Provar nu att åter öppna för nyregistreringar och håller tummarna att rätt inlägg hamnar på rätt postare ;-)

Hårtransplantation, vart gör man?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
flichenstein

31 Aug 2017, 18:21

Hej på er.

Börjar bli aktuellt för mig att göra en hårtransplantation för att fylla in mina vikar, har tänkt på detta i över 10 år men först nu har jag tänkt göra något åt det.
Men jag vet till att börja med inte vad för nåt jag ska göra, är det FUE som gäller? Eller vart man ska göra det.
Jag bor i Göteborg och hade gärna gjort det här också dessutom, men absolut inget måste, men helst inom Sverige i all fall.

Vad för kliniker rekommenderar ni som är bra här i Sverige?

Mvh.

whyatt

05 Sep 2017, 11:35

Jag hänvisar ogärna till specifik klinik då jag anser att du själv behöver skaffa dig en grundplåt inom ämnet så att du själv har en bra känsla för vilka kliniker som håller måttet och vilka som inte gör det. Branschen i lilla Svedala är tyvärr löst reglerad och det medför att skojare tar sig in. Dessa individer drar sig inte för att låta sin personal operera på tunnhåriga personer. Motivet stavas givetvis C-A-S-H och moralen är på sina håll och kanter riktigt låg. Vissa av dem lider av sådana personlighetsstörningar att de inte ens själva inser vilka losers de är...därför bör du, oavsett i vilket land du genomgår ditt första ingrepp (om du är en lämplig kandidat!), först researcha ordentligt och lägga dig på en nivå där du bekvämt kan svänga dig med begrepp som grafts/cm2, donor, slits, FUE, FUT, miniatyrisering etc..

Jag själv hade i dagsläget inte valt Sverige...därmed inte sagt att kliniker som Akacia, Poseidon, NHC och några till inte kan leverera intressanta resultat..för det händer ju såklart, men jag kräver personligen det allra bästa OM jag skulle göra det och jag är beredd att resa för att få det. Kanske är skillnaden 1%, kanske är den 40%...det låter jag vara osagt, men min personliga och icke-medicinska bedömning är att jag inte finner samma skyhöga resultatnivå inom landet, som hos några av världens bästa kliniker.

Som en "friskrivningsklausul" vill jag säga att jag givetvis kan ha fel, att jag är superöppen för att bli motbevisad samt att eventuella svenska kliniker som läser detta och skakar på huvudet är VARMT välkomna att publicera sina resultat här på brädan, helt utan någon som helst kostnad.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

06 Sep 2017, 21:05

whyatt wrote:
...därmed inte sagt att kliniker som Akacia, Poseidon, NHC och några till inte kan leverera intressanta resultat..för det händer ju såklart
Det här var väldigt diplomatiskt formulerat. :)

Intressanta resultat. Ja vi har ju några exempel här på forumet av intressanta resultat och en intressant approach från en del av de svenska klinikerna mot kunder som kanske inte är fullt så exalterade av de resultaten de har fått. Intressant är det i alla fall hur klinikerna i en del fall har valt att framför att avråda att genomgå en ht eftersom patienten rimligen inte kommer att bli nöjd och att kliniken aldrig kommer att kunna prestera resultat som ligger i linje med kundens förväntningar ändå kör på.

Svenska kliniker kan nog klara av mindre krävande operationer, av mindre ytor. Om det handlar om större operationer, då går de svenska klinikerna bort. De har inte kompetensen och de tar ut skyhöga priser. Stora operationer tenderar därför bli såväl svindyra som medelmåttiga.

Den enda möjligheten för någon här att råda/avråda från ht-operation är att posta bilder på hur läget ser ut. Bilder som klart visar var håret är förtunnat och om det är påväg att försämras eller om det under lång tid stabiliserats.

Tänk också på att en del svenska klinker fortfarande verkar använda sig av begrepp som hårsäckar, när de menar enskilda hårstrån ur en håsäcksgrupp/grafts. Dvs 3 hårsäckar kan därför betyga 1 grafts. 3000 hårsäckar - 1000 grafts, dvs en superliten operation som knappt täcker en halv vik.

flichenstein

09 Sep 2017, 18:13

sparrow wrote:
06 Sep 2017, 21:05
whyatt wrote:
...därmed inte sagt att kliniker som Akacia, Poseidon, NHC och några till inte kan leverera intressanta resultat..för det händer ju såklart
Det här var väldigt diplomatiskt formulerat. :)

Intressanta resultat. Ja vi har ju några exempel här på forumet av intressanta resultat och en intressant approach från en del av de svenska klinikerna mot kunder som kanske inte är fullt så exalterade av de resultaten de har fått. Intressant är det i alla fall hur klinikerna i en del fall har valt att framför att avråda att genomgå en ht eftersom patienten rimligen inte kommer att bli nöjd och att kliniken aldrig kommer att kunna prestera resultat som ligger i linje med kundens förväntningar ändå kör på.

Svenska kliniker kan nog klara av mindre krävande operationer, av mindre ytor. Om det handlar om större operationer, då går de svenska klinikerna bort. De har inte kompetensen och de tar ut skyhöga priser. Stora operationer tenderar därför bli såväl svindyra som medelmåttiga.

Den enda möjligheten för någon här att råda/avråda från ht-operation är att posta bilder på hur läget ser ut. Bilder som klart visar var håret är förtunnat och om det är påväg att försämras eller om det under lång tid stabiliserats.

Tänk också på att en del svenska klinker fortfarande verkar använda sig av begrepp som hårsäckar, när de menar enskilda hårstrån ur en håsäcksgrupp/grafts. Dvs 3 hårsäckar kan därför betyga 1 grafts. 3000 hårsäckar - 1000 grafts, dvs en superliten operation som knappt täcker en halv vik.
Hej och tack för svar.

Jag var inne på Nordic Hair Clinic igår och pratade med en kille där och vi gick igenom lite kort vad jag ville och vad som kunde göras och han kollade på givarområdet och han sa att det såg bra ut, vet dessutom med mig själv att mitt hår är tjockt och fint egentligen över hela skallen men det är mina flikar som jag stör ihjäl mig på.

Är dock lite osäker och det står lite i denna stund mellan Istanbul Hair Clinic och Nordic Hair Clinic här i Göteborg. Men hittar inte så jättemycket om någon utav dessa faktiskt. I bägge FUE operationer så ingår även PRP vilket känns ganska trevligt.

Är det någon utav er som hört något alls om någon utav dessa kliniker och säga vilken som skulle eventuellt vara bäst för att fylla ut vikar på 1500 grafts?

whyatt

11 Sep 2017, 11:24

Sparrow, ibland behöver man ägna sig åt diplomati ;)
Jag tar mig friheten att ytterligare förbrylla, förgylla och förkunna, ur det diplomatiska perspektivet, genom att besvara forumsvän flichenstein på följande sätt:
Det är min högst personliga åsikt, efter att tagit del av dina inlägg och analyserat dess innehåll, att du ännu inte är fullt mogen att ta beslut i frågan. Jag kan så klart ha fel, och återigen, detta är min högst subjektiva åsikt, men du känns helt enkelt inte tillräckligt insatt i ämnet för att nå en skapligt optimal slutsats.

Gällande jobb i vikarna, på en skalp som för övrigt inte är speciellt tunnhårig, är kraven högre. Tätheten måste levereras och harmoniseringen med befintlig hårväxt blir extra viktig för att få det där naturtrogna resultatet.

PRP är inte avgörande för att bra resultat, ja det hjälper till att läka ingreppet OM det produceras och administreras rätt (långt ifrån alla kliniker är experter på PRP) men intressanta resultat syns endast i kombination med ACELL och det är inget som erbjuds på de här breddgraderna, tyvärr.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg