 10.2 hair cm2) were seen in the region of the scalp that received placebo. Microscopic evaluation conducted two weeks after treatment showed also an increase in epidermal thickness, Ki67+ keratinocytes, and in the number of follicles. The AA-PRP treatment groups received a singular set of injections, and six months after the treatments were administered, notable differences in clinical outcomes were obtained from the two PRP collection devices (+90 ± 6 hair cm2 versus −73 ± 30 hair cm2 hair densities, Regen versus Arthrex). Growth factor concentrations in AA-PRP prepared from the two collection devices did not differ significantly upon calcium activation.

difus

12 Nov 2017, 11:31

Tjenare, jag har lite erfarenheter från PRP behandling för håravfall. Jag gjorde behandlingen på Nordic hair clinic i göteborg och det gick iaf då till så att man gjorde 4 behandlingar på 4 månader och sedan skulle man gå på en uppföljning efter 6 månader från den första alltså 2 månader efter den sista behandlingen. Jag kan väl säga att mitt håravfall inte är hemskt utan det jag tycker är jobbigast är att man fram i hårlinjen kan se igenom då mitt hår blivit tunnare och tappat pigmenteringen något. Det jag upplevde från behandlingen var att håret blev starkare och att jag fick lite återväxt på hjässan. Dock inte lika mycket i hårlinjen som jag önskat och jag valde därför att inte fortsätta med PRP behandlingen. Om man då ska utvärdera resultatet så kan man säga att de funkade hyfsat men på fel ställe.

whyatt

12 Nov 2017, 12:23

difus wrote:
12 Nov 2017, 11:31
Om man då ska utvärdera resultatet så kan man säga att de funkade hyfsat men på fel ställe.
Hej, tack för din input! 8-)

Några följdfrågor.
1. Vad fick du betala?
2. Ålder?
3. Man/kvinna?

difus

12 Nov 2017, 14:52

Tjenare igen, Jag tror att de kostar 4300 per behandling som är ganska dyrt men dom hade ett "starterbjudande" på 12000 för 4 behandlingar. Hade resultaten som jag fick fungerat lika bra på hela håret som det gjorde mitt på huvudet så hade det varit värt pengarna. Jag är 23 år och man. Jag var 22 när jag testade. Just nu använder jag bara minox 2 gånger om dagen.

difus

26 Nov 2017, 18:10

Black friday!
Tänkte bara meddela att för er som tänkt testa PRP så har Nordic Hair just nu rabatt på PRP behandlingar så istället för 4300 kostar varje behandling 2500 och kan användas inom 6 månader. Erbjudandet gäller tills imorgon 27/11.

Skriv inlägg